Byta nätagg till tystare variant från Corsair TX650 V2

Permalänk
Medlem

Byta nätagg till tystare variant från Corsair TX650 V2

Hej!

Tröttnat på oljudet i min burk som jag verkar kunna härleda till mitt urgamla nätagg, ett Corsair TX650 V2. Funderar därför på att byta ut det till ett med snarlik strömförsörjning då det räcker för min dator som jag inte planerar att uppgradera på ett bra tag.

Då jag har dålig koll på marknaden numer gjorde jag lite efterforskningar men hittade inga tydliga svar. Skulle ett Corsair RM650X 650W v2 kunna vara en lämplig tystnads-uppgradering för mig? Tänker att det är både semi-passivt och modulärt vilket inte mitt nuvarande är, så jag borde kunna skapa bättre luftflöde i min sladdhärveburk. Eller är den lite billigare EVGA SuperNOVA G5 650W något att ha? Någon som har andra erfarenheter och rekommendationer? Söker efter något som helst är knäpptyst när jag bara sitter och arbetar vid datorn men som inte dör omgående när jag startar ett spel.

Har sökt runt både på forumet och andra ställen men känner mig inte nöjd med vad jag hittat så jag vänder mig till er expertis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sokkan:

Hej!

Tröttnat på oljudet i min burk som jag verkar kunna härleda till mitt urgamla nätagg, ett Corsair TX650 V2. Funderar därför på att byta ut det till ett med snarlik strömförsörjning då det räcker för min dator som jag inte planerar att uppgradera på ett bra tag.

Ett tips kan vara att köra på ett lite kraftigare agg, på många går fläktan inte ens igång förrens lasten når c:a 50%, så om din dator drar c:a 400w under last kanske ett 850w duger, som ett exempel. Kan vara en lösning som pekar på något du kan undersöka när du väljer nätagg.

EVGA PSU brukar ha en knapp som heter ECO mode, trycker du in den så går fläkten inte igång förräns agget når 55c, och stängs av när det blir svalare. Fast är fläkten högljudd kanske det blir störigt om den når sådana temperaturer ofta, som sagt ovan så har du lite mer marginal på PSUn kanske fläkten aldrig går igång alls.

Hittade denna tråd påreddit

kolla top kommentaren där någon har samlat en lista på ett gäng tysta psu's^^

Permalänk
Medlem

Jag kör själv ett rm750v2 i min burk med ett meshify-chassi, och det är väldigt tyst. I kombination med att min cpu-kylare inte startar fläktarna förrän vid 40c så är datorn nästan helt tyst när jag sitter och arbetar på den. Har heller aldrig upplevt spoltjut.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeoplesMC:

Ett tips kan vara att köra på ett lite kraftigare agg, på många går fläktan inte ens igång förrens lasten når c:a 50%, så om din dator drar c:a 400w under last kanske ett 850w duger, som ett exempel. Kan vara en lösning som pekar på något du kan undersöka när du väljer nätagg.

Tack för detta tips! Kanske går upp en aning i effekt då. Komplett verkar ha bra pris på 750W-modellen från Corsair, kanske kör på den. Kanske till och med håller sig tyst under load då, min dator är rätt strömsnål i komponenterna, inga nya flashiga grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sokkan:

Tack för detta tips! Kanske går upp en aning i effekt då. Komplett verkar ha bra pris på 750W-modellen från Corsair, kanske kör på den. Kanske till och med håller sig tyst under load då, min dator är rätt strömsnål i komponenterna, inga nya flashiga grejer.

Ja det verkar tyst ju, tror det blir utmärkt. Tomshardware mätte 15db overall

https://www.tomshardware.com/reviews/corsair-rm750x-v2-psu,55...

50kr till finns V2 versionen på netonnet

Edit: Det kanske är v2 versionen komplett säljer också men såg inte att et stod det. Kompletts kommer up som v2 på prisjakt så det stämmer nog att det också är v2 där -_-

Permalänk
Viking
Skrivet av PeoplesMC:

Ja det verkar tyst ju, tror det blir utmärkt. Tomshardware mätte 15db overall

https://www.tomshardware.com/reviews/corsair-rm750x-v2-psu,55...

50kr till finns V2 versionen på netonnet

Edit: Det kanske är v2 versionen komplett säljer också men såg inte att et stod det. Kompletts kommer up som v2 på prisjakt så det stämmer nog att det också är v2 där -_-

Japp, Kompletts är också V2. Samma artikelnummer.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Medlem

Tack för alla tips! Jag kör på ett 750W från Corsair, sticker till Netonnet och hämtar upp det senare idag eftersom jag blev så ivrig

Permalänk
Medlem

Och nu sitter jag är med ett skinande nytt Corsair RM750X V2 och kunde inte vara mer nöjd! Knäpptyst så in i h*e, fattar inte varför jag inte gjorde det här bytet för flera år sedan. Det som låter mest nu är mina gamla hårddiskar, så nästa steg blir väl att gå över helt till solida lagringsmedier.

Tack för allt!