Permalänk
Medlem

LG A1 48" till PS5

Halloj! Får hem en ps5a imorogn och behöver köpa en tv till mitt spelrum. Har varit inne på cx varianten men såg nu att det finns en enklare variant (LG A1) som är ny för i år för 7999kr. Den saknar hdmi 2.1 så något 120fps spelande blir det inte. Den har fått väldigt bra resecioner på rtings https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/a1-ole men jag fattar ju inte alla funktioner så vet ju inte vilka som är viktiga att ha. Den saknar även vrr vilket inte ps5 stödjer än men förmodligen kommer att göra i en snar framtid. Hur pass viktigt tror ni vrr är för ps5? Var det något man saknade hos ps4 för ni som spelade med den. Vad tro ni själva om att lira ps5 på LG A1?

Permalänk
Medlem

Sitter i samma sits som du då jag upplever att min 32" tv från ca 2010 inte riktigt håller måttet, följer tråden!

Visa signatur

Ryzen 5 7600 | RX 7900 XTX
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Väldigt individuellt. Jag har haft 120+ Hz G-sync i många år och Freesync innan dess till datorn. Jag skulle aldrig köpa en ny TV idag utan samma stöd.

VRR gör jättestor skillnad enligt mig.

120Hz är mindre viktigt för dagens konsoller, men nästa generation kanske klarar det utan att sänka grafikinställningar alldeles för mycket.

Edit: Jag saknade absolut VRR till PS4 Pro, men det var värre att spel var låsta (eller i vissa fall inte ens klarade) 30fps.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Satsa på en TV med hdmi 2.1. Själv så slog jag till på LG Nano 91

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pigall:

Hur pass viktigt tror ni vrr är för ps5? Var det något man saknade hos ps4 för ni som spelade med den. Vad tro ni själva om att lira ps5 på LG A1?

VRR och 4K/120 är inte alls kritiska funktioner för PS5 som det ser ut idag. VRR används ännu inte och det som finns är rykten om att VRR adderas med uppdatering till årskiftet. Så just nu hösten 2021 är VRR helt enkelt icke-relevant för PS5. Men det kan ju ändras.

Spelen som de ser ut att fungera idag är heller inte byggda med VRR i åtanke. VRR är trots allt en ganska ny och ännu ej spridd funktion. Basis för PS5 är därför istället att rendera mot 4K/60 och där fungerar det alltså med i stort sett varenda 4K TV såld de senaste sex, sju åren. Vilket också är den stora, breda användarbas man vänder sig till med en konsol.

4K/120 är också en mindre realistisk plan för nuvarande PS5. Det är snarare så att enstaka spel tillåter 120 Hz-frekvens renderat i lägre upplösning

Allt detta kan förstås komma att ändras i takt med att VRR adderas, funktionen blir vanligare hos TV-apparater och fler speltillverkare anpassar sig. Men hur viktigt det blir är det inget som vet. Hypen har inte blivit verklighet ännu. Min gissning är att tekniken till slut kommer men i praktiken är det helt vanlig 4K/60 utan VRR som gäller för de närmaste åren fram till att en PS5 Pro lanseras kanske 2023-24. Då kommer även användarbasen för TV som klarar 4K/120 och VRR även vara mycket större än vad den är idag vilket gör funktionerna mer relevanta och intressanta för utvecklarna.

Ska du däremot spela med PC finns det helt klart fördelar med en CX/C1 framför en A1. Där är VRR och 120 Hz relevant sedan många år tillbaka.

Permalänk
Medlem

VRR i pc-monitor har jag också haft länge. Skulle aldrig köpa en skärm som inte har eller är gsync kompatibel. Fpsen hoppar väldigt mycket i pc-spel så det är riktigt trevligt med en sådan funktion. Men konsolspel är väl att oftast låsta till en viss fps? Har suttit och funderat hela dagen på tv-apparater och dess funktioner. Alltid lika kul när man snöar in på något 120fps är kanske inte jätteviktigt för mig och jag kommer nog alltid att välja högre upplösning än 120fps när jag spelar. Jag ska fortsätta att snöa vidare ikväll och ser vart jag landar. Har sett att 48CX börjar bli svår att få tag på då den ersatts av den nya varianten "C1" som ligger på 15999kr för samma storlek, 48".

Permalänk

Precis detta jag undrade, fast till PC. Jag spelar endast single player spel och vet inte om prisskillnaden mellan A1 (7999kr) och CX (11900kr) är värt det. Någon som testat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakamitai:

Precis detta jag undrade, fast till PC. Jag spelar endast single player spel och vet inte om prisskillnaden mellan A1 (7999kr) och CX (11900kr) är värt det. Någon som testat?

PC är det en helt annan sak efter som du lämnar prestanda på bordet, datorn kan ju ge dig mer än 60 fps vilket du inte kan utnyttja med 60 hz tv/skärm.

PS5:an spel är i 9/10 fall låst till 60 hz.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Bakamitai:

Precis detta jag undrade, fast till PC. Jag spelar endast single player spel och vet inte om prisskillnaden mellan A1 (7999kr) och CX (11900kr) är värt det. Någon som testat?

Vad som är värt vad i fråga om dina pengar du bara du avgöra. A1 verkar vara riktigt bra för det den är tänkt till. Men CX är fortfarande den bättre TV:n på flera punkter och kommer vara ungefär så bra TV som du kan få det idag. CX är därför Buy once, cry once-produkten här. Tre år framåt i tiden vet du att med CX valde du de en de mest kapabla TV-apparaterna du kunde köpa 2021.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakamitai:

Precis detta jag undrade, fast till PC. Jag spelar endast single player spel och vet inte om prisskillnaden mellan A1 (7999kr) och CX (11900kr) är värt det. Någon som testat?

För PC hade jag valt cx då det är så lätt att komma upp i 120fps i pc-spel. Om du tänker slå till på en cx så skynda dig för den börjar bli svår att få tag på då den ersatts av efterföljaren c1 som ligger på 15999kr.

Permalänk
Medlem

Även om få spel körs i 4k/120Hz så finns det en poäng att ha det.

Ratchet & Clank kan köras i 4k/40Hz då, och Digital Foundary var imponerade av det.

Visa signatur

Vinnare av Swec's pepparkakshustävling julen 2004, julen 2005 samt julen 2006

Permalänk
Medlem

Jag slog till på LG A148. Elgiganten körde klubbhelg denna helg och sålde ut den för 5990kr. Löjligt billigt. Har bara hunnit lita lite grand men är en så länge jättenöjd. Högtalarna är dock inget att skryta med 2x10w men kommer till BF köpa en soundbar om det dyker upp något intressant.