Polisutredning mot Öppna Skolplattformen läggs ned – kan anmäla för förtal

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jag förstår att det är svårt att göra det så att klientens "lösenord" (eller client secret) inte går att få fram, speciellt i js där koden distribueras, men det är vad jag förstår inte omöjligt. Det finns en del kreativa lösningar som ökar säkerheten men också komplexiteten.

OAuth som jag använder förlitar sig på webbläsarens säkerhet, vilket inte alltid är så säkert, för exempelvis mobilappar eller en skrivbordsapplikation på en dator så kan man använda enhetens (operativsystemets) lagring av credentials som borde vara mer säker, men många gör ju inte det.

Du verkar inte förstå disassemblering eller OAUTH2:s olika flöden. Mitt tips är att låta någon som förstår det gå igenom det du gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Förstår inte, man kan inte förtala företag.

Skrivet av Hiraeth:

Precis, och det går inte att åtala kommunen. Det uttalandet känns inte helt genomtänkt. Om de nu inte har en särskild person som förtalat.

Är Öppna Skolplattformen ett företag? Verkar väl drivas av privatpersoner vad jag förstått efter att ha googlat i 1 minut.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av m4gnify:

Är Öppna Skolplattformen ett företag? Verkar väl drivas av privatpersoner vad jag förstått efter att ha googlat i 1 minut.

Ja fast Stockholm stad är ju inte det... Och det är ju öppna skolplattformen som var öppna för att "anmäla".

Permalänk
Skrivet av m4gnify:

Är Öppna Skolplattformen ett företag? Verkar väl drivas av privatpersoner vad jag förstått efter att ha googlat i 1 minut.

Vet att dem har ett företag, "No free beer".

Oavsett tror jag inte dem har någon chans med ev. förtalsanmälan men det ger säkert publicitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Är Öppna Skolplattformen ett företag? Verkar väl drivas av privatpersoner vad jag förstått efter att ha googlat i 1 minut.

Projektet har ett handelsföretag sedan 2021-02-15. Polisanmälan gjordes alltså efter de hade bolaget. Utöver det så har de väl kritiserat projektet och inte hängt ut människorna, det är det senare de inte får göra.

Skulle säga att det blir svårt att slå tillbaka mot en falsk polisanmälan med en egen falsk polisanmälan om man vill vinna något på det. Falsk tillvitelse är ett brott, men ingen av de begår väl det brottet eftersom det de anmäler inte är brott. Nu tror jag inte de kommer anmäla något från öppna skolplattformen heller.

Permalänk
Medlem

Det ända som kommer fungera på lång sikt för att bli av med dessa dumheter ifrån våra myndigheter är att rösta rätt. Vilka är politisk ansvariga för detta? dvs vilka ska vi inte rösta på i nästa val.

Permalänk

Vad fan är det med Sverige och outsourcing av sånt här? Vi har ett system i vården kallat timecare här, som ska "effektivisera" arbetstimmar eller nåt. Alla hatar det, och det är skitdyrt. Politikerna bara fortsätter använda det. Jag förstår inte!? Var försöker de bevisa?

Avsätt dessa nissar.

Nog kan vi väl skapa egna system? Herregud. Man undrar ju om det är någon som känner någon som tjänar stora pengar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Vad fan är det med Sverige och outsourcing av sånt här? Vi har ett system i vården kallat timecare här, som ska "effektivisera" arbetstimmar eller nåt. Alla hatar det, och det är skitdyrt. Politikerna bara fortsätter använda det. Jag förstår inte!? Var försöker de bevisa?

Avsätt dessa nissar.

Nog kan vi väl skapa egna system? Herregud. Man undrar ju om det är någon som känner någon som tjänar stora pengar.

Det blir val nästa år och då kan du påverka, vissa har tämligen villkorslösa bidrag till företag som en viktig del av sin ideologi, rösta bort dem.
Stockholms borgarråd

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att anmälan från Stockholms stad var rätt agerat? Någon använder potentiellt personuppgifter från barn för att tjäna en liten hacka, hur tycker ni att dom borde agera?

Nu är det utrett att den andra skolappen inte lagrade någon data och därför sannolikt inte bryter mot lagen, så det finns inga hinder att fortsätta med den verksamheten. Win win?

Det visar även hur det kan vara svårt att bygga en "bra" app och hur det är viktigt att ha med slutanvändarperspektivet när man gör gränssnittet.

Förstår dock inte vad den nya anmälan ska uppnå. Ett app kan väl knappast utsättas för förtal i lagens mening?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KAD:

Du verkar inte förstå disassemblering eller OAUTH2:s olika flöden. Mitt tips är att låta någon som förstår det gå igenom det du gör.

Förstå och förstå, jag är ingen expert på något vis (och mina senaste inlägg här är en aning röriga) och det är inte jag som bygger dessa saker egentligen utan mitt team. Men det går ju fortfarande att obfuskera (eller dölja om man pratar svenska) saker i sina distribuerade paket. Sen är det omöjligt att vara helt säker förstås men det går ju att göra disassembly så svårt att det inte är värt insatsen i de flesta fall. Men i allmänhet är det ju juridiken som sätter stopp snarare än tekniken.

Men du får gärna förklara vad som är så fel i vad jag säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Är det bara jag som tycker att anmälan från Stockholms stad var rätt agerat? Någon använder potentiellt personuppgifter från barn för att tjäna en liten hacka, hur tycker ni att dom borde agera?

Nu är det utrett att den andra skolappen inte lagrade någon data och därför sannolikt inte bryter mot lagen, så det finns inga hinder att fortsätta med den verksamheten. Win win?

Det visar även hur det kan vara svårt att bygga en "bra" app och hur det är viktigt att ha med slutanvändarperspektivet när man gör gränssnittet.

Förstår dock inte vad den nya anmälan ska uppnå. Ett app kan väl knappast utsättas för förtal i lagens mening?

Nej Polisen har inte utrett något sådant utan de har bara konstaterat att det inte finns någon grund i anmälan om dataintrång. Någon annan polisanmälan än den gällande dataintrång finns inte.

Kommunen ska hålla sig till lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Är det bara jag som tycker att anmälan från Stockholms stad var rätt agerat? Någon använder potentiellt personuppgifter från barn för att tjäna en liten hacka, hur tycker ni att dom borde agera?

1. Stockholms stad bygger en skolplattform
2. Skolplattformen är buggig och extremt jobbig att använda (dessutom har den kostat 1 Miljard att utveckla)
3. Särskilt användargränssnittet mot föräldrarna är katastrof
4. En grupp föräldrar tröttnar och bygger på ett par veckor en egen bättre fungerande app som använder exakt samma api:er som Stockholms stad
5. Appen kommer enbart åt uppgifter som rör ens egna barn (självklart), precis som vanliga skolplattformen
6. Skolplattformen börjar exponera personuppgifter från fel barn till fel förälder pga usel kod och en anmälan om personuppgiftsincident upprättas mot Stockholm stad och skolplattformen
7. Stockholms stads får 4 miljoner i böter från IMY pga usel hantering av personuppgifter
8. Tjänstemän som inte förstår bättre ödlsar tid och resurser på att hota och sedan polisanmäla Öppna skolplattformen trots att inget brott föreligger och trots att Öppna skolplattformen enbart nyttjar samma api:er som vanliga skolplattformen - dataintrång, jo tjena..
9. Polisutredningen läggs ner

Jag tycker det var helt fel väg att gå. Lägg tiden och våra skattepengar på något vettigt istället. Det är ju inte som att gänget bakom öppna skolplattformen är några väldfärdsbanditer som tjänar enorma pengar. Det var några vassa utvecklare som lackade ur och löste ett problem i många föräldrars vardag och det gjorde jävligt ont för inkompetenta kommunala tjänstemän att se och istället för samarbete drog man ut i krig och förlorade.. Pinsamt.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Är det bara jag som tycker att anmälan från Stockholms stad var rätt agerat? Någon använder potentiellt personuppgifter från barn för att tjäna en liten hacka, hur tycker ni att dom borde agera?

Nu är det utrett att den andra skolappen inte lagrade någon data och därför sannolikt inte bryter mot lagen, så det finns inga hinder att fortsätta med den verksamheten. Win win?

Det visar även hur det kan vara svårt att bygga en "bra" app och hur det är viktigt att ha med slutanvändarperspektivet när man gör gränssnittet.

Förstår dock inte vad den nya anmälan ska uppnå. Ett app kan väl knappast utsättas för förtal i lagens mening?

Njae, tycker det var rentav idiotiskt att dom polisanmälde efter utredningen visade att personuppgifter inte hanterades olovligt. Frågan är ju varför dom gick igenom med en polisanmälan trots motbevis?

Jag hade stämt skiten ur SS så fort jag fick chansen, skit ska skit ha (-:

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Det blir val nästa år och då kan du påverka, vissa har tämligen villkorslösa bidrag till företag som en viktig del av sin ideologi, rösta bort dem.
Stockholms borgarråd

Fast det är ju centern som har makten här. Jag bor inte i Stockholm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är inte statligt utan Stockholm, Stockholm verkar främst vilja "privatisera" allt så de kan ta pengar från sin lokala skattebetalare för att ge som bidrag till företag, Hade projektet drivits på rätt sätt tex statligt och för alla skolor hade det nog blivit både bättre och mycket billigare per elev, kommunalt självstyre misslyckas ofta inom skola och vård (även landstingen) och speciellt på platser där det i princip bara verkar styras utefter ideologiska skäl likt Stockholm.
En allmännyttig specialutvecklad mjukvara borde naturligtvis vara under en öppen licens och den som betalar huvudutvecklingen borde bli glad om någon kommer med förbättringar.

Vad jag menar är rent allmänt att vår byråkrati är grogrunden för korruption - som existerar i såväl statliga myndigheter som kommunala bolag även om det kanske är mer framträdande bland kommunala. Det är såklart betydligt mer komplicerat än så och efter hundratals timmar av utredning av korruption mot privata bolag så jag har viss insyn men vill inte gå in närmare på detaljer.
Att saker hade blivit bättre och billigare om det drivits på rätt sätt är väl ändå självklart? 😏

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Fast det är ju centern som har makten här. Jag bor inte i Stockholm.

Tråden handlar om ett specifikt fall i Stockholm men det är ju hur som helst val även där du bor nästa år och partierna har sin ideologi i botten oavsett var i landet de finns.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.