Snabbkoll: Vilken webbläsare använder du primärt på datorer?

Permalänk
Medlem

"Nya" Edge.
Som Chrome utan bloat.

Permalänk
Medlem

Jag kör qutebrowser. Fungerar perfekt till en tiling wm.

Permalänk
Medlem

Vivaldi! Jag kan ställa in varenda liten detalj precis som jag vill ha det. Den har allt du kan önska från en webbläsare plus allt du inte visste att du ville ha.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG B650E-F | Deepcool LT720 | Gainward Phantom RTX 4090 | 64 GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB DDR5-6000 | WD Black SN850X | Lian Li Lancool 216 | Corsair RM1000x SHIFT | LG Oled LX3 (Flex) 42" | Roccat Kone Pro Air | Logitech G915 TKL Brown | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Vivaldi är jag mycket nöjd med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ulayo:

Vivaldi! Jag kan ställa in varenda liten detalj precis som jag vill ha det. Den har allt du kan önska från en webbläsare plus allt du inte visste att du ville ha.

Förutom att ta bort papperskorgen.

Permalänk
Medlem

Ungoogled-chromium privat med lite addons så som ublock origin och cookie auto delete. Gillar Brave också.
På telefonen kör jag Bromite och ibland Brave.

Edge på jobbet där vi inte får något val.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

”Nya” Edge är grymt bra imo

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ni 18% som kör Edge - förklara er!

Nya Edge Chromium är precis som Chrome fast med fördelar som Netflix i 1080p.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Edge, eftersom den redan är installerad.

Den fungerar problemfritt också, så än har jag inte behövt byta.

Permalänk
Medlem

Firefox med…
… dessa inställningar: Firefox inställningar
… dessa tillägg: Nordpass, ExpressVPN och Decentraleyes.
Att tänka på om tillägg i webbläsaren, de har full tillgång till vad du gör, så lite kluven till att använda tillägg, men det handlar om tillit i slutändan.
… denna sökmotor (som jag testar för tillfället): Qwant.
Mer om sökmotorer finns det här, Sökmotorer

G-Chrome, Edge, Vivaldi och Opera användare se hit!
Här kan man läsa mer om vilka webbläsare som respekterar och inte respekterar din privata sfär:
Webbläsare

Och för att surfa säkrare, surfa med VPN:
Varför VPN

Permalänk
Medlem

Gav Edge ett försök för några månader sedan och tyckte faktiskt om den mer än Chrome, så nu kör jag även Edge på telefon och surfplattan (IOS) .

Permalänk
Medlem

Chrome, men efter igår kommer jag blrja köra duckduckgo. Google har delat min information för sista gången.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem

Jag kör flera olika, dvs olika webbläsare för olika ändamål.
Firefox som primär i forum och för nyheter, Edge för mikromjuk saker som hetpost, samt Chrome för G-post, DuTub & webbläsarspel.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Google Chrome och vet inte vad som skulle få mig att byta. Edge tycker jag är för bloatigt första start medan Chrome är väldigt minimalistiskt och har rätt default inställningar.
Safari kör jag på ios och mac.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Inaktiv

Edge av den enkla anledningen att skiten inte verkar gå att avinstallera och jag vägrar ha två webbläsare installerade

Permalänk
Medlem

Vivaldi på datorn & surfplattan. Safari på min iPhone 11

Jag var tidigare en stenhård Operaanvändare i över 10 år, tills jag fick reda på att Opera blev...ja, reasons.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem

Alltid kört Chrome eller Firefox, men "tvingades" sporadiskt byta till Edge då kvalitén på Netflix där är betydligt bättre. Edge fungerar perfekt så till slut gick jag över till dem även som min huvudwebbläsare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Ni 18% som kör Edge - förklara er!

Kör den på jobbet för jobbrelaterat, Firefox för övrigt.

Det finns de på jobbet som fortfarande inte hittat ut från IE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 220volt:

”Nya” Edge är grymt bra imo

Inte så illa, men inte min favorit - och så har den chrome i botten.

Permalänk
Medlem

Körde Firefox fram till 2012-ish, sedan dess har jag kört med Chrome. Alltid fungerat bra.

Däremot har jag testat Edge i ett par dagar nu på min nya laptop, och det flyter på förvånansvärt bra.

Permalänk
Medlem

Vivaldi på allt.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lambdan:

Edge tycker jag är för bloatigt första start medan Chrome är väldigt minimalistiskt och har rätt default inställningar.

Är det inte på sin höjd bara någon enstaka knapp i verktygsfältet som skiljer?

Permalänk

Bytte från Chrome till Brave för någon månad sen.

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • EVGA RTX 2080s • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk
Medlem

kör en äldre version av firefox (stängde av uppdateringar -- märkte att den bara blir sämre med tiden)

funderar på byte till nya edge. skulle nog sakna några plugins dessvärre

Permalänk
Medlem

Har kört Brave till Windows men tänker gå över till Edge då den är så jäkla snabb i Windows 11.

Till Linux har jag precis bytt till Firefox tack vare dess möjligheter att ändra utséendet (nu ser den ut som Safari vilken är den webbläsare jag egentligen vill ha).

Permalänk

Opera på mina privata datorer och chrome på jobbdatorn under tvång...

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Firefox på datorn och brave på mobilen!

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Medlem

Trodde lätt fler använde Opera

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Trodde lätt fler använde Opera

Många som bytte när Opera såldes till kinesiska investerare/företag.

Känner ingen som kör Opera längre.

Permalänk
Medlem

Jag har testat massor mellan olika webläsare men har lyckats gå över till Firefox nu efter många försök.

Brave körde jag många år, men att de började blanda in kryptovalutor och olika betalsamarbeten som jag inte tycker om, sedan om man läser på forumet så fungerar inte deras Rewardprogram så folk får inte det som Brave lovar så de började inte kännas så seriösa längre. På telefon körde jag den länge också, men börjat hänga sig ofta för mig så kör DuckDuckGo där.

Vivaldi har jag viljat byta till men då bråkar den med Bitwarden-pluginet sedan många år tillbaka och tar mer minne och lite mer cpu så fick ge upp den.

Nya Edge är helt klart den snabbaste och bästa Chrome-baserade webbläsaren. Körde den länge men kände att jag ville över till Firefox mer för integritetens skull.

Firefox har jag lyckats få till nu och den har jag kört några månader och har fungerat än så länge bra. Om den skulle börja bråka så kommer jag falla tillbaka till Edge. Firefox på mobil är så slö för mig när han ska ladda in sidorna, mycket slöare än alla andra.

Ungoogled Chrome har jag testat men kände inte riktigt att den hade de funktionerna som Edge har lagt till.

Har provat massa små tillverkare också av webläsare men ingen har slagit Edge eller Firefox.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P