Bethesda släpper Quake: Revitalized Edition – med stöd för 4K-upplösning

Permalänk
Melding Plague

Bethesda släpper Quake: Revitalized Edition – med stöd för 4K-upplösning

Spelveteraner kan återuppleva glansdagarna från förr i 4K-upplösning när Bethesda släpper Quake: Revitalized Edition.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilka minnen man får.
Givet köp. Både switch och PC

Permalänk
Medlem

Ja antar att de menar GL Quake?

Permalänk
Medlem

Jag hade för mig att man kunde sätta upplösning själv via config när man körde alternativ renderare (vill säga openGL) till quake så detta känns inte som det bidrar med något nytt?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Måste man ha Steam eller gamepass?
Jag har originalskiva, kan man föra över från den och patcha?

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ju några projekt som forkat Quake-motorn som är open source och förbättrat den. Man undrar om Bethesda tagit någon kod från dessa.

(Inget ont med det, om de har gjort det, och följer de Open Source-licenser som de motorerna lyder under.)

Permalänk
Avstängd

Zomfg, Quake. Enda bra FPS-serien!

Permalänk
Medlem

Quake 64 fins också att installera via addons rätt ballt! man kan stänga av allt blur med r_crtmode 0 i Quake 64, typ ospelbart annars

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Jag hade nog gärna sett lite textur uppdateringar m.m.

Quake 1 var mitt favorit multiplayer fps och nog det spel jag varit bäst på även om jag var rätt bra på CS ett tag. Verklig fysik? Inte alls men så kul och högt tempo tack vare det

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Inget för mig, älskade orginalspelen och vill inte förstöra mina minnen med någon ny variant..

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Grymt bra spel vi fortfarande tar fram en del kvällar.

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Tittade på videon och väntade på en förbättring som aldrig kom..
Tyckte det såg väldigt dåligt ut. Har quake 2 RTX och det ser bra mycket bättre ut än denna video

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Skrivet av robbankentor:

Inget för mig, älskade orginalspelen och vill inte förstöra mina minnen med någon ny variant..

Vill inte förstöra mina minnen av Wolftenstein 3d men brutal Wolfenstein 3d är ändå coolt!

Permalänk
Medlem

Njae, vill hellre ha UT99.

Permalänk
Medlem

Bra tillfälle att återuppleva ungdomen. Kostar ju dessutom ingenting annat än tid.

Permalänk
Medlem

Bara 10 Euro, och så glider det jättebra, bara o köpa och installera, inga mods nödvändiga, jätteroligt att minnas.

Dessutom finns det extra levels med, expansioner + multiplayer, nu även med bots.
Kom ihåg att slå till Ambient Occlusion för extra effekt

Slog till efter att jag såg Lazy Gamer Review testa det igår, total nostalgitripp.
Och så får vi även "Achievements" i Steam att skylta o skryta med. Life is good.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det var tillräckligt tydligt i artikeln, eller om jag bara är trög. Men jag hade lite problem med att hitta var man köper spelet innan jag fattade att den nya releasen är inbakad i vanliga Quake (som auto-uppdaterades inatt).

"Quake" är Quake: Revitalized Edition ... Durr! 🤪 Får skylla på att jag av en händelse installerade och lekte lite Q1 häromdagen innan den nya versionen lanserades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av felplacrd:

Vet inte om det var tillräckligt tydligt i artikeln, eller om jag bara är trög. Men jag hade lite problem med att hitta var man köper spelet innan jag fattade att den nya releasen är inbakad i vanliga Quake (som auto-uppdaterades inatt).

https://i.imgur.com/hHOVWtF.png

"Quake" är Quake: Revitalized Edition ... Durr! 🤪 Får skylla på att jag av en händelse installerade och lekte lite Q1 häromdagen innan den nya versionen lanserades.

Nej det var otydligt, jag sökte också på Revitalized, men det finns inte vid namn.

Som du säger - Quake heter bara Quake på Steam, den nya versionen får du per automatik.
Finns även en Nintendo 64 version inbakat i den om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Slog till efter att jag såg Lazy Gamer Review testa det igår, total nostalgitripp.
Och så får vi även "Achievements" i Steam att skylta o skryta med. Life is good.

https://i.imgur.com/gKXkoTBl.png

Oh, jag var ju förstås tvungen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r3mpuh:

Zomfg, Quake. Enda bra FPS-serien!

