ASUS och Komplett en misär, råd?

Permalänk
Medlem

ASUS och Komplett en misär, råd?

Sommaren 2020 köpte jag en ASUS TUF A15 med Ryzen 4600h och 1650ti.

När jag fick produkten gör jag det självklara med att uppdatera systemet och ladda ner de senaste drivrutinerna/bios. Kort därpå märker jag att pekplattan verkar få sitt egna liv. Ibland rör den muspekaren av sig själv (när jag styr denna) mot helt olika håll. Ibland funkar inte gestures ex scrolla med 2 fingrar registreras som ett finger så att den rör muspekaren istället för att scrolla.

Jag tänkte att eftersom 4600h är en så pass ny plattform så kanske det bara är något mjukvara som strular, jag omformaterar Windows med usb och samma problem uppkommer. Jag tänker för mig själv att nya bios uppdateringar borde ordna detta och efter att ha väntat och uppdaterat 4 stycken nya bios uppdateringar så är problemet fortfarande inte löst.

Nu är det enda alternativet att kontakta Komplett och skicka på RMA. Den skickas på RMA till något service stället i Norge och efter drygt 2 månader får jag den tillbaka. Dock är problemet fortfarande inte löst och jag kontaktar Komplett ytterligare en gång till. Nu blev jag hänvisad till att själv skapa ett RMA ärende hos ASUS och skicka den direkt till ASUS i Holland.

ASUS byter också ut någon del men jag märker av snabbt att problemet är inte löst. Som grädde på moset så skickade ASUS tillbaka laptopen i en usel plastpåse och nu är skärmen skadad vilket gör mig bara mer arg och frustrerad.

Jag meddelade detta till Komplett och säger att jag vill nyttja min reklamation för att häva köpet jag orkar inte längre skicka in en laptop på RMA och sitta utan den i flera veckor. Nu får jag svar tillbaka från Komplett:

"Du scrollar inte rätt, inget problem med pekplattan."

För att utveckla deras svar så kopierar jag deras svar

"Vi har nu testat datorn och vi har inga problem med pekplattan. I de videor du har skickat oss sveper du fingrarna diagonalt över pekplattan och det är därför den inte reagerar bra på scrolling.
Om du vill scrolla måste du stryka fingrarna vertikalt."

Här har ni video på problemet
https://imgur.com/a/plR7jM3

Bedöm själv, scrollar jag fel? Av alla laptopar jag använt har det aldrig varit problem med att scrolla liknande jag gör men Komplett säger att jag använder produkten fel. Och man kan ju fråga sig, att om man behöver en sådan noggrannhet för att scrolla fungerar produkten då normalt?

Det finns flera trådar på reddit med precis lika problem jag upplever, så problemet är inte något enstaka utan flera användare har upplevt samma problem.

Vad tycker ni om hela ärendet? Jag är nu så sjukt irriterad och funderar på att göra en ARN anmälan.

@Asus.David

Permalänk
Medlem

ASUS finns väl representerade på forumet så de borde kunna hjälpa dig i frågan!

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Inaktiv

Får nästan lust att prova scrolla själv på den för att avgöra. Hade jag bott nära uppsala hade jag svängt förbi för att bekräfta antingen din eller deras historia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maxizor:

ASUS finns väl representerade på forumet så de borde kunna hjälpa dig i frågan!

Nu har jag citerat David från ASUS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Får nästan lust att prova scrolla själv på den för att avgöra. Hade jag bott nära uppsala hade jag svängt förbi för att bekräfta antingen din eller deras historia

Problemet är svårt att trigga problemet själv. Ibland kan det hända flera gånger under 20 min och ibland händer inget på några timmar.

Permalänk
Inaktiv

Hej!

Tråkigt att du har problem med datorn.
Jag och mina kollegor här på forumet tillhör inte teknisk kundtjänst eller kan hjälpa till med support/RMA ärenden.
Så för att undvika mellanhänder och förmedla svar är det bäst att ringa/kontakta Asus Kundtjänst i första hand:
https://www.asus.com/support/Product/ContactUs/Services/quest...
https://www.asus.com/se/support/CallUs

Hoppas det löser sig på ett bra sätt!

Permalänk
Komplett.se

Tjena!

Tråkigt att du har problem med datorn och att du har fortsatta problem trots att du skickat in den för service.
Först av allt vill jag säga att 2 månader servicetid låter ovanligt länge och att det tog så lång tid beklagar vi verkligen. Vi uppskattar om du skickar ditt ordernummer som PM så vi kan titta närmare på varför det tog så lång tid.

Asus datorer servas som regel av Asus själva, så som @Asus.David skriver så kan du kapa lite mellanhänder och korta ner ev. servicetid om du vänder dig direkt till ASUS egen service. Men stöter du på patrull eller att felet inte blir åtgärdat så ska du absolut vända dig till oss som återförsäljare så ska vi se vad vi kan göra för att hjälpa dig.

//Erik

Visa signatur

Pinga oss gärna med en @Komplett så svarar vi ✌
Support: www.komplett.se/kundservice/ | Telefon: 031 710 20 00 | Facebook | Instagram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Komplett:

Tjena!

Tråkigt att du har problem med datorn och att du har fortsatta problem trots att du skickat in den för service.
Först av allt vill jag säga att 2 månader servicetid låter ovanligt länge och att det tog så lång tid beklagar vi verkligen. Vi uppskattar om du skickar ditt ordernummer som PM så vi kan titta närmare på varför det tog så lång tid.

Asus datorer servas som regel av Asus själva, så som @Asus.David skriver så kan du kapa lite mellanhänder och korta ner ev. servicetid om du vänder dig direkt till ASUS egen service. Men stöter du på patrull eller att felet inte blir åtgärdat så ska du absolut vända dig till oss som återförsäljare så ska vi se vad vi kan göra för att hjälpa dig.

//Erik

Hej Erik

Jag har skickat ett PM till dig.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser ut som att du skrollar på ett felaktigt sätt, precis som i svaret du fick från komplett så stryker du fingrarna diagonalt. Prova att göra som dom har föreslagit och se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb