Polisutredning mot Öppna Skolplattformen läggs ned – kan anmäla för förtal

Permalänk
Melding Plague

Polisutredning mot Öppna Skolplattformen läggs ned – kan anmäla för förtal

Inget brott har begåtts och förundersökningen mot Öppna Skolplattformen läggs ned. Nu tittar initiativtagarna på att anmäla Stockholms stad för förtal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Våra skattepengar används smart 😉😂 Stäm Stockholm stad för att slösat skattepengar på skit. Hur kan man så fatalt misslyckas? Är det enkronas konsulter direkt från gymnasiet som upphandlats?

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt pinsamt för Stockholms stad. Hoppas de går vidare med förtalsanmälningen.

Visa signatur

| MSI B650 Tomahawk | Ryzen 7 9800X3D | ASUS RTX 3070 | 64GB DDR5 6000MHz | MSI MPG A1000G | Samsung 970 Evo M.2 1TB + 2x WD Black SN850X 2TB|

Permalänk
Medlem

Bästa pris på Dum Och Dummare

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Helt övertygad om att många till alla statliga projekt som detta skulle bli betydligt effektivare utfört om det drevs som open source. Finns ingenting som hindrar en från att ha en ”officiell” release, men tillåt engagerade personer att förbättra plattformen.

Dessutom tycker jag att jag som skattebetalare har rätt att få tillgång till källkoden.

Men visst, vinstdrivna konsultfirmor vars enda incitament är att fakturera så många timmar som möjligt till en kund med oändlig kreditvärdighet kanske inte uppskattar att konstruktivt behöva granskas. Men inget som hindrar att man (också) anlitar dem.

Permalänk
Medlem

Väldigt väntat. Stockholms stad har anmält dem på falska grunder.

Permalänk

Jag minns att jag frågade min bror om de här och han bara skrattade De hela beskrevs tydligt som ett fatalt misslyckande.

Vilka nöter!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Det sjuka är dom ansvariga vägra inse vilken satans skit det har upphandlat och försökt göra en skolplattform på. Man har bränt 1 miljard på någonting som inte fungera. Att man gjort rätt, så hade man satt ihop ett litet projekt team, sedan gjort en öppen källkods lösning, där flera städer och länder kunde vara med. T.ex Er ett word press / Linux för skolan.

Man skolan alltid misslyckas göra rätt i IT satsningar, alla kom iväg Telia skoldator Compis var baserad på en Intel 80186 ( Udda CPU ) och körde CP/M istället för MS DOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av matthiask82:

Helt övertygad om att många till alla statliga projekt som detta skulle bli betydligt effektivare utfört om det drevs som open source. Finns ingenting som hindrar en från att ha en ”officiell” release, men tillåt engagerade personer att förbättra plattformen.

Dessutom tycker jag att jag som skattebetalare har rätt att få tillgång till källkoden.

Men visst, vinstdrivna konsultfirmor vars enda incitament är att fakturera så många timmar som möjligt till en kund med oändlig kreditvärdighet kanske inte uppskattar att konstruktivt behöva granskas. Men inget som hindrar att man (också) anlitar dem.

Framförallt kunde flera städer vara med och dela på kostnaden, man skulle fått en annan dynamik i projektet. Nu är som DDR skall producera bilar , man får vänta i 5 år på bilen och den är byggd i plast, den fungera dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolerfreak:

Jag minns att jag frågade min bror om de här och han bara skrattade De hela beskrevs tydligt som ett fatalt misslyckande.

Vilka nöter!

Bänkvärmarna?!

OnTopic:

Jag tor problemet med ineffektiva IT-projekt grundar sig på ett inbyggt systemfel inom statliga myndigheter som resulterar i en för tung och omfattande administration. Att någons ego - helt tidsenligt - har blivit kränkt på kuppen var kronan på verket.
Jag har dock svårt att hur en, som jag ser det, lika missriktad anmälan om förtal skall göra saken bättre. Finns det ens något offer och då menar jag fysisk person som faktisk har lidit skada?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

En miljard kronor!? För en asdålig app? Blir förskräckt.

Visa signatur

5GHz 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 64GB C16@3.4GHz
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 2TB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 32TB TrueNAS

Permalänk
Inaktiv

Ännu ett PERFEKT exempel på hur genombota idiotiskt det blir varje gång den offentliga sektorn anställer konsultbolag för IT-arbeten. Vill inte gå på en rant här, eller hänga ut företag, men detta är normen för kombinationen offentlig sektor + konsultbolag.

Tänka er hur många fler miljoner/miljarder som slängs i sjön på viktigare saker så som sjukvården.... bevittnat detta firsthand, Sverige läcker som ett såll pga. inkompetens inom offentlig sektor + stora klåpande konsultbolag.

Den offentliga sektorn hade gjort rätt i att dumpa klåparföretag och istället anställt riktig kompetens inhouse. Vi hade sparat enorma mängder skattemedel om vi gjorde så.

Permalänk
Medlem

Förstår inte, man kan inte förtala företag.

Permalänk
Medlem

Känns helt bakvänt detta ju. Stockholms stad borde polisanmäla klåparna inom konsultföretagen som gjorde en kass app och istället BELÖNA dessa duktiga initiativtagare för bra utfört arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Känns helt bakvänt detta ju. Stockholms stad borde polisanmäla klåparna inom konsultföretagen som gjorde en kass app och istället BELÖNA dessa duktiga initiativtagare för bra utfört arbete.

Tror inte det är så enkelt. Konsultbolagen har troligen arbetat enligt en spec som Stockholms stad tillhandahållit. Jag gissar att en hel del av bristerna sitter i hur allting sytts ihop (bolagen fick varsin del att utveckla).

*edit*
Som flera redan nämnt, det här borde vara ett projekt som drivits över kommungränserna eller till och med open-sourceats.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrM3:

Tja, sannolikt ligger minst lika mycket av skulden hos de som hos företaget. Så fruktansvärt svårt är det inte att bygga en sådan här plattform, men ständigt ändrade och utökade krav parat med en massa olika intressegrupper som vill dra sakerna åt olika håll kan sänka de bästa intentionerna liksom. Nu säger jag inte att företaget har gjort ett bra jobb på något sätt, men i allmänhet ligger ju problemen någonstans mellan beställare/kravställare och säljaren som gått med på villkoren liksom.

Permalänk
Medlem

Större delen av den offentliga sektorn är en avstjälpningsplats för inkompetenta.. detta för att de inte skall hamna i arbetslöshets statistiken. Då blir det så här knasigt...

Permalänk
Medlem

Gött med en vaskad miljard

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Jag har en del insikt i hur utveckling kan gå till på liknande förvaltningar/myndigheter. Självklart håller jag med om att det är skandal, men enligt min erfarenhet så

1. Alla vill väl - dock så är beställarna ofta väldigt IT okunninga samt att kravprocessen inte sällas sköts av 3:e part istället för av dem som ska använda systemet
2. Man siktar för högt / förstår inte utmaningen så man tvingar leverantörer att lova för mycket på för kort tid
3. När det börjar skita sig så är default lösningen att kasta ut leverantören o plocka in en ny. Inte så många halvfärdiga projekt med problem som gagnas av denna metod.

Ofta så styrs besluten politiskt högt uppifrån, typ "Vi måste ha en ny plattform till Aug 2018" och detta sägs vid budgetmöte december 2017. Dessa korta tidslinjer gör att inga krav eller vettiga förutsättningar hinner tas fram.

Så IMHO så spelar det inte så stor roll om det är open source eller inte - problemen är på andra nivåer.

// LZ

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av matthiask82:

Skrivet av Dr.Mabuse:

Bänkvärmarna?!

OnTopic:

Jag tor problemet med ineffektiva IT-projekt grundar sig på ett inbyggt systemfel inom statliga myndigheter som resulterar i en för tung och omfattande administration. Att någons ego - helt tidsenligt - har blivit kränkt på kuppen var kronan på verket.
Jag har dock svårt att hur en, som jag ser det, lika missriktad anmälan om förtal skall göra saken bättre. Finns det ens något offer och då menar jag fysisk person som faktisk har lidit skada?

Det är inte statligt utan Stockholm, Stockholm verkar främst vilja "privatisera" allt så de kan ta pengar från sin lokala skattebetalare för att ge som bidrag till företag, Hade projektet drivits på rätt sätt tex statligt och för alla skolor hade det nog blivit både bättre och mycket billigare per elev, kommunalt självstyre misslyckas ofta inom skola och vård (även landstingen) och speciellt på platser där det i princip bara verkar styras utefter ideologiska skäl likt Stockholm.
En allmännyttig specialutvecklad mjukvara borde naturligtvis vara under en öppen licens och den som betalar huvudutvecklingen borde bli glad om någon kommer med förbättringar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

En miljard kronor!? För en asdålig app? Blir förskräckt.

Håller med. Men man får vara glad det inte kostade vad covidappen i UK kostade som inte fungerade. En miljard kronor är kaffepengar mot de hundratals miljarder de slösade bort på en app som inte fungerade.

Företag kan göra dåliga appar med men då finns i alla fall konkurrenter. Stockholm stad kan ta skattebetalarnas pengar och slösa hur de vill och ingen får välja något annat. När föräldrar fixar något bättre på egen hand så slås de på fingrarna istället för att få medalj för att ha engagerat sig så får sina barn.

