Permalänk
Medlem

Projektorlampa small

För första gången har jag varit med om en lampsmäll. Satt i godan ro och kollade film och plötsligt small det till väldigt högt. Ingen bild, men ljudet och filmen rullade på.

Det är en benq w2000 och är drygt fem år gammal, aldrig bytt lampa och gissar att lampan gått i ca 2500h. Har senaste tiden fått sämre tryck i ljuset och har fått öka ljusstyrkan allt eftersom.

När den small började det lukta bränt, och fick säkert lite kvicksilver i huset. Drog ut kabeln och ska försöka inspektera lampan och lamphuset.

Vad är er erfarenhet, brukar mer komponenter gå sönder i samband med en lampsmäll?

En lampa kostar från ca 1500kr och vet inte om det är värt med ny lampa eller investera i en ny projektor? Har läst att glassplitter kan ha hamnat på andra ställen och orsaka skada. Känns trist att köpa en lampa och att den ändå inte kommer fungera. Har dammsugit bort glassplittret men kan höra att det rasslar när jag vänder projektorn, så det finns nog kvar lite.

Permalänk
Bildexpert 📺

Du kan inte öka ljusstyrkan på en projektor. Annat än att växla mellan oftast två lamplägen kan du variera mängden ström till lampan. Men annars får man det ljus som lampan kan ge. Reglaget som heter "ljusstyrka" har inte med ljusstyrka att göra utan reglerar gränsen för svart i bilden. Det kan se ljusare ut men det är inte för att det är mer ljus från lampan utan därför att det som är mörkgrått i bilen blir allt mer ljusgrått när man drar i reglaget.

Hursomhelst har du belyst problemet. Du kan köpa en ny lampa och testa. Kanske har det gått sönder fler saker i projektorn men du vet inte innan du testat. Så vad som är värt vad eller inte måste du bestämma själv.

Generellt bör man inte köra UHP-lampor allt för länge. I praktiken är 1000–1500 timmar mer än en halvering av lampans ljusstyrka. All påståenden om flera tusen timmars livslängd är marknadsföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du kan inte öka ljusstyrkan på en projektor. Annat än att växla mellan oftast två lamplägen kan du variera mängden ström till lampan. Men annars får man det ljus som lampan kan ge. Reglaget som heter "ljusstyrka" har inte med ljusstyrka att göra utan reglerar gränsen för svart i bilden. Det kan se ljusare ut men det är inte för att det är mer ljus från lampan utan därför att det som är mörkgrått i bilen blir allt mer ljusgrått när man drar i reglaget.

Hursomhelst har du belyst problemet. Du kan köpa en ny lampa och testa. Kanske har det gått sönder fler saker i projektorn men du vet inte innan du testat. Så vad som är värt vad eller inte måste du bestämma själv.

Generellt bör man inte köra UHP-lampor allt för länge. I praktiken är 1000–1500 timmar mer än en halvering av lampans ljusstyrka. All påståenden om flera tusen timmars livslängd är marknadsföring.

Jo jag har lärt mig om en lampas hållbarhet den tråkiga vägen. Men i framtiden blir det byte oftare.

Tänkte mer om det fanns några i detta forum som hamnat i samma läge och lite hur de gjort.....

Permalänk
Medlem

Låt säga att jag köper ny lampa utan att ha lämnat in den för rengöring, finns det t.ex. ngn brandrisk? Hamnar glassplitter/partiklar på fel ställe kanske inte det är så bra??

Som sagt, det rasslar ju lite om den när jag vänder på den.....

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av 7mangan6:

Låt säga att jag köper ny lampa utan att ha lämnat in den för rengöring, finns det t.ex. ngn brandrisk? Hamnar glassplitter/partiklar på fel ställe kanske inte det är så bra??

Som sagt, det rasslar ju lite om den när jag vänder på den.....

