AMD: "Våra kommande produkter har inga problem att möta Apples systemkretsar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Läser man originalartikeln går det faktiskt inte alls att avgöra vilka frågor som ställs. Det man ändå slås av är hur mycket det handlar om vad Apple gjort, det i en intervju med en AMD-exec.

För alla som testat M1 borde det vara uppenbart varför AMD/Intel borde vara skräckslagna. Som ägare av en >400 HP amerikansk muskelbil och en AMD 5950X är det inte så att jag uppskattar råkraft. Men har man kört Tesla och jobbat på en M1 Mac är det rätt uppenbart vad som representerar framtiden och vad som är sluttampen på en stenåldersteknik förfinat till slutet av S-kurvan...

Ja, det är min tolkning, men kolla t.ex. på Intel: när de visste att de var den odiskutabla ledaren så skulle de inte drömma om att prata om AMDs produkter, nu när de i många fall ligger efter finns helt plötsligt AMD med i presentationer. AMD och Intel pratar om Apple för det är pinsamt uppenbart hur långt efter de är Apple just nu!

Zen4 nämns både i tråden och i artikeln, problemet att den kommer inte gå upp mot vare sig M1 eller M2, utan M3 (om nu Apple inte helt ändrar sin kadens) givet att det mesta pekar på en 2H 2022 lansering för Zen4. Under 2022 kommer även Qualcomm in i mixen, får se hur bra/dålig deras (Nuvias) krets är, men de verkar ju rätt kaxiga och säger att man ska bräcka Apple...

För oss konsumenter är detta supergoda nyheter, till skillnad från bilsidan där elbilarna tyvärr är skitdyra är faktiskt M1 Mac:arna bland de mest prisvärda "ultrabooks" på marknaden just nu.

Får se om Qualcomm också lägger sig på en konkurrenskraftig perf/$ nivå. De borde de göra, dels måste man för att få fart på Windows on ARM64, dels borde man kunna då ARM64 gör det möjligt med bättre prestanda per transistor. Som exempel: Cortex A76 och Zen2 har väldigt snarlik "IPC", på samma TSMC 7 nm tar Cortex A76 ca 1/3 så många transistorer som Zen2!

Det intressanta kraftprovet är hur skalbar Apples eller generellt ARM-baserade lösningar är mot högre core-count, när både ARM och x86 baserade lösningar använder sig av samma grad av integration på chip och i kapsel. Men om det verkligen är så att A76 och Zen2 gör samma jobb men där A76 då bara behöver 1/3 av chip-yta eller antal trissor då är det uppförsbacke.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av aliassund:

Det intressanta kraftprovet är hur skalbar Apples eller generellt ARM-baserade lösningar är mot högre core-count, när både ARM och x86 baserade lösningar använder sig av samma grad av integration på chip och i kapsel. Men om det verkligen är så att A76 och Zen2 gör samma jobb men där A76 då bara behöver 1/3 av chip-yta eller antal trissor då är det uppförsbacke.

Litet smakprov finns ju i form av AWS Graviton 2 (64 st Neoverse N1 och 8 kanalers DDR4 på en ~450 mm2 på en monolitisk krets) samt Ampere Computings Altra (80 st Neoverse N1 och 8 kanalers DDR4 på ~550 mm2).

Neoverse N1 är rätt mycket "server-versionen" av Cortex A76 och båda dessa använder TSMC 7 nm.

Altra är spännande då den även klockas högre än AMDs 64-kärniga Rome CPUer, så med i stort sätt samma TDP kan Altra klockas 10-15 % högre, har 25 % fler kärnor samtidigt som den utför ungefär lika mycket per MHz.

Graviton 2 är långt mer perf/W optimerad än de övriga. Där klockar man endast till 2,5 GHz, men å andra sidan drar den ~100 W medan de andra ligger mellan 250-300 W.

Får se hur stor Qualcomm (Nuvias) krets blir. Apple "Firestorm" är räknat i antal transistorer i nivå med Zen2/Skylake, skillnaden där är att Firestorm utför 80-100 % mer per MHz jämfört med Zen2/Skylake.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moffell:

AMD har också sagt att Zen 4 blir först med DDR5. Inte en chans att de släpper en AM5 CPU med DDR4. Zen3+ blir AM4, det tar jag gift på. Chipset support är en annan femma.

