Firefox på dekis – Chromium snart ensamt alternativ

Permalänk

Firefox är bra på teknik men skitdålig på affärer. Dom hade en ganska cool ide med Firefox OS men övergav den för tidig.
Nu tjänar KaiOS (Fork av Firefox OS) en massa pengar på det som Firefox har gjort. Nej dom behöver personer med lite nya affärsideer. Opensource e bra men om det inte betalar räkningarna så kommer dom gå i konkurs.

Permalänk
Medlem

Kört FF på datorn och telefonen i många år. Skönt att ha uBlock på telefonen också.

Permalänk
Medlem

Har använt Firefox sedan långt innan Chrome ens existerade och kommer fortsätta med det så långt det är möjligt. För mig är det webbläsaren jag gillar mest och där allt känns rätt och som det ska vara.

De släppte även en större uppdatering nyligen som snyggade till gränssnittet en del och med stöd för fler kosmetiska inställningar och teman.

Permalänk
Skrivet av cyklonen:

Lustigt det där. Firefox har alltid varit MYCKET snabbare än Chrome för mig, från första stund till i dag. Kanske är det olika för olika typer av sidor, men jag tycker ändå inte att det borde vara så stor skillnad.

Och med snabbhet menar jag tiden det tar att rita upp en sida från att man klickar till att den är färdig.

Undrar ibland hur hastigheten i en webbläsare egentligen mäts, med tanke på att folk kan ha olika internet hastighet och surfar på tider då serverbelastningar kan vara en flaskhals m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SabreWulf:

Undrar ibland hur hastigheten i en webbläsare egentligen mäts, med tanke på att folk kan ha olika internet hastighet och surfar på tider då serverbelastningar kan vara en flaskhals m.m.

Inga problem. Man mäter helt enkelt inte på random internetsidor, utan på testdata.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Jag kör med pale moon. Avknoppning fr ff typ. Enda issuet är numera att vissa streaming sidor inte funkar som dom skall. (p hub) 😂

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk

Bytte till Edge (Chromium) från Firefox, tycker den är rätt bra faktist. Har försökt och gå tillbaka till Firefox men nej har inte fastnat för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, samtidigt ska man inte överskatta en sådan popup. Folk är bättre på att inte klicka på allt nu än de var för bara fem-tio år sedan. Exempelvis får man ju upp snarlika popups på telefonen hela tiden från olika webbsidor som vill visa notifikationer, och jag antar att alla nekar dem för annars borde de knappt kunna använda telefonen, eller? Jag har aldrig godkänt notifikationer på det viset men jag antar att man hade blivit något spammad.
Jag körde länge privacy badger men det krånglade emellanåt så jag slutade med det för några år sedan. Dock kör jag ju adblock default (men stänger förstås av det här och på en del andra sidor jag uppskattar) så det känns inte som annonscookies är något större problem. Dock brukar jag ändra inställningarna första gången jag är inne på en sida och inte godkänna annonscookies eller liknande, bara nödvändiga och funktionella (vad det nu innebär).

Men angående Android så är det ju precis som på Windows: Man gör valen vid första uppstarten. Det fungerar att exempelvis bara låta GMaps ha tillgång till positionen när appen är aktiv och liknande, man behöver inte spendera några timmar på det.
Jo absolut. Men statistiken är ju ändå intressant, om man är medveten om begräsningarna. FF blockerar user agent, men mig veterligen gör ingen annan av de större webbläsarna det så är det blockerat så är det sannolikt FF (bortsett från Googles robotar och liknande kanske). På samma vis går det inte att skilja Vivaldi från Chrome då den identifierar sig som Chrome. Men ser man hur stor andel som använder Edge, som blockerar och som använder "Chrome" så kan de ju ge en del insikter liksom. Sen kanske det blir svårare med mobila browsers, jag vet inte om FF låter webbsidan se vilket OS man använder eller liknande, eller exempelvis hur en mobil webbläsare i "skrivbordsläge" ser ut på serversidan liksom. Sen förstår jag ju att det är information man kanske inte vill dela med allmänheten.

Det är inte appen ’maps’ som är problemet. Om du använder platstjänster alls på telefonen (med googles tjänster) och du har ett konto inloggat på google play så loggas det i molnet.

Man kan absolut stänga av så att random appar inte kan spåra dig utan gränser, men googles tjänster gör det ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är inte appen ’maps’ som är problemet. Om du använder platstjänster alls på telefonen (med googles tjänster) och du har ett konto inloggat på google play så loggas det i molnet.

Man kan absolut stänga av så att random appar inte kan spåra dig utan gränser, men googles tjänster gör det ändå

Du kan stänga av på ditt Google konto om du inte vill att Google t.ex. ska ha en platshistorik eller webbhistorik och liknande.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av firstofmay:

Samtidigt är det kanske inte så konstigt att Firefox tappar andelar för Mozilla har tagit många konstiga beslut de senaste 5-åren.

Vad är det för konstiga beslut som du anser Mozilla tagit? Själv tycker jag att dom gjort väldigt bra saker när det kommer till integritet, bl a. Firefox Lockwise för att spara lösenord mellan enheter och Firefox Relay för att slippa lämna ut sin privata e-mail när man registrerar sig på hemsidor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Du kan stänga av på ditt Google konto om du inte vill att Google t.ex. ska ha en platshistorik eller webbhistorik och liknande.

Japp, exakt det jag beskrev i mitt första inlägg, tar någon timme att ändra och rensa allt, antagligen mer om man måste ta reda på vad alla inställningar betyder och hur man hittar dem. Default inställningen är ju att spåra det mesta och det är långt från alla som vet om det eller har stängt av det oavsett vad de tycker i frågan

Permalänk
Medlem

Innan jag bytte från Firefox till Vivaldi blev jag alltmer irriterad på hur mycket politik man fick tryckt i ansiktet. Särskilt stötande var att de var med och försökte avsätta RMS från FSF, vilket ett projekt som lever på GPL aldrig borde ha sysslat med. Att de slösade pengar på massor av politiskt motiverade program istället för att säkra löner för existerande anställda hjälte inte heller.

Med Vivaldi slipper jag det. Den enda informationen jag får utan att fråga efter är vad som är nytt efter en stor uppdatering. Visst att Vivaldi bara har delvis öppen källkod så märks det att de lägger fokus på att göra en bra och innovativ webbläsare.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Det är inte appen ’maps’ som är problemet. Om du använder platstjänster alls på telefonen (med googles tjänster) och du har ett konto inloggat på google play så loggas det i molnet.

Man kan absolut stänga av så att random appar inte kan spåra dig utan gränser, men googles tjänster gör det ändå

Stänger man av platshistorik så sparar inte Google någon platsinformation, detta är en inställning åtkomlig (bland annat) från Maps och det är där man kan se sin historik och så.

Skrivet av medbor:

Japp, exakt det jag beskrev i mitt första inlägg, tar någon timme att ändra och rensa allt, antagligen mer om man måste ta reda på vad alla inställningar betyder och hur man hittar dem. Default inställningen är ju att spåra det mesta och det är långt från alla som vet om det eller har stängt av det oavsett vad de tycker i frågan

Det är en toggle för att stänga av platshistorik i inställningarna, åtkomlig enkelt genom långtryck på plats-knappen i snabbinställningarna, samma knapp som stänger av all form av platsåtkomst. På inställningssidan för plats kan man också se vilka appar som har använt plats det senaste, vilka som har access till plats och när, och förstås ändra detta. Default är platshistorik i Googles appar av, däremot kan det lagras anonymiserad telemetri-data som kan inkludera plats emellanåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Japp, exakt det jag beskrev i mitt första inlägg, tar någon timme att ändra och rensa allt, antagligen mer om man måste ta reda på vad alla inställningar betyder och hur man hittar dem. Default inställningen är ju att spåra det mesta och det är långt från alla som vet om det eller har stängt av det oavsett vad de tycker i frågan

Faktiskt så är inte allt på som standard numera. Google ändrade det så nya konton som skapas nu har en del inställningar avstängt som standard

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vem med integritet kör självmant Chrome? Chrome även Brave eller annan Chromium fork ligger ständigt i bakgrunden och läser av allt man gör på deras webbläsare.

Undrar vilka konstiga beslut du syftar på? Visst reklam när man öppnade någon tab men det tog väl de senare bort?

