Går det att installera gamla Unifi Produkter (End-Of-Life) i ett nytt hushåll?

Permalänk
Medlem

Går det att installera gamla Unifi Produkter (End-Of-Life) i ett nytt hushåll?

Hejsan!

Har lite funderingar då jag äger några äldre Unifi accesspunkter som nu är End-Of-Life. Dessa är UAP-Pro samt UAP-LR.

Hade tänkt att sälja/ge iväg dessa och undrar om det går att installera dessa i ett nytt hem där man skapar ett nytt nätverk av dessa accesspunkter eller går det inte? Vad kan man isåfall göra med dessa? Addera dessa i redan befintliga unifi nätverk eller helt enkelt slänga?

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem

Man kan använda en gammal version av kontroller-mjukvaran för att adopt:a och konfigurera dom. Jag var tvungen att göra det idag med två Unifi AP som är "obsolete" enligt Ubiquiti. Om man vill använda en kontroller som är igång hela tiden kanske det inte är så säkert med en gammal version men om man kör dom utan kontroller så borde det funka.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Slänger in en fråga här.
Är UAP-PRO samma som UAP-AC-PRO? Har försökt googla fram den infon utan resultat.

Om det är samma så fungerar det fint att köra på nyaste kontrollermjukvaran men enligt unifi så kommer det inte komma några mer firmware uppgraderingar(säkerhets patchar).

Permalänk
Medlem

Unifi AP PRO verkar ha stöd i OpenWrt 19.07.8 i alla fall. Därmed är det troligt att även 21.02 som kom typ igår har stöd, även om dokumentationen inte är uppdaterad än. Så produkterna har säkerligen lång teknisk livslängd framför sig, även om tillverkaren hellre vill bygga på sopberget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Slänger in en fråga här.
Är UAP-PRO samma som UAP-AC-PRO? Har försökt googla fram den infon utan resultat.

Om det är samma så fungerar det fint att köra på nyaste kontrollermjukvaran men enligt unifi så kommer det inte komma några mer firmware uppgraderingar(säkerhets patchar).

UAP-PRO är en äldre modell än UAP-AC-PRO

Visa signatur

Fractal Design Meshify C, ASUS ROG Strix B450-E, AMD Ryzen 5800X3D
Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC, DDR4 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av etnica33:

Slänger in en fråga här.
Är UAP-PRO samma som UAP-AC-PRO? Har försökt googla fram den infon utan resultat.

Om det är samma så fungerar det fint att köra på nyaste kontrollermjukvaran men enligt unifi så kommer det inte komma några mer firmware uppgraderingar(säkerhets patchar).

Gamla UAP-Pro är en a/b/g/n standard accesspunkt för 450Mbps på 2.4Ghz och 300Mbps på 5GHz bandet. UAP-AC-Pro däremot är en AC-standard (wifi 5) accesspunkt med 3x3 antennupplägg för 450Mbps på 2.4GHz och 1300Mbps på 5Ghz bandet. Så den stora skillnaden mellan dessa är att den nyare har bättre kapacitet på 5Ghz bandet och förstås det faktum att den inte är end-of-life till skillnad mot den gamla UAP-Pro/första generationens UniFi accesspunkter.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk

Unifi AP gammal version av kontroller-mjukva

Skrivet av Goedendag:

Man kan använda en gammal version av kontroller-mjukvaran för att adopt:a och konfigurera dom. Jag var tvungen att göra det idag med två Unifi AP som är "obsolete" enligt Ubiquiti. Om man vill använda en kontroller som är igång hela tiden kanske det inte är så säkert med en gammal version men om man kör dom utan kontroller så borde det funka.

Jag funderar på vilken version man i så fall skall köra på, och vart man kan hitta den?
MVH
Patrik

Permalänk
Medlem
Skrivet av patriksundin:

Jag funderar på vilken version man i så fall skall köra på, och vart man kan hitta den?
MVH
Patrik

Hej Patrik,

Den senaste versionen som fungerar med legacy-enheter är 5.6 kontrollern. Du kan ladda ner 5.6.42 som är den sista versionen som släpptes på länkar här nedan. Som alltid, se till att du installera Java Runtime 7 eller 8 innan du installerar kontroller-mjukvaran, just denna gamla version är byggd runt JRE 7, men jag har sett folk som fått den att fungera även med JRE 8.

Windows
https://dl.ubnt.com/unifi/5.6.42/UniFi-installer.exe

Mac
https://dl.ubnt.com/unifi/5.6.42/UniFi.pkg

Linux
https://dl.ubnt.com/unifi/5.6.42/unifi_sysvinit_all.deb

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se