+1 allt har gått utför efter Quake! Skönt att kunna spela med enbart tangentbordet, jädra mus och ungdomar med betydligt bättre reaktionsförmåga!

/Gubbe

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Av crap....

Just färdig med att döda El-Diablo själva, och så kom denna... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av scara:

Njae, vill hellre ha UT99.

Epic har gett dig Fortnite och en fragmenterad pc-spelsmarknad helt gratis. Visa lite tacksamhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Av crap....
https://i.imgur.com/WlsDrYRm.png

Just färdig med att döda El-Diablo själva, och så kom denna... :/

Åkte också på ett antal slumpmässiga crashar när jag var inne och härjade. Oftast i samband med att intro-videorna spelades eller när jag alt-tabbar, men också när jag kikade på achievements via Steam-browsern innifrån spelet.

Verkar vara något med Vulkan. Exempel från Windows Event Viewer:

Faulting module path: C:\Windows\System32\DriverStore\FileRepository\u0368925.inf_amd64_05ef22929fd9ebfc\B368707\amdvlk64.dll

Ryzen/Radeon/Windows 10-system för min del.

Edit: Vet inte det hjälper att lägga till -dx9, -dx11 eller -gl i command line options, kanske.

Edit 2: Nej, det gör ingen skillnad. Däremot verkar det ha effekt att ändra "seta r_rhirenderfamily" i %USERPROFILE%\Saved Games\Nightdive Studios\Quake\kexengine.cfg till (exempelvis) "d3d11". "opengl" verkar inte lira.

Före/efter:

13:41:57: Vulkan Initialized 13:42:47: DirectX 11 Initialized 13:47:43: kexRHI::Initialize: Unsupported graphics driver (opengl)

Med d3d11 spattade viewmodel (vapnet) ut ett tag men verkade försvinna efter en stund. Lite weird men ok.

Edit 3: Man behöver inte redigera cfg-filen. Det går att sätta via command line options med följande (och man kan lika gärna lägga till en parameter för att hoppa över introfilmerna):

+r_rhirenderfamily d3d11 -skipmovies

Permalänk
Medlem

Obligatorisk i dessa sammanhang

Permalänk

Ja tack.

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |

Permalänk
Medlem

Har ett underligt fel. När jag står stilla och rör kameran så är allt supermjukt och följsamt men så fort jag börjar röra på gubben åt något håll så får jag någon form av konstant micro stuttering som dessutom inte syns på MSI AB OSD frame time grafen. Så fort jag slutar röra på mig och bara rör kameran igen så är allt återigen mjukt och följsamt. Har V-sync och G-sync aktiverat.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ingen RT?

Visa signatur

Stationär: RTX 4090 OC ASUS | Ryzen 9 5950X | G.Skill Trident Z NEO 3600mhz 32GB | Arctic Liquid Freezer III 360 | Corsair HX1000i | Asus Rog Strix X570-F Gaming | Samsung 990 PRO 2TB | Samsung 980 PRO 2TB | Fractal Design North XL

Jobbdator: MacBook Pro 16" i7 6C, 16GB ram DDR4, AMD Radeon Pro 5300M 4GB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av r3mpuh:

Zomfg, Quake. Enda bra FPS-serien!

Unreal Tournament var mycket roligare 😎

Permalänk
Medlem

Jäklar vad folk var negativa här då. Grym uppdatering ju! Dessutom helt gratis om man redan hade Quake på Steam. Jag är också glad att alla nya konsolspelare kan få spela riktiga Quake äntligen!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk

Hittar inte Quake: Revitalized Edition..
Är det vanliga Quake på Steam? Nån som har direkt länk?
Finns det multiplayer?

Visa signatur

| i5 13600K | Noctua NH-D15S | PRO z690-p | 16GB RAM 3200 | EVGA RTX 3080 |
| Fractal Design Newton 800w platinum | 3xBenQ XL2420T + 3D Vision gen2|
| Win10 x64 | Logitech Pro X Superlight | Sennheiser HD 599 | Pioneer VSX-D510 |