Elektronikfråga - ansluta 12v produkt till elnätet

Permalänk
Medlem

Elektronikfråga - ansluta 12v produkt till elnätet

Hej,

Nån som är duktig på elektronik och vet vad jag behöver införskaffa för att kunna ansluta denna till elnätet med stickpropp?
Antar att det inte räcker att koppla stickproppen direkt eftersom den inte är jordad (ser bara två ledare)?

https://www.aliexpress.com/item/4000009238985.html?spm=a2g0o....

Tack på förhand!

Permalänk
Samsung Sverige

Det står på produktsidan att den klarar växelström in: "Input Voltage: AC85-265V", så troligen så har den ju en nätdel som sedan driver led:arna med 12 volt. Men om du är det minsta osäker när den väl levererats bör du be en elektriker om hjälp, så att det definitivt blir rätt.

Jordning behövs inte nödvändigtvis, många saker är exempelvis dubbelisolerade och kan då ha en "lampkontakt" utan jordning. Men det verkar inte helt solklart hur den här är konstruerad utifrån produktsidan.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Ett tips är att ta bort denna tråden innan försäkringsbolaget hittar den efter att du bränt ned ditt hus.

Skulle akta mig noga för att ens koppla in något med påstådd rätt spänning i elnätet om det var köpt från Aliexpress. Men om du känner dig vågad så är vad du behöver en spänningsomvandlare.

Permalänk
Medlem

Att tänka på i detta fallet att du som importör ska säkerställa att produkten är säker etc. Kan du inte/ville inte ta det ansvaret hitta en annan produkt. Då kan du ej handla på aliexpress Ebay, amazon dealextrem etc om säljaren är utanför eu.

Rent praktiskt ska det gå att koppla in den med 2 trådar i en stickpropp.

Det är en annan sak att köpa lågspännings grejor från tveksamma säljare då det inte blir lika stora konsekvenser om de går sönder.

Tillägg
Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Letar man runt lite på Aliexpress finns det likande som visar ett internt LED psu som tar in tex 220V AC och lämnar ut 12V DC. Mycket av oron ovan verkar komma från detta psu och kan därför vara värt att veta att 220V AC till 12V DC psu finns att köpa i Sverige att montera. Detta borde vara säkrare än att använda det som följer med. Många modeller som finns på tex netonnet har inbyggd kabel för 220V & då behöver du endast koppla ihop det nya psu till kabeln mellan det existerande aggregatet & lampan i sig, vilket medför avsevärt lägre risker. Tex denna

Är ingen expert på LED aggregat dock.

Sitter på mobil men kan ge ett mer detaljerat svar vid förfrågan, koppla aldrig utan att vara säker dock.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem

Vad jag kan förstå följer det inte med nån transformator utan de får du köpa själv. De säljer även de om du googlar grn-flashing.

En rekommendation är ju att fråga säljaren innan köp.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Alright, inte köpt den än och vet inte om jag gör det då, tänkte mest som en rolig grej men riskerna kanske är lite för höga för eventuella fel som kan inträffa.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av zoomy:

Alright, inte köpt den än och vet inte om jag gör det då, tänkte mest som en rolig grej men riskerna kanske är lite för höga för eventuella fel som kan inträffa.

Det är svårt att säga att det är bra eller dåligt. En led-slinga på 5-12 volt eller liknande skulle jag för egen del känna mig ganska trygg med att testa för en billig peng, men när det är nätspänning (230V) så kan det finnas en bra anledning att se till att det faktiskt följer de regelverk som gäller i Sverige/EU. Det finns många exempel på Youtube när kunniga personer plockat isär nätanslutna produkter som varit undermåligt konstruerade.

/Hans

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Kollat runt lite mer, tydligen så bör lampan vara dubbelisolerad när det bara finns två ledare (neutral och fas), då är väl den svaga punkten transformatorn som eventuellt är dålig.

Dum fråga, men kan jag plugga in nån jordfelsbrytare och försäkra mig om att den slår av elen om transformatorn pajar? Läser att jordfelsbrytare funkar även om lampan inte är jordad.