Du behöver nog städa ur projektor ja,

Permalänk
Medlem

Detta har hänt för min del också där lampan brunnit av rejält med drickat (varmt sådant) utspillt i knät som resultat... Men ta ur allt splitter, blås rent allt med tryckluft i välventilerat utrymme och se till att inget rasslar runt i projektorn. Min har funkat finfint efter en grundlig rengöring och lampbyte. Sannorlikheten att lampan sabbat nåt annat i projektorn är nog rätt liten såvida inte lampan smäller pga kortslutning eller blixtnedslag eller liknande, men var ändå försiktig och kolla så att allt ser rätt ut (inga spruckna glas i projektorn, eller brända kontaktytor osv.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Detta har hänt för min del också där lampan brunnit av rejält med drickat (varmt sådant) utspillt i knät som resultat... Men ta ur allt splitter, blås rent allt med tryckluft i välventilerat utrymme och se till att inget rasslar runt i projektorn. Min har funkat finfint efter en grundlig rengöring och lampbyte. Sannorlikheten att lampan sabbat nåt annat i projektorn är nog rätt liten såvida inte lampan smäller pga kortslutning eller blixtnedslag eller liknande, men var ändå försiktig och kolla så att allt ser rätt ut (inga spruckna glas i projektorn, eller brända kontaktytor osv.).

Tog du isär projektorn mer eller mindre för att komma åt överallt? Finns många ställen dit splitter kan ha kommit.

Är det inte en risk med att ta isär och blåsa med tryckluft, tänker att man ”skjuter” in damm etc där det inte ska vara?

Provade att starta projektorn utan att lampan var i för att testa fläktarna, men den var helt död. Inte en lampa lös. Men det kanske är gjort att en projektor inte ska fungera utan lampa monterad?

Permalänk
Medlem

Ska inte vara någon risk, men jag tog inte isär den så mycket. Min projektor hade lamphuset, två luckor för filter och så fläktinsuget. Så rengjorde allt det och såg till att inget rasslade osv. Större delen av projektorn är ju byggd för att kyla lampan, så det finns gott med utrymme redan för damm att komma in dit det inte ska, så därför är det bra att blåsa rent. Du behöver ju inte köra med industriell tryckluft, jag körde med vanlig "luft på burk" jag använder för att rengöra desktopen och laptopen med.

Vet faktiskt inte om projektorn ska gå igång utan lampa, har aldrig provat

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Ska inte vara någon risk, men jag tog inte isär den så mycket. Min projektor hade lamphuset, två luckor för filter och så fläktinsuget. Så rengjorde allt det och såg till att inget rasslade osv. Större delen av projektorn är ju byggd för att kyla lampan, så det finns gott med utrymme redan för damm att komma in dit det inte ska, så därför är det bra att blåsa rent. Du behöver ju inte köra med industriell tryckluft, jag körde med vanlig "luft på burk" jag använder för att rengöra desktopen och laptopen med.

Vet faktiskt inte om projektorn ska gå igång utan lampa, har aldrig provat

Superbussigt att du delade med dig av dina erfarenheter. Men är lite bekymrad över varför inga lampor lyser när jag kopplar på strömmen.

Permalänk
Bildexpert 📺

Fläkten bör starta och lysdioder bör blinka i sekvens (enligt handboken) om att det är fel på lampan och/eller ballasten till lampan. Lyser inget och inget fläkt startar kan smällen ha dragit med sig PSU:n på projektorn. Då är det nog tråkigast möjliga sits.

Permalänk
Medlem

Vissa lampor verkar ha en krets som inte låter projektorn starta upp utan en fungerande/godkänd lampa, kanske är det som gör att den inte startar. Har dock ingen egen erfarenhet av det då jag köpt och bytt när det pajat. Men googlade runt lite och hittade folk som kopplat förbi någon liknande krets för att starta projektorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Vissa lampor verkar ha en krets som inte låter projektorn starta upp utan en fungerande/godkänd lampa, kanske är det som gör att den inte startar. Har dock ingen egen erfarenhet av det då jag köpt och bytt när det pajat. Men googlade runt lite och hittade folk som kopplat förbi någon liknande krets för att starta projektorn.

Det där med att koppla förbi kretsar är lite överkurs för mig. För ca ett år sedan var det ett kraftigt åskoväder och sen fungerade inte hdmi port 1. Har sedan dess kört port 2.

Känns lite risky iom att det inte är ngt liv alls i den trots att jag kopplar på strömmen. Ngn slags blink borde det väl ändå vara?