Minns för inte så länge sedan hade de en länk att läsa för att förstå att man föds till rasist och hur man kan bli kvitt sitt medfödda samvete. Dessutom en länk för att donera till BLM. Sedan dess har jag aldrig haft nått med wokisarna att göra. Hoppas de försvinner. Använder Waterfox och Opera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nicoX:

Minns för inte så länge sedan hade de en länk att läsa för att förstå att man föds till rasist och hur man kan bli kvitt sitt medfödda samvete. Dessutom en länk för att donera till BLM. Sedan dess har jag aldrig haft nått med wokisarna att göra. Hoppas de försvinner. Använder Waterfox och Opera.

Jag håller med dig om att mozilla eller andra stora företag inte ska lägga sig i politik.

Om man ska välja en Browser idag så får man helt enkelt välja vad man tycker är viktigast.

  • Edge, Chrome är telemetri till storföretagen.

  • Firefox blandar sig i politik men samlar inte in statistik på samma vis.

  • Brave blandar in kryptovalutor och konstiga samarbeten och kör med egen reklam men stänger av andra reklam.

  • Vivaldi är egentligen en bra webbläsare men har sina brister i RAM-användning och CPU i vissa lägen. Kanske bästa idag ändå. Edit: Förutom att blanda in kalender, mail-system...

  • Waterfox är uppköpta av System1 som är ett reklambolag (har köpt Startpage också). Det är lite osäkert i vissa lägen. Har inte hört något om att Waterfox än så länge har telemetri som System1 använder.

  • Opera är till viss del kina-ägt.

  • De flesta andra är små företag eller enskilda företag där man inte vet när/om de säkerhetsuppdateras i tid.

Jag har valt Firefox nu. Skulle nog kört Vivaldi om det inte har en bugg med Bitwarden. Gav lite uppgifter till MS genom Edge ett tag innan dess.

La till om vivaldi
Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Jag håller med dig om att mozilla eller andra stora företag inte ska lägga sig i politik.

Om man ska välja en Browser idag så får man helt enkelt välja vad man tycker är viktigast.

  • Edge, Chrome är telemetri till storföretagen.

  • Firefox blandar sig i politik men samlar inte in statistik på samma vis.

  • Brave blandar in kryptovalutor och konstiga samarbeten och kör med egen reklam men stänger av andra reklam.

  • Vivaldi är egentligen en bra webbläsare men har sina brister i RAM-användning och CPU i vissa lägen. Kanske bästa idag ändå. Edit: Förutom att blanda in kalender, mail-system...

  • Waterfox är uppköpta av System1 som är ett reklambolag (har köpt Startpage också). Det är lite osäkert i vissa lägen. Har inte hört något om att Waterfox än så länge har telemetri som System1 använder.

  • Opera är till viss del kina-ägt.

  • De flesta andra är små företag eller enskilda företag där man inte vet när/om de säkerhetsuppdateras i tid.

Jag har valt Firefox nu. Skulle nog kört Vivaldi om det inte har en bugg med Bitwarden. Gav lite uppgifter till MS genom Edge ett tag innan dess.

Förutom att jag inte hade någon koll på Waterfox öht så överensstämmer det där helt med min egen uppfattning om hur det ser ut vad gäller de övriga populära alternativen.

Det är väl annars just Edge och Brave som jag upplever att folk ofta har en oväntat naiv inställning till.
Edge i och med att det känns som att det dras med samma problem som Chrome (kanske värre) bara att det är Microsoft som står bakom istället för Google.
Brave känns ju som att det sysslar med rejält tvivelaktiga funktioner i själva webbläsaren och därmed inte känns särskilt vettig... Sedan så går ju åtminstone CEOn loss på ett sätt som gör att man undrar om det inte är en precis lika politiskt insyltad produkt som Firefox (annan politisk vinkel bara). Firefox har ju i mitt tycke en bättre ställning där i och med att den iaf ur ett tekniskt perspektiv känns mestadels okontroversiell.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagers:

Jag håller med dig om att mozilla eller andra stora företag inte ska lägga sig i politik.

Om man ska välja en Browser idag så får man helt enkelt välja vad man tycker är viktigast.

  • Edge, Chrome är telemetri till storföretagen.

  • Firefox blandar sig i politik men samlar inte in statistik på samma vis.

  • Brave blandar in kryptovalutor och konstiga samarbeten och kör med egen reklam men stänger av andra reklam.

