Silverstone Alta G1M bygger på vertikalen

Permalänk
Melding Plague

Silverstone Alta G1M bygger på vertikalen

Anrika Silverstone lanserar ännu en datorlåda där den invändiga designen vridits 90 grader, med utblås för grafikkort och processor i taket.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hmm... Varför skriver Jacob en artikel om ett nytt chassi..!? Det är väl Jonas domäner.. Så vad är det som håller Jonas upptagen i testlabbet egentligen?

// Sherlock Holmes

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

hm jaa, varför inte? Jag gillar’t!

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

I vit vad en ju riktigt smutt ändå.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av arowe17:

Hmm... Varför skriver Jacob en artikel om ett nytt chassi..!? Det är väl Jonas domäner.. Så vad är det som håller Jonas upptagen i testlabbet egentligen?

// Sherlock Holmes

Jonas håller på och skriver en recension på Fractal Design Torrent.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av arowe17:

Hmm... Varför skriver Jacob en artikel om ett nytt chassi..!? Det är väl Jonas domäner.. Så vad är det som håller Jonas upptagen i testlabbet egentligen?

// Sherlock Holmes

@JonasT älskar att se mig våndas.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Oo. Detta chassis interna setup kan liknas med RV04 som också har en liknande layout och med 180mm air penetrator-fläktar i botten. Bådar gott för kylning!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Gillar själva tanken med dessa chassi, men nej, det var inte för mig.
Jag har börjat se mig om efter chassi som ligger ned. Tips på sådant som har plats för stor tornkylare?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Alltid gillat Silverstone, många finurliga välbyggda chassin. 🙂

Permalänk
Inaktiv

mm ser bra ut med med luftflöde osv tills man funderar på hur det kommer se ut med alla kablarna stickandes ut uppåt. Annars klart fördelaktigt att lägga hårdvara brevid varandra istället för åå höjden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

mm ser bra ut med med luftflöde osv tills man funderar på hur det kommer se ut med alla kablarna stickandes ut uppåt. Annars klart fördelaktigt att lägga hårdvara brevid varandra istället för åå höjden.

Om du kollar på bilderna så ser du att likt andra 90-graders roterade chassis som Silverstone släppt har även detta ett område i toppen ovanför moderkortet där kablarna kommer ut och sen dras bakåt istället. Här har du ett exempel på hur det blir när man tagit av toppen: https://static.techspot.com/images2/news/bigimage/2015/10/201...

Kablarna i sig tar rätt lite plats och lär inte påverka luftflöde direkt. RV02 har samma layout och är fortfarande ett av dom bästa luftflöde-chassisen som finns.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

Äsch. Ge mig ett FT02 mini istället.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Är det jag som läser slarvigt eller står det vilken typ av nätaggregat som används? SFX?

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem

Air penetrator??

😂

Men snyggt chassi

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaloW:

Om du kollar på bilderna så ser du att likt andra 90-graders roterade chassis som Silverstone släppt har även detta ett område i toppen ovanför moderkortet där kablarna kommer ut och sen dras bakåt istället. Här har du ett exempel på hur det blir när man tagit av toppen: https://static.techspot.com/images2/news/bigimage/2015/10/201...

Kablarna i sig tar rätt lite plats och lär inte påverka luftflöde direkt. RV02 har samma layout och är fortfarande ett av dom bästa luftflöde-chassisen som finns.

Ser ut på bilden som det är lämnat ett vist utrymme mellan grafikkortet och toppen för detta men finns det vinklade kontakter för alla kopplingar egentligen? Tänker att om man pressar icke vinklade så går de sönder med tiden. Eller så börjar de att glappa. Med tanke på den bild som du länkade.

Visa signatur

Dell U2311H / MSI Optix MAG274QRF-QD
[ FD 7 Black TG Dark ][ MSI Z690 EDGE WIFI DDR4][ I7 12700K ][ Noctau NH-D15 Black ][ Kingston Fury Renegade 32GB 3600Mhz CL16 DDR4][ WD Blue M2 1TB][ Samsung 860 500 GB ][ WD Caviar Green (EZRX) 1TB ][ Corsair RM850x v3 ][ MSI GTX 1060 GamingX 6GB ][ Backup WD Caviar Green (EARX) 2TB ] [ Backup Seagate BarraCuda (ST2000DM006) 2TB ]
[ Qpad MK-50 ][ SteelSeries Sensei Ten ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Ser ut på bilden som det är lämnat ett vist utrymme mellan grafikkortet och toppen för detta men finns det vinklade kontakter för alla kopplingar egentligen? Tänker att om man pressar icke vinklade så går de sönder med tiden. Eller så börjar de att glappa. Med tanke på den bild som du länkade.

Har använt mitt RV02 chassi i typ 8 år tror jag utan att få glapp i några av mina kontakter, så så länge dom lämnar tillräckligt med utrymme tror jag inte det är några problem eller att vinklade kontakter behövs.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightFred:

Ser ut på bilden som det är lämnat ett vist utrymme mellan grafikkortet och toppen för detta men finns det vinklade kontakter för alla kopplingar egentligen? Tänker att om man pressar icke vinklade så går de sönder med tiden. Eller så börjar de att glappa. Med tanke på den bild som du länkade.