Permalänk
Medlem

Nä, menar inte att du ska koppla förbi den, utan menar att utan en fungerande lampa så startar inte projektorn. Iaf på de jag hittade på nätet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrpijey:

Nä, menar inte att du ska koppla förbi den, utan menar att utan en fungerande lampa så startar inte projektorn. Iaf på de jag hittade på nätet.

Så kan det ju vara naturligtvis. Lampan utgör kretsen. Hmm. Ja det ska inte vara lätt.

Permalänk
Medlem

Provade att starta projektorn igen utan lampa och nu hoppade den igång. Alla fläktar snurrar och hör inga missljud. Låter som den gjorde innan tycker jag. Kanske värt att testa ny lampa trots allt?

Det satt ngn slags plastfilm över lamputrymmet och insidan av det är dammigt och det sitter glasfragment. Får man med en ny plastfilm vi köp av ny lampa?

Permalänk
Bildexpert 📺

Det varierar. Ofta är lampan i ett hus och när man byter lampan kan man byta hela huset men också enbart lampan.

Förmodligen om lampan gått sönder är det delar av en trasig lampa som sitter fastskruvad i ett hus. Om plastdetaljerna/filmen sitter på huset får du vanligtvis helt nytt även där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det varierar. Ofta är lampan i ett hus och när man byter lampan kan man byta hela huset men också enbart lampan.

Förmodligen om lampan gått sönder är det delar av en trasig lampa som sitter fastskruvad i ett hus. Om plastdetaljerna/filmen sitter på huset får du vanligtvis helt nytt även där.

Alltså det är en plastfilm som sitter på själva chassit och ska väl förhindra att damm kommer in i lamputrymmet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av 7mangan6:

Alltså det är en plastfilm som sitter på själva chassit och ska väl förhindra att damm kommer in i lamputrymmet.

Det får man normalt inte nytt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det varierar. Ofta är lampan i ett hus och när man byter lampan kan man byta hela huset men också enbart lampan.

Förmodligen om lampan gått sönder är det delar av en trasig lampa som sitter fastskruvad i ett hus. Om plastdetaljerna/filmen sitter på huset får du vanligtvis helt nytt även där.

Ja precis, man byter hela lamphuset. Det är inte en glödlampa som man skruvar ur, utan ett helt hus som man lossar med 1-2 skruvar och lyfter ur projektorn.

Permalänk
Medlem

Beställde en ny lampa och förhoppningsvis kommer den imorgon. Ska bli väldigt spännande och se om det kommer fungera.

Permalänk
Medlem

Går inget vidare. Bytte lampa. Den går i några minuter sen slocknar lampan och enligt manualen varnar (power grön / temp röd) = fel på fläkt 3. Dock snurrar ju alla fläktar, men när lampan slocknar stannar även fläktarna.

1400kr i sjön

Permalänk
Medlem

Innan lampan sprängdes gick alltid fläktarna i högvarv när man stängde av projektorn. Men nu gör de inte det. Ngt har ju hänt för styrningen.

Permalänk
Medlem

Har du smutsiga filter som gör att det blir varmt i projektorn väldigt fort? Filtrena ska ju också rengöras med jämna mellanrum så att dom inte stockar igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Har du smutsiga filter som gör att det blir varmt i projektorn väldigt fort? Filtrena ska ju också rengöras med jämna mellanrum så att dom inte stockar igen.

Verkar inte finnas några filter. Ser inga och finns inget beskrivet i manualen som jag kan se.

Permalänk
Medlem

Får nog anse mig besegrad. Tog isär projektorn och rengjorde det jag kom åt. Blåste rent alla fläktar, flänsar och rent allmänt. Det var en hel del damm.

Men projektorn beter sig på samma sätt ändå. Verkar fungera ok när jag kollar Apple TV, dock står fortfarande fläkt 3 still. När jag ändrat källa till Xbox och projektorn växlar till game mode startar fläkt 3 och strax efter slocknar lampan.

Nu köpte jag förvisso inte originallampa utan en generisk inkl modul. Men tror nog inte att en original hade hjälpt.

En projektor är väl precis som så mycket annat idag, slit o släng. Synd för att denna projektor har varit bra, jämn skärpa och hög upplösning.

Tänkte åka och köpa en Epson tw7000, för att testa. Min erfarenhet av Epson är ojämn skärpa, får bli med öppet köp.