Tråden om PlayStation 5 | Slim | PRO

Permalänk
Medlem

Nu har jag lyckats fått drifting, räknade ut tiden som jag har spelat sedan release 710 timmar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TotalF:

Tack Tänkte jag skippar modellnamnen för de är ändå inga highend-pryttlar utan mer mellanklass

Men det jag tar med mig är att, om jag tolkar dig rätt dvs, att skärmen klarar ändå inte kan köra så högupplöst som den är avsedd men jag gissar att tvn ändå kan köra sin 4k. Då borde upplevelsen kanske bli något bättre på tvn?

Ah! Det förstås.

Är nog maffigare upplevelse vid TVn skulle jag tro. Själv gillar och prioriterar jag hög bildfrekvens så beror lite på din vanliga skärm vad den klarar. Men är det max 1080p så kommer den upplevelsen inte bli så trevlig oavsett 60/120Hz då 1920x1080 inte skalar bra till 2560x1440.

Beror lite på vad du själv upplever också, skulle nog ändå föreslå att du testar båda men magkänslan säger TVn för mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TotalF:

Tack Tänkte jag skippar modellnamnen för de är ändå inga highend-pryttlar utan mer mellanklass

Men det jag tar med mig är att, om jag tolkar dig rätt dvs, att skärmen klarar ändå inte kan köra så högupplöst som den är avsedd men jag gissar att tvn ändå kan köra sin 4k. Då borde upplevelsen kanske bli något bättre på tvn?

Snubblade över en lista på kompatibla skärmar, finns din 1440p skärm med här?
https://www.reddit.com/r/PS5/comments/ljp0g8/here_is_a_list_o...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Snubblade över en lista på kompatibla skärmar, finns din 1440p skärm med här?
https://www.reddit.com/r/PS5/comments/ljp0g8/here_is_a_list_o...

Jag....... tror inte det. Har en MSI Optix MAG272 och exakt det modellnamnet verkar inte finnas med :/

F.ö är det ju jättegulligt att du "snubblade över" en lista på reddit. Bara sådär liksom

Also, tack!!

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Iofs, ser ju nu att msi mag272QR stårt på listan. Kanske den är kompatibel ändå!

*edit*
Jo, även om det inte uttryckligen står "QR" i orderbekireftelsen från Komplett så verkar speccen stämma helt överens från msi's hemsida. Så det här kan ju funka

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Iofs, ser ju nu att msi mag272QR stårt på listan. Kanske den är kompatibel ändå!

Du kan ju med datorn testa att skicka en 4K-bildsignal och se om skärmen klarar att skala ned bilden korrekt.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D (Arctic Liquid Freezer III 280) | MSI RTX 4090 Gaming Trio | 64 GB DDR5-6000 CL36 | ASUS ROG B650E-I | Asus Loki 850 W | Cooler Master NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TotalF:

Jag....... tror inte det. Har en MSI Optix MAG272 och exakt det modellnamnet verkar inte finnas med :/

F.ö är det ju jättegulligt att du "snubblade över" en lista på reddit. Bara sådär liksom

Also, tack!!

Skrivet av TotalF:

*edit*
Jo, även om det inte uttryckligen står "QR" i orderbekireftelsen från Komplett så verkar speccen stämma helt överens från msi's hemsida. Så det här kan ju funka

Sökte på en lista i ett annat fall men kom på att den kunde vara relevant här, ifall din skärm fanns med.

Sista tecknen borde nog kvitta, men har ingen kunskap om MSI's skärmar personligen. Jag har själv en LG 27" GL83-AB som är kompatibel även om det är den utan "B" på slutet som listas.
Lite osäker på om jag provade 120Hz, skärmen är 144Hz om jag inte minns fel. HDR fungerade också även om jag inte riktigt såg någon skillnad med det på och av.

Skrivet av Quenya:

Du kan ju med datorn testa att skicka en 4K-bildsignal och se om skärmen klarar att skala ned bilden korrekt.

Detta borde också gå. PS5'an visar i sina inställningsmenyer vad den accepterar med skärmen. Och skärmen bör i sin OSD också meddela vad den tar emot för signal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Sökte på en lista i ett annat fall men kom på att den kunde vara relevant här, ifall din skärm fanns med.

Sista tecknen borde nog kvitta, men har ingen kunskap om MSI's skärmar personligen. Jag har själv en LG 27" GL83-AB som är kompatibel även om det är den utan "B" på slutet som listas.
Lite osäker på om jag provade 120Hz, skärmen är 144Hz om jag inte minns fel. HDR fungerade också även om jag inte riktigt såg någon skillnad med det på och av.

Detta borde också gå. PS5'an visar i sina inställningsmenyer vad den accepterar med skärmen. Och skärmen bör i sin OSD också meddela vad den tar emot för signal.

Får prova på, förhoppningsvis, tisdag då den kanske levereras.

Löjligt peppad på den nya controllern med adaptiva triggers, har läst mkt postivt om den.

Sen vet jag inte direkt om några av de släppta spelen lockar, köpte mest för att jag saknade ps4an och möjligheten att lira mitt digitala bibliotek. Nya Horizon är väl vad jag ser fram mot men det var väl försenat till Q1 2022 om jag minns rätt. Tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av YaKoStar:

Hunden lyckades bita sönder det runda stället/"stand:et" som ska sitta under PS5an.. Vart kan man köpa ett nytt?

Hör med Sony, men kan ju inte garantera att hundbett täks av garantin Fast tästa kan man ju och kanske dra en vit lögn.
https://services.sony.se/support/sv/spare-parts
https://hardware.support.playstation.com/sv_SE#/

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Tar tillbaka det jag skrev om drifting.

Skulle åka iväg och köpa ny kontroll, men provade att dränka styrspaken i kemisk ren bensin. Inget att förlora tänkte jag. Men det fungerade, kanske bara var lite smuts där under? 🤷‍♂️

Får se hur länge den håller ☺️

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Skulle åka iväg och köpa ny kontroll, men provade att dränka styrspaken i kemisk ren bensin. Inget att förlora tänkte jag. Men det fungerade, kanske bara var lite smuts där under? 🤷‍♂️

Spännande lösning, kul att det funkade! Lär lukta mysigt ett tag också. Hällde på litegrann och lät det dunsta eller sänkte ned hela? Märkte du någon skada an bensinen?

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tjobbo:

Skrivet av Karate Taco:

Spännande lösning, kul att det funkade! Lär lukta mysigt ett tag också. Hällde på litegrann och lät det dunsta eller sänkte ned hela? Märkte du någon skada an bensinen?

En gång i tiden, låt säga 2005, spelade jag någon Vice City MP-mod och var ute och körde på bakhjulet med MC på den västra stora ön. Använde en PS2-kontroller med en halvtaskig USB-adapter till min PC och av någon anledning behövde jag just då ta en slurk kaffe. Vad händer?

Jo.. något kom ivägen, varken minns eller är intressant och jag krockade. Spillde kaffe i kontrollen och iallafall 5 år framåt luktade den fortfarande kaffe. Och fungerade, sjukt nog.

Poängen är att jag hoppas att din kontroller inte luktar i all evighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjobbo:

Min knappar (mest X och []) blir tröga ibland. Tar en tandborste och doppar i IPA (inte öl alltså) och tvättar knasterna. Blivit bra sedan dess men en knapp har jag behövt köra samma sak på två gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

En gång i tiden, låt säga 2005, spelade jag någon Vice City MP-mod och var ute och körde på bakhjulet med MC på den västra stora ön. Använde en PS2-kontroller med en halvtaskig USB-adapter till min PC och av någon anledning behövde jag just då ta en slurk kaffe. Vad händer?

Jo.. något kom ivägen, varken minns eller är intressant och jag krockade. Spillde kaffe i kontrollen och iallafall 5 år framåt luktade den fortfarande kaffe. Och fungerade, sjukt nog.

Poängen är att jag hoppas att din kontroller inte luktar i all evighet.

Jag råkade spilla en kopp kaffe genom en PowerBook år 2005ish. Den datorn luktar fortfarande kaffe trots att jag gjorde rent hela datorn även invändigt direkt efteråt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av TotalF:

Får prova på, förhoppningsvis, tisdag då den kanske levereras.

Löjligt peppad på den nya controllern med adaptiva triggers, har läst mkt postivt om den.

Sen vet jag inte direkt om några av de släppta spelen lockar, köpte mest för att jag saknade ps4an och möjligheten att lira mitt digitala bibliotek. Nya Horizon är väl vad jag ser fram mot men det var väl försenat till Q1 2022 om jag minns rätt. Tyvärr.

Ah! Hade helt missat att du inte fått hem konsolen ännu, borde jag ju fattat då du enklast fått svar på din fundering genom att bara koppla ihop allt. xD

Nya Horizon var egentligen det enda PS5-spel jag såg fram emot under året så aningen sugigt att det sköts upp. Men behöver de tiden så fine för min del. Skönt att ha konsollen redo när det väl sker dock.

Skrivet av ktd:

Min knappar (mest X och []) blir tröga ibland. Tar en tandborste och doppar i IPA (inte öl alltså) och tvättar knasterna. Blivit bra sedan dess men en knapp har jag behövt köra samma sak på två gånger.

Är detta med en PS5-kontroller alltså?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sidde:

Jag råkade spilla en kopp kaffe genom en PowerBook år 2005ish. Den datorn luktar fortfarande kaffe trots att jag gjorde rent hela datorn även invändigt direkt efteråt.

Hahaha! Även om man gillar kaffe så är inte lukten av kaffe sådär jättetilltalande i mitt tycke. Väre med en PowerBook dock, PS2-kontroller kostade förhållandevis lite.

Men ungefär samtidigt som du spillde kaffe i din PowerBook så hade jag en CAD-laptop hemma. Spelade DOOM3 och drack Coca Cola. Skulle springa fram och ta ett vapen, tog upp glaset medans och bakom mig hör jag en fiende med motorsåg eller vad det nu var. Missade som tur var datorn precis....

Länge efteråt så drack jag inte vid datorn men tog inte mer än något år innan jag började rada upp glas och koppar igen. Ofta vattenglas och kaffekopp.

Gått bra fram tills alldeles innan semestern i år. Jobbade hemifrån och hade 10 minuter kvar innan ett möte. Lyckades välta omkull ett vattenglas, lyckligtvis på skrivbordet en av mina privata datorer står, och fick kämpa med att få reda på vattnets framfart. Aldrig varit så nöjd som då att jag har en stor musmatta som täcker både tangentbord och mus. Annars hade det blivit jobbigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Är detta med en PS5-kontroller alltså?

Japp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Dränkte var väl att ta i. Men jag tryckte i ganska mycket runt spaken, och snurrade runt. Luktade ganska mycket bensin från kontrollen, men det är borta nu.

Har inte märkt några skador på kontrollen/gummit efter experimentet 😂

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D
ROG Astral GeForce 5080
HyperX 32GB DDR5 6000MHz
WD SN850 1TB
ASUS ROG Strix 27" WOLED

Permalänk

Någon som vet ifall det finns något sätt att köpa spel billigare till digital edition?
Har för mig att man förr i tiden kunde använda koder från fysiska exemplar men detta går inte längre verkar det som?

Permalänk
Medlem

Köp via US PSN. Finns mer info i den här tråden. Spar någon hungrig per spel. Det är i alla fall en liten besparing.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VickeTotal:

Någon som vet ifall det finns något sätt att köpa spel billigare till digital edition?
Har för mig att man förr i tiden kunde använda koder från fysiska exemplar men detta går inte längre verkar det som?

https://partner.getgifted.com/se/

20% rabatt på Playstation Store presentkort. Legit sida som samarbetar med flertal kedjor. Rekommenderat denna sidan massa här innan så flera vet kanske redan haha, alla verkar ha haft bra upplevelser inklusive jag själv.

Permalänk
Skrivet av Entash:

https://partner.getgifted.com/se/

20% rabatt på Playstation Store presentkort. Legit sida som samarbetar med flertal kedjor. Rekommenderat denna sidan massa här innan så flera vet kanske redan haha, alla verkar ha haft bra upplevelser inklusive jag själv.

Grym sida. Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Hör med Sony, men kan ju inte garantera att hundbett täks av garantin Fast tästa kan man ju och kanske dra en vit lögn.
https://services.sony.se/support/sv/spare-parts
https://hardware.support.playstation.com/sv_SE#/

Tack för hjälpen! Men hittar inget sätt att kontakta de via de sidorna..

Permalänk
Medlem

Angående Ghosts of Tsushima DC, jag äger vanliga PS4 versionen på PS5 och har alltså inte kört det alls. Är det ens värt att köpa DC om jag inte bryr mig om den extra ön (än iaf)? 300kr är en slant trots allt. Vad jag förstått körs spelet redan i checkerboarding 4K/60fps vilket är det man mest vill ha.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Konsolgrävare
Skrivet av Mocka:

Vad jag förstått körs spelet redan i checkerboarding 4K/60fps vilket är det man mest vill ha.

2160p istället för 1800p och lite snabbare Loading times. Det är vad vi vet idag. Om vi har tur så kanske det kommer texture, lod, och draw distance förbättringar.

Hoppas på att Digital Foundry gör en video och kollar om det är några andra grafik förbättringar

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch 2 | Xbox Series X | MiSTER Pi - Retro Gaming FPGA Board | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X | Steam Deck |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

2160p istället för 1800p och lite snabbare Loading times. Det är vad vi vet idag. Om vi har tur så kanske det kommer texture, lod, och draw distance förbättringar.

Hoppas på att Digital Foundry gör en video och kollar om det är några andra grafik förbättringar

Ja det hoppas jag också Kanske bäst att avvakta den videon då. 3D Audio samt haptic feedback är heller inget jag hade saknat.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tyvar1:

Många har ju kommenterat att argumentet med laddningstider som en förbättring då spelet redan hade korta laddningstider redan innan. De förlängdes till och med så folk skulle hinna läsa vad som stod på laddskärmarna.

Men det är i det närmaste ett unikt exempel från PS4, i övrigt var den hopplöst seg att ladda och SSD gjorde ingen direkt skillnad heller.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Ja det hoppas jag också Kanske bäst att avvakta den videon då. 3D Audio samt haptic feedback är heller inget jag hade saknat.

Spelet hade ju redan 3D ljud till PS4, var så jag själv spelade fast på PS5 efter tips.

Haptic feedback är nytt förstås.

Inget köp för mig utan inväntar eventuell PC lansering istället. Känns inte intressant att köpa remaster för ännu högre pris lite drygt ett år efter lanseringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Många har ju kommenterat att argumentet med laddningstider som en förbättring då spelet redan hade korta laddningstider redan innan. De förlängdes till och med så folk skulle hinna läsa vad som stod på laddskärmarna.

Men det är i det närmaste ett unikt exempel från PS4, i övrigt var den hopplöst seg att ladda och SSD gjorde ingen direkt skillnad heller.

Såg någon video där laddningstiderna ligger på runt 22 sekunder vilket är okej. Sen har jag precis varit väldigt bortskämd med Ratchet & Clank som i princip inte har laddningstider.

Skrivet av anon5930:

Spelet hade ju redan 3D ljud till PS4, var så jag själv spelade fast på PS5 efter tips.

Haptic feedback är nytt förstås.

Inget köp för mig utan inväntar eventuell PC lansering istället. Känns inte intressant att köpa remaster för ännu högre pris lite drygt ett år efter lanseringen.

Vafalls, är det sant? Var tvungen att starta spelet och kolla och det stämmer. Varför skriver de då att det är nytt för PS5?

Nej, är verkligen mer och mer tveksam till köp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En del prissänkningar idag på vissa titlar
Nioh Collection (PS5) 430,10 kr
Marvel's Spider-Man: Miles Morales(PS5) 355,30kr
https://www.amazon.se/deal/8836815a?showVariations=true

Även en del PS4 för 99kr/st i svenska butiker, se prisjakt.