Oj, jag var säker på att Zen3+ skulle ha DDR5, iaf på APU:er med Zen3+.

edit: fast nu när man googlar på zen3+ så får man känslan av att zen3+ är cancelerad?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns bara två typer av människor i världen. De som har programmerat M68000 i assembler och de som ej har det. Processorn satt i princip allt, den programmerades i så många kurser även gymnasiet i elprogrammet.

Satt i andra ring & skrev i maskinkod dock inget jag själv skrivit utan satt bara & skrev in den på datorn.

Gick gymnasiet El-Tele, gren Telereparatör 1980-82.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Läser man originalartikeln går det faktiskt inte alls att avgöra vilka frågor som ställs. Det man ändå slås av är hur mycket det handlar om vad Apple gjort, det i en intervju med en AMD-exec.

För alla som testat M1 borde det vara uppenbart varför AMD/Intel borde vara skräckslagna. Som ägare av en >400 HP amerikansk muskelbil och en AMD 5950X är det inte så att jag uppskattar råkraft. Men har man kört Tesla och jobbat på en M1 Mac är det rätt uppenbart vad som representerar framtiden och vad som är sluttampen på en stenåldersteknik förfinat till slutet av S-kurvan...

Ja, det är min tolkning, men kolla t.ex. på Intel: när de visste att de var den odiskutabla ledaren så skulle de inte drömma om att prata om AMDs produkter, nu när de i många fall ligger efter finns helt plötsligt AMD med i presentationer. AMD och Intel pratar om Apple för det är pinsamt uppenbart hur långt efter de är Apple just nu!

Zen4 nämns både i tråden och i artikeln, problemet att den kommer inte gå upp mot vare sig M1 eller M2, utan M3 (om nu Apple inte helt ändrar sin kadens) givet att det mesta pekar på en 2H 2022 lansering för Zen4. Under 2022 kommer även Qualcomm in i mixen, får se hur bra/dålig deras (Nuvias) krets är, men de verkar ju rätt kaxiga och säger att man ska bräcka Apple...

För oss konsumenter är detta supergoda nyheter, till skillnad från bilsidan där elbilarna tyvärr är skitdyra är faktiskt M1 Mac:arna bland de mest prisvärda "ultrabooks" på marknaden just nu.

Får se om Qualcomm också lägger sig på en konkurrenskraftig perf/$ nivå. De borde de göra, dels måste man för att få fart på Windows on ARM64, dels borde man kunna då ARM64 gör det möjligt med bättre prestanda per transistor. Som exempel: Cortex A76 och Zen2 har väldigt snarlik "IPC", på samma TSMC 7 nm tar Cortex A76 ca 1/3 så många transistorer som Zen2!

Jag har en Lenovo T14s med en R7 4700u som jobbdator. Måste säga att jag är grymt imponerad av allt, från batteritid (lätt 10 timmar) till prestanda till ljudnivå. Gör iofs inga tyngre jobb men har ofta ett antal tunga Excel och ppt-filer öppna samtidigt. Har inte testat M1 men mina tidigare Dell-maskiner med Intel levererade inget som liknade detta och då var det med Intel H-cpuer och från Dells "högpresterande" serie, Precision. Throttlade, var högljudda och hade en batteritid på två timmar och det med samma typ av arbete som jag har idag. Så nog kan AMD leverera produkter till den breda massan också. Och det utan att det kostar en arm och ett ben.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av wounds:

Jag har en Lenovo T14s med en R7 4700u som jobbdator. Måste säga att jag är grymt imponerad av allt, från batteritid (lätt 10 timmar) till prestanda till ljudnivå. Gör iofs inga tyngre jobb men har ofta ett antal tunga Excel och ppt-filer öppna samtidigt. Har inte testat M1 men mina tidigare Dell-maskiner med Intel levererade inget som liknade detta och då var det med Intel H-cpuer och från Dells "högpresterande" serie, Precision. Throttlade, var högljudda och hade en batteritid på två timmar och det med samma typ av arbete som jag har idag. Så nog kan AMD leverera produkter till den breda massan också. Och det utan att det kostar en arm och ett ben.

M1 är exakt lika snabb när den körs på AC som när den körs på batteri (och i MBA fallet finns ingen fläkt medan den nästan aldrig behövs i MBP/MacMini fallet), det gäller väldigt sällan AMD/Intel laptops.

"AMD laptops also get commendable battery life. It is not mind-blowingly good, but it often competes with or approaches Intel's Evo-certified laptops. And from that perspective, the narrative is AMD laptops get much better performance and excellent battery life, so why go with Intel?

The trouble I have with that narrative is many AMD laptops achieve their battery life because, when not on AC, the performance of the CPU, GPU, and even the SSD is dramatically slowed down. I tried to illuminate this issue in my Surface Laptop 4 review: An Intel Surface Laptop 3 beats a newer AMD Surface Laptop 4 when both are on battery yet they get the same amount of battery life. Bring the Core i7 Surface Laptop 4 into the picture, and it obliterates the AMD one when away from the charger yet manages analogous battery life."

Edit: bara för att få en känsla för exakt hur snabb M1 är kan man t.ex. kolla Benchmark game. Ställer jag min 3900X (är i sommarstugan och har inte med 5950X datorn) mot M1 i NodeJS (en allt mer populärt teknik både för back-end men även för applikationer som ska fungera på flera OS) är M1

~50 % snabbare i binary tree fallet. Just detta fall kommer inte få plats i vare sig L1$ eller L2$, Zen har generellt problem med fall där "working-set" inte får plats i cache.
~40 % snabbare i k-nucleotide. Vilket visar att Apple verkligen lyckats designa en mikroarkitektur som inte bara är den "bredaste" som gjorts så här långt, den kan hålla brutal IPC även i fall som är riktigt svåra för CPU att spekulera kring vad som kommer hända.

Kör Node v16.x i båda fallen, M1 kör MacOS medan 3900X kör Ubuntu 20.04LTS (NodeJS presterar lika bra eller bättre under Linux än under Windows).

I mer "rena beräkningar", som är Zen:s styrka, flippas ordningen. T.ex. Mandelbrot, som också är trivial att parallellisera så skalar perfekt över alla CPU-trådar (fallen ovan använder också flera CPU-kärnor men skalningen är långt ifrån "perfekt") är 3900X naturligtvis snabbare (lite mer än dubbelt så snabb, men då får man tänka på att M1 är mer lik en 4C/8T CPU än en 8C/8T CPU medan 3900X är 12C/24T).

Så att Iphones länge presterat brutalt bra i webbläsartest beror inte på någon magisk optimering i Safari eller iOS, det beror på att CPUn är exceptionellt snabb och webbläsartest är en av de få sättet man kan köra exakt samma fall över i stort sett vilken modern klientenhet som helst. NodeJS använder samma JavaScript-motor som webbläsaren Chrome.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Klart att de säger att deras egna saker är bättre el minst lika bra, konstigt vore väl annars.
Såklart har de koll på vad konkurrenterna gör och i vilken riktning saker är påväg.

Det handlar ju även om olika arkitekturer med olika styrkor och svagheter. Sen är det nog inte så noga ur konsumentsynvinkel vad det är, så länge det presterar och fungerar med det man vill att det ska fungera med. Vad som blir framgångsrikt beror på många olika faktorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

M1 är exakt lika snabb när den körs på AC som när den körs på batteri (och i MBA fallet finns ingen fläkt medan den nästan aldrig behövs i MBP/MacMini fallet), det gäller väldigt sällan AMD/Intel laptops.

"AMD laptops also get commendable battery life. It is not mind-blowingly good, but it often competes with or approaches Intel's Evo-certified laptops. And from that perspective, the narrative is AMD laptops get much better performance and excellent battery life, so why go with Intel?

The trouble I have with that narrative is many AMD laptops achieve their battery life because, when not on AC, the performance of the CPU, GPU, and even the SSD is dramatically slowed down. I tried to illuminate this issue in my Surface Laptop 4 review: An Intel Surface Laptop 3 beats a newer AMD Surface Laptop 4 when both are on battery yet they get the same amount of battery life. Bring the Core i7 Surface Laptop 4 into the picture, and it obliterates the AMD one when away from the charger yet manages analogous battery life."

Ok, inget jag har märkt i praktiken måste jag säga men som sagt, jag jobbar inte med några supertunga grejer men är nog ganska representativ för den generella laptop-användaren. Inte heller har jag gjort något direkt test men det faktum att jag faktiskt märker skillnaden mot tidigare dell/Intel maskiner säger ju att den borde vara ganska stor annars hade jag förmodligen inte tänkt på det.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Som många redan skrivit så håller M1 jämna steg med Zen3 fast med 20W ist för 150W. Nu kommer snart M1X som tillsammans med en uppsjö av gpu kärnor troligtvis kommer att köra över allt som finns på marknaden.

Jag har en Surface Laptop plus en macbook air M1 till jobb och kan ärligt säga att man får kramp när windowsburken ska starta, jobba, brumma med fläktar, vakna efter vila , konstant behöver laddning etc etc . Macen vaknar lika snabbt som en mobil, är snabb, saknar helt fläktar och batteriet håller i typ 2 dagar.

Det som X86 har kvar är kompatibilitet med en del mjukvara (framförallt spel). Om/när all mjukvara ink AAA spel kan köras native på M1 så tror iaf jag att det är game over för alla andra.

Visa signatur

__________________
Stationär: | NZXT H510 Flow | Corsair RM850x | GIGABYTE Z790 AORUS Elite AX | Intel Core i7 13700K | 32GB 6400Mhz CL32 DDR5 | MSI RTX 380 | 1TB Seagate FireCuda 530 + 1TB Kingston KC3000 | LG OLED 42C2 120Hz 4K | Bärbar: MacBook Pro 14"

NAS: Synology DS1815+ 8X 4TB WD RED
Server: Esxi 6.5 | i5 4690K | 32GB DDR3 | 1TB SSD + iSCSI SATA [/B]

Permalänk
Skrivet av AxF:

Som många redan skrivit så håller M1 jämna steg med Zen3 fast med 20W ist för 150W. Nu kommer snart M1X som tillsammans med en uppsjö av gpu kärnor troligtvis kommer att köra över allt som finns på marknaden.

Jag har en Surface Laptop plus en macbook air M1 till jobb och kan ärligt säga att man får kramp när windowsburken ska starta, jobba, brumma med fläktar, vakna efter vila , konstant behöver laddning etc etc . Macen vaknar lika snabbt som en mobil, är snabb, saknar helt fläktar och batteriet håller i typ 2 dagar.

Det som X86 har kvar är kompatibilitet med en del mjukvara (framförallt spel). Om/när all mjukvara ink AAA spel kan köras native på M1 så tror iaf jag att det är game over för alla andra.

20W istället för 150W, vad för cpuer jämför du?
Köra över allt på marknaden? Man vet inte vad Apple kommer lansera för produkter, man kan dock gissa att oavsett hur bra hårdvaran blir så kommer Apple bete sig som de har gjort de har gjort de senaste 20åren. De har ett väldigt smalt utbud, problemet med att utöka detta är många.

De flesta som köper en Apple M1, hade säkerligen rent prestandamässigt klarat sig lika bra för en dator för halva priset. Om Apple själva släpper en sådan så kommer de främst konkurrera emot sig själva. Liksom varför köpa en laptop för runt 12 000kr, endast för att skriva lite i word, surfa och se på film. En raspberry Pi har ju datakraften som räcker till detta.

När det kommer till workstations och mer krävande system så vet man inte vad Apple gör, min gissning är att de blir svindyra.

Jag själv sitter nu på en chromebook, den kostade runt 2000kr och jag fick en Google nest högtalare på köpet. Med denna dator så kan jag utföra mer datakapacitet krävande laster än majoriteten av alla Apple M1 användare, då jag såklart år 2021 låter servrar utföra beräkningarna. Uppstart är snabb på min Chromebook, batteri acceptabelt med hänseende av priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Liksom varför köpa en laptop för runt 12 000kr, endast för att skriva lite i word, surfa och se på film. En raspberri pi har ju datakraften som räcker till detta.

Ungefär som att säga att: Köp en Xbox istället för en bärbar dator, den är billigare och går att surfa på.

En laptop är 90% något annat än bara en processor.
Tex finns det flera bärbara PC med OLED paneler som börjar vid 10k. Beror helt på vad konsument vill ha.

Dessutom underskattar du nog att folk multitaskar tungt idag, dvs stänger inte ner processor och applikationer ionödan. Det är inte ovanligt att koppla in Ultrabred skärm eller flera skärmar och jobba på.

Permalänk
Skrivet av leafbranch:

Ungefär som att säga att: Köp en Xbox istället för en bärbar dator, den är billigare och går att surfa på.

En laptop är 90% något annat än bara en processor.
Tex finns det flera bärbara PC med OLED paneler som börjar vid 10k. Beror helt på vad konsument vill ha.

Dessutom underskattar du nog att folk multitaskar tungt idag, dvs stänger inte ner processor och applikationer ionödan. Det är inte ovanligt att koppla in Ultrabred skärm eller flera skärmar och jobba på.

Jag förstår mycket väl varför man vill ha lite bättre laptops. Min i laptop jobbet kostar runt 40 000kr. Min poäng är dock att Apple har ett problem med att konkurrera emot sig själv. Väldigt många vill idag ha en väldigt basic laptop och Apple har problem att sälja såna utan att ta marknadsandelar från sig själv.

De har samma problem med mobiltelefoner. Säljer de en basic 6,5" iPhone med heltäckande skärm, förra eller förrföra generationens cpu för 5000kr så lär den bli en självsucce. Men detta främst på bekostnad av andra dyrare iPhones.

Surfplattor samma där. Apple Air surfplattan är grym, få säger något annat. Jag vill ha en sådan med förrförra cpun, 64GB lagring och kanske ett pris på 4000kr. En sådan surfplatta hade garanterat tagit försäljningen ifrån den nya iPad Air..

Min poäng är att de som säger att Apple kommer ta över allt, så är det inte lätt för dem oavsett hur bra de gör hårdvaran. För de måste även ändra sin marknadsstrategi med vilka produkter som de ska sälja. Vissa företag löser problemet med att skapa ett underföretag som säljer lite enklare produkter utan att skada varumärket på det dyra och visst kan Apple i framtiden göra det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

De har samma problem med mobiltelefoner. Säljer de en basic 6,5" iPhone med heltäckande skärm, förra eller förrföra generationens cpu för 5000kr så lär den bli en självsucce. Men detta främst på bekostnad av andra dyrare iPhones.

De gör ju trots allt det där med iPhone SE (och iPad mot iPad air), så otänkbart är det väl inte?

Permalänk
Skrivet av Elgot:

De gör ju trots allt det där med iPhone SE, så otänkbart är det väl inte?

iPhone Se är inte i närheten av 6,5". Dens skärmutnyttjande grad känns som en mobil från runt år 2013. Jag ser iPhone SE som ett tydligt exempel på en mobil som är byggd för att undvika konkurrens emot deras dyrare produkter. Såklart att vissa köper en iPhone Se istället, men det är problematisk om instegsmobilen är dyr den med.

Om Apple lanserar en mobil som ser ut som iPhone 12, men har betydligt billigare cpu, enklare kamera, billigare skärm etc och kostar runt 5000kr, så hade jag gissat på en säljsucce. Som främst hade drabbat iPhone 12 försäljningen.

Självklart finns det folk som älskar fysisk knapp på framsidan på mobilen. Jag hör dock ytterst få som vill köpa en iPhone 12 för över 10 000kr som beklagar sig på att dessa mobiler också inte har denna knapp och utseende.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

iPhone Se är inte i närheten av 6,5".

Nej, jag menar mera att de faktiskt säljer mera budgetaktiga produkter under eget under eget märke. Dessutom är det ju ofta designen som får stryka på foten snarare än prestandan.

