Snabbkoll: Vilken webbläsare använder du primärt på datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Edge av den enkla anledningen att skiten inte verkar gå att avinstallera och jag vägrar ha två webbläsare installerade

Kanske den konstigaste anledningen jag läst i hela tråden. Lust att förklara varför det är så hemskt att ha två webläsare installerade samtidigt?

Själv kör jag iaf Vivaldi. Nåt jag kanske gillar mest med det är att man kunde customizea UIt till att bli väldigt cleant o få det att ta så absolut lite plats som möjligt, nåt som inte alls är möjligt med dom andra.

Permalänk
Medlem

Brave hemma och på telefonen. Bytte från Chrome som en tyst protest med åldersverifiering (med kort!) på Youtube. Fortfarande Chrome på jobbet.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Kör Brave på datorn och kan rekommendera det till alla som gillar Chrome men inte Google.

Permalänk
Medlem

Firefox till Facebook/Twitter/Sociala medier, då den har containrar som inte låter dem snoka i vad jag surfar på i övrigt, som utförs i Chrome -- bara av gammal vana. Edge för att kunna logga på jobbets Citrix-farm, så alla tre i någon form

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Medlem

Internet Explorer, på alla enheter.

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BadNewsBrod:

Internet Explorer, på alla enheter.

Varför inte Netscape?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag har inte provat själv men fick tips om Firefox esr. den kan du prova kanske. Men det går inte installera den samtidigt som den vanliga (de krockar) så kör på en maskin där du inte har Firefox installerad innan och prova.

Nya Edge är riktigt snabb och bra. Vad är det för plugin du kommer sakna?

ad-blockers, paywall bypassers, auto-cookie blockers
samt en handful plugins för japanska
och slutligen lite script-hantering, facebook-blocker

Permalänk
Medlem

Bara Firefox och aldrig Chrome.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurrrra:

Kanske den konstigaste anledningen jag läst i hela tråden. Lust att förklara varför det är så hemskt att ha två webläsare installerade samtidigt?

Själv kör jag iaf Vivaldi. Nåt jag kanske gillar mest med det är att man kunde customizea UIt till att bli väldigt cleant o få det att ta så absolut lite plats som möjligt, nåt som inte alls är möjligt med dom andra.

Visst. Jag vill inte ha en massa program och bloat på min speldator utan allt jag har intstallerat är den nödvändiga grafikdrivrutinen och spelklienter pretty much. Mycket går att köra i webbläsare också, t.ex. email, discord, molnlagring och i de få fall jag behöver skriva något så använder jag Word online.

Sen tycker jag inte Edge är världelöst heller men att det inte går att avinstallera är nog största orsaken till att den används och att jag inte ens testar något annat. Chrome använde jag förr och det var väl okej men Chrome gör inget som inte Edge gör.

Permalänk
Medlem

Netscapes animerade norrsken var mysigt och inbjudande till denna helt nya värld

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Jag använder först främst Waterfox men kör Google Chrome för Youtube, Patreon, Ebay och Tradera.

Visa signatur

Spelburken: https://valid.x86.fr/q4jhbt

Livet är inte de dagar som har gått utan de dagar man minns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Är det inte en smula irrationellt att vara orolig för eventuell telemetri men inte ha problem med Google?

Vart säger jag att jag använder Chrome? Det är heller ingen "eventuell" telemetri jag pratar om utan fakta

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av firstofmay:

Vart säger jag att jag använder Chrome?

Det sade jag väl inte heller, men ditt inlägg måste väl ändå tolkas som att du i alla fall föredrar Chrome?

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Ni 18% som kör Edge - förklara er!

Enkelt. Microsoft Edge är snabb och bra under Windows 11.

Jag har även Chrome, Firefox och Vivaldi installerade.

Edge för jobb och jobbrelaterad surf.

Chrome för Youtube, Gmail och andra Google tjänster.

Firefox för privat surf.

Vivaldi för att testa.