  • Vivaldi är egentligen en bra webbläsare men har sina brister i RAM-användning och CPU i vissa lägen. Kanske bästa idag ändå. Edit: Förutom att blanda in kalender, mail-system...

  • Waterfox är uppköpta av System1 som är ett reklambolag (har köpt Startpage också). Det är lite osäkert i vissa lägen. Har inte hört något om att Waterfox än så länge har telemetri som System1 använder.

  • Opera är till viss del kina-ägt.

  • De flesta andra är små företag eller enskilda företag där man inte vet när/om de säkerhetsuppdateras i tid.

Jag har valt Firefox nu. Skulle nog kört Vivaldi om det inte har en bugg med Bitwarden. Gav lite uppgifter till MS genom Edge ett tag innan dess.

Stämmer rätt bra tycker jag. Men vad har du stött på för problem med Vivaldi och Bitwarden? För jag kör de ihop och det funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Förutom att jag inte hade någon koll på Waterfox öht så överensstämmer det där helt med min egen uppfattning om hur det ser ut vad gäller de övriga populära alternativen.

Det är väl annars just Edge och Brave som jag upplever att folk ofta har en oväntat naiv inställning till.
Edge i och med att det känns som att det dras med samma problem som Chrome (kanske värre) bara att det är Microsoft som står bakom istället för Google.
Brave känns ju som att det sysslar med rejält tvivelaktiga funktioner i själva webbläsaren och därmed inte känns särskilt vettig... Sedan så går ju åtminstone CEOn loss på ett sätt som gör att man undrar om det inte är en precis lika politiskt insyltad produkt som Firefox (annan politisk vinkel bara). Firefox har ju i mitt tycke en bättre ställning där i och med att den iaf ur ett tekniskt perspektiv känns mestadels okontroversiell.

Edge är som du säger ungefär som att köra Chrome ur insamlingssynpunkt, men den har bättre GUI/inställningar. Jag loggar t.om in på MS-konto i Windows nu. men har kört Privatezilla när jag installerade om. Man får ge och ta lite. bekvämlighet vs integritet.
Brave gick jag ifrån efter att ha läst denna artikel och även att jag inte tyckte om dessa "krypteringar/rewards/samarbeten. Kändes som Brave har en osund dubbelmoral på något sätt.

Skrivet av snajk:

Stämmer rätt bra tycker jag. Men vad har du stött på för problem med Vivaldi och Bitwarden? För jag kör de ihop och det funkar bra.

Autofill Shortkey fick jag inte att fungera och jag är inte ensam om det. Vivaldi löser det inte verkar det som, efter flera års tid. Bitwarden fungerar med med autofill shortkey på alla andra webbläsare jag använt.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celebmir:

Använder FF en röd panda som djur stället för en räv?

Coolare med Fire red panda som webbläsare 😂

Visa signatur

Ohoj Kapten!

Permalänk
Medlem

Körde firefox för lång tid, men i samband när Firefox flyttade tabarna började jag köra palemoon. Var inte för gui ändringen jag bytte, utan någon bug som orsakade att webbläsaren hängde sig titt som tätt (i någon sekund). Det jag inte gillar med alla dessa chromium alternativ är dom har delat upp ram för varje flik (drar lite mer än bara ha samma ram för alla flikar).

Men kommer få överge palemoon också, fler och fler webbsidor uppdateras och stödet för denna webbläsare minskar. Swec fungerar inte längre till 100% kan inte se om det är nya inlägg i följda trådar längre, github är också halvt fungerande (kan t.ex inte redigera inlägg), youtube har blivit riktigt slött (webbläsaren hänger sig när man laddar in en video i par sekunder (blivit lite bättre senaste veckorna, fungerar fint om jag kör chrome t.ex)).

Kanske ska testa firefox igen och hoppas buggen är löst idag

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Körde firefox för lång tid, men i samband när Firefox flyttade tabarna började jag köra palemoon. Var inte för gui ändringen jag bytte, utan någon bug som orsakade att webbläsaren hängde sig titt som tätt (i någon sekund). Det jag inte gillar med alla dessa chromium alternativ är dom har delat upp ram för varje flik (drar lite mer än bara ha samma ram för alla flikar).