Och dessutom händer det väl att de lanserar produkter som ser identiska ut men till exempel har just olika skärmar? Inte för 5000 kronor kanske, men det kanske är lite väl långt under dagens normalpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det han säger i svaret är att Zen3 presterar likvärdigt i singeltrådad prestanda som M1 och han menar alltså att de är jämförbara. Problemet är ju att Apples kretsar levererar den prestandan med en bråkdel av energianvändningen och vid mycket lägre klockfrekvenser, vilket han såklart inte nämner. Det han säger är att han tror AMD kan hålla jämna steg i prestanda, men 150W vs 20W är ju lite skevt tycker jag

Det är ju precis det han nämner....

"Apple har prestanda som Zen 3 men det imponerande är effektiviteten. Prestanda per watt är det enda som spelar roll och AMD ska jobba hårt på det området för att möta framtida konkurrenter (apple)."

Är typ det han säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nej, jag menar mera att de faktiskt säljer mera budgetaktiga produkter under eget under eget märke. Dessutom är det ju ofta designen som får stryka på foten snarare än prestandan.

Och dessutom händer det väl att de lanserar produkter som ser identiska ut men till exempel har just olika skärmar? Inte för 5000 kronor kanske, men det kanske är lite väl långt under dagens normalpris.

Kanske blir en Macbook SE (med nuvarande design) i framtiden då det kommit en ny Macbook Air. Känns inte helt orimligt.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

M1 är exakt lika snabb när den körs på AC som när den körs på batteri (och i MBA fallet finns ingen fläkt medan den nästan aldrig behövs i MBP/MacMini fallet), det gäller väldigt sällan AMD/Intel laptops.

"AMD laptops also get commendable battery life. It is not mind-blowingly good, but it often competes with or approaches Intel's Evo-certified laptops. And from that perspective, the narrative is AMD laptops get much better performance and excellent battery life, so why go with Intel?

The trouble I have with that narrative is many AMD laptops achieve their battery life because, when not on AC, the performance of the CPU, GPU, and even the SSD is dramatically slowed down. I tried to illuminate this issue in my Surface Laptop 4 review: An Intel Surface Laptop 3 beats a newer AMD Surface Laptop 4 when both are on battery yet they get the same amount of battery life. Bring the Core i7 Surface Laptop 4 into the picture, and it obliterates the AMD one when away from the charger yet manages analogous battery life."

Edit: bara för att få en känsla för exakt hur snabb M1 är kan man t.ex. kolla Benchmark game. Ställer jag min 3900X (är i sommarstugan och har inte med 5950X datorn) mot M1 i NodeJS (en allt mer populärt teknik både för back-end men även för applikationer som ska fungera på flera OS) är M1

~50 % snabbare i binary tree fallet. Just detta fall kommer inte få plats i vare sig L1$ eller L2$, Zen har generellt problem med fall där "working-set" inte får plats i cache.
~40 % snabbare i k-nucleotide. Vilket visar att Apple verkligen lyckats designa en mikroarkitektur som inte bara är den "bredaste" som gjorts så här långt, den kan hålla brutal IPC även i fall som är riktigt svåra för CPU att spekulera kring vad som kommer hända.

Kör Node v16.x i båda fallen, M1 kör MacOS medan 3900X kör Ubuntu 20.04LTS (NodeJS presterar lika bra eller bättre under Linux än under Windows).

I mer "rena beräkningar", som är Zen:s styrka, flippas ordningen. T.ex. Mandelbrot, som också är trivial att parallellisera så skalar perfekt över alla CPU-trådar (fallen ovan använder också flera CPU-kärnor men skalningen är långt ifrån "perfekt") är 3900X naturligtvis snabbare (lite mer än dubbelt så snabb, men då får man tänka på att M1 är mer lik en 4C/8T CPU än en 8C/8T CPU medan 3900X är 12C/24T).

Så att Iphones länge presterat brutalt bra i webbläsartest beror inte på någon magisk optimering i Safari eller iOS, det beror på att CPUn är exceptionellt snabb och webbläsartest är en av de få sättet man kan köra exakt samma fall över i stort sett vilken modern klientenhet som helst. NodeJS använder samma JavaScript-motor som webbläsaren Chrome.

Eftersom det på dig låter som att Intel är körda, så kanske det är därför dom satsar så stort på att producera kretsar åt andra.

Enligt uppgift så är Qualcomm intresserade av Intels kretsar på 20A. Vad jag förstått så är Qualcomm en av kandidaterna att ta upp racet med Apple.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NiV3Rt:

Kanske blir en Macbook SE (med nuvarande design) i framtiden då det kommit en ny Macbook Air. Känns inte helt orimligt.

Det skulle ju vara roligt om de passade på att utnyttja sitt försprång aggressivt för att få lite större marknadsandel, men jag har nog inga större förhoppningar.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av shogun-r:

Eftersom det på dig låter som att Intel är körda, så kanske det är därför dom satsar så stort på att producera kretsar åt andra.

Enligt uppgift så är Qualcomm intresserade av Intels kretsar på 20A. Vad jag förstått så är Qualcomm en av kandidaterna att ta upp racet med Apple.

Jag tror vare sig Intel eller AMD är körda, det av flera anledningar.

Skulle hävda att det är en grundförutsättning att om en ny ISA ska ta över efter x86 måste den vara uppenbart bättre och det måste finns ett par generationer av faktiskt produkter som backar upp det. De flesta kommer inte byta från något som "redan fungerar" om ett byte inte gör något de upplever omedelbart värdefullt.

Historiskt har: "motsvarande funktion till lägre pris" varit ett vinnande koncept. X86 tog ju över serverrummet trots att det initialt var en tekniskt sämre lösning, men det var väsentligt billigare!

Sen kan ju politiker fsck:a Arm, Softbank gjorde en hel del mindre lyckade investeringar så de måste få lös pengar för Arm. Innan den affären är klar tror jag tyvärr det kommer bli lite mindre tryck från Arms sidan. Här får man hoppas på Qualcomm, Amperer Computing, m.fl. Men ett Arm med hög FoU-budget är ett krav om ARM64 ska etablera sig som framtidens high-end plattform.

Intel verkar ju ha börjat snegla på alternativ i form av RISC-V, men en övergång till den ISAn, framförallt till Windows, ligger på 10-års planering

Tror varken Intel eller AMD officiellt kommer säga något om arbete på icke-x86 kretsar. Om de gör det, framförallt om Intel gör det, tror jag "marknaden" känner sig tvingad att migrera. Och även om det kommer en kavalkad av icke-x86 kretsar som alla är lika bra eller bättre än vad AMD/Intel har kommer det ta många år innan x86 är "irrelevant".

Vad det gäller Intels foundry services lär det bara vara en konsekvens av skenande FoU-kostnader och anläggningskostnader för varje ny nod. Intel är inte längre själva stora nog för att på egna ben kunna täcka alla FoU-kostnader. Tyvärr säger historien att TSMC, Samsung samt Intel (de enda tre som är kvar på "bleeding-edge") snart kommer bli två och med tiden är risken överhängande att det blir en som "vinner". Möjligen kommer två jämnstora klara sig, men då måste nog stegen mellan de "stora hoppen" bli lite glesare för att täcka investeringskostnader.

Apple lär inte kunna ta över "hela" marknaden, oavsett hur bra deras CPU-krets är. De är helt enkelt inte intresserade att bygga skräpdatorer för ett par tusenlappar. Givet att Iphone ligger 2-3 generationer före konkurrenterna om man enbart fokuserar på prestanda i systemkretsen så är iOS marknadsandel kanske en fingervisning var taket ligger för datorer (har iOS ~30 %?).

Tycker prisnivån på M1 MBA och MBP visar att Apple inser att man måste vara perf/$ ledande ett tag nu, för det är en viss risk att byta ISA (tycker ändå övergången under MacOS gått ungefär så smidigt man kunnat hoppas på i ett best-case fall)!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns bara två typer av människor i världen. De som har programmerat M68000 i assembler och de som ej har det. Processorn satt i princip allt, den programmerades i så många kurser även gymnasiet i elprogrammet.

Mycket trevlig processor att programmera i assembler... Skrev en realtidskärna i assembler på den runt 1986. Var ett 68008 system med mappat+skyddat minne så användarprocesser inte kunde skriva sönder varandras minne. Hade varit mumma men en lite modernare som gick lite snabbare än 8 MHz.