Edit: det är svårt att vara privat idag men om man sprider sitt användande på olika browsers blir det åtminstone svårare att bygga en komplett profil på dig. Det är min tanke iaf. Använd olika browsers med olika sökmotor och olika email-identitet. Lite extra jobb är det förstås men den som använder samma identitet för precis allt online har inget privatliv längre.

P.S. Safari på iPhone och iPad xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Det sade jag väl inte heller, men ditt inlägg måste väl ändå tolkas som att du i alla fall föredrar Chrome?

Det får jag allt ge dig. Jag använder i vilket fall inga Googleprodukter frivilligt så Chrome får ett nej från mig. En webbläsarmarknad där Google är ensam spelare är inget annat än en mardröm.

Gällande Edge verkar det som du hann citera mig innan jag la till en länk, kolla gärna den om du vill veta mer om telemetrin.

Visa signatur

7800X3D//4090
Kubuntu // W10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av firstofmay:

Det får jag allt ge dig. Jag använder i vilket fall inga Googleprodukter frivilligt så Chrome får ett nej från mig. En webbläsarmarknad där Google är ensam spelare är inget annat än en mardröm.

Gällande Edge verkar det som du hann citera mig innan jag la till en länk, kolla gärna den om du vill veta mer om telemetrin.

Ah, jag får erkänna att jag inte har undersökt telemetrifrågan men om valet står mellan att skicka data till Microsoft (som brukar hävda att det bara är för goda syften) eller Google (vars affärsidé är att exploatera den) föredrar jag nog egentligen Microsoft.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

Ah, jag får erkänna att jag inte har undersökt telemetrifrågan men om valet står mellan att skicka data till Microsoft (som brukar hävda att det bara är för goda syften) eller Google (vars affärsidé är att exploatera den) föredrar jag nog egentligen Microsoft.

Lite så ja. Även om ingen av megacap-jättarna är att lita på egentligen. Microsoft utan Bill Gates verkar vara bland de bättre av tech-giganterna idag.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Visst. Jag vill inte ha en massa program och bloat på min speldator utan allt jag har intstallerat är den nödvändiga grafikdrivrutinen och spelklienter pretty much. Mycket går att köra i webbläsare också, t.ex. email, discord, molnlagring och i de få fall jag behöver skriva något så använder jag Word online.

Sen tycker jag inte Edge är världelöst heller men att det inte går att avinstallera är nog största orsaken till att den används och att jag inte ens testar något annat. Chrome använde jag förr och det var väl okej men Chrome gör inget som inte Edge gör.

Okej jag brukar dock säga en ordinare webbläsare Edge för min del den bästa och sen en backup Firefox ifall något inte fungerar i Edge snabbt upp med Firefox och se om det fungerar där så att jag tycker alltid det är vettigt och ha dubbla av den anledningen åtminstone.

Permalänk
Medlem

Körde Opera tills igår, men nu är det tur för Vivaldi i samband med att jag bytte OS-disk. Vivaldi som för övrigt skapades av samma personer som skapade Opera.. Nu ägs Opera av nåt skumt kinesiskt företag som sig så märks med all Opera GX advertising överallt.. Det är enorma summor pengar som kastas runt på eSport från en gratis webbläsare.. Varifrån kommer alla dessa pengar.. Användarnas data såld? Lite Google Chrome-reklam varning på det. Firefox i Linux.

First impression på Vivaldi: Wow, så cleant!

Visa signatur

Intel inside ✔ Intel i5 14400F | Intel Arc B580 12GB Steel Legend OC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3600MHz | Kingston KC3000 2TB NVME | Windows 11 + Fedora

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sorten:

Okej jag brukar dock säga en ordinare webbläsare Edge för min del den bästa och sen en backup Firefox ifall något inte fungerar i Edge snabbt upp med Firefox och se om det fungerar där så att jag tycker alltid det är vettigt och ha dubbla av den anledningen åtminstone.

Har inte mött på en enda sak som inte fungerat i Edge de senaste två åren, kan du ge ett exempel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Har inte mött på en enda sak som inte fungerat i Edge de senaste två åren, kan du ge ett exempel?