En böjd kabel är inget problem om du lämnar den ifred. Om du inte håller på och ta av och sätta på toppen nonstop så ser jag inget problem

Permalänk
Medlem

Jag gillar detta koncept.
Den har ju mindre footprint än nr200p, eller ja, lite bredare men betydligt mindre djupt.
Bygga på höjden är ju nice, där är ändå massa "dö-utrymme"

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av serverfel:

Air penetrator??

😂

Men snyggt chassi

Det klingar lite fel i sammanhanget på något vis. Faktiskt jävligt illa valt namn på en fläkt kan jag tycka….

Men håller med, gillar chassiet!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om man är priskänslig eller bara vill maxa pris/prestanda så är ju mATX-formatet attraktivt. Hoppas SweC recenserar detta chassit framöver - vore intressant att höra vad @JonasT säger.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

trevlig låda och jag gillar idén skarpt, tyvärr verkar det som att man inte vågade gå hela vägen och har 2 uppenbara brister.
1. Varför i hela hissingen har man en meshfront när inga fläktar ska vara där? Bättre med stängd front eller t.o.m glaspanel så man kan glo in.
2. Väldigt enkel att tippa, har tyngdpunktsnisse varit på semester igen?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Är det jag som läser slarvigt eller står det vilken typ av nätaggregat som används? SFX?

SFX-L, framgår om man följer länken till källan.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

trevlig låda och jag gillar idén skarpt, tyvärr verkar det som att man inte vågade gå hela vägen och har 2 uppenbara brister.
1. Varför i hela hissingen har man en meshfront när inga fläktar ska vara där? Bättre med stängd front eller t.o.m glaspanel så man kan glo in.
2. Väldigt enkel att tippa, har tyngdpunktsnisse varit på semester igen?

1. Borde vara för att gpu ska få andas bättre.
2. Tror nog det blir bra tyngdpunkt när agget sitter långt ner

Själv skulle jag vilja testa passivkylning eller vattenkylning i den. Gillar layouten och cleana designen

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

1. Borde vara för att gpu ska få andas bättre.
2. Tror nog det blir bra tyngdpunkt när agget sitter långt ner

Själv skulle jag vilja testa passivkylning eller vattenkylning i den. Gillar layouten och cleana designen

1. GPU'n har ju fläktarna mot sidan, bättre sätta mesh där isf, annars måste luften lik förbannat svänga 90 grader.
2. Det går fortfarande ganska lätt att välta om någon drar i eller snubblar på en sladd. Sladdarna kopplas ju in i toppen, tyngdpunktsförskjutningen ger ju samtidigt längre momentarm med PSU i botten.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

mm ser bra ut med med luftflöde osv tills man funderar på hur det kommer se ut med alla kablarna stickandes ut uppåt. Annars klart fördelaktigt att lägga hårdvara brevid varandra istället för åå höjden.

Ser det som en fördel om man som jag brukar ha datorn på golvet. Då blir det lättare att komma åt kabelanslutningarna uppifrån än att behöva rota nere på golvet bakom datorn när man ska koppla i och ur sladdar. Jag bryr mig inte mycket om hur det hela ser ut, bara det fungerar praktiskt.

Permalänk

FT03 Mini fortfarande bäst

De är inne på rätt spår , men Fortress FT03 Mini är fortfarande bäst 😃⭐️💯
Jag kör fortfarande det.
Jag älskar hur det inte tar någon som helst plats på skrivbordet.
Synd att FT03 Mini inte görs längre. 🤕

Länk för den som inte kommer ihåg FT03:
https://www.silverstonetek.com/product.php?pid=333

Lägger till länk
Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

1. GPU'n har ju fläktarna mot sidan, bättre sätta mesh där isf, annars måste luften lik förbannat svänga 90 grader.
2. Det går fortfarande ganska lätt att välta om någon drar i eller snubblar på en sladd. Sladdarna kopplas ju in i toppen, tyngdpunktsförskjutningen ger ju samtidigt längre momentarm med PSU i botten.

Man kan se gpu kontakterna på bild 2, då ser det ut som att gpu-fläktarna är riktade mot front filtret.
Kan vara så att den kan vältas lätt, hoppas bottenplattan är tung nog för att förhindra det något. Blir spännande att se vad recensionerna säger när de dyker upp

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ronnylov:

Ser det som en fördel om man som jag brukar ha datorn på golvet. Då blir det lättare att komma åt kabelanslutningarna uppifrån än att behöva rota nere på golvet bakom datorn när man ska koppla i och ur sladdar. Jag bryr mig inte mycket om hur det hela ser ut, bara det fungerar praktiskt.

ser framför mig hur man knäcker hdmi utgången

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

1. GPU'n har ju fläktarna mot sidan, bättre sätta mesh där isf, annars måste luften lik förbannat svänga 90 grader.

Nej, såvitt jag kan se på de få bilder som finns är GPU-fläktarna mot fronten, och de där extra utblåsfläktarna är riktade bakåt.
(som @cads också var inne på)

Fast med de måtten och bara några sladdar som går ut i bak, så skulle man kanske kunna ställa burken på "tvären" och komma undan med det

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Finns ju ett chassi som heter ALTA F1 som ser riktigt jädra smutt ut annars.

https://youtu.be/Ij8kYqj3EWc

Ser ut att vara en prima ersättare för de som saknar silverstone fortress ft01/ft02 eller vill uppgradera.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]