Vilken Linuxdistribution ska vi testa härnäst för spel - med fokus på stabilitet, användarvänlighet och kompatibilitet?

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Vilken Linuxdistribution ska vi testa härnäst för spel - med fokus på stabilitet, användarvänlighet och kompatibilitet?

Jag har ögnat ett par olika distar som jag tänker mig blir nästa test för oss.

Jag har själv vettat en lista här, tycker ni att något alternativ verkligen saknas så skriv gärna det som kommentar men rösta gärna ändå på det alternativ ni tycker är bäst av de jag valt ut också. Därav har jag medvetet valt att inte ha med en "Annat"-knapp.

De vi redan har testat en hel del här är Garuda, Pop och Mint. Därför är de inte med på listan.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

@UndaC Testa gärna både Nvidia och AMD GPU, kanske får bli 2 videor då, eller kör TV-kocken och ha förinspelat

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Lembritt:

@UndaC Testa gärna både Nvidia och AMD GPU, kanske får bli 2 videor då, eller kör TV-kocken och ha förinspelat

Jo tänkte kasta in AMD GPU och köra vid senare tillfälle också

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Om någon känner att de behöver veta specen för datorn för att avgöra sitt val btw:

Intel Core i7-4790K @ stock
8GB DDR3 1600 MHz
2x 240 GB SATA 6Gbps SSD
Geforce RTX 3060

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Jag anser att ni har gett Linux den uppmärksamhet som den förtjänar och rekommenderar istället TempleOS.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Även om det vore roligt att se er försöka installera Arch så är kanske Arch-baserade Manjaro lite mer passande, Arch sticker inte under stolen med att det inte är en distro för nybörjare (för att ens få registrera sig på deras forum måste man t.ex. svara på vad date -u +%V$(uname)|sha256sum|sed 's/\W//g' ger för utskrift).

MX Linux är lite intressant, den ligger 1:a på sidträffar på DistroWatch men är den enda distro jag aldrig hört talats om i listan. Jag vet inte varför den är så populär på just DistroWatch när den sällan dyker i någon annan top10-lista. Jag hade nog hellre sett Linux Mint i listan eftersom det är en rejält mycket mer populär distro.

Permalänk
Medlem

Kunde bli intressant att se om det blir någon större skillnad på fås i spel som kör native, på olika distar, eller samma dist beroende på om man kör xorg eller wayland. kan inte minnas jag har sett någon genomgående statistik på det. många distar kör ju på gamla "hederliga" xorg fortforande. men jag kan tycka wayland är vägen framåt.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Som några skriver, kör med AMD-grafikkort istället eller båda.
Upplevelsen är i min åsikt mycket bättre, så länge man kör en up to date dist så ska det bara vara tuta och köra

Visa signatur

Workstation: Debian 13 | Xeon E5 2697V3 | 32GB DDR4 | Radeon R9 580 | Chassi från Powermac G4
Laptop: Stinkpad T14 G3
Xbox: Bazzite | Ryzen 5900HX | Radeon 6650m | 16GB DDR4 | Minisforum HX90G

Permalänk
Medlem

Röstar för Puppy Linux. Ni har testat krävande tidigare, nu dags för en lättdriven. Ska gå spela via steam iaf på Bionicpup64 8.0 och troligen alla varianter.

https://puppylinux.com/index.html

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X, 32GB@3600MHz DDR4 & Nvidia RTX 5070

Permalänk
Skrivet av GizmoTheGreen:

Kunde bli intressant att se om det blir någon större skillnad på fås i spel som kör native, på olika distar, eller samma dist beroende på om man kör xorg eller wayland. kan inte minnas jag har sett någon genomgående statistik på det. många distar kör ju på gamla "hederliga" xorg fortforande. men jag kan tycka wayland är vägen framåt.

Min erfarenhet av sånna tester är att det max är några få procent som skiljer, inte värt det i min åsikt.
Native med OpenGL kan ju vara intressant, för de kan prestera dåligt i vissa fall ofta sämre än proton.
Även wayland och X är ju i stort sätt mer eller mindre ingen skillnad på prestanda längre, wayland är bättre gällande moderna funktioner som fönsterskalning, X kan i vissa fall vara mer feature complete(drag n' drop mellan olika program), men ingen är genomtrasigt på något av dem.
Istället för att distrohoppa för att klämma ut någon procent så borde man välja det man är bekväm med, allt går att fixa sen om man vill när man är bekväm.

Visa signatur

Workstation: Debian 13 | Xeon E5 2697V3 | 32GB DDR4 | Radeon R9 580 | Chassi från Powermac G4

Permalänk
Medlem

För mig som inte har någon större koll på Linux stod valet mellan att "avstå" eller att rösta på "Ubuntu" som i det närmaste är det enda jag faktiskt har provat.

Kan vara så att ett flertal som röstat på Ubuntu enbart gjort det för att de andra alternativen kan vara relativt okända.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk

Ni borde ju välja en dist som ni sätter som standard, i min åsikt Ubuntu för att ha en baseline och sedan optimera flödet, bygga vana osv för att få ut mer kvalitativt Linuxinnehåll på SweC.
Hittills har det varit roligt att se er resa, jag hoppas den håller i sig och vi ser mer!

grammatik
Visa signatur

Permalänk
Medlem

SparkyLinux Game Over Edition kanske som finns en bit ner på sidan? som är gjort för spel. Ska vara baserat på Debian
https://sparkylinux.org/download/rolling/

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av perost:

Även om det vore roligt att se er försöka installera Arch så är kanske Arch-baserade Manjaro lite mer passande, Arch sticker inte under stolen med att det inte är en distro för nybörjare (för att ens få registrera sig på deras forum måste man t.ex. svara på vad date -u +%V$(uname)|sha256sum|sed 's/\W//g' ger för utskrift).

MX Linux är lite intressant, den ligger 1:a på sidträffar på DistroWatch men är den enda distro jag aldrig hört talats om i listan. Jag vet inte varför den är så populär på just DistroWatch när den sällan dyker i någon annan top10-lista. Jag hade nog hellre sett Linux Mint i listan eftersom det är en rejält mycket mer populär distro.

Jo precis nintresaant med MX att det hamnat så högt upp där när jag aldrig hört någon nämna det förut.

Mint skippar jag av egoistiska skäl: har kört det som daily driver i över ett år så jag är nyfiken på att testa annat

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

MX tillsammans med Devuan är de största distarna utan systemd som PID1. Dock så har de inte plockat bort lika mycket av det som Devuan gjort såndet är väl lite lättare för mellanvana användare.
Sen så kommer den med Xfce eller Fluxbox som förvalda fönsterhanterare, så mer lättdrivet och inte fokus på att vara först med det senaste.

Permalänk
Medlem

Pop_OS! Kanske?brukar väl framhållas som användarvänlig/spelfokuserad. Men det beror ju på vad ni menar med testa när ni väljer bort Mint för att ni redan har den. Ska ni prova i för dagligt bruk eller är det för en artikel(-serie)?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Konsolpleb 🕹

Får tillägga att jag personligen gillar Pop OS, har förstått att några kanske fick intrycket av att så inte var fallet

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

PeppermintOS! De ska tydligen vara lättkört, lätt att komma igång med och ha "alla" codecar odyl. Hur fungerar det med spel helt enkelt? I whana now! https://peppermintos.com/about/

Visa signatur

Kattlåda med sand i | Mössa | Klösträd

Permalänk
Medlem
Skrivet av KattIMössa:

PeppermintOS! De ska tydligen vara lättkört, lätt att komma igång med och ha "alla" codecar odyl. Hur fungerar det med spel helt enkelt? I whana now! https://peppermintos.com/about/

Peppermint OS verkar vara lite i limbo för tillfället, enligt Wikipedia så dog deras CEO förra året och den senaste releasen är mer än två år gammal. Kollar man forumet så verkar det jobbas på en ny version baserad på Debian istället för Ubuntu, men det verkar inte finnas något planerat releasedatum.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Än så länge, inte för att vi fått så många svar, så lutar det ju mot Ubuntu. Och det var väl just Ubuntu eller Manjaro som låg högt upp på min personliga lista också.

Har inte testat Ubuntu på ett tag, sist jag gjorde det gillade jag det inte alls. Vilket har gjort att jag dragit mig för att köra det nu i detta sammanhang då det känns som att jag redan har en liten negativ bias mot det.

Men i vilket fall:
Om valet faller på Ubuntu så kvarstår ju frågan: 20.04.03 LTS eller 21.04?

Personligen lutar jag mot LTS men vet inte om det eventuellt gör att det kommer krävas något extra steg då vi kommer att köra RTX 3000 / RX 6000? Antar att de kanske inte funkar fullt ut out the box i LTS?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Kör senaste, finns ingen anledning att köra LTS på desktop om man nu inte behöver ett extra stabilt system.

Permalänk
Medlem

Varför testa Ubuntu? Ni har ju redan testat en distro som bygger på Ubuntu, pop_os.

Testa Manjaro KDE.

Permalänk
Medlem

Jag hade imo nog kört LTS, då det är det jag personligen rekommenderat till någon som ska testa köra linux för första gången

Och jag _tror_ att det skall fungera lika bra med nyare kort i 20.04 som i 21.04.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Än så länge, inte för att vi fått så många svar, så lutar det ju mot Ubuntu. Och det var väl just Ubuntu eller Manjaro som låg högt upp på min personliga lista också.

Har inte testat Ubuntu på ett tag, sist jag gjorde det gillade jag det inte alls. Vilket har gjort att jag dragit mig för att köra det nu i detta sammanhang då det känns som att jag redan har en liten negativ bias mot det.

Men i vilket fall:
Om valet faller på Ubuntu så kvarstår ju frågan: 20.04.03 LTS eller 21.04?

Personligen lutar jag mot LTS men vet inte om det eventuellt gör att det kommer krävas något extra steg då vi kommer att köra RTX 3000 / RX 6000? Antar att de kanske inte funkar fullt ut out the box i LTS?

För desktop, kör den senaste, 21.04
LTS ger man till morföräldrar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av deicide:

Varför testa Ubuntu? Ni har ju redan testat en distro som bygger på Ubuntu, pop_os.

Testa Manjaro KDE.

Vi har också testat Garuda som bygger på Arch likt Manjaro.

Tanken med omröstningen är ju att pricka in vad folk tycker det här passar in bäst på:
"Primärt för spel och ska ha bra användarvänlighet, kompatibilitet och stabilitet"

Om användarna här pekar mot Ubuntu så testar vi Ubuntu på dessa premisser. Det betyder förstås inte att vi aldrig ska testa Manjaro.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv

Då jag inte spelar spel sedan 10år tillbax, så har jag inget förslag på spel distro.

Men fastna inte i enbart spelperspektivet utan testa även som daily driver system oxå.... I och med win11 kraven så kommer det finnas många människor som inte har datorer som uppfyller kraven, då en 4gen intel med inbyggd grafik presterar alldeles utmärkt för kontor/surf bankärenden osv.
Så ett litet perspektiv på, vilken är enklast som windowsvan att gå över till för att fortsätta vardagen efter 10 når EOL

För att gissa på svar på trådfrågan. så har jag en misstanke om att Manjaro kanske kan vara något för er, då det har relativt ny kernel
LTS versionerna är stabila o bra, men då får ni nog gå ner en generation på grafikkortet om ni ska få en out of the box upplevelse
Så kör Manjaro.. Jag är nyfiken hur det ser ut, då jag inte testat det själv

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Hehe kul att se att Manjaro-förespråkarna vaknat till liv

Kanske inte blir sådan grand slam för Ubuntu ändå

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Ubuntu är basen och den distro man bör börja med. Sen när man har blivit lite varm i kläderna kan man börja utforska andra skrivbordsmiljöer och distros.

Jag själv kör både KDE Neon och Manjaro KDE.
Har man en gång fastnat för KDE Plasma kan man inte gå till någon annan

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vilka distributioner säger Steam och GoG att de stödjer?
Jag hade för mig att det bara var Ubuntu-varianter och distributioner baserade på/liknande Ubuntu, som Linux Mint.

Visa signatur

“It is difficult to get a man to understand something, when his salary depends upon his not understanding it!”