Vattenskadade servrar

Permalänk

Vattenskadade servrar

Hej.
Har 2 servrar(gamla) som stod och gick som har stått i ca 3 dm vatten upp till ungefär halva moderkorten.
Så min fundering är.
Hur kollar jag om diskarna fungerar, nån låg i vatten? (Både nya o gamla)
2 chassifläktar låg också i vatten
Inkl nätagget
Så jag antar att allt är skrot.

Sen hade jag 2 nya chassin i kartong som kablage till knapparna fram + 1 fläkt också låg i vatten. LjudIsoleringen på luckan har släppt så jag antar att det bara är att begära ut nya av försäkringsbolaget

Mvh Krister

Permalänk

Nya diskar? Kontakta försäkringsbolag.
Gamla/brukade diskar? Låt ligga på tork. Länge. Håll tummarna att de fungerar. Annars kan företag som IBAS hjälpa dig med dataåterställning (dock kostsamt).

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delarium.:

Nya diskar? Kontakta försäkringsbolag.
Gamla/brukade diskar? Låt ligga på tork. Länge. Håll tummarna att de fungerar. Annars kan företag som IBAS hjälpa dig med dataåterställning (dock kostsamt).

Och är det nåt värde i servrarna så ta bort batterier mm o låt torka. Kan ta veckor. Rek att köra i torkskåp om du har, 50-60C kan vara lagom. Att få bort allt vatten under kretsar mm tar ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Och är det nåt värde i servrarna så ta bort batterier mm o låt torka. Kan ta veckor. Rek att köra i torkskåp om du har, 50-60C kan vara lagom. Att få bort allt vatten under kretsar mm tar ett bra tag.

Rigga en kupévärmare på låg effekt och låt den blåsa varmluft över en helg.

Permalänk
Medlem

helg räcker inte - att vara för ivrig kan vara dödsstöten för elektroniken 2 minuter efter strömpåslag...

Hade de ström på sig när de blev vattenskadade ?? - DC-spänning från nätaggregat och batterier är de värsta skadegörarna i vattendränkt elektronik

om de var strömlösa och batterier inte drivit på någon korrosion så är det redan som nämnt - torka i varm miljö och länge, då menar jag veckor och kanske över månad i tid då vattenrörelser under kretsarna är väldigt långsamma och mycket liten gränsyta att torka ifrån

När det gäller HD får du besikta om vatten nått disken som sådan och kretskorten - hur SAS/SATA-kontakterna ser ut i bakplan - har det nått de små lufthålen in mot skivorna så kan du utgå att det finns vatten på skivorna och det är en sak för IBAS och motsvarande diskräddningsföretag.