ASUS och Komplett en misär, råd?
Sommaren 2020 köpte jag en ASUS TUF A15 med Ryzen 4600h och 1650ti.
När jag fick produkten gör jag det självklara med att uppdatera systemet och ladda ner de senaste drivrutinerna/bios. Kort därpå märker jag att pekplattan verkar få sitt egna liv. Ibland rör den muspekaren av sig själv (när jag styr denna) mot helt olika håll. Ibland funkar inte gestures ex scrolla med 2 fingrar registreras som ett finger så att den rör muspekaren istället för att scrolla.
Jag tänkte att eftersom 4600h är en så pass ny plattform så kanske det bara är något mjukvara som strular, jag omformaterar Windows med usb och samma problem uppkommer. Jag tänker för mig själv att nya bios uppdateringar borde ordna detta och efter att ha väntat och uppdaterat 4 stycken nya bios uppdateringar så är problemet fortfarande inte löst.
Nu är det enda alternativet att kontakta Komplett och skicka på RMA. Den skickas på RMA till något service stället i Norge och efter drygt 2 månader får jag den tillbaka. Dock är problemet fortfarande inte löst och jag kontaktar Komplett ytterligare en gång till. Nu blev jag hänvisad till att själv skapa ett RMA ärende hos ASUS och skicka den direkt till ASUS i Holland.
ASUS byter också ut någon del men jag märker av snabbt att problemet är inte löst. Som grädde på moset så skickade ASUS tillbaka laptopen i en usel plastpåse och nu är skärmen skadad vilket gör mig bara mer arg och frustrerad.
Jag meddelade detta till Komplett och säger att jag vill nyttja min reklamation för att häva köpet jag orkar inte längre skicka in en laptop på RMA och sitta utan den i flera veckor. Nu får jag svar tillbaka från Komplett:
"Du scrollar inte rätt, inget problem med pekplattan."
För att utveckla deras svar så kopierar jag deras svar
"Vi har nu testat datorn och vi har inga problem med pekplattan. I de videor du har skickat oss sveper du fingrarna diagonalt över pekplattan och det är därför den inte reagerar bra på scrolling.
Om du vill scrolla måste du stryka fingrarna vertikalt."
Här har ni video på problemet
https://imgur.com/a/plR7jM3
Bedöm själv, scrollar jag fel? Av alla laptopar jag använt har det aldrig varit problem med att scrolla liknande jag gör men Komplett säger att jag använder produkten fel. Och man kan ju fråga sig, att om man behöver en sådan noggrannhet för att scrolla fungerar produkten då normalt?
Det finns flera trådar på reddit med precis lika problem jag upplever, så problemet är inte något enstaka utan flera användare har upplevt samma problem.
Vad tycker ni om hela ärendet? Jag är nu så sjukt irriterad och funderar på att göra en ARN anmälan.