Jag hade problem med att Netflix på Edge fick min dator att crasha i Edge under en period fick jag byta till Firefox ett tag tills att det hade löst sig verkar ha löst sig nu dock vet inte vad det berodde på men var åtminstone väldigt irriterande att hela datorn kraschade för en hemsida på det viset men jag håller absolut med dig det är inte mycket saker som kraschat för mig hellre men trots det tycker jag det är bra och ha två stycken.

Permalänk
Medlem

Kör Edge och Firefox. Chrome finns installerat, men föredrar Edge (Chromium) då det är samma renderare men utan en ”storebror” som tittar på vad jag gör.

Årets nyårslöfte var att helt ta mig från Googles produkter och hittills har jag bytt telefon och webbläsare.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk

Firefox. Uppdrag granskning: mät processer med t.ex. 5, 10, 20 flikar öppna på Chromium-baserade webbläsare. Var tidigare stor Opera-fan gillade Edge-skiftet.

V.g. säkerhet så har Firefox varit konsekventa under årtionden.

Men skräp som Chrome, inbyggd mobilwebbläsare oavsett märke och inbyggd webbläsare av monopolmärke som Safari och Edge kommer att vinna och bli "mest populära", vilket inte är ett testbart värde och inte har med verkligheten att göra.

Orsaken är förstås att de skapar monopol för att få som de vill, och tillräckligt många användare är datorokunniga nog för att tillåta att de får som de vill. Oavsett produktegenskaper.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Vivaldi.

Körde Opera i många år för att det var den enda webbläsaren som kändes kompetent, bytte till Firefox när Opera blev uppköpta och blev ytterligare en variant av Chrome med annat tema. Bytte till Vivaldi när Tab Stacks implementerades. Passade mig extra bra eftersom Vivaldi drivs av några från det gamla gänget som hoppade av från Opera.

Edit: Många verkar säga vad de kör på telefonen också, jag kör Angelfish där.

Exakt likadant som mig. Först Opera, sedan Firefox sedan Vivaldi.
Supernöjd med Vivaldi.

Alla ni som inte testat Vivaldi går miste om något.

Visa signatur

Ryzen 9950X3D | 96 GB Ram | RTX 5090 | Samsung 990 Pro 4 TB * 3 | Corsair 1500W
Macbook Pro M4 Pro | 48 GB Ram | 512 GB SSD
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Jag hade problem med att Netflix på Edge fick min dator att crasha i Edge under en period fick jag byta till Firefox ett tag tills att det hade löst sig verkar ha löst sig nu dock vet inte vad det berodde på men var åtminstone väldigt irriterande att hela datorn kraschade för en hemsida på det viset men jag håller absolut med dig det är inte mycket saker som kraschat för mig hellre men trots det tycker jag det är bra och ha två stycken.

Jag använder Netflix appen till Windows 10 istället för någon webbläsare Inte haft något problem där

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kört Chrome i långa tider, men håller nu på att prova Vivaldi, se om man kanske kan byta nån ggn.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | 64GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk

Safari med AdGuard på datorn och mobila enheter. Firefox på de jobbrelaterade sidor där Safaris säkerhetsinställningar står i vägen. Edge när jag måste köra Windows (också enbart i jobbsammanhang): Litar mer på Microsoft än på Google i den kontexten.

Permalänk
Skrivet av HolyFather:

Orsaken är förstås att de skapar monopol för att få som de vill, och tillräckligt många användare är datorokunniga nog för att tillåta att de får som de vill. Oavsett produktegenskaper.

Specifikt Safari är ju dock extremt effektiv, vilket är en otroligt viktig feature på en laptop man ofta kör på batteri. Men visst: kan man stå ut med tristare användarupplevelse är det inget större fel på Firefox med NoScript.

Permalänk
Medlem

Skönt att Safari var i minoritet med hur Apple behandlar "personsäkerhet" numera.

Visa signatur

LOL! Check this out! :)