Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Vilken Linuxdistribution ska vi testa härnäst för spel - med fokus på stabilitet, användarvänlighet och kompatibilitet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Eazy:

@Marie SWE
Dessvärre ger det lite taskig image för Linux (om man bryr sig om det). Någon sa (typ): "Två stycken grymt teknikkunniga misslyckas med Linux, ja då måste Linux vara skitdåligt." Det här är väl iofs. den främsta anledningen till att Linux aldrig blir year of the desktop. Man kör trial/error tills systemet brakar ihop, sedan säger man att Linux är skit och jag återgår till Windows.

Så sant, så sant
Men du måste ju medge att de är lite modiga som gör det inför publik och det ger bra "TV"

Men en seriös video så det ger en bild av hur det är när det fungerar och en liten how to success.. Det behövs naturligtvis, så andra med mindre tålamod än oss kan lära sig hur de når målet.
Men som start tycker jag det är kul att de ändå ger sig på det utan kunskap.
Jag ska inte uttala mig om folk kastar skit på linux, jag har kastat skit över win10 här inne.. så jag är inte opartisk

Kanske någon här på forumet vågar gästa sweclockers o hjälpa till med en video.... Du kanske?

tog bort nååååååågra smilysar
Permalänk
Medlem

Kör Kubuntu, Familjärt som Ubuntu med med KDE som alla älskar. Människor som inte älskar KDE vet bara inte om det.

Permalänk
Medlem

Allt bra bygger på Debian! Lagom stabil och uppdaterad kärna. Antingen det, eller något RedHat-baserat.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag säger som flera andra - Debian! Men å andra sidan ser jag inte varför man skulle installera Linux överhuvudtaget om man bara var intresserad av spel. (och det låter ju som om det är det som är poängen med dom här testerna). Om man bara ska spela spel finns det ingen Linuxdistribution som slår Windows. Det är bara så det är. Jag kör dock Debian själv, har bara Windows i en virtuell maskin, men är kanske inte värsta gamern - även om det blir en hel del CS:GO och en hel del rollspel som jag har turen att dom har en Linux-port som funkar bra. Skulle absolut inte köra Ubuntu eller Mint, och andra Linuxdistributioner intresserad mig inte särskilt, även om jag har en del av dom i installationer i virtuella maskiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Jag säger som flera andra - Debian! Men å andra sidan ser jag inte varför man skulle installera Linux överhuvudtaget om man bara var intresserad av spel. (och det låter ju som om det är det som är poängen med dom här testerna). Om man bara ska spela spel finns det ingen Linuxdistribution som slår Windows. Det är bara så det är. Jag kör dock Debian själv, har bara Windows i en virtuell maskin, men är kanske inte värsta gamern - även om det blir en hel del CS:GO och en hel del rollspel som jag har turen att dom har en Linux-port som funkar bra. Skulle absolut inte köra Ubuntu eller Mint, och andra Linuxdistributioner intresserad mig inte särskilt, även om jag har en del av dom i installationer i virtuella maskiner.

Kanske det är ett förslag då? Att testa att köra Windows för gaming i en VM från linux?

Permalänk
Skrivet av Eazy:

@Marie SWE
Dessvärre ger det lite taskig image för Linux (om man bryr sig om det). Någon sa (typ): "Två stycken grymt teknikkunniga misslyckas med Linux, ja då måste Linux vara skitdåligt." Det här är väl iofs. den främsta anledningen till att Linux aldrig blir year of the desktop. Man kör trial/error tills systemet brakar ihop, sedan säger man att Linux är skit och jag återgår till Windows.

Inte bara trial and error utan något jag inte sällan ser bland kollegor och konsulter är att man tar med sig vanor som generellt sett betraktas som dåliga även i moderna Windowsversioner, och så blir man besviken när det funkar ännu sämre på en Unix som har en ytterligare annorlunda designfilosofi. *surprisedPikachu*
Därav vad jag ibland tjatar om, att inte försöka tvinga systemet att se ut och uppföra sig som ett annat system, utan hantera varje OS inom ramarna för dess paradigm.

Permalänk
Medlem

Om man pratar Ubuntu är ju gränssnittet inte lämpligt för nån som är van vid look and feel från Windows. Personligen har jag försökt ett antal gånger att var kompis med det, mest för att stock Ubuntu var ganska vanligt i utveckling på kontoret. Nu kör vi alla Mint

Om De är Ubuntu som blir nästa vända så satsa på Kubuntu eller varför inte Cinnamon desktopen https://ubuntucinnamon.org

Edit: Vi kör Debian på våra embedded produkter. De funkar prima här, men skulle nog inte installera detta på Desktop för att få en nice out of the box experience med steam/dxvk/proton/Nvida osv. Då har man att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mindbeat:

Om man pratar Ubuntu är ju gränssnittet inte lämpligt för nån som är van vid look and feel från Windows. Personligen har jag försökt ett antal gånger att var kompis med det, mest för att stock Ubuntu var ganska vanligt i utveckling på kontoret. Nu kör vi alla Mint

Om De är Ubuntu som blir nästa vända så satsa på Kubuntu eller varför inte Cinnamon desktopen https://ubuntucinnamon.org

Edit: Vi kör Debian på våra embedded produkter. De funkar prima här, men skulle nog inte installera detta på Desktop för att få en nice out of the box experience med steam/dxvk/proton/Nvida osv. Då har man att göra.

Jag tycker personligen att gränssnittet är helt irrelevant när det gäller utveckling så länge du kan kicka igång din editor och kan starta terminaler.

Oavsett så tror jag att det är bra om vi kan distansera oss från vad JAG (för det finns jättemånga obskyra intressen) helst hade sett och försökt resonera kring vad som är bäst att show-case:a för Linuxnyfikna Sweclockersanvändare. Personligen tycker jag att det är mycket fokus på distro och utseende i trådarna. När det kommer till Linux och vilken distro så kan man åstadkomma samma uppsättning i alla distros med mer eller mindre arbete (koden går att kompilera i alla distros). Man kan få Arch till att se ut och kännas som Ubuntu osv. Alla distros har samma kärna (med avvikande tweaks och versioner), samma drivare, de flesta kör systemd som initsystem och har busybox eller util-linux för basbinärer. Alla distros har liknande ljudstack(alsa, pulseaudio eller pipewire), bluetoothstack(bluez), grafikstack(x11 eller wayland + eventuell Display Manager och Window Manager). Distron är bara tänkt som en startlinje, där du som användare väljer distron som ligger närmst din målgång(ändamålet för ditt system). Därför tycker jag att det spelar mindre roll om vilken distro man visar, det som känns viktigt är att den är stabil och etablerad så att streamen kan få ett matnyttigt innehåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Jag tycker personligen att gränssnittet är helt irrelevant när det gäller utveckling så länge du kan kicka igång din editor och kan starta terminaler.

Både ja och nej. De vill ju till att man har något man trivs med och som underlättar livet. Kan ranta om vad jag sprungit in i för problem med Unity och vad jag ser som fördelar med t.ex. Cinnamon, men ser ingen poäng me det. Man kör de som funkar bäst för en själv.

Första intrycket tror jag är viktigt. Ifall man är familjär med Windows, så är de nog lättare att gå till ett desktop som har en mer klassisk layout. Annars kan allt design-fluff förvirra den redan förvirrade användaren

Sedan om man vill kunna välja svenska å förvänta sig en bra översättning, så är de någon väl etablerad distro som gäller. Kändes som översättningen var lite klen i PopOS, även om Ubuntu delen förmodligen är bra översatt så var inte PopOS del så imponerande.

Men jag är med dig. Stabil å etablerad!

Permalänk
Medlem

Jag Kör bara Linux. Ubuntu är väll inte så dåligt, man måste faktist inte köra Kubuntu, Lubuntu, Xubuntu etc. Det är ju bara byta Window manager själv... ... hmm?

Kör på Ubuntu! Vi vill jag se benchmarks!

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Han_stog_still:

Jag Kör bara Linux. Ubuntu är väll inte så dåligt, man måste faktist inte köra Kubuntu, Lubuntu, Xubuntu etc. Det är ju bara byta Window manager själv... ... hmm?

Sant, men för stock experience är de nog bra med en spinn för att inte behöva installera Desktop/Window manager i efterhand. Även om de är fullt möjligt. Sen kan de ju sluta upp med att man har 4 olika program som gör samma sak baserat på många desktops har sin egen variant osv.

Permalänk
Medlem

Stock experience? Hur menar du? När jag installerar Ubuntu drar jag inte in Gnome iallafal, räcker ju med en vanlig console där jag själv väljer?
Menar du Stock experience som grafiska installationen där valet finns för att klicka på Gnome-ikonen för att få det installerat?

Fast tja, du har ju en poäng, är väll så de flesta installerar..

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mindbeat:

Både ja och nej. De vill ju till att man har något man trivs med och som underlättar livet. Kan ranta om vad jag sprungit in i för problem med Unity och vad jag ser som fördelar med t.ex. Cinnamon, men ser ingen poäng me det. Man kör de som funkar bäst för en själv.

Första intrycket tror jag är viktigt. Ifall man är familjär med Windows, så är de nog lättare att gå till ett desktop som har en mer klassisk layout. Annars kan allt design-fluff förvirra den redan förvirrade användaren

Jag tror inte att Ubuntu's design skulle förvirra en Windowsanvändare. Många människor klickar runt tills dom hittar det som behövs men jag kanske har för stort förtroende för Windowsanvändare. Jag lyckades gå över till Ubuntu från Windows när jag var 16 år (2004). Ubuntu är väl mig veterligen den mest distribuerade Linuxdistron, tack vare Dell. Jag tror inte att Canonical hade fått chansen om Dell hade saknat förtroende för distron.

Skrivet av mindbeat:

Sedan om man vill kunna välja svenska å förvänta sig en bra översättning, så är de någon väl etablerad distro som gäller. Kändes som översättningen var lite klen i PopOS, även om Ubuntu delen förmodligen är bra översatt så var inte PopOS del så imponerande.

Mig veterligen är det samma översättning, med undantag från PopOS-installer, eftersom båda distributionerna kör Gnome.

Skrivet av mindbeat:

Men jag är med dig. Stabil å etablerad!

Som sagt, jag känner inte jättestarkt över vilken distro men mina tankar om Ubuntu vs Mint så kan jag medge att det var länge sedan jag kollade på Mint. Jag vet om att Ubuntu kör sina egna deb-repos, gör Mint det också? Isf tror jag mer på Ubuntu ur det avseendet eftersom det är starkare community, företag och kommersiella krafter som driver Ubuntu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Han_stog_still:

Stock experience? Hur menar du? När jag installerar Ubuntu drar jag inte in Gnome iallafal, räcker ju med en vanlig console där jag själv väljer?
Menar du Stock experience som grafiska installationen där valet finns för att klicka på Gnome-ikonen för att få det installerat?

Fast tja, du har ju en poäng, är väll så de flesta installerar..

Ja, och när jag bakar ihop Debian images så kör jag från minimal debootstrap.
Men för en nybörjare är de nog bra att få de Desktop man tänkt out out the box. Iaf underlättare de nog

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Jag tror inte att Ubuntu's design skulle förvirra en Windowsanvändare. Många människor klickar runt tills dom hittar det som behövs men jag kanske har för stort förtroende för Windowsanvändare. Jag lyckades gå över till Ubuntu från Windows när jag var 16 år (2004). Ubuntu är väl mig veterligen den mest distribuerade Linuxdistron, tack vare Dell. Jag tror inte att Canonical hade fått chansen om Dell hade saknat förtroende för distron.

Mja de finns en anledning till att de finns lite Ubuntu-Spinnoffs. Vi är inte alla är inte nöjda med stock-Ubuntu Men allt gott kring Canonical. Dom har gjort mycket gott. Också snurrat runt i Ubuntu sen 05 tror jag då dom basea Desktop på Gnome2

Skrivet av orp:

Mig veterligen är det samma översättning, med undantag från PopOS-installer, eftersom båda distributionerna kör Gnome.

Japp, typ så. Dock vet jag att grabbarna reagera på att de saknade översättning där nånstans i installer / PopOS specifika implementationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Jag tycker personligen att gränssnittet är helt irrelevant när det gäller utveckling så länge du kan kicka igång din editor och kan starta terminaler.

Oavsett så tror jag att det är bra om vi kan distansera oss från vad JAG (för det finns jättemånga obskyra intressen) helst hade sett och försökt resonera kring vad som är bäst att show-case:a för Linuxnyfikna Sweclockersanvändare. Personligen tycker jag att det är mycket fokus på distro och utseende i trådarna. När det kommer till Linux och vilken distro så kan man åstadkomma samma uppsättning i alla distros med mer eller mindre arbete (koden går att kompilera i alla distros). Man kan få Arch till att se ut och kännas som Ubuntu osv. Alla distros har samma kärna (med avvikande tweaks och versioner), samma drivare, de flesta kör systemd som initsystem och har busybox eller util-linux för basbinärer. Alla distros har liknande ljudstack(alsa, pulseaudio eller pipewire), bluetoothstack(bluez), grafikstack(x11 eller wayland + eventuell Display Manager och Window Manager). Distron är bara tänkt som en startlinje, där du som användare väljer distron som ligger närmst din målgång(ändamålet för ditt system). Därför tycker jag att det spelar mindre roll om vilken distro man visar, det som känns viktigt är att den är stabil och etablerad så att streamen kan få ett matnyttigt innehåll.

Tack för att du tog dig tiden att uttrycka detta så väl och bra. Precis så.

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem

Jag röstade Arch.

Ska något göras ska det göras ordentligt. Av alternativen i listan är Arch det som passar bäst. Efter ni testat det är det självklara nästa steget Gentoo. Det är bra för skäggväxten. Slutligen måste ni givetvis bygga LFS.

Har man inte byggt LFS har man aldrig kört Linux på riktigt, kan man säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orp:

Det är redan gjort.

Då har jag helt missat det för det kommer jag inte ihåg.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem

Det är intressant att titta på hur bra ett OS hanterar speltitlar, men det vore det inte intressant att visa hur det går att anpassa linux enligt eget önskemål.
Jag använder idag Pop OS, Ubuntu Impish Indri och OpenSuse Tumbleweed. Alla använder Gnome 40 och har ett användargränssnitt, som liknar W10.
En fördel med Gnome är möjligheten att använda gnome-extensions för att ändra/förbättrar utseende och funktionalitet.
https://drive.google.com/file/d/1qAAMZ83QigshatzhcOn948ai3Ggq2_aZ/view?usp=sharing

Visa signatur

Ubuntu 22.04, W11, Ryzen 5 5600X, CMK16GX4M2Z3600C18, Asus Tuf Gaming B550M-Plus (WiFi), MSI Radeon 5700. Ioniq 5

Permalänk

Zorin OS 16

Testade Zorin OS 16 för första gången idag. Tycker det verkar ganska vettigt faktiskt. Avskaldad design, låga maskinvarukrav, lätt att konfigurera desktopen, verkar stabilt då det baseras på Ubuntu 20.04, bra App Store.

Permalänk
Medlem

Efter att på 90-talet råddat i och skrivit egna configs för twm, tvtwm, fvwm, enlightment m.fl. är jag rätt less på den delen. Även ha var med och byggt ett portas-inspirerat system, vill jag helst slippa den biten också, det finns bättre saker att spendera min tid på idag.

För desktop så vill jag att disten skall ge mig ett hyfsat gui direkt ur lådan som jag kan leva med, dessutom ska den hålla mina huvudprogram hyfsat uppdaterade så exempelvis inte mailprogrammet fastnar i en tre år gammal release för att man råkar köra LTS av disten.

Av den anledningen har jag börjat kika på Manjaro (cinnamon edition) i mitt fall. Sen om det är rätt för mig eller inte får framtiden visa.

Omformulering/förtydligande/meningsbyggnad
Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Liten uppdatering:
Nästa grej att ge sig på blir Ubuntu LTS och ett byte till ett Radeon 5700 XT som det ser ut just nu.

Men det är mycket på agendan så det kanske dröjer lite innan vi får ut något på ämnet.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Liten uppdatering:
Nästa grej att ge sig på blir Ubuntu LTS och ett byte till ett Radeon 5700 XT som det ser ut just nu.

Men det är mycket på agendan så det kanske dröjer lite innan vi får ut något på ämnet.

LTS kör man på servern och på desktop kör man senaste. Det är sen gammalt.