Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Senseye:

Håller helt och hållet med. Varför kan man inte fokusera på stabila 60fps med aggressivare dynamisk upplösning? Skillnaden i upplösning mellan XSX och PS5 är ju inte märkbar utan att analysera bilden och räkna pixlar.

Det är ganska stor skillnad i upplösning. 2160p vs 1620p. Alltså större skillnad än populära upplösningarna 1080p och 1440p. Man får anta att utvecklarna tycker det ger en sammantaget bättre spelupplevelse.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Michael1:

Det är ganska stor skillnad i upplösning. 2160p vs 1620p. Alltså större skillnad än populära upplösningarna 1080p och 1440p. Man får anta att utvecklarna tycker det ger en sammantaget bättre spelupplevelse.

Kanske, men då har de fel. Dippar under 60 FPS är väldigt märkbara och störande, medan en dynamisk och lägre upplösning inte är märkbart alls för de flesta, utanför screenshots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Kanske, men då har de fel. Dippar under 60 FPS är väldigt märkbara och störande, medan en dynamisk och lägre upplösning inte är märkbart alls för de flesta, utanför screenshots.

Nu har jag en tv med vrr så jag märker faktiskt inte av dipparna men generellt håller jag med. På PC värdesätter jag flyt framför hög upplösning helt klart. Därför jag knappt spelade konsol förra generationen, upp till 30 fps var i mina ögon ospelbart.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Michael1:

Nu har jag en tv med vrr så jag märker faktiskt inte av dipparna men generellt håller jag med. På PC värdesätter jag flyt framför hög upplösning helt klart. Därför jag knappt spelade konsol förra generationen, upp till 30 fps var i mina ögon ospelbart.

Jag är lite inne på samma sak.

I och med att min TV har VRR så märker jag inte av de små dipparna, samtidigt som jag får märkbart högre upplösning att spela i. Digital Foundry har i åtskilliga videos påtalat dipparna på Series X, samtidigt som de lägger till att om man har VRR är det inga problem.

Dock är det ju som så att få användare har VRR-funktion på TV:n. Globalt sett är det nog många som har Series X och troligen sitter på gamla TV-apparater som saknar såväl VRR som HDMI 2.1, men är nöjda med det de har/har inte råd med nytt.

Ska undvika att vara fanboy här. Utvecklarna till PS5 har valt sin väg, gott så - men jag är i alla fall glad att jag får den högre upplösningen till Series X.

Vem vet, när konsolerna mognat så kanske även PS5 kan ta steget uppåt i upplösning till Series X nivå - och att båda konsolerna då också håller stabila 60 FPS.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Värt att bara köra på ett XSS istället för XSX/PS5?

Visa signatur

Ryzen 5600x || 16GB RAM || Gigabyte B550 || Asus STRIX GTX 1080 Gaming || RM850x || Laptop: Dell XPS 13 9370

Permalänk
Medlem
Skrivet av gojtan:

Värt att bara köra på ett XSS istället för XSX/PS5?

Svårt att säga vad som är värt för dig, men S kostar ju 2990 på elgiganten/power idag, jävligt mycket konsol för pengarna. Jag har både S och X, tror nästan att jag hade kunnat klara mig med S faktiskt. Många tror att den kommer få svårt hänga med om nåt år när spel blir mer krävande. Men jag tror tvärtom, när spel blir bättre optimerade för de nya konsolerna så kommer det flyta bättre. Gears 5 som är optimerat flyter jävligt bra och ser jävligt bra ut på S.

Och OM den nu skulle få svårt att hänga med så kommer man till jul kunna streama spel via molnet om man har Game Pass Ultimate. TROR att cloud gaming inte är exklusivt till xbox one

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Skrivet av issue:

Svårt att säga vad som är värt för dig, men S kostar ju 2990 på elgiganten/power idag, jävligt mycket konsol för pengarna. Jag har både S och X, tror nästan att jag hade kunnat klara mig med S faktiskt. Många tror att den kommer få svårt hänga med om nåt år när spel blir mer krävande. Men jag tror tvärtom, när spel blir bättre optimerade för de nya konsolerna så kommer det flyta bättre. Gears 5 som är optimerat flyter jävligt bra och ser jävligt bra ut på S.

Och OM den nu skulle få svårt att hänga med så kommer man till jul kunna streama spel via molnet om man har Game Pass Ultimate. TROR att cloud gaming inte är exklusivt till xbox one

Stora nackdelen med ss är att den inte har skivspelare. Sen kommer man inte långt med 500GB lagring på en modern konsol men det går komma runt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Stora nackdelen med ss är att den inte har skivspelare. Sen kommer man inte långt med 500GB lagring på en modern konsol men det går komma runt.

Visst är de lite lagring, men ta t.ex. Gears 5 som exempel, den totala nerladdningen är mindre på S än vad den är på X för att texturer inte tar lika mycket plats. Man kan även välja om man vill ladda ner Kampanj, Multiplayer samt möjlighet till Customization separat. Så när kampanjen är över är det bara att avinstallera det och fortsätta med MP.
Med växande spel tror jag att dett blir vanligare.
Sen som sagt, har man GPU kommer man troligtvis kunna streama spel till jul

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Visst är de lite lagring, men ta t.ex. Gears 5 som exempel, den totala nerladdningen är mindre på S än vad den är på X för att texturer inte tar lika mycket plats. Man kan även välja om man vill ladda ner Kampanj, Multiplayer samt möjlighet till Customization separat. Så när kampanjen är över är det bara att avinstallera det och fortsätta med MP.
Med växande spel tror jag att dett blir vanligare.
Sen som sagt, har man GPU kommer man troligtvis kunna streama spel till jul

Fast streama spel och ha 300ms responstid ger ingen rolig upplevelse. Vi får se när de får ner responstiden under 150ms, då är det som ett segt 30fps spel, dvs spelbart iaf. Och det behöver komma ner till under 80ms för att matcha ett 60fps spel.

300ms är inte tagit i luften. Jag mätte det häromdagen genom att filma kontrollerna och displayen samtidigt när jag spelade och räknade sen antal frames från knapptryckning till reaktion på skärmen. Det blev runt 330ms.

Sen varierar det ju beroende på avstånd till servrar, vilken enhet, ISP etc. Men jag bor i Göteborgsregionen och har stabilt fiber. Och det var alltså Xcloud beta på en Ipad Pro jag testade (Lucky's tale)

Permalänk
Skrivet av issue:

Visst är de lite lagring, men ta t.ex. Gears 5 som exempel, den totala nerladdningen är mindre på S än vad den är på X för att texturer inte tar lika mycket plats. Man kan även välja om man vill ladda ner Kampanj, Multiplayer samt möjlighet till