Owners club: Samsung Galaxy Watch 4

Permalänk
Samsung Sverige

Owners club: Samsung Galaxy Watch 4

Nu börjar Samsungs senaste smarta klockor landa i butik, så jag tänkte att det är ett bra tillfälle att samla alla frågor i en tråd. Det senaste jag har fått höra är att klockorna ska börja leta sig ut till återförsäljare så att det går att klämma och känna.

Jag väntar precis på att en Galaxy Watch 4 Classic i 42mm med brunt läderband ska landa hos mig, och när det händer kan jag hjälpa till med personliga iakttagelser och lite mer "hands on"-funderingar om det finns sådana.

Det händer ju en hel del med Wear OS också, så det kan vara intressant att ta en del sådana frågor i den här tråden också. Jag såg senast i dag att Spotify börjat rulla ut offline-spellistor.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Jag förbeställde en direkt när det blev möjligt och döm av min förvåning att den dök upp redan förra fredagen, en vecka innan officiell release.

Det jag stört mig mest på hittills är att Spotify appen suger (sög kanske jag ska säga för jag fick precis ut en uppdatering som jag tror innehåller alla utlovade features) och att Telenor knappt vet hur esim aktiveras om det inte gäller en Apple watch.

Har inte testat om google pay fungerar på klockan ännu. Men det är en annan utlovad feature som jag hoppas kommer fungera relativt omgående.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Anaii:

Jag förbeställde en direkt när det blev möjligt och döm av min förvåning att den dök upp redan förra fredagen, en vecka innan officiell release.

Det jag stört mig mest på hittills är att Spotify appen suger (sög kanske jag ska säga för jag fick precis ut en uppdatering som jag tror innehåller alla utlovade features) och att Telenor knappt vet hur esim aktiveras om det inte gäller en Apple watch.

Har inte testat om google pay fungerar på klockan ännu. Men det är en annan utlovad feature som jag hoppas kommer fungera relativt omgående.

Ja, jag förstod det som att det kommit en uppdatering till Spotify som bland annat tillåter offline-spellistor (nedladdning av musik). Det kan ju vara en del saker som fortfarande håller på att rullas ut i och med att du fick den tidigt. Vad är första intrycken annars?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Viktigaste funktionerna för mig är stand alone spotify och pulsmätare för löprundor, google pay och notiser. Google pay har jag inte testat än men appen finns iaf att installera.

Om vi börjar med just Spotify:
Spotify update aktiverade downloads och ännu mer viktigt för mig lokal uppspelning. Jag har lte modellen och praktiskt mer data än jag kan göra av med så jag är fine med att streama musik. Men att nu kunna använda klockan med Spotify helt stand alone och lämna telefonen hemma tex vid en löprunda är fantastiskt.

Dock känns Spotify appen fortfarande som en beta. Tex så reagerar den ibland inte på inmatning så det händer inget när man trycker på saker. Och väljer man tex att man vill spela upp lokalt så kan den acceptera det och sedan strunta helt i det så man får välja det igen. Funktionaliteten finns där men som mjukvaruutvecklare känns det som det är något som slängdes ihop på en vecka och fått QA stämpeln "det duger tillsvidare".

Klockan i övrigt:
Lagom tyngd och storlek. Känns kvalitativ. Slänger den på laddning en stund en gång per dag tex medan jag duschar. Laddar sällan till 100% utan batteriet pendlar då mellan 20 och 90%.

Använder klockan mest till notiser och lättare hälso/träningsfunktioner som stegräknare, pulsmätare och sömnanalys (jag visste redan att jag sover dåligt men nu har jag en siffra på det också. Tack Samsung... xD). Har inte så mycket att jämföra med men de verkar fungera som de ska.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

(svordomar) missade ju att beställa denna insåg jag nu när jag såg en kollega visade upp sin.
Men nu får man ju inte den trådlösa laddaren på köpet längre när jag skulle beställa :/ så då skipper jag att köpa den (ja jag vet att jag är gnällig

Får hoppas ni blir nöjda med era klockor iaf

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av CubaCola:

(svordomar) missade ju att beställa denna insåg jag nu när jag såg en kollega visade upp sin.
Men nu får man ju inte den trådlösa laddaren på köpet längre när jag skulle beställa :/ så då skipper jag att köpa den (ja jag vet att jag är gnällig

Får hoppas ni blir nöjda med era klockor iaf

Det är ju tänkbart att det kommer andra bundlingserbjudanden framöver. Vi har ju Black friday någon månad bort, och det brukar ju kunna hända en del då. Verkade kollegan gilla sin?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Anaii:

Viktigaste funktionerna för mig är stand alone spotify och pulsmätare för löprundor, google pay och notiser. Google pay har jag inte testat än men appen finns iaf att installera.

Om vi börjar med just Spotify:
Spotify update aktiverade downloads och ännu mer viktigt för mig lokal uppspelning. Jag har lte modellen och praktiskt mer data än jag kan göra av med så jag är fine med att streama musik. Men att nu kunna använda klockan med Spotify helt stand alone och lämna telefonen hemma tex vid en löprunda är fantastiskt.

Dock känns Spotify appen fortfarande som en beta. Tex så reagerar den ibland inte på inmatning så det händer inget när man trycker på saker. Och väljer man tex att man vill spela upp lokalt så kan den acceptera det och sedan strunta helt i det så man får välja det igen. Funktionaliteten finns där men som mjukvaruutvecklare känns det som det är något som slängdes ihop på en vecka och fått QA stämpeln "det duger tillsvidare".

Klockan i övrigt:
Lagom tyngd och storlek. Känns kvalitativ. Slänger den på laddning en stund en gång per dag tex medan jag duschar. Laddar sällan till 100% utan batteriet pendlar då mellan 20 och 90%.

Använder klockan mest till notiser och lättare hälso/träningsfunktioner som stegräknare, pulsmätare och sömnanalys (jag visste redan att jag sover dåligt men nu har jag en siffra på det också. Tack Samsung... xD). Har inte så mycket att jämföra med men de verkar fungera som de ska.

Det låter ju positivt, kul! Nya Wear OS är ju fortfarande tämligen nytt, så jag tänker att det säkert hänger ihop med det att en del appar kanske fortfarande uppdateras. Youtube Music verkar också ha kommit i dagarna för Samsungs Wear OS-klockor: https://m3.idg.se/2.1022/1.754983/youtube-music-far-wear-os-a...

Jag väntar in en Galaxy Watch 4 classic 42mm med brunt läderband till veckan, det blir spännande att klämma och känna på den. Får se om jag upplever samma som du gör med Spotify.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det är ju tänkbart att det kommer andra bundlingserbjudanden framöver. Vi har ju Black friday någon månad bort, och det brukar ju kunna hända en del då. Verkade kollegan gilla sin?

Ja det är sant. Men såg också att det är ju trådlös laddare med som standard. Visste inte det, utan trodde det var som på min Garmin med "klips" laddare.
Så har börjat kolla igen på klockan.

Kollegan är nöjd, han hade classic 46mm med den vridbara ringen vilket jag gillade, men samtidigt är den klockan för stor för min smak / handled
Så jag tror att det blir en icke-classic 44mm, för den har samma mått som min Garmin jag har idag.
Och den har samma storlek på displayen som 46mm classic.

Det jag inte hittar någon info om är batteriet, jag vet att 46mm har större batteri än den mindre 42mm classic.
Skulle gärna vilja veta om det skiljer i batterikapacitet mellan 44mm icke classic och 46mm classic.

Sedan vad jag förstod så fungerade det även att ladda klockan med Samsungs trådlösa laddare till telefonen, så då kan
man ha den mindre laddaren som följer med i dataväskan, och den större hemma

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av CubaCola:

Ja det är sant. Men såg också att det är ju trådlös laddare med som standard. Visste inte det, utan trodde det var som på min Garmin med "klips" laddare.
Så har börjat kolla igen på klockan.

Kollegan är nöjd, han hade classic 46mm med den vridbara ringen vilket jag gillade, men samtidigt är den klockan för stor för min smak / handled
Så jag tror att det blir en icke-classic 44mm, för den har samma mått som min Garmin jag har idag.
Och den har samma storlek på displayen som 46mm classic.

Det jag inte hittar någon info om är batteriet, jag vet att 46mm har större batteri än den mindre 42mm classic.
Skulle gärna vilja veta om det skiljer i batterikapacitet mellan 44mm icke classic och 46mm classic.

Sedan vad jag förstod så fungerade det även att ladda klockan med Samsungs trådlösa laddare till telefonen, så då kan
man ha den mindre laddaren som följer med i dataväskan, och den större hemma

Jag tror att den som följde med förköpserbjudandet var en dual-laddare, som alltså kan ladda telefon och klocka samtidigt.
Angående batteristorleken så är det 361 mAh för 44mm Galaxy Watch4, och 247 mAh för 40mm Galaxy Watch4. Classicen har 361 mAh för 46mm, och 247 mAh för 42mm. Så, med andra ord, 44mm och 46mm Classic har samma batteristorlek, och på samma sätt har 40mm och 42mm Classic det. Hoppas att det är överskådligt!

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag tror att den som följde med förköpserbjudandet var en dual-laddare, som alltså kan ladda telefon och klocka samtidigt.
Angående batteristorleken så är det 361 mAh för 44mm Galaxy Watch4, och 247 mAh för 40mm Galaxy Watch4. Classicen har 361 mAh för 46mm, och 247 mAh för 42mm. Så, med andra ord, 44mm och 46mm Classic har samma batteristorlek, och på samma sätt har 40mm och 42mm Classic det. Hoppas att det är överskådligt!

Telefonen laddar jag alltid med sladd, så har inget behov av en multiladdare ändå Däremot fick jag med en trådlös laddare när jag köpte min s8+

Tack för infon med batteristorlekarna!, då kan jag köpa 44mm utan att ångra mig

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@Samsung Stämmer det att klockan INTE kommer fungera med iPhones?

Visa signatur

Intel 6600k
Asus Z170 Pro Gaming
EVGA 1070.
NZXT H440 NE
Samsung 850 EVO 500gb x2

Permalänk
Medlem

Nu har jag en 44mm watch 4 på armen.

Skippade dock genomgången klockan hade hur man använder den och nu undrar jag ibland hur man ska navigera

Edit: störningsmoment -
Hittar inte var man mäter syresättning i blodet?
När jag försöker mäta ekg så vill den att jag installerar appen fastän den gjorde det precis.

Det som är bra är att displayen är lättare att läsa med mina dåliga ögon

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Det kom en update till klockan för en timma sedan och nu fungerar ekg.
Och hittade åven syresättning i blodet som ett kort man lade till.

Är lite osäker på vad den hade för batteriprocent när jag tog ur den ur kartongen men den är nere på 33% redan, så jag gissar att batteritiden inte kommer vara i närheten av min garmin som går upp till 2 veckor

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av CubaCola:

Det kom en update till klockan för en timma sedan och nu fungerar ekg.
Och hittade åven syresättning i blodet som ett kort man lade till.

Är lite osäker på vad den hade för batteriprocent när jag tog ur den ur kartongen men den är nere på 33% redan, så jag gissar att batteritiden inte kommer vara i närheten av min garmin som går upp till 2 veckor

2-3 dagar på sin höjd, några dagar extra med energisparläge och mer "avstängt"
Låt den lära sig hur du använder den och batterimönstret så kommer den hålla längre.

Permalänk
Medlem

Tcntad ok då får vi hoppas på att batteriet håller bra

En sak som jag inte gillar riktigt är notiserna i klockan.
Vibrationen är rätt svag och varken youtube eller twitch visar notiser på klockan .
Detta fixade Garmin bättre.

Den vibrerar så dåligt att man knappt känner av det när man tex promenerar i rask takt. Kanske finns någon inatällning jag missat dock där man kan ändra.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av CubaCola:

Tcntad ok då får vi hoppas på att batteriet håller bra

En sak som jag inte gillar riktigt är notiserna i klockan.
Vibrationen är rätt svag och varken youtube eller twitch visar notiser på klockan .
Detta fixade Garmin bättre.

Den vibrerar så dåligt att man knappt känner av det när man tex promenerar i rask takt. Kanske finns någon inatällning jag missat dock där man kan ändra.

Kommer inte ihåg hur det är i min Gear S3 men du bör kunna ändra vibrationsmönster till något som sticker ut mer.
Kolla in Wearable-appen för att ställa in aviseringar.

Min Gear S3 håller 1.5 dar trots relativt nytt batteri, egentligen oförändrad batteritid mot innan.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Interpx:

@Samsung Stämmer det att klockan INTE kommer fungera med iPhones?

Jag har kollat vidare lite på det, och som läget är nu är klockan bara kompatibel med Android-smartphones. Det finns i nuläget inget besked kring om det kan ändras, och i så fall när. Eftersom Google handhar Wear OS ligger nog en del av bollen där.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Kommer inte ihåg hur det är i min Gear S3 men du bör kunna ändra vibrationsmönster till något som sticker ut mer.
Kolla in Wearable-appen för att ställa in aviseringar.

Min Gear S3 håller 1.5 dar trots relativt nytt batteri, egentligen oförändrad batteritid mot innan.

Ah, fast jag har förstått att de som kom innan WearOS är lite bättre på att spara på batteriet än vad Wear OS är.
Hade 89% vid 06:13 imorse och nu 19:45 56%, så den borde hålla 2 dagar utan problem kan jag tycka

Angående notiser så verkar den inte skicka några till klockan när skärmen är aktiv på telefonen.
Så om jag spelar musik ifrån mobilen och skärmen är på, så får jag ingen notis till klockan, utan den visas bara på telefonen (är min misstanke nu)

Skrivet av Samsung:

Jag har kollat vidare lite på det, och som läget är nu är klockan bara kompatibel med Android-smartphones. Det finns i nuläget inget besked kring om det kan ändras, och i så fall när. Eftersom Google handhar Wear OS ligger nog en del av bollen där.

Samma med Apples Watch, den fungerar bara till Apple vad jag förstått det.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag har kollat vidare lite på det, och som läget är nu är klockan bara kompatibel med Android-smartphones. Det finns i nuläget inget besked kring om det kan ändras, och i så fall när. Eftersom Google handhar Wear OS ligger nog en del av bollen där.

Ok tack! Bara skicka tillbaka klockan när den kommer imorgon..

Visa signatur

Intel 6600k
Asus Z170 Pro Gaming
EVGA 1070.
NZXT H440 NE
Samsung 850 EVO 500gb x2

Permalänk
Medlem

Hoppas jag får hämta min strax i postboxen

Tänkte förbereda apparna på luren innan men hittar inte samsung health monitor i Galaxy eller Play store. Är det bara Samsung Health som gäller?

@CubaCola

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Hoppas jag får hämta min strax i postboxen

Tänkte förbereda apparna på luren innan men hittar inte samsung health monitor i Galaxy eller Play store. Är det bara Samsung Health som gäller?

@CubaCola

Health monitor är för att mäta ekg och blodtryck.
När du väljer det på klockan så frågar den om du vill installera på mobilen.
Health och health monitor är av någon anledning 2 olika appar.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Health monitor är för att mäta ekg och blodtryck.
När du väljer det på klockan så frågar den om du vill installera på mobilen.
Health och health monitor är av någon anledning 2 olika appar.

Jaha, så man måste starta nedladdningen från klockan? Knas. Tack

Gissar att det beror på att det inte är tillåtet/tillgänligt med dem funktionerna i alla länder?

Några andra vettiga starttips? Första smartklockan.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jaha, så man måste starta nedladdningen från klockan? Knas. Tack

Gissar att det beror på att det inte är tillåtet/tillgänligt med dem funktionerna i alla länder?

Några andra vettiga starttips? Första smartklockan.

Vet faktiskt inte om det är ett krav att installera ifrån klockan

Blodtryck har jag inte kunnat använda ännu då man måste kalibrera funktionen med en riktig blodtrycksmätare.

Starttips vet jag ej jag har själv haft halvsmarta klockor innan men inte en full smartwatch

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Gick att hitta och ladda ner med denna länken: https://galaxy.store/nusmas

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Har en Samsung watch active 2 som jag är nöjd med i det stora hela men stör mig på att inte storytel finns på den, är det nåt som finns på den nya iom att det väl är nån version av android som os nu? Eller nån annan ljudbokstjänst?

Sen är det sjukt irriterande att tele2 inte kan aktivera esim på den utan hänvisar mig till nån app som jag inte har nåt konto till och som företaget inte är upplagt i rätt system än och så har det gått runt sen de ens fixade esim för företagsabonnemang men det kan jag väl knappast beskylla samsung för

Permalänk
Medlem

Kan berätta att notiserna har jag nog fått ordning på.
Mycket riktigt så kommer inte notiserna till klockan om du har skärmen på, på din telefon, men det fanns en undermeny i aviseringar-inställningar med defaultinställningen "Visa alarm även när telefonen inte används", som man ska ändra till "Visa alarm även när telefonen används"

Det andra jag klagade på var batteritiden, men nu ska jag kanske inte ta ut segern i förskott, men det verkar som batteritiden blivit ​mycket bättre efter uppdateringen som kom till klockan.
Nu har jag batterisparläge igång, men har använt klockan 1d8h sedan senaste laddning, och har 1d13h kvar enligt klockan. (den ligger på 56% kvar)

​Det jobbiga är att när man har energisparläget på, så kan man inte längre vrida armleden mot sig för att se vad klockan är, utan måste trycka på en knapp på klockan för att skärmen ska gå igång.
Det är lite irriterande, hoppas de gör en update där man fortfarande kan ha den funktionen, men resten på energisparläge.

Skärmen är dock ett stort plus, den ser riktigt bra ut!.
Touchen känns responsiv även i energisparläge.
Armbandet sitter skönt runt min armled, jämfört mot Garmins orginalarmband som gav stora avtryck i armen.
Gillar lösningen för hur man valt att gömma "överflödet" från armbandet, dock lite jobbigt att få på plats jämt.

Sista saken jag ska klaga på är att Samsung har alltså 4 olika appar där Garmin har samtliga funktioner i samma app.
Det känns inte direkt genomtänkt av Samsung med denna lösning, och lite irriterande att behöva hoppa runt i olika appar som användare för att ändra eller kolla på något.
(Health, Healthmonitor, Galaxy Wearable, Samsung Pay, där garmin enbart har Garmin Connect-appen för samma funktion.)

Skrivet av Chuck Pounder:

Har en Samsung watch active 2 som jag är nöjd med i det stora hela men stör mig på att inte storytel finns på den, är det nåt som finns på den nya iom att det väl är nån version av android som os nu? Eller nån annan ljudbokstjänst?

Det kommer inte upp något resultat när jag söker på storytell i klockan, men vet inte om jag söker rätt.

Men wear os är ju egentligen ett nedbantad android-system, så du kan installera androidappar vad jag förstått det som via sideload, men kan ju bli problem då android-apparna har andra fönstermått och upplösning än vad klockan har.

Kan du ladda ner böckerna som mp3 kan du väl föra över de på så sätt annars.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Samsung Sverige

Jag fick Galaxy Watch Classic 42mm i går och har så smått kommit igång med den. Jag valde 42mm eftersom jag oftast föredrar mina klockor runt 40mm, men den känns faktiskt mindre än vad jag trodde. Förmodligen hade 46mm också känts helt okej på min handled.

Skrivet av Chuck Pounder:

Har en Samsung watch active 2 som jag är nöjd med i det stora hela men stör mig på att inte storytel finns på den, är det nåt som finns på den nya iom att det väl är nån version av android som os nu? Eller nån annan ljudbokstjänst?

Sen är det sjukt irriterande att tele2 inte kan aktivera esim på den utan hänvisar mig till nån app som jag inte har nåt konto till och som företaget inte är upplagt i rätt system än och så har det gått runt sen de ens fixade esim för företagsabonnemang men det kan jag väl knappast beskylla samsung för

Nya Wear OS har ju mer eller mindre rullat ut precis, så jag tror att apputbudet kommer att öka relativt snabbt. Det kanske är en idé att kolla med Storytel om de planerar att släppa en app till Wear OS?

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Fick min silvriga 44mm igår, blixtsnabb leverans från Inet.

Nya uppdateringen fanns tillgänglig direkt. Den drog ca 10% över natten med konstant HR-mätning. Lite i överkant kan jag tycka.

Annars fick jag igång allt och ställde in det som jag ville utan bekymmer på typ 20 minuter inkl uppdatering. Bra.

Det enda jag stör på mig hittills är att det är så jävla många appar från Samsung. Otroligt att inte alla funktioner finns i en app.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Är ni alla nöjda med era klockor?

Själv är jag ganska nöjd, nu när aviseringarna äntligen fungerar som jag vill
Det verkar som batteritiden är bättre efter uppdateringen man fick.
Har gjort ett test där jag haft energisparläget på hela tiden, och använt klockan helt normalt.
Har 2d9h användningstid, och 2h45min (5%) kvar på batteriet nu.
Klockan sa dessutom nu att batteriet är lågt och man kan välja en "visa endast klocka" funktion för att spara batteri.

När klockan har dött, så ska jag ladda den full igen och sedan köra utan energisparläge och se hur länge batteriet håller.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Försöker motivera en uppgradering till W4Classic från W1Classic som jag egentligen är rätt nöjd med förutom batteritiden och problem med röstnotiser vid löpning.
Hur fungerar sportfunktionerna på den nya? Vill gärna fortsätta med Samsung Health då jag har all data där.