Finns det någon ISP som erbjuder IPv6?

Permalänk
Rekordmedlem

Jag provade min Teliaanslutning via https://test-ipv6.com.

Din publika IPv4-adress ser ut att vara xxx
Din publika IPv6 adress ser ut att vara xxx
Din Internetleverantör (ISP) verkar vara TELIANET-SWEDEN Telia Company

Eftersom du har IPv6 lägger vi till en flik som visar hur bra du når andra sidor tillgängliga över IPv6. [mer information]

Det verkar som du använder en hanterad (managed) tunnelmekanism, 6RD, för att transportera IPv6 över IPv4. [mer information]

HTTPS-stöd på denna webbplats är i beta. [mer information]
Din DNS (förmodligen hos din Internetleverantör) ser ut att ha IPv6-anslutning.
Din poäng är 10/10 för IPv6 stabilitet och beredskap, om bara IPv6 används för publicering

Test med DNS-post för IPv4
ok (0.861s) använder ipv4
Test med DNS-post för IPv6
ok (0.841s) använder ipv6
Test med DNS-poster för Dual Stack
ok (0.877s) använder ipv6
Test med DNS-poster för Dual Stack och stora paket
ok (0.178s) använder ipv6
Test för stora IPv6-paket
ok (1.808s) använder ipv6
Test om din ISPs DNS-server använder IPv6
ok (1.197s) använder ipv6
Hitta leverantör av IPv4
ok (0.582s) använder ipv4 ASN 3301
Hitta leverantör av IPv6
ok (0.944s) använder ipv6

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Great! 6RD is not optimal, but certainly better than no ipv6 at all. Best part you are on the same network. I was running on the 6RD server at tele2 from Bahnhof. Not ideal.

Skrivet av mrqaffe:

Jag provade min Teliaanslutning via https://test-ipv6.com.

Din publika IPv4-adress ser ut att vara xxx
Din publika IPv6 adress ser ut att vara xxx
Din Internetleverantör (ISP) verkar vara TELIANET-SWEDEN Telia Company

Eftersom du har IPv6 lägger vi till en flik som visar hur bra du når andra sidor tillgängliga över IPv6. [mer information]

Det verkar som du använder en hanterad (managed) tunnelmekanism, 6RD, för att transportera IPv6 över IPv4. [mer information]

HTTPS-stöd på denna webbplats är i beta. [mer information]
Din DNS (förmodligen hos din Internetleverantör) ser ut att ha IPv6-anslutning.
Din poäng är 10/10 för IPv6 stabilitet och beredskap, om bara IPv6 används för publicering

Test med DNS-post för IPv4
ok (0.861s) använder ipv4
Test med DNS-post för IPv6
ok (0.841s) använder ipv6
Test med DNS-poster för Dual Stack
ok (0.877s) använder ipv6
Test med DNS-poster för Dual Stack och stora paket
ok (0.178s) använder ipv6
Test för stora IPv6-paket
ok (1.808s) använder ipv6
Test om din ISPs DNS-server använder IPv6
ok (1.197s) använder ipv6
Hitta leverantör av IPv4
ok (0.582s) använder ipv4 ASN 3301
Hitta leverantör av IPv6
ok (0.944s) använder ipv6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karilaz:

Det är inte omöjligt att internetleverantörer som inför IPv6 ser sin chans att samtidigt försämra IPv4. Idag får jag använda 5 publika IPv4-adresser med mitt Telenor-abonnemang. IPv4-adresser är ju en bristvara så det går nog att få in en del pengar på att sälja dem eller hyra ut dem och byta till någon typ av adressöversättning (t.ex. CGNAT). En anledning till att svenska operatörer är segdragna med IPv6 är nog just att de sitter på många IPv4-adresser.

Jag har tunnlar till Hurricane Electric idag som fungerar mycket bra, kanske för bra då det är risk att native IPv6 blir sämre. Idag kan jag ha flera /48-prefix från HE, men chansen att man får ett /48-prefix med ett privatabonnemang är väl inte så stor. (Idag kan jag ha upp till 5 st /48 prefix.)

I was running a tunnel with He.NET for a while, but it had it's own problems. First you are running ipv6 through another network that you have no control over. No QOS and bigger delays, not to mention encapsulation overhead. Second, the ipv6 addresses are tagged as belonging in the US. Some things in Sweden, like SVTplay which uses-d ipv6 look to your ip address to see if you can access content. I got blocked.

With bahnhof I get a Sweden tagged /56 network. More than enough for me.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaFace:

Hmmm, ni som vill ha IPv6, varför vill ni det? Finns det några fördelar utöver att det är det nya och att det finns snudd på oändligt med adresser?

Att CGNAT som ofta används med IPv4 medför problem har redan nämnts. T.ex. om man använder VPN eller VoIP och vill ha kunna ta emot inkommande trafik/samtal så krävs att man regelbundet skickar "keepalive" trafik för att hålla CGNAT-porten öppen. Detta kan förstås leda till sämre batteritid i mobiler. Med IPv6 i mobilen blir det inte nödvändigt med "keepalive" i VPN, VoIP-appar, etc. (Och förhoppningsvis går det att stänga av om det aktiveras automatiskt ändå.)

Permalänk
Medlem

Där är många fördelar med att man åter igen kan börja med sann end-to-end kommunikation, utan passera massa portöversättning, state-hantering och proxy-tjänster. Idag är mycket inte direkt åtkomligt utan måste som föregående nämde kontakta någon publik server sedan hela tiden hålla en keepalive mot denna.

Det sker idag ett "krig" på nätet globalt om vem som kan roffa åt sig mest IPv4 adresser (Amazon och Google är flitiga här) då det kanske blir i slutändan ett monopol på kunna erbjuda tjänster på Internet. Många ISP i andra länder som har block väljer att sälja av dem och förlägga kunderna bakom CGNAT istället.

I framtiden kommer det bli ännu mer brist på IPv4. Bahnhof och Bredband2 rullar som sagt redan ut CGNAT och det är bara en tidsfråga innan fler börjar köra det som standard - det finns också en risk att många ISP inte ens kommer bry sig erbjuda en publik (likt Bahnhof ändå gör) och då är du fast där med en vingklippt Internet-anslutning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vildkatt:

I was running a tunnel with He.NET for a while, but it had it's own problems. First you are running ipv6 through another network that you have no control over. No QOS and bigger delays, not to mention encapsulation overhead. Second, the ipv6 addresses are tagged as belonging in the US. Some things in Sweden, like SVTplay which uses-d ipv6 look to your ip address to see if you can access content. I got blocked.

With bahnhof I get a Sweden tagged /56 network. More than enough for me.

Jag kollade faktiskt upp med SVT angående blockering av HE USA-lokaliserade IPv6 adresser och fick följande svar vilket SVT helt klart förtjänar en applåd. Däremot så har jag inte fått någon återkoppling från TV4 ännu.

"Jag tar dina adresser vidare och listar de korrekt. Det kan dröja upp emot en vecka då vi först måste säkerställa lokaliseringen.

Jag tackar för ditt tålamod och vill passa på att önska dig en fin vecka.

Bästa hälsning, Märta
Publikredaktör"

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Vad gäller fördelar med IPv6 så infinner dessa sig förstås när alla förbindelser vi sitter på stödjer IPv6 fullt ut. T.ex. så kommer du kunna köra flera Minecraft servrar hemmavid utan att behöva köra på olika portar och med möjlighet att t.ex. ha olika dynamiska pekare för respektive server-instans IPv6-adress. För mig som kör olika tjänster i Docker så är det ju rena drömmen att kunna få varje container-instans publikt adresserbar ute på internet utan behöva tjorva med omvänd proxy och NAT. Du kan t.ex. ha två NAS-enheter hemmavid som är nåbara på säg port 443 eller 5001 (Synology) och du kommer komma åt bägge dessa utifrån utan konflikt eller behov av omvänd proxy. Visst, de exempel jag listar kanske inte är något som gemene man, kvinna eller icke-binär drar nytta av, men tro mig CG-NAT är verkligen en plåsterlösning.

Något som faktiskt kan påverka kapaciteten där ute på det vida nätet är det faktum att routrar plötsligt inte behöver slösa resurser på NAT-adressering vilket betyder att de CPU-cyklerna kan användas till att lotsa mer trafik. Visst detta kommer bara vara märkbart genom större noder eller mindre noder med begränsad hårdvarukapacitet.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Inaktiv

Jag har IPv6 i Sundbybergs stadsnät med Obenetworks som leverantör. Fungerar fint.

[root@rtr ~]# dhclient -6
[root@rtr ~]# ping6 google.com
PING google.com(arn11s10-in-x0e.1e100.net (2a00:1450:400f:803::200e)) 56 data bytes
64 bytes from arn11s10-in-x0e.1e100.net (2a00:1450:400f:803::200e): icmp_seq=1 ttl=114 time=1.39 ms
64 bytes from arn11s10-in-x0e.1e100.net (2a00:1450:400f:803::200e): icmp_seq=2 ttl=114 time=1.32 ms
^C
--- google.com ping statistics ---
2 packets transmitted, 2 received, 0% packet loss, time 1001ms
rtt min/avg/max/mdev = 1.320/1.355/1.391/0.051 ms
[root@rtr ~]#