Firefox på dekis – Chromium snart ensamt alternativ

Permalänk
Melding Plague

Firefox på dekis – Chromium snart ensamt alternativ

Mozilla Firefox har tappat 19 procent av användarbasen sedan 2018 och fortsatt dålig tillväxt hotar webbläsarens fortsatta existens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Sjukt tråkiga nyheter. Kör FF på alla mina enheter.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Alla förlorar på att Chromium tar mer andelar så det är ju verkligen ingen kul framtid som målas upp. Samtidigt är det kanske inte så konstigt att Firefox tappar andelar för Mozilla har tagit många konstiga beslut de senaste 5-åren.

Man ska heller inte glömma att Google bara vurmar för open source när det gynnar dem själva.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Motor i sig kunde jag nog inte bry mig mindre om så vidare den agerar likadant för slutanvändaren.
Det som gör att jag håller hårt om Firefox är hur flikarna fungerar, hur jag "söker" bland favoriter och hur jag känner att det är att hoppa mellan flikar.

Det och att jag inte är förtjust i förändringar.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ja, detta var ju ingen kul läsning.

Har gått från chrome till FF på alla mina maskiner och sync fungerar riktigt bra mellan telefoner och datorer!
Även lockwise fungerar riktigt bra på telefon

Permalänk
Medlem

Använder FF en röd panda som djur stället för en räv?

Permalänk
Medlem

tror bestämt att även om firefox "lägger ner" kommer projektet finnas vidare som opensource och många linux-nissar fixa och patcha nån fork. annars finns forks på "chrome"/chromium också, låt oss inte glömma nya "Edge"
sen har jag hört mycket snack och Brave browser.

sannerligen kommer en annan browser, ff fork eller chromium fork, att ta FF's plats i popularitet.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

FF for life.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Hmm... brukar varva mellan FFx och chrome, just nu är det Chrome, vet inte varför jag bytte till Chrome sist. Men det var säkert något prestandarelaterat.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

tror bestämt att även om firefox "lägger ner" kommer projektet finnas vidare som opensource och många linux-nissar fixa och patcha nån fork. annars finns forks på "chrome"/chromium också, låt oss inte glömma nya "Edge"
sen har jag hört mycket snack och Brace browser.

sannerligen kommer en annan browser, ff fork eller chromium fork, att ta FF's plats i popularitet.

Menar du Brave? Den är också Chromium-baserad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Motor i sig kunde jag nog inte bry mig mindre om så vidare den agerar likadant för slutanvändaren.
Det som gör att jag håller hårt om Firefox är hur flikarna fungerar, hur jag "söker" bland favoriter och hur jag känner att det är att hoppa mellan flikar.

Det och att jag inte är förtjust i förändringar.

Är väl ungefär samma anledning att jag föredrar att använda Chromium framför Firefox. Tycker Firefox fungerar skräp med flikar och annat.

Permalänk

Vem med integritet kör självmant Chrome? Chrome även Brave eller annan Chromium fork ligger ständigt i bakgrunden och läser av allt man gör på deras webbläsare.

Skrivet av firstofmay:

Alla förlorar på att Chromium tar mer andelar så det är ju verkligen ingen kul framtid som målas upp. Samtidigt är det kanske inte så konstigt att Firefox tappar andelar för Mozilla har tagit många konstiga beslut de senaste 5-åren.

Man ska heller inte glömma att Google bara vurmar för open source när det gynnar dem själva.

Undrar vilka konstiga beslut du syftar på? Visst reklam när man öppnade någon tab men det tog väl de senare bort?

Permalänk
Snusfri

Försvinner Firefox så blir det Pale Moon som daily driver igen.
Tar inte i skräpet Chromium med en kilometer lång tång ens.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Det är inte så konstigt heller då Firefox inte kommer förinstallerat på enheter.
Bekvämlighet och "snabbhet" före integritet, det är så folk fungerar.
"Google Is Paying Mozilla $450M Per Year To Be The Default Search Engine On Firefox." vilket betyder att om man kör med Firefox söksida så betalar google Mozilla, men skriver man aktivt google.se och söker får inte Mozilla ett skit

Sen kör många med Iphone på mobilsidan och det ser bara ännu bättre ut när det gäller den personliga integriteten där då de ska skanna allt du har på mobilen: https://arstechnica.com/tech-policy/2021/08/apple-explains-ho...

edit.
Sen undrar jag hur mycket Swecklockers får i reklamintäkter då Firefox vägrar visa reklam...

Att en webbläsare är slö beror ju på allt jävla skit som alla hemsidor visar upp, mer skit för varje uppdatering! Det är där problemet är inte att en webbläsare är långsam. Vi är inne på dåliga sidor och stödjer detta

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!

Permalänk
Medlem

minns tiden innan chrome, FF va ända alternativet för en annan. Hoppade dock på chrome tåget typ direkt. i slutändan är det kanske ganska självklart att sämre produkter dör ut med tiden. sen kan man tycka vad man vill om att google får "monopol" när det kommer till webbläsare eller vad man ska kalla det med chromium. Men blir en självklarhet när ingen annan kommer med något som är likvärdigt eller bättre tyvärr.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Använder privat Firefox på alla enheter, även mina mobiler. Firefox fungerar tillräckligt bra nu på mobilen för att jag skulle gå över där också. Rekommenderar den till vänner och bekanta. Söker en hel del via Duckduckgo också nuförtiden, men svårt släppa Google helt på det området (än så länge).

Permalänk
Medlem

Måste kommentera en sak i artikeln, det står;

"Firefox är om man får tro förra veckans snabbkoll på SweClockers ett populärt alternativ i forumet. Hela 38 procent svarade att de primärt använder Firefox, strax efter Chrome med 40 procent. Dessa siffror bör tas med en nypa salt, särskilt då det är en tydlig kontrast jämfört med både global och nationell statistik."

