IKEA utökar smarta hemmet med luftrenande bord

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Sensorer i billigare konsumentrenare kan man nog mer eller mindre se som ett fult försäljningsknep mer än något annat ("Oj, vad rent och tyst det är!"). Konsumenten blir "nöjd" eftersom de tror att luften är ren och luftrenaren går extremt tyst eftersom det är nära noll luftomsättning. Win-win för tillverkaren.

Noggrannheten i sådana är troligen katastrofal. Dessutom "mäter" de väl bara PM2.5? Vilket då inte innefattar t.ex. pollen eftersom de partiklarna är större.

Lägsta läge på en av de mindre konsumentrenarna i en normalstor bostad har troligen försumbar effekt. Så ska du testa om det hjälper med din pollenallergi bör du definitivt köra manuellt läge på så hög inställning du står ut med samt tänka på placeringen av enheten.

Med det sagt så stämmer det ju att vi generellt har väldigt bra luftkvalitet i Sverige, så att köpa en luftrenare enbart för att få ner luftföroreningar utifrån är oftast ganska bortkastat. Det är ju inte som i storstäder i Indien eller Kina där det motsvarar sju pack cigg om dagen bara man vistas ute eller så. Det är väl främst för allergier (pollen, damm, kvalster, mögel m.m.) det kan vara användbart här, såvida man inte bor inne i en storstad någonstans där det är uppmätt höga nivåer av PM2.5.

Du kan ha helt rätt angående storleken på partiklarna. Sensorn verkar ändå fungera ganska bra. Den reagerar omedelbart 1,5 rum bort om man står i köket och brassar på på spisen. Då tickar den upp på 300 ungefär jämfört med att annars stå på 001. Så visst, den kanske inte är exakt men enbart ett försäljningsknep verkar det heller inte vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Hänger fortfarande inte med på din fråga. Undrar du om det finns studier på att pollenallergiker eller folk med astma mår bättre av renare luft från en luftrenare?
Ja, antagligen massvis.

Om du som inte har dessa problem känner skillnad?
Ingen aning, finns säkert undersökningar på det med (finns ju på i princip allt) men jag vet inte vart dessa finns 🤷

Det jag undrade var om det faktiskt hjälper eller bara hjälper för att man vet att det borde göra skillnad, alltså placebo. Skulle vara kul om det fanns tester där det testat just det. Alltså hälften i gruppen fått maskiner med filter som inte gör något, ganska säker på att många av de skulle tycka det gjorde nytta speciellt om de själva betalt för maskinen.
Det är enligt mig helt rimligt att ifrågasätta sånt men det var uppenbarligen ett känsligt ämne. Och det brukar det ju vara när det kommer till hälsa.

Men enligt de svar jag fått i tråden så verkar det hjälpa så då är det kanske så.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Köpte Ikeas luftkvalitetmätare häromdagen, och den har hittills visat grönt än så länge, så jag avvaktar med luftrenare tills den börjar visa gult eller till och med rött.

och eftersom även många sweclockersanvändare verkar lite överkänlsliga mot ljud så låter den här var 30sek eller något då en fläkt verkar suga in luft i 10sek .

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz