Koppla 5.1 hemmabio till datorn hur gå tillväga?

Permalänk

Koppla 5.1 hemmabio till datorn hur gå tillväga?

Halloj!

Har idag ett äldre logitech 5.1 ljud som låter helt okej men tänkte koppla det lite större 5.1 hemmabio systemet till datorn istället och simulator riggen vi byggt. Idag är ju logitech ljudet kopplat på alla 3 utgångarna på datorn dvs blå grön och orange.

Men så går ju ej koppla på det stora hemmabiot. Hur får jag ut 5.1 ljudet om man bara kopplar via gröna utgången med 3.5 mm med 2x rca i andra änden? Eller ska man koppla på annat vis? Allt kopplas ju via suben i hemmabiot dvs ingen fristående förstärkare.

Har ej mixtrat något ännu utan frågor här först om tips o råd 😊

Moderkortet är ett Asrock H410M-HVS

Permalänk
Medlem

Har skummat igenom informationen om moderkortet och det verkar inte ha toslink, vilket är det näst-bästa om du ska få över ljud till hemmabio. Det bästa är om hemmabion är så ny att den har hdmi. Då kan du köra hdmi och få över 5.1-ljud via den

Permalänk
Medlem

Låter som att du behöver en reciever eller nytt hemmabio system.
Du har ingen HDMI ingång till hemmabion?

1 3,5mm kontakt kan ge stereo ljud (ljud för 2 högtalare)
1 RCA ger enbart för en högtalare eller för subwoofer som är monoljud.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Har skummat igenom informationen om moderkortet och det verkar inte ha toslink, vilket är det näst-bästa om du ska få över ljud till hemmabio. Det bästa är om hemmabion är så ny att den har hdmi. Då kan du köra hdmi och få över 5.1-ljud via den

Okej hmm ja hemmabiot har toslink men ej moderkortet. Finns det ljudkort med toslink till mänskliga priser? Antar det är billigare iaf mot att skaffa en receiver 😁

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 360hackern:

Okej hmm ja hemmabiot har toslink men ej moderkortet. Finns det ljudkort med toslink till mänskliga priser? Antar det är billigare iaf mot att skaffa en receiver 😁

Ja det finns toslink på väldigt många ljudkort, du hittar dem nya från en 2 hundring och uppåt på kinasiterna men det finns ju mängder med begagnade soundblaster kort och liknade också.
Du kan också använda en hdmi extractor för att separera ljudet från en hdmi länk om det skulle passa bättre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 360hackern:

Jag har ett oanvänt ljudkort med toslink du kan få, tror jag
Kan rota senare idag

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem

Om du har analog multi-channel input på din receiver så kan du koppla precis som du gjort med logitech systemet. Du behöver då 3st 3,5mm - > 2xRCA kablar.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Till skillnad från filmer som har ljudet i Dolby Digital eller DTS så är ljudet från spel i PCM-format. Det går inte att skicka 5.1-ljud i PCM-format via Toslink till din förstärkare.

För det behöver du isf något speciellt ljudkort med stöd för omkodning on-the-fly med Dolby Live, vilket i sig är nedlagd teknologi, så det är extra få ljudkort med sånt stöd.

Förutom så som du redan har (3x 3,5mm) så är det typ enda vettiga att använda HDMI.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Hur kör ni själva med ljud till era datorer / simulator riggar? Som jag fattat det som nu så kommer jag inte få ut nåt 5.1 ljud via toslink oavsett om jag sätter dit ett annat ljudkort med toslink anslutning och via 3.5mm så går det inte heller för då krävs en receiver med multichannel o det systemet som var tänkt att komma till användning har ju allt i subben dvs förstärkaren o så så alla kablar kopplas ju via den om man säger.

Har ju som sagt en simulator rigg där vi byggt dit en saab 9-5 panel osv. De bakre högtalarna sitter på ett fäste vid nackstödet på den elstyrda saab 9-5 stolen men för de bredaxlade så slår man gärna imot de så därav vill ha annat system istället. Systemet är ett gammalt logitech x530 eller vad de heter

Permalänk
Medlem

Jag har kopplat min dator till Z906 med 3st 20m 3,5mm-kablar, precis som du kör med ditt. Det är absolut enklast.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av 360hackern:

Hur kör ni själva med ljud till era datorer / simulator riggar? Som jag fattat det som nu så kommer jag inte få ut nåt 5.1 ljud via toslink oavsett om jag sätter dit ett annat ljudkort med toslink anslutning och via 3.5mm så går det inte heller för då krävs en receiver med multichannel o det systemet som var tänkt att komma till användning har ju allt i subben dvs förstärkaren o så så alla kablar kopplas ju via den om man säger.

Har ju som sagt en simulator rigg där vi byggt dit en saab 9-5 panel osv. De bakre högtalarna sitter på ett fäste vid nackstödet på den elstyrda saab 9-5 stolen men för de bredaxlade så slår man gärna imot de så därav vill ha annat system istället. Systemet är ett gammalt logitech x530 eller vad de heter

Vad är det för system? Om det är är 5 högtalare borde det ju vara separata kanaler

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av 360hackern:

I ditt fall så är det ändå kanske enklast att leta reda på en äldre hembioförstärkare med multikanalingång och överföra ljudet analogt, det borde inte behöva kosta mer än 500 kr om du inte stressar utan håller koll på annonser.
Det här är en (troligen onödigt) stor maskin som brukar gå att få köpa kring 1000kr.
https://www.blocket.se/annons/dalarna/harman_kardon_avr_7000/...
Nyare och lite mindre
https://www.blocket.se/annons/alvsborg/harman_kardon_avr_335_...

Se här, hittade en med multikanalingång som de begär 500 kr för
https://www.blocket.se/annons/skane/denon_avr_1802/96796257
Du kan leta vidare själv men som du ser finns det ofta maskiner som går att använda som multikanalslutsteg att få tag på från 500 kr och uppåt om du vill gå den vägen.
En sån maskin är ju också en bra början på att bättre ljudsystem för ljudet är viktigt.
Du kan också leta efter ljudkort med DD Live eller DTS connect, Creative har haft det som option på flera av sina kort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.