Finns det någon ISP som erbjuder IPv6?

Permalänk
Medlem

Finns det någon ISP som erbjuder IPv6?

Finns det någon ISP som erbjuder IPv6?

Permalänk
Medlem

Det korta svarat är Nej inte via fast Bredband. Läs mer

Permalänk
Medlem

Det är lite beroende på var i landet och eventuellt underliggande stadsnät/infrastruktur.

Tyvärr får jag nästan känslan att utbudet har krympt på senaste åren. Ett tag var både Comhem, Telia, Bahnhof och Tre på tapeten men tror nästan bara det är Bahnhof kvar tyvärr. Det är verkligen synd.

Problemet är att inge(t) efterfrågar det eller kravställer det. Folk kommer åt sin Instagram och Netflix lika bra ändå.

Permalänk
Medlem

Naje, jag har det via Bahnhof sen 2016. Så svaret är väl Ja, men det beror på hur du ansluter till din ISP.

Permalänk
Medlem

Jag kör Bahnhof och får 10/10 på https://test-ipv6.com.
Kolla med ISP innan så det går på ditt fibernät.

Permalänk
Medlem

Ownit funderar tydligen på hur man ska dela ut IPv6 till privata kunder. Man har haft IPv6 i backbone sedan 2007 och delar gladeligen ut det till företag.

Det säger en hel del om hur iskallt IPv6 är i Sverige fortfarande.

Permalänk
Medlem

3, Tele2 och Bahnhof, framför allt, i den ordningen. De två första har det säkert främst i mobilnäten.

Jag har ett /56 delegated prefix från Bahnhof i Wetternet, Jönköping Energis/kommuns stadsnät, som vanlig sketen konsument/privatperson.

Permalänk
Medlem

Som ovan nämnt så Banhof. osäker på Telia men kanske. Om du gör en anmälan i Nerländerna kan du nog få ett 32bits nät (4miljarder adresser) men vet inte om du måste bo där då.

Kanske om du hyr en server i Tyskland. Det brukar vara ok pris.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag hade t.om nöjt mig med en /128 men jag håller med om att man åtminstone bör få en /64 delegerad.

Permalänk

Såvitt jag vet erbjuder Ownit ipv6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Såvitt jag vet erbjuder Ownit ipv6.

Som jag skrev ovan. De skriver på hemsidan att de hsr ipv6 till företag, men att det inte riktigt finns för privatpersoner ännu. Jag har Ownit och har idag inte IPv6.

Permalänk
Skrivet av Talisker00:

Som jag skrev ovan. De skriver på hemsidan att de hsr ipv6 till företag, men att det inte riktigt finns för privatpersoner ännu. Jag har Ownit och har idag inte IPv6.

Jag vet en som har så de stämmer inte och denne är privatperson.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag vet en som har så de stämmer inte och denne är privatperson.

Då kanske det beror på vart man befinner sig. Enligt länken ovan och Ownits support så kan inte jag få det på min adresss.

Permalänk

Jag har Bahnhof men mitt statsnät, itux i Göteborg, har valt att inte aktivera ipv6 ännu. Tydligen inget som efterfrågas.

Enligt googles statistik är runt 10% av trafiken från ipv6 i Sverige. Det är nog mycket trafik via mobilnätet, men jag spekulerar.

https://www.google.com/intl/en/ipv6/statistics.html#tab=per-c...

Permalänk
Medlem

Det skulle behövas politiska påtryckningsmedel för att IPv6 ska kunna införas på riktigt känns det som om.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Det skulle behövas politiska påtryckningsmedel för att IPv6 ska kunna införas på riktigt känns det som om.

Vet inte om det hjälper. Det finns påtryckningar, men så länge det inte egentligen tillför någonting extra är det svårt.
https://www.regeringen.se/regeringsuppdrag/2020/12/andring-av...

Jämför med eIDAS och DNSSec. Eller införande av säkrare mail som Dane.

Permalänk
Medlem

Ja det skulle behövas en lagmässig morot. Nu har vi inte mycket CGNAT i Sverige tack och lov, men om det hade varit aktuellt så är IPv6 ett absolut måste.

Permalänk
Skrivet av frostfield:

Jag har Bahnhof men mitt statsnät, itux i Göteborg, har valt att inte aktivera ipv6 ännu. Tydligen inget som efterfrågas.

Enligt googles statistik är runt 10% av trafiken från ipv6 i Sverige. Det är nog mycket trafik via mobilnätet, men jag spekulerar.

https://www.google.com/intl/en/ipv6/statistics.html#tab=per-c...

Har Itux stäng av det nu? Jag körde tidigare med IPv6 i gång och fick 10/10 på https://test-ipv6.com/ via Itux stadsnät. Nu har jag inaktiverat IPv6 då jag bytt till en VPN leverantör som inte har stöd för IPv6 och vill undvika läckage.

Visa signatur

|Asus P8Z68-V Pro moderkort|Asus GTX 570 grafik|Corsair Vengeance DDR3 PC12800/1600MHz CL9 4x4GB minnen|Intel Core i5 2500K 3,3GHz CPU|Samsung 850 Pro Series 256GB SSD|Bahnhof 500/500 Mbps fiber|Windows 10 Pro|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Såvitt jag vet erbjuder Ownit ipv6.

Inte till privatpersoner tyvärr om det inte rör sig om något specialfall. Det är fortfarande svaret via hemsida och support i alla fall. Jag var med i en testgrupp (via IRC) för några år sedan och IPv6 har fungerat hur fint som under flera år (via prefix delegation). Tyvärr försvann det när nätet uppdaterades för ett litet tag sedan. Men det kändes främst som ett litet sidoprojekt av en eldsjäl.

Gällande IPv6 och internetleverantörer överlag så verkar det inte vara någon större prioritet tyvärr. Och vi privatkunder är väl längst ner i prioritetskedjan för det är inte där som man får in sina pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Ja det skulle behövas en lagmässig morot. Nu har vi inte mycket CGNAT i Sverige tack och lov, men om det hade varit aktuellt så är IPv6 ett absolut måste.

Bahnhof uses CGNAT. Most users get a private address unless you specifically ask for a public address.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jagardaniel:

Gällande IPv6 och internetleverantörer överlag så verkar det inte vara någon större prioritet tyvärr. Och vi privatkunder är väl längst ner i prioritetskedjan för det är inte där som man får in sina pengar.

Det är inte omöjligt att internetleverantörer som inför IPv6 ser sin chans att samtidigt försämra IPv4. Idag får jag använda 5 publika IPv4-adresser med mitt Telenor-abonnemang. IPv4-adresser är ju en bristvara så det går nog att få in en del pengar på att sälja dem eller hyra ut dem och byta till någon typ av adressöversättning (t.ex. CGNAT). En anledning till att svenska operatörer är segdragna med IPv6 är nog just att de sitter på många IPv4-adresser.

Jag har tunnlar till Hurricane Electric idag som fungerar mycket bra, kanske för bra då det är risk att native IPv6 blir sämre. Idag kan jag ha flera /48-prefix från HE, men chansen att man får ett /48-prefix med ett privatabonnemang är väl inte så stor. (Idag kan jag ha upp till 5 st /48 prefix.)

Permalänk
Skrivet av Kabelkillen:

Har Itux stäng av det nu? Jag körde tidigare med IPv6 i gång och fick 10/10 på https://test-ipv6.com/ via Itux stadsnät. Nu har jag inaktiverat IPv6 då jag bytt till en VPN leverantör som inte har stöd för IPv6 och vill undvika läckage.

Jag har lyckats bli tilldelad V6 ip, men inte nu längre. Har gjort så gott jag kunnat för att få tillbaka det, men sånt här är verkligen inte min styrka

Permalänk
Hedersmedlem

Bahnhof via Stokab (d.v.s. ingen kommunikationsoperatör).

Jag har IPv6 och publik IP.

Permalänk
Medlem

Bahnhof offers native ipv6 if you are on a city network or their villa fibre.

Pretty sure you have to ask for it. They are using dhcp-pd and they allocate a /56.

Permalänk

Jag har Bahnhof via Telia öppen fiber. Bahnhof säger att jag kan få IPv6 om jag byter till deras villafiber. Telia säger att de inte har några planer på IPv6.

Jag frågade Telia om det betyder att de inte erbjuder internetaccess vid deras nät (enligt internetstiftelsens definition som Telia var med att ta fram), men de har inte svarat.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk

Fick ett halvluddigt besked från Telia via mitt stadsnät i april 2020:

Citat:

För företagstjänster erbjuds IPv6 men för privattjänster behöver man i dagsläget göra en tunnel genom plattformen så tjänsteleverantören kan leverera IPv6.

Det är upp till resp tjänsteleverantör att lösa det.

I den kommande nya plattformen kommer det att fungera utan speciallösning enligt den info jag fick idag.
Tidigast 2021 ser vi nog den."

Med tanke på att folk varit upptagna med att hantera konsekvenserna av en liten pandemi sedan dess är jag inte helt optimistisk om att "tidigast 2021" fortfarande gäller, men det var i alla fall en liten indikation.

Men hamra på era stadsnäts-/nätleverantörer så de ser att det finns någon efterfrågan. Att enbart sitta på Sweclockers och gnälla kommer inte hjälpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cable_guy6:

Jag har Bahnhof via Telia öppen fiber. Bahnhof säger att jag kan få IPv6 om jag byter till deras villafiber. Telia säger att de inte har några planer på IPv6.

Jag frågade Telia om det betyder att de inte erbjuder internetaccess vid deras nät (enligt internetstiftelsens definition som Telia var med att ta fram), men de har inte svarat.

Sounds like a no-brainer! Cheaper too. Assuming all goes well with the fibre swap. Good luck! I am very pleased. When the neighbors had an outage because of a storm, mine was fine. Glad to connected to bahnhof's own equipment.

Permalänk
Skrivet av vildkatt:

Sounds like a no-brainer! Cheaper too. Assuming all goes well with the fibre swap. Good luck! I am very pleased. When the neighbors had an outage because of a storm, mine was fine. Glad to connected to bahnhof's own equipment.

Fick precis svar från Felia. Det tog en vecka och sen skriver de bara

Citat:

Vi på Öppen fiber hanterar ej frågor kring tjänster utan vi hanterar enbart beställning och installation av själva fiberkabeln till villa och småföretag.

Har funderat på om jag ska byta till Bahnhof villafiber. Det hade varit trevligt med IPv6 och 10 Gbit men det är ärligt talat inget jag behöver. Jag kör det mesta trådlöst och även via sladd så räcker 250 Mbit långt. Jag får väga 20 kr billigare per månad mot risken för problem med att koppla om och binda mig till en operatör i två år.

Visa signatur

I don't want to be human! I want to see gamma rays! I want to hear X-rays! And I want to - I want to smell dark matter!

Permalänk
Medlem

Hmmm, ni som vill ha IPv6, varför vill ni det? Finns det några fördelar utöver att det är det nya och att det finns snudd på oändligt med adresser?

Visa signatur

The what what in the what now?

Permalänk
Medlem
Skrivet av maDa:

Ja det skulle behövas en lagmässig morot. Nu har vi inte mycket CGNAT i Sverige tack och lov, men om det hade varit aktuellt så är IPv6 ett absolut måste.

Både Bredband2 och Bahnhof kör CGNAT. Hög tid att gå över till IPv6. Vi ligger långt efter snitten som är runt 35% enligt googles statistik. https://www.google.com/intl/en/ipv6/statistics.html

Skrivet av BananaFace:

Hmmm, ni som vill ha IPv6, varför vill ni det? Finns det några fördelar utöver att det är det nya och att det finns snudd på oändligt med adresser?

Läs ovanstående. CGNAT är ett plåster på problemet med för få IPv4-adresser. Vi behöver alltså IPv6 för att IPv4 är otillräckligt.