Men kommer få överge palemoon också, fler och fler webbsidor uppdateras och stödet för denna webbläsare minskar. Swec fungerar inte längre till 100% kan inte se om det är nya inlägg i följda trådar längre, github är också halvt fungerande (kan t.ex inte redigera inlägg), youtube har blivit riktigt slött (webbläsaren hänger sig när man laddar in en video i par sekunder (blivit lite bättre senaste veckorna, fungerar fint om jag kör chrome t.ex)).

Kanske ska testa firefox igen och hoppas buggen är löst idag

Testa och installera Firefox igen. Sedan installerar du CustomCSSforFx där du kan ändra t.ex om du vill ha tabbarna under eller över och massa mer inställningar. Det blir lite pyssel i css-filer. men det är bra dokumenterat i filerna så man behöver ofta bara kommentera eller ta bort en kommentar ( /* */ )

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Testa och installera Firefox igen. Sedan installerar du CustomCSSforFx där du kan ändra t.ex om du vill ha tabbarna under eller över och massa mer inställningar. Det blir lite pyssel i css-filer. men det är bra dokumenterat i filerna så man behöver ofta bara kommentera eller ta bort en kommentar ( /* */ )

skall också testa ff igen då palemoon strular för mig också.

Visa signatur

Fractal Define R2, Fractal Newton R2 800W, INTEL CORE I7 980, 12GB Corsair pc 12800. Ny gpu skall inhandlas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Testa och installera Firefox igen. Sedan installerar du CustomCSSforFx där du kan ändra t.ex om du vill ha tabbarna under eller över och massa mer inställningar. Det blir lite pyssel i css-filer. men det är bra dokumenterat i filerna så man behöver ofta bara kommentera eller ta bort en kommentar ( /* */ )

Ja jag testar firefox och ser om det är bättre:) känns lite rappare än plaemoon, hoppas den buggen där ff hänger sig har blivit löst men det visar sig med tiden. Får se om jag tittar på det github projektet. Mer prio är att saker fungerar

Bara en sån här sak, plemoon till vänster, har rapporterat detta till swec men inte valt lösa det. Verkar som dom flesta hemsidor har på ett eller annat sätt slutat supporta motorn plaemoon kör på. youtube är inte så konstigt det blivit sämre (google vill ju tvinga in alla till Chromium, men andra hemsidor är det lite mer märkligt).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Ja jag testar firefox och ser om det är bättre:) känns lite rappare än plaemoon, hoppas den buggen där ff hänger sig har blivit löst men det visar sig med tiden. Får se om jag tittar på det github projektet. Mer prio är att saker fungerar

Bara en sån här sak, plemoon till vänster, har rapporterat detta till swec men inte valt lösa det. Verkar som dom flesta hemsidor har på ett eller annat sätt slutat supporta motorn plaemoon kör på. youtube är inte så konstigt det blivit sämre (google vill ju tvinga in alla till Chromium, men andra hemsidor är det lite mer märkligt).

https://i.imgur.com/T6CqyX1.png

En som liten webbläsare som Palemoon borde ju om de vill följa med göra så att saker som fungerar i Chromium och FF fungerar även i Palemoon. Svårt för en webbutvecklare att titta på alla små webläsare så att det fungerar för 100%.

Hoppas du blir nöjd med FF

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

En fråga här..
Hur gör du när du flyttar chrome fönstret? Greppar du tag lite vid sidan om, eller har du aldrig tillräckligt många flikar så att det täcker hela?

Jag är nämnligen tvärt om, jag vill kunna flytta mitt fönster "hej vildt" utan att dra runt/ut flikar. Det är ofta jag byter rutan till annan skärm t.ex.
En av mina favoritsaker med just firefox som är så "out of the box"

Typiskt brukar jag trycka Win+piltangent eller Win+Shift+piltangent beroende på hur jag vill flytta fönstret. Allt som oftast vill jag bara flytta en specifik tabb till sin egen skärm så då kan jag lika gärna ta tag i tabben. Nån gång då och då dra runt fönstret mha utrymmet under min/max/stäng.

Visa signatur

i7-2700K 5 GHz | 16 GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene Z77 | GTX 980
i7-4790K 4.8 GHz | 32 GB DDR3-2133 | ASUS Maximus VII Gene Z97 | GTX 980

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

hoppas den buggen där ff hänger sig har blivit löst

Har kört senaste FF nu ett tag och det hänger sig fortfarande för mig ibland. Någon inbäddad video som ställer till det oftast. Imorse skulle jag kolla Aftonbladet och öppnade en sida med en video i en ny flik i bakgrunden. Hela datorn hängde sig, gick inte att göra något på en halv minut eller så. Väntade lite och det självläkte. Men sedan gjorde jag samma sak igen och då blev det ännu värre, hela UI't ballade ur och jag ser inte flikar i bakgrunden och kan växla till dem även fast man vet att de finns (det är helt vitt där och (+)-tecknet har flyttats till höger samt att den varnar om att jag ska stänga fem flikar när jag vill stänga av programmet.

Riktigt tråkigt men jag klarar inte av detta. Det blir inget FF för mig det här var just den anledningen till att jag övergav det för några år sedan.

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Har kört senaste FF nu ett tag och det hänger sig fortfarande för mig ibland. Någon inbäddad video som ställer till det oftast. Imorse skulle jag kolla Aftonbladet och öppnade en sida med en video i en ny flik i bakgrunden. Hela datorn hängde sig, gick inte att göra något på en halv minut eller så. Väntade lite och det självläkte. Men sedan gjorde jag samma sak igen och då blev det ännu värre, hela UI't ballade ur och jag ser inte flikar i bakgrunden och kan växla till dem även fast man vet att de finns (det är helt vitt där och (+)-tecknet har flyttats till höger samt att den varnar om att jag ska stänga fem flikar när jag vill stänga av programmet.

Riktigt tråkigt men jag klarar inte av detta. Det blir inget FF för mig det här var just den anledningen till att jag övergav det för några år sedan.

Så tråkigt att det hänger sig för flera personer. Detta gör ju att FF överges för de andra. Skulle också göra det om det bråkar för mig men den har fungerat utan några problem på datorn.
Försökte köra FF på min Androidtelefon men där är den mycket slöare än alla andra, stannar upp vid laddningen av sidan och håller på. Det är ju svårt att motivera att den är så mycket bättre om den inte fungerar som den ska.

Man får nog helt enkelt acceptera att den är på väg bort och vi får monopol med Google. Med Android, webbläsare, e-post, videos, m.m. styr Google det mesta på webben redan nu.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yamato:

Har kört senaste FF nu ett tag och det hänger sig fortfarande för mig ibland. Någon inbäddad video som ställer till det oftast. Imorse skulle jag kolla Aftonbladet och öppnade en sida med en video i en ny flik i bakgrunden. Hela datorn hängde sig, gick inte att göra något på en halv minut eller så. Väntade lite och det självläkte. Men sedan gjorde jag samma sak igen och då blev det ännu värre, hela UI't ballade ur och jag ser inte flikar i bakgrunden och kan växla till dem även fast man vet att de finns (det är helt vitt där och (+)-tecknet har flyttats till höger samt att den varnar om att jag ska stänga fem flikar när jag vill stänga av programmet.

Riktigt tråkigt men jag klarar inte av detta. Det blir inget FF för mig det här var just den anledningen till att jag övergav det för några år sedan.

Inte något tillägg som skapar de där problemen? Jag känner inte igen det där alls och jag kör FF på 3 datorer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Inte något tillägg som skapar de där problemen? Jag känner inte igen det där alls och jag kör FF på 3 datorer

Det enda jag använder nu som jag använt tidigare är Adblock Plus.
Sedan numera har jag Bitwarden också iofs men det hade jag inte tidigare. Så den enda gemensamma nämnaren är Adblock Plus. Får prova deaktivera det.

/edit: testade utan och det verkade funka bra det lilla jag provade. Men svårt att veta hur det funkar i längden. Måste ju ha någon annonsblockerare iofs så jag testar med ublock origin istället.
Använde iofs ingen annonsblockerare på telefonen och där hade jag liknande problem förut.
Men ok, jag ger det en chans till, jag är inte den som är den

Visa signatur

AMD 5900X + Noctua NH-U12A / Gigabyte X570S Aero G / XFX RX 6800XT Merc 319 / 64 Gb RAM / Fractal Design Pop Silent Vit + PSU Seasonic Prime PX 750