Jag är inte emot att betala skatt men pengarna ska gå till vettiga saker inte slösas bort.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Håller med. Men man får vara glad det inte kostade vad covidappen i UK kostade som inte fungerade. En miljard kronor är kaffepengar mot de hundratals miljarder de slösade bort på en app som inte fungerade.

Hundratals miljarder? Är det ens möjligt?

Låt säga att man anställer en stab av riktigt skickliga kravare, kodare och testare. 100 st. De har feta löner med tre miljoner om året som kostnad för arbetsgivaren, per anställd. Under ett år, vilket nog är längre än appen utvecklades, kostar dessa hundra pers ca 300 miljoner. Lägg till lokaler, utrustning och administrativ overhead, så kanske det hamnar på en halv miljard.
Hur skulle det kunna bli flera hundra gånger dyrare än så, menar du?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Oh, how the turn tables.

Permalänk
Medlem

Jag ser det här hela tiden i mitt jobb. Beställaren gör ett dåligt jobb och utvecklarna är inte mer kreativa än att dom gör det som har blivit ombedd, dom gör alltså sitt jobb, kanske inte alltid det som dom själva tror blir bäst, om dom ens kan se helheten och göra den bedömningen. Det är inte utvecklarnas fel när sånt här går fel.

Det måste vara en riktigt stabil projektledare för hela projektet för att hålla ihop allt sånt här och sen ska det vara en oberoende testare som ska hårdköra systemet innan det lanseras. Det har säkert tagits genvägar någonstans för att spara pengar. Eller helt enkelt av ren inkompetens.

Vi har jobbat hårt där jag jobbar med ett agilt arbetssätt som har varit framgångsrikt för oss. Utvecklarna får ta färre svåra beslut och överlämnar det till chefer och beställare istället så utvecklarna får fokusera på det dom är duktiga på. Då lär sig också cheferna och beställarna vad konsekvenserna är av att ändra kraven hela tiden. Utvecklarna har fått ett bra verktyg att använda för att ställa motkrav och inte bara kuva sig och ta på sig ett för stort ansvar. Gör ni si med detta så blir det så istället för det ni först bad om. Antingen behövs mer tid, mer resurser eller så måste vi ta bort något för att hålla projektplanen. Your call!

Att folk inte lär sig någon gång.

Jag tycker också att det är bra att dom blir stämda för förtal.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Även om jag håller med om att en miljard är sjukt mycket pengar så bör man komma ihåg att det priset även inkluderar hela backend:et och verktyg för lärare, rektorer osv, vilket öppna skolplattformen inte har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Gött med en vaskad miljard

En miljard är lika mycket som att vaska nästan 70 000 st RTX 3080s med dagens skyhöga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Förstår inte, man kan inte förtala företag.

Precis, och det går inte att åtala kommunen. Det uttalandet känns inte helt genomtänkt. Om de nu inte har en särskild person som förtalat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Hundratals miljarder? Är det ens möjligt?

Låt säga att man anställer en stab av riktigt skickliga kravare, kodare och testare. 100 st. De har feta löner med tre miljoner om året som kostnad för arbetsgivaren, per anställd. Under ett år, vilket nog är längre än appen utvecklades, kostar dessa hundra pers ca 300 miljoner. Lägg till lokaler, utrustning och administrativ overhead, så kanske det hamnar på en halv miljard.
Hur skulle det kunna bli flera hundra gånger dyrare än så, menar du?

I UK slängde NHS över 10 miljarder pund (!) på ett IT system som aldrig användes. Så nog är det möjligt alltid. https://www.theguardian.com/society/2013/sep/18/nhs-records-s...

Sverige är ju skitdåliga på slöseri jämfört med Storbritannien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

I UK slängde NHS över 10 miljarder pund (!) på ett IT system som aldrig användes. Så nog är det möjligt alltid. https://www.theguardian.com/society/2013/sep/18/nhs-records-s...

Sverige är ju skitdåliga på slöseri jämfört med Storbritannien.

Fast det är nåt helt annat. Det där var dels ett enormt mycket större system, och i en tid när IT-projekt var större pga sämre utrustning, och så höll det på under många år, kanske 6-7. Nu handlade det om en smittspårningsapp, som rimligtvis inte kunnat vara under utveckling längre än sen början av 2020.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Fast det är nåt helt annat. Det där var dels ett enormt mycket större system, och i en tid när IT-projekt var större pga sämre utrustning, och så höll det på under många år, kanske 6-7. Nu handlade det om en smittspårningsapp, som rimligtvis inte kunnat vara under utveckling längre än sen början av 2020.

Spelar ingen roll, uppenbarligen går det alldeles utmärkt att slösa dessa stora summor oavsett.