Varför ska man ta de siffrorna med en nypa salt som att de inte stämmer? Bättre säga att många tech-entusiaster gillar Firefox.

Permalänk
Skrivet av THB:

Försvinner Firefox så blir det Pale Moon som daily driver igen.
Tar inte i skräpet Chromium med en kilometer lång tång ens.

Palemoon drivs av en galen utvecklare. Dessutom byggs den på gamla Firefox pre Quantum som är superslött.

Permalänk
Medlem

Tråkigt. Jag bytte själv från Firefox till chrome ca 2011-nånting när Chrome verkligen gjorde stora framsteg jämfört med firefox. Bytte dock tillbaka för ca ett år sedan av integritetskäl. Det tog några dagar att vänja sig vid men det funkar solid både till datorn och till telefonen.

Vill inte byta tillbaka till Chrome så hoppas eldräven finns kvar lång tid framöver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vem med integritet kör självmant Chrome? Chrome även Brave eller annan Chromium fork ligger ständigt i bakgrunden och läser av allt man gör på deras webbläsare.

Undrar vilka konstiga beslut du syftar på? Visst reklam när man öppnade någon tab men det tog väl de senare bort?

Främst gällande UI-redesign titt som tätt. Även om jag inte stört mig särskilt mycket på det vet jag att det upprört communityn och skapat problem med tillägg.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulci:

Måste kommentera en sak i artikeln, det står;

"Firefox är om man får tro förra veckans snabbkoll på SweClockers ett populärt alternativ i forumet. Hela 38 procent svarade att de primärt använder Firefox, strax efter Chrome med 40 procent. Dessa siffror bör tas med en nypa salt, särskilt då det är en tydlig kontrast jämfört med både global och nationell statistik."

Varför ska man ta de siffrorna med en nypa salt som att de inte stämmer? Bättre säga att många tech-entusiaster gillar Firefox.

Jo, samtidigt har förstås Swec ganska bra koll på vilka browsers deras användare använder, så det kan ju vara så att deras statistik visar helt andra siffror.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

minns tiden innan chrome, FF va ända alternativet för en annan. Hoppade dock på chrome tåget typ direkt. i slutändan är det kanske ganska självklart att sämre produkter dör ut med tiden. sen kan man tycka vad man vill om att google får "monopol" när det kommer till webbläsare eller vad man ska kalla det med chromium. Men blir en självklarhet när ingen annan kommer med något som är likvärdigt eller bättre tyvärr.

Att Firefox skulle vara sämre är naivt att tro.

Mozilla är inte Google. Där har du anledningen varför Chrome har störst marknadsandelar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, samtidigt har förstås Swec ganska bra koll på vilka browsers deras användare använder, så det kan ju vara så att deras statistik visar helt andra siffror.

Fast man får även ta sådan statistik med en nypa sallt då det ofta blockas på användarsidan.
Men absolut att Chrome har mest användare. Det är den webbläsaren som får fram sin reklam till användarna. Googles sökmotor tjatar om Chrome varje gång man har tömt all cache och cookies. Många sidor är tyvär även kodade specifikt för Chrome och visar ett meddelande om att sidan bara fungerar eller fungerar bäst med Chrome.
Har nog aldrig sett en icke tech orienterad sida nämna att Firefox funkar bäst. Var även väldigt länge sedan jag såg någon sida nämna IE eller Edge (ej Chromium).

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, samtidigt har förstås Swec ganska bra koll på vilka browsers deras användare använder, så det kan ju vara så att deras statistik visar helt andra siffror.

Visst är det så, men en poll fångar upp de mest aktiva användarna. Kanske borde pollen få varit lite längre också.

Permalänk
Medlem

Något jag inte förstår är varför firefox tog bort möjligheten att bläddra och ladda ner från ftp://

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Något jag inte förstår är varför firefox tog bort möjligheten att bläddra och ladda ner från ftp://

Alla tar bort det. Men ja, där kunde Firefox ha stuckit ut med ftp stöd.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag tröttnade på Firefox när de gick över till tvingande tabs on top och har kört Pale Moon sedan dess.

Firefox brykade kännas som den friska lite rebelliska uppstickaren som brydde sig om sina lite mer världsvana användare. Nu känns det mest som en yr höna som springer efter Chrome utan att veta varför. Ingen egen inriktning, inga principer. Ingen valfrihet för användaren. Så därför fick det bli Pale Moom för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Har kört Firefox i många år men efter senaste ui-förändringen så har jag börjat köra Edge canary istället. Gillar den skarpt.

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG * AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB * ASUS ROG Crosshair X670E Hero * G.Skill 128GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo * Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 * ASUS ROG Ryuo III 240 A-RGB * ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition * be quiet! Dark Power 13 1000W * ASUS ProArt PA32UCX-K * Dali Mentor Menuet SE 2.0 * Windows 11 Pro x64 Canary Insider

Permalänk
Medlem

Blev charmad av Chrome tidigt. Just att de fokuserade på "fort fort fort" och att UIt skulle vara så minimalistiskt som möjligt (älskade att tabbar flyttades långt upp till title bar) så att webbsidorna tog upp så mycket plats som gick. Detta var samtidigt som de andra tyckte att en fjärdedel av utrymmet kunde fyllas av stora knappar och toolbars istället.

Idag ser säkert läget lite annorlunda ut men är en creature of habit vid det här laget. Använder Safari på Mac pga en del strömbesparing.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

För mig är Firefox nr1 även om läsaren skulle dö. Så länge den fungerar så byter jag inte

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare