Permalänk
Gallerikonnässör

Den stora hamburgartråden

Hej allihopa!

En tidigare tråd kapades för att diskutera om Max, McDonalds eller Burger King hade den bästa burgaren.
Det finns redan en tråd om Max, så vi skippar det käbblet.

Men! Något både godare och roligare är ju att göra hamburgarna själv! Nyligen köpte jag en stekplatta i gjutjärn och därefter har burgarintaget ökat rejält.

Jag är 100% en smashburgarperson. Och föredrar ganska sparsamt med tillbehör. En eller två köttpuckar, ost på varje puck, hemmagjord dressing på båda bröden, stekt lök och jag är nöjd.

Exempel:

Om någon missat vad smashburgare är:

Alltså att jag gör som bollar av antingen malen högrev eller bara nötfärs(nöd bryter lag! ) som jag sedan slänger in i kylen tills att de ska användas.

Vid tillagning drar jag bara igång en stekpanna på hög värme, lägger i köttbollen och pressar ned den med hjälp av bakplåtspapper, stekspade och typ ett glas eller något. Pressar och pressar så den blir så tunn som möjligt = så mycket stekyta som möjligt! När den är nedpressad kryddar jag med salt och peppar och låter den ligga i någon minut.

Sen när det är dags att vändas så för att behålla så mycket stekyta som möjligt kan burgaren behövas skrapas upp med stekspaden och därefter flippa tillbaka den. På med ost direkt så den hinner smälta.

Efter ytterligare någon minut är den klar och läggs direkt på ett färdigladdat bröd!

Dold text

Vilken är din favoritburgare? Vilka pålägg? Kanske till och med vilka tillbehör!? Skriv av era hamburgartankar här.

Visa signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Va faen, en hamburgare utan bacon?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Nu till det viktiga... Vilket kött (eller blandning) är bäst?

Permalänk
Medlem

Grovmalen högrev är i det närmaste ett måste, pressa ut till en tumbredd hög, krydda med cayennepeppar, grovmalen hemodlad chili och lite grovmalet salt, stek i gjutjärn på hyfsat hög värme, på med en skiva av någon trevlig ost sista minuten i pannan. Dressa med stekt ägg, bacon, en dressing efter tycke och smak, några skivor färsk chili, saltgurka (den östgötska vita sorten, inte det där äcklet ni i övriga Sverige kallar "saltgurka" ), lök, sallad, tomat och fetaost. Bröd efter tycke och smak, bara man håller sig undan från de där torra tråkiga historierna med sesamfrö. Servera med nyfriterad pommes om man är stor i maten.

Lättlagat, ända tills man ska ha allt klart samtidigt och hinna börja äta innan maten är kall.

Edit: Fan, nu blev jag hungrig också ...

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Gallerikonnässör
Skrivet av twit:

Va faen, en hamburgare utan bacon?

Visst är det gott med bacon på! Men inget krav för min del.

Skrivet av aker:

Nu till det viktiga... Vilket kött (eller blandning) är bäst?

I min bok är som Crazy Ferret inne på rätt spår: Grovmalen högrev utan dumheter som ägg och ströbröd (det är ju hamburgare vi pratar om, inte pannbiff!).

Vad föredrar du?

Skrivet av Crazy Ferret:

Grovmalen högrev är i det närmaste ett måste, pressa ut till en tumbredd hög, krydda med cayennepeppar, grovmalen hemodlad chili och lite grovmalet salt, stek i gjutjärn på hyfsat hög värme, på med en skiva av någon trevlig ost sista minuten i pannan. Dressa med stekt ägg, bacon, en dressing efter tycke och smak, några skivor färsk chili, saltgurka (den östgötska vita sorten, inte det där äcklet ni i övriga Sverige kallar "saltgurka" ), lök, sallad, tomat och fetaost. Bröd efter tycke och smak, bara man håller sig undan från de där torra tråkiga historierna med sesamfrö. Servera med nyfriterad pommes om man är stor i maten.

Lättlagat, ända tills man ska ha allt klart samtidigt och hinna börja äta innan maten är kall.

Edit: Fan, nu blev jag hungrig också ...

Gott med chili, i flera lager dessutom!
Vad är det som gör den östgötska saltgurkan bättre? Utöver färgen? Frågat av en som avskyr all saltgurka jag än så länge smakat.

Visa signatur

ASRock B550M-ITX/ac | Ryzen 5 5600X | Noctua NH-L12S | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Medlem

Hamburgare är den bästa maten som finns

Brukar själv göra smashburgare med nötfärs blir så jäkla gott.

På burgaren har jag dubbla köttpuckar, dressing, senap/ketchup, ost, bacon lök (Rostad eller karmelliserad) Brödet rostas lite lätt innan

En av mina absolut bästa burgarresturang är Barrels burger and beer.
Deras Trippelsmash burgare är grymt god. Trist bara att dem endast ligger i stockholm.

Visa signatur

Gamers don´t age, we level UP

Permalänk
Medlem
Skrivet av FLAXMANNEN:

Vad är det som gör den östgötska saltgurkan bättre? Utöver färgen? Frågat av en som avskyr all saltgurka jag än så länge smakat.

Allt ... Det enda som är likt är att det är gurka från början. Den är färsksaltad, utan ättika eller socker, d.v.s. saltad, inte inlagd. Går bra att göra på egen hand också, bara att googla fram något recept på färsksaltad gurka och testa.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Va faen, en hamburgare utan bacon?

Strikt förbjudet, prio #1 på min burgare efter ost.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

100 % nötkött, salt och peppar. Stekes så att den inte är rosa inuti (tycks vara på mode med roséburgare numera).

Sedan kör jag antingen (mycket fräscha) spartanska varianten med tomat, chili och färsk basilika som blad eller all-in varianten med ost, ketchup, tomat, paprika, smörgåsgurka, chili eller tabasco, lite grönpynt. Bacon är gott på men skulle aldrig orka steka det enbart för att lägga på hamburgare.

Dressing och lök undviker jag. Stekt lök kan vara ok, men rå lök klarar jag inte längre av, inte eftersmaken heller (kan lätt sitta i till nästa dag).

Ändrade rosébiff till roséburgare
Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Bacon är gott på men skulle aldrig orka steka det enbart för att lägga på hamburgare.

Bacon är ju ett måste för hela processen, inte bara för att just ha bacon på burgaren. Man vill ju steka burgaren i baconfettet.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Stek?
Grillat ÄR godast och helst på riktig kolgrill

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

100 % nötkött, salt och peppar. Stekes så att den inte är rosa inuti (tycks vara på mode med roséburgare numera).

Sedan kör jag antingen (mycket fräscha) spartanska varianten med tomat, chili och färsk basilika som blad eller all-in varianten med ost, ketchup, tomat, paprika, smörgåsgurka, chili eller tabasco, lite grönpynt. Bacon är gott på men skulle aldrig orka steka det enbart för att lägga på hamburgare.

Dressing och lök undviker jag. Stekt lök kan vara ok, men rå lök klarar jag inte längre av, inte eftersmaken heller (kan lätt sitta i till nästa dag).

Picklad eller karamelliserad lök är väldigt gott på burgare.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Stek?
Grillat ÄR godast och helst på riktig kolgrill

Utan tvekan. Kan jag inte grilla hamburgarna så får det bli något annat den dagen. Nötfärs och egentligen bara lite salt och peppar är vad som behövs, grillningen ger den smak som behövs i övrigt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Strikt förbjudet, prio #1 på min burgare efter ost.

Så, prio 2?😉

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

Jag är riktigt avis på er som bor i Stockholm. Ni har ju Flippin' Burgers i centrum. Bästa hamburgarna som finns. Dom säljer dessutom en hamburgerbok med vilken man kan göra sjukt bra hamburgare hemma. Huvudsaken är ett gott bröd och en bra biff.

Biffen ska vara nötkött med minst 30 % fett. Smashmetoden är bäst. Inget extra fett i gjutjärnspannan behövs.

En god hemlagad hamburgersås/-majonnäs är enkelt bäst.

Vad exakt man vill ha i burgaren är ju ganska långt smaksak, men bröd, biff (en, annors bli beef-to-bun ratio fel, detta är viktigt), färsk tomat, färsk sallad, sås/majonnäs och cheddarost.

Sist och slutligen är ju en hamburgare en smaksak (bokstavligen, hehe) så huruvida man vill ha bacon, ägg, lök i olika former, saltgurka och andra inlagda saker etc. är ganska långt upp till en själv. Men det viktiga är fortfarande bra malet kött med hög fettprocent och ett bra bröd. Vill man ha icke-inlagda grönsaker etc. så se till att de är färska!

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har svårt att se bättre tillbehör i burgaren än chilli, ost och bacon.

Som alternativ varvar jag en del med picklad lök, tomat och tryffelmajjo.

Under sommaren har jag kört en del burgare med fläskfärs, bacon, karamelliserad lök och stekta äpplen med kanel - som en skånsk burgarvariant. Ja plus majjo (igen - aningen enformigt kanske ).

Men ja, chilli, ost och bacon (och kanske baconmajjo) är vinnare.

Det jag tycker är svårt är att få tag i tillräckligt bra bröd. Och även kött alltså. Nöjer mig med max bröd eller nå färdiggjort brioche-bröd från brödhyllan för att det är enkelt att få tag i. Har inte hittat riktigt rätt på brödvalet.
Och när det kommer till kött så behöver man antingen en bra slaktare - eller mala själv. Och av bekvämlighetsskäl blir det sällan av heller. Blir färdig köttfärs från butikskedjorna. Den är inte dålig eller så. Men nog märks det när man fått tag i köttfärs ämnad för ändamålet.

Så jag har två frågor.
Hur gör ni med brödet?
Och vilket kött är bäst?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Surdegsbröd, bladsallat, älgfärs, stekta champinjoner, rostad lök och rårörda lingon.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

I ordning uppifrån och ner.

Bröd
Två baconskivor
BBQ-sås
En ananasskiva
Ost
Högrevsburgare (grillad)
Stekt Lök
Sallad
Hamburgerdressing
Bröd

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Naturbetesfärs rekommenderas om man inte hittar grov högrevsfärs.
Bacon går fetbort på burgare, tycker att god nötköttsmak inte skall smittas med saltad grissmak.
Gillar inte heller majo eller tryffelmajo på köttsemlan.

Gillar Frankys Burger på Tegnergatan, gillar senapsstekt hos BunMeatBun, Bastard Burgers har en fin rackare i New York-burgaren.
Bröd är nog svårast, brioche smakar oftast för mycket vanilj. Brukar bli potatisbröd.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Avstängd

Jag gillar inte smash-burgare så mycket, blir lite torrare än vad jag föredrar. Jag fick lära mig ett knep som jag kört med länge och det är att forma burgarna så lite som möjligt och steka de med liksom ändarna på fibrerna eller "korvarna" från malningen nedåt i pannan. Så i vanliga fall får man ju köpt köttfärs i ett tråg med "korvarna" i riktningen vänster-höger. Då delar jag det i så många delar som jag ska ha burgare vertikalt. Sen när man plockar upp dessa så har man liksom en handfull med "köttkorvar" som jag vänder så att ändarna ligger uppåt och nedåt och formar till en rund biff samtidigt som jag försöker röra över- och underdel på biffen så lite som möjligt, dock måste man ju platta till lite för att inte få mer av ett kött-torn än en burgare. Då får man en varierande yta på det som steks, fettet kommer upp och tillagar mellan fibrerna en aning och det längst ut blir liksom krispiga bitar.

Annars är högrevsfärs förstås att föredra av det som går att köpa. Maler jag själv, vilket händer men inte så ofta för det är ganska jobbigt och slafsigt, så brukar jag ta lite varierande köttstycken beroende på vad jag har. Högrev förstås, men har man i lite bringa, entrecote och vad man nu har så blir det bara bättre, och man kan ju vara kreativ och varva lite baconskivor mellan köttbitarna och så, eller typ lite talg om man vill få upp fetthalten eller så. En fördel med att mala själv är att man inte behöver genomsteka köttet, för i princip all industriell köttfärs ska ju genomstekas eftersom de inte kan garantera att det inte är kontaminerat med innehåll från kossans inälvor eller liknande, men det är ju inget problem med helt nötkött.

Brödet är viktigt men kanske inte superviktigt. En äkta brioche är ju trevligt emellanåt men i mina ögon något överskattat. Handlar jag på Ica eller liknande så brukar jag köpa Pågens stora bröd med sesamfrön, de är inget speciellt egentligen men de är färska och neutrala, och har sesamfröna vilket är viktigt. Korvbrödsbagarens bröd är väl ok också, men de har varit frysta och smakar därmed inte lika färskt och jag blev lite stött när de släppte bröd i "brioche-stil" utan ägg och mjölk, hur kan det vara en brioche? Garants Brioche-bröd är däremot ganska bra. De är gjorda på smör och ägg, och är inte superdyra. Ska jag lyxa till det så går jag till mitt lokala franska bageri och köper deras "sesambriocher", men de kostar typ 12:- styck så det är rätt saftigt. Bröden rostas med snittytan uppåt högst upp i ugnen med grillen på så att utsidan inte blir så rostad. Vill man feta till sig ordentligt går det förstås att steka bröden också, antingen i flottet kvar från burgarna eller i smör, men det blir nästan för mycket fett.

Övrigt tar man lite vad man har. Jag brukar i allmänhet göra egen dressing baserad på majonnäs främst (Hellmans eller hemgjord), med lite hackad inlagd gurka, vitlök, cayenne, paprikapulver och andra kryddor, kanske lite ketchup (Heinz bara), kanske lite turkisk yoghurt. Orkar jag inte så blir det bara majo dock. Sen är sallad viktigt för min del, och förstås rå lök, kan funka stekt, karamelliserad eller picklad också men då får den vara nypicklad. Tomat tar jag om det finns men det är inte lika viktigt. Ost behövs, men jag köper inte american cheese utan tar den smakrikaste vanliga hårdosten jag har hemma som brukar vara vällagrad präst eller herrgård. Ketchup har jag också på, och faktiskt senap också. Jag var lite emot senap tills jag praoade på en viss nerlagd svensk hamburgarkedja och lärde mig att alla deras burgare hade senap, vilket bidrog till smaken utan att allt smakade senap liksom. Men bara ett tunt lager av god senap typ i botten direkt på brödet.

Permalänk
Medlem

Utöver bra kött (maler gör man själv) så är hembakt bröd ett måste, det finns inte ett enda vettigt köpebröd (vad jag vet). Använder Flippin Burgers recept som jag tycker blir bra hemma, kör en batch och fryser in de färdiga bröden:
http://livsnjutarnasgourmetkok.nu/2015/09/17/hamburgerbrod-a-...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Så, prio 2?😉

Bra uppfattat 😂
Vart lite rörigt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Min fru brukade f.ö titta på mig med chockad uppsyn när jag slängde upp en slev potatismos på burgaren. Nu har hon nästan vant sig. Brukar göra så när jag är hungrig, men bara om burgaren inte har ketchup eller annat kladd på. Tomat, sallad, gurka, mos. Mums.

Uppvuxen med gott hembakt bröd, limpor, scones, frallor, etc. Till burgaren blir det ändå något enkelt från Pågens eller liknande. Alla diverse brioche osv smakar för mycket eller för sött eller för fett eller för fel.

Huu, lockad nu. Men har redan lovat barnen tacofredag...

Nåja, till burgaren dricker man antingen någon Cola, mjölk eller alkoholsvag öl av bättre slag. Har egentligen aldrig tyckt om starköl till burgare.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Älskar hamburgare! Lagar helst egna men ska jag köpa så blir det på Brödernas då de är absolut de godaste av de jag provat, gillar framförallt deras "Dirty Burger" och "Greven".

När jag gör egna så blir det oftast följande:
Bröd (helst Max Frisco)
Dressing
Hackad isbergssallad
Tomat
Stekt ägg
Burgare (grillad eller stekt nötfärs)
Slanggurka
Rödlök (helst picklad)
Bröd

Kan ibland ta bacon till med men är inget måste för min del, ett stekt ägg däremot är ett måste!

Permalänk
Medlem

Brukar göra en riktigt god dressing till burgarna. Mayo, rikligt med sriracha och väldigt fint hackad gul lök. Funkar även bra till pommes/lökringar.

Pucken ska vara gjord av hängmörad Högrev, Bringa och Lägg. Gärna smash, men inte ett måste.

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk

1: Riktigt bra kött som är tillagat bra. Och de flesta hamburgare ställen tycker jag inte klarar av detta. Hamburgaren känns som någon frusen billigt kött, där den som steker inte lägger ner så mycket tid på att det ska bli bra.

2: Bröd så finns det mycket gott bröd, jag gillar det mesta om det känns att det är bra kvalite. Max Frisco är ett billigt alternativ som är helt okej för en vanlig hamburgare. På en finare restaurang så vill man ha något som ser hemlagat ut.

3: En ostskiva som också känns att det är bra kvalite. Jag har prövat mycket. Helt vanlig hamburgarost cheddar duger fint till vardagsburgare, men Chevré, fårost etc gillar jag på premiumburgare.

4: Dressing så bara om det har lite kvalite. Det kan vara roligt med olika smaker. Ibland vill man ha BBQ, ibland lite honungssmak, vitlök, vanlig hamburgardressing sov.

5: Grönt så tycker jag det mest gör hamburgaren snyggare och man äter med ögat. Jag tackar ej nej till detta, men när jag lagar mina egna burgare åt mig själv så skippar jag att köpa det. Det blir tillräckligt dyrt ändå.

6: Annat. Så valnötter och honung är ej fel på en Chevré burgare.

7: Tillägg pomfritt såklart.

Om jag är på de vanliga burgerkedjorna så köper jag oftast en cheeseburgare, då jag tycker de faktisk är godare än de stora. De stora burgarna ser så granna ut på skyltarna, men de ser lite äckliga ut när man får dem. Förutom det så tycker jag blandningen ofta inte är något vidare.

*edit*
Jag är jämfört emot många andra mer en allätare. Men stekt ägg på en burgare är inget jag väljer. Däremot finns det äggburgare med enbart stekt ägg i mitten och det blir bra.
De köttburgarna med stekt ägg inuti som jag har ätit så tycker jag det har blivit lite för grisigt, sladdigt.

Permalänk
Lego Master

Bra kött är viktigt, som folk redan noterat. Men om högrev inte finns att tillgå, så kan jag faktiskt busa lite och blanda en biff med lite mörk öl och dijonsenap i. I brist på bra kött får man göra vad man kan för att piffa till det lite.

Jag har inte haft stekt ägg i en burgare jag gjort hemma, men ett gammalt biljardhak i Ängelholm hade för många år sen nån slags megaburgare med bacon, ägg och chips i. Sanslöst jäkla gott, då.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Är vegetarian och älskar burgare. För mig är det därför inte "köttet" som är viktigast utan helhetsupplevelsen: det ska vara lite slabbigt och kännas lite onyttigt.
Jag brukar variera mina "recept": Ibland vill jag ha flottigt med ost, stekt lök och stekt tomat, andra dagar bara färska grönsaker.

Lägger in gurka: skivar, saltar över natten, sen 1-2-3-lag med senapsfrön och dill i en månad innan jag öppnar burken.

Bäst dressing: Majonnäs, färskost, vitlökspulver och lökpulver.

För något år sedan hittade jag en burk "Lökmarmelad" - färdig karamelliserad lök, som var utmärkt på burgare med ost, men jag har inte hittat det igen. För någon vecka sedan hittade jag något med balsamvinäger i, men det var på tok för sött. Någon som känner igen det?

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Rullad smashburger? Va?
Jag brukar köra på nötfärs med hög fetthalt för mer smak. Ta en hörna ur paketet och pressa ner den i pannan, inte rulla eller sånt trams innan. Salta och gärna honung på också. Sötman tillför en härlig smak. Sedan lägger man den på en smått rostad bullhalva.
Tillbehören varierar, men det ska vara max två, annars blir det för rörigt. Det kan vara bladsallad, picklad rödlök eller en skiva tomat. Vad som nu finns hemma liksom.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Findecanor:

Är vegetarian och älskar burgare. För mig är det därför inte "köttet" som är viktigast utan helhetsupplevelsen: det ska vara lite slabbigt och kännas lite onyttigt.
Jag brukar variera mina "recept": Ibland vill jag ha flottigt med ost, stekt lök och stekt tomat, andra dagar bara färska grönsaker.

Lägger in gurka: skivar, saltar över natten, sen 1-2-3-lag med senapsfrön och dill i en månad innan jag öppnar burken.

Bäst dressing: Majonnäs, färskost, vitlökspulver och lökpulver.

För något år sedan hittade jag en burk "Lökmarmelad" - färdig karamelliserad lök, som var utmärkt på burgare med ost, men jag har inte hittat det igen. För någon vecka sedan hittade jag något med balsamvinäger i, men det var på tok för sött. Någon som känner igen det?

Låter väldans bra!

Jag gillar att grilla riktigt stora portabellos med smör och vitlök som alternativ.
En bra ost på det och tryffelmajjo (en skvätt tryffelolivolja + majjo -> svinlätt).

Jädra hit alltså!

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled