Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Ränder i skärmen

Hej!

Har tagit upp min dator från källaren som stått där i runt 5 år. Innan jag ställde ner den hände det något som gjorde att signalen tappades i skärmen.

Jag startade den nu och man ser hur windows startas.

Se bilder:

Det jag undrar är ju om det värt att lämna in den på ex. Inet för felsöknimg eller helt enkelt köpa någon billigare dator.

Permalänk

Det rör sig troligtvis om ett defekt grafikkort som dras med artefakter så därav linjerna du ser.
Ämnar du att bruka datorn framöver så skulle de räcka med att byta grafikkort.

Finns en hel drös med fix och trix men mycket av de är bara rena genvägar!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Skrivet av coolerfreak:

Det rör sig troligtvis om ett defekt grafikkort som dras med artefakter så därav linjerna du ser.
Ämnar du att bruka datorn framöver så skulle de räcka med att byta grafikkort.

Finns en hel drös med fix och trix men mycket av de är bara rena genvägar!

Halloj! Tack så myckry gör svaret, gissade på detta med. Får kolla ol det finns nåhoy billigare då

Mvh!

Permalänk
Medlem

Glappande VGA-kabel?

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad det var som hände?
Du skrev att något hände och skärmen tappade kontakten när du ställde ned den, var datorn på när du bar upp den från källaren?
Du kanske menar att kontakten lossnade i skärmen...då kan ju kabeln eller skärmens kontakt fått sig en stukning?
Jag skulle kolla det först...om det är så att kabeln rycktes ur skärmen när du ställde ned datorn.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Får man fråga vad det var som hände?
Du skrev att något hände och skärmen tappade kontakten när du ställde ned den, var datorn på när du bar upp den från källaren?
Du kanske menar att kontakten lossnade i skärmen...då kan ju kabeln eller skärmens kontakt fått sig en stukning?
Jag skulle kolla det först...om det är så att kabeln rycktes ur skärmen när du ställde ned datorn.

När jag skulle plocka ner datorn från skrivbordet och sådant så hände detta så kan lika väl hänt något med skärmens kabel, vettefasen. Kan ha hänt att kabeln råkades dras ur. Se om jag kan kolla detta först kanske.

Mvh!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Partillebon:

Hej!

Har tagit upp min dator från källaren som stått där i runt 5 år. Innan jag ställde ner den hände det något som gjorde att signalen tappades i skärmen.

Jag startade den nu och man ser hur windows startas.

Se bilder:

https://www.bildtagg.se/file/thumb/of62k2xokj5xi1ttosranuw8
https://www.bildtagg.se/file/thumb/gi9k6zv6fi8dz7gcqsl630kq

Det jag undrar är ju om det värt att lämna in den på ex. Inet för felsöknimg eller helt enkelt köpa någon billigare dator.

Börja med att kolla:
Annan skärmkabel
Annan skärm
Sedan kan man fundera på om du har inbyggt grafikkort som går att testa. Iom du inte berättat vad du har för hårdvara så kan jag bara gissa kring detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Och har du begränsad tillgång till skärmkablar och skärmar så kan du testa att ta en printscreen av skärmen.

Spara bilden. Följer artefakterna med i en printscreen så kan det varken vara skärm eller skärmkabel.
Om bilden däremot inte fångar några av artefakterna så är det stor chans att det är kabel eller skärm.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Skrivet av Partillebon:

Halloj! Tack så myckry gör svaret, gissade på detta med. Får kolla ol det finns nåhoy billigare då

Mvh!

Det är en möjlig orsak! Men vilka tester har du gjort mer än att bara koppla in och starta datorn?

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Och har du begränsad tillgång till skärmkablar och skärmar så kan du testa att ta en printscreen av skärmen.

Spara bilden. Följer artefakterna med i en printscreen så kan det varken vara skärm eller skärmkabel.
Om bilden däremot inte fångar några av artefakterna så är det stor chans att det är kabel eller skärm.

Gör detta! Skitbra sätt att utesluta graffet , kabel eller skärm.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard