Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Två nät över en kabel?

Hej!

Jag fick nyligen in IP-TV i huset, men detta skapade ett litet bekymmer. Boxen behöver nämligen vara kopplad via ethernetkabel direkt till fiberdosan. Dosan sitter på andra sidan huset. Operatören är annan än min ISP, så de måste vara sepererad trafik, och om jag förstår det rätt så måste TV-Boxen "se" just enbart fiberdosan. Just nu för att det ska fungera ligger det en sladd tvärs över golvet. Mindre idealt. Jag har redan installerarde sladdar som nedan

Nuvarande kopplingsschema:

Fiberosa --- router -- switch -------------------------- switch --< datorer och dyl. |----------------------------------------------------------------- TV-Box

För att slippa den långa och olägliga sladden, undrar jag om jag kan använda existerande installation utöver en kort bit mellan slutswitch TV-Box?

Tänkt kopplingschema:

Fiberosa --- router -- switch -------------------------- switch --< datorer och dyl. |-----------------| |--------- TV-Box

Är detta möjligt? Jag får ha två smart-switchar. Detta förstår jag. Jag tänkte att det kanske är möjligt att lösa med VLAN eller liknande, men har inte erfarenhet av specialare som ovan. Eller är det kört, och jag får ta och sätta upp en ny kabel längs väggarna?

Permalänk
Medlem

Nejdå, det är absolut görbart med två VLAN-kapabla switchar ja.

Permalänk
Medlem

Ditt tänkta kopplingsschema är inkorrekt. Du måste plocka ut det VLAN som IP-TV kommer till innan routern. Routern kommer plocka bort allting sådant, så du måste redan tidigare skicka TV via ett annat VLAN.

Jag skulle ha en utsidesswitch som även sitter på insidan av routern (men då på ett separerat VLAN).

Tanken är alltså att WAN går rakt igenom switchen till routern. Sedan kommer LAN ut från routern och hamnar i ett separat VLAN, vilket då går vidare till resten av nätverket parallellt med ditt IP-TV VLAN.

Svårt att förklara framförallt beroende på att switchar hanterar VLAN lite olika, men det är så jag skulle löst det.

Permalänk
Medlem

Om man tänker sig att IP-TV kommer via vlan 300. Vi använder VLAN 10 för WAN/Utsida. VLAN 1 på insidan som är default VLAN, då slipper man tänka på alla andra prylar som automatiskt får rätt VLAN.

Port 1 = fiberkonverter. otaggat VLAN 10, taggat VLAN 300.
port 2 = router WAN otaggat VLAN 10. (Här får alltså routern in Internet).
port 3 = router LAN otaggat VLAN 1 (Alltså routerns insida).
port 4-7 - annan utrustning - De kommer sitta som tidigare på insidan av routern.
port 8 = sekundär switch otaggat VLAN 1, taggat vlan 300

port 3-7 kan också använda en routers inbyggda switch, men jag tänker att du kanske vill ha någonting annat på LAN borta på din andra switch.

I den sekundära switchen, så sätter du bara VLAN 300 mot IP-TV-boxen.
VLAN 300 kommer alltså gå orört genom ditt nät, parallellt med din andra utrustning. De kommer inte se varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Talisker00:

Om man tänker sig att IP-TV kommer via vlan 300. Vi använder VLAN 10 för WAN/Utsida. VLAN 1 på insidan som är default VLAN, då slipper man tänka på alla andra prylar som automatiskt får rätt VLAN.

Port 1 = fiberkonverter. otaggat VLAN 10, taggat VLAN 300.
port 2 = router WAN otaggat VLAN 10. (Här får alltså routern in Internet).
port 3 = router LAN otaggat VLAN 1 (Alltså routerns insida).
port 4-7 - annan utrustning - De kommer sitta som tidigare på insidan av routern.
port 8 = sekundär switch otaggat VLAN 1, taggat vlan 300

port 3-7 kan också använda en routers inbyggda switch, men jag tänker att du kanske vill ha någonting annat på LAN borta på din andra switch.

I den sekundära switchen, så sätter du bara VLAN 300 mot IP-TV-boxen.
VLAN 300 kommer alltså gå orört genom ditt nät, parallellt med din andra utrustning. De kommer inte se varandra.

Om jag läser detta rätt: Dra två kablar från fiberdosan till en switch.
Tagga (eller force-route) trafik till repspektive utport på switchen

WAN:
Kör trafik från fiberdosa genom switch till WAN-port på router
tagga trafik VAN = 300
Kör in i switchen igen
Låt switchen köra upp (300) genom långa kabeln till andra swichen som detaggar mot dator-portarna

TV:
Kör trafik från fiberdosa till switch
tagga trafik VAN = 10
Låt switchen köra upp (10) genom långa kabeln till andra swichen som detaggar mot TV-porten

Så något i stil med:

(o) = otaggat '=' = forced routing |-----(10)--------LAN-port---| Fiberdosa --WAN(o) =========== Switch ==== (o) ===== WAN-port-Router |------(o) ----- TV-Box |-----TV (o) ------------| |----------------------(10) (300) ----------- Switch-----(o)----< datorer och dyl

Eller tänker jag fel någonstans?

Permalänk
Medlem

Oj oj vad det exemplet verkar krångligt.

Så här har iaf jag kopplat, den sista switchen behöver man inte om man inte vill, den är där enbart för att jag har flera enheter vid TV:n

Första bilden är mest hur det är med de olika VLAN:en, du kan bortse från alla regler samt IoT(gröna) och Work-LAN(lila). Det intressanta är det jag döpt till secureLAN som då skulle motsvara ditt vanliga sen IPTV VLAN:et.

Permalänk
Medlem

Ah, jag tänkte att jag skulle komma undan med en switch och en router, men jag får inte till det. Jag tror att min dum-switch jag har i nätverket får det att balla ur (och jag måste ha den satt som nu för att något ska fungera (driver PoE-saker, inkl. smartswitchen)).

Kopplat såhär just nu:

Fiberdosa --(o)-- WAN(router) LAN1(router) -(10)- dumswitch --(10)(300)----smartswitch -(o)- dator |--------(o)---LAN2(router) LAN3(router) --(300)----| |----(o)----TV

När LAN3 är kopplat så dör nätverket helt, och LAN1 och LAN3 blinkar frenetiskt. Jag gissar på att trafiken går i "rundgång".

Jag får ersätta dumswitch med smartswitch, konfa den och sen får vi se om det kan fungera. Detta tar nog ung. en vecka.

Uppdaterar tråden då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Om jag läser detta rätt: Dra två kablar från fiberdosan till en switch.
Tagga (eller force-route) trafik till repspektive utport på switchen

WAN:
Kör trafik från fiberdosa genom switch till WAN-port på router
tagga trafik VAN = 300
Kör in i switchen igen
Låt switchen köra upp (300) genom långa kabeln till andra swichen som detaggar mot dator-portarna

TV:
Kör trafik från fiberdosa till switch
tagga trafik VAN = 10
Låt switchen köra upp (10) genom långa kabeln till andra swichen som detaggar mot TV-porten

Så något i stil med:

(o) = otaggat '=' = forced routing |-----(10)--------LAN-port---| Fiberdosa --WAN(o) =========== Switch ==== (o) ===== WAN-port-Router |------(o) ----- TV-Box |-----TV (o) ------------| |----------------------(10) (300) ----------- Switch-----(o)----< datorer och dyl

Eller tänker jag fel någonstans?

Har du flera uttag pä fiberkonverter/CPE slipper du en del huvudbry. Dra den ena kabeln till switchen (på ett VLAN specifikt för IPTV) och den andra kabeln till routerns WAN. då slipper du ha mer än ett VLAN och låta otaggat vara LAN.
svarar mer utförligt senare om jag kommer ihåg

Permalänk

finns ju även sk nätverks splitters dvs du delar kabeln i 2 nätverks kretsar med hälften av kabelparen till varje och sänkt hastighet

du behöver 2st https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

en i vardera änden på kabeln.

men förutsätter ju då att du kan leva med den lägre hastigheten genom kabeln t.ex. 1Gbit länk går ned till 100Mbit länk.

dock ska 100Mbit lätt kunna hantera både tv och att strama film över nätverket kan man tycka dock betydligt lägre hastighet om du behöver flytta nått stort över nätverket.

vill minnas annars att när jag hade adsl och ip-tv så kopplade jag bara en lankabel från modemets tv port till en av lanportarna på min dåvarande D-link router så kunde min box komma åt tv funktionen i hela nätverket utan att fippla med vlan.

dvs

fiberbox ->(internet) -> wan -> router -> lanswitch på router ----------lan-------------> lanswitch ->dator osv |-----(tvport)-----------------------------| |-------> tvbox

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag skulle haft två switchar som nämns.

Kan förklara närmare hur det kopplas in, men det beror lite på vad det är för VLAN-kompetenta switchar. Det är ruskigt enkelt med Cisco, Aruba(HP) och sådana. Till och med Ubiquity är ganska enkelt.
Däremot finns det billigare tillverkare där man löst det där med VLAN på ett simplare sätt, men som strular till det lite för oss som vet "hur det borde vara".

Permalänk
Medlem

Nu har jag kopplat in en smartswitch till istället, men får fortfarande inte riktigt till det.

Har två Netgear switchar. En GS108PE och en GS105PE. Nu har jag kopplat och konfat enligt följande:

Switch 1:

Fiberdosa -> router WAN -> router LAN -> port 8 på switch 1
Fiberdosa -> port 7
port 6 -> switch 2

VLAN:

(t) = taggas på denna port

10 Members: port 6(t) 8
300 Members: port 6(t) 7

Switch 2:

Switch 1 -> port 5
port 2 3 4 -> annat
port 1 -> TV-box

VLAN:

10: port 2 3 4 5(t)
300: port 1 5(t)

När jag kopplar som ovan så säger TV-boxen att den får IP och annat från en DHCP som jag inte skapat själv. Mitt hem-LAN har addressrymden 192.168.1.1/24, TV-boxen rapporterar 10.10.1.128/22 (eller något sådant). När jag kör det interna "testa uppkopplingen" på TV-boxen ger den godkänt på alla punkter. Detta till trots så får jag inte in någon TV via internet-sladden.

När jag kopplar fiberdosa -> tv-box så fungerar det, med samma rapporterade IP och dyl.

Jag antar att jag får ta och ringa TV-bolaget och fråga, då det enligt de själva ska gå att koppla in en switch ifall man har flera TV-apparater. Kanske det inte är aktiverat ifall jag bara har en TV?

Permalänk
Medlem

Jag är tyvärr inte riktigt med på hur du kopplat. Men först måste du ta reda på vilket VLAN TV:n komm in med. Sen är det bara att ta med det VLAN:et hela vägen utom på sista porten där TV-boxen sitter

Permalänk
Medlem
Skrivet av mobe06:

Jag är tyvärr inte riktigt med på hur du kopplat. Men först måste du ta reda på vilket VLAN TV:n komm in med. Sen är det bara att ta med det VLAN:et hela vägen utom på sista porten där TV-boxen sitter

Jaså! Ok, så om jag kopplar en dator med Wireshark, kan jag få reda på det så?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Jaså! Ok, så om jag kopplar en dator med Wireshark, kan jag få reda på det så?

Jag tror det skall gå att göra med wireshark jag lyckades dock inte göra det när jag höll på. Vet inte vilken leverantör du har på öppna fibern men tror att Telia använder 846 och Telenor 46.

Permalänk
Medlem

Nu fick jag till det!

Jag läste i en annan tråd (Vilket VLAN för Viasat IPTV i Telia öppen fiber?) och såg dessa svar:

Skrivet av Grubbegrabben:

@Knightmare:
Jag gjorde ett försök men det fungerar inte alls
Fiberomvandlare:
Port 1: Internet => Switch 1, Port 1
Port 2: IP-TV => Switch 1, Port 2

Switch 1:
Port 1: Internet (in från fiberomvandlaren), VLAN 1, otaggat
Port 2: IPTV (in från fiberomvandlaren), VLAN 2, otaggat
Port 8: Kopplas till Switch 2 (via 30 m lång kabel på kattvind), VLAN 1 & VLAN 2, taggat

Switch 2:
Port 1: Kopplas till min WIFI router, därefter förgrening till resten av huset, VLAN 1, otaggat
Port 2: Till TV-boxen, VLAN 2, otaggat
Port 8: Från switch 1, VLAN 1 & VLAN 2, taggat

Har kopplat med alla möjliga varianter, testat taggat/otaggat (vad nu det ens betyder), endast TV-grejerna inkopplade, bytt namn på VLAN 2 till 845 (enligt info i tråden ovan) osv osv utan framgång. Har kört fast helt enkelt. Tips mottages gärna.

Skrivet av Grubbegrabben:

@Knightmare:

Falskt alarm. Det fungerar faktiskt.

Viasats TV-box är dock lite grinig så man får koppla in, ställa in och strömsätta allt med viss försiktighet. Om man råkar starta TV-boxen med "fel" inkoppling så krävs att man stänger av, kopplar rätt och slår på igen samt väntar 5-10 minuter på att boxen ska etablera kontakt. Det lurade mig att tro att det inte fungerade alls, men när jag upprepat allt för 3:e gången så hoppade boxen plötsligt igång.

Inkoppling exakt enligt beskrivning ovan funkar utmärkt, de två separata portarna för internet och iptv går nu via ett taggat VLAN en enda kabel och sedan splittas de upp i andra änden för att gå ut på två separata portar igen.

Off-topic fråga: Dessa så kallade "managed" switchar har en IP-adress. Är den av betydelse över huvud taget? Det verkar som att den enbart används för att komma åt admin-gränssnittet.

Vilket gjorde mig hoppfull. Jag hade redan kopplat och konfigurerat näst intill likadant, så det var något lurt fortfarande. Nu är jag inte säker på att det var just det, eller om det var för att jag lät det sitta isatt ett tag, men jag såg till att IGMP-snooping var på och uppsatt till samma VLAN ID som jag kör IPTVn på. När detta var gjort så hoppade det igång.

Värt att notera var att jag INTE behöver veta vilket VLAN-ID som IPTV-trafiken kommer in med. Jag satte upp två olika IDn bara för att testa, och fungerar i båda fallen.

Jag får tacka för hjälpen i tråden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chmat76:

Värt att notera var att jag INTE behöver veta vilket VLAN-ID som IPTV-trafiken kommer in med. Jag satte upp två olika IDn bara för att testa, och fungerar i båda fallen.

Då har din fiberbox redan plockat ut det och sen skickar ut TV otaggat.

Permalänk
Medlem

Har din fiberbox en dedikerad TV-port eller ska det gå med vilken som?

Vissa använder sig av "MAC-based VLAN Membership" där helt enkelt boxarns MAC-adress fördelas på rätt VLAN, oavsett vilken port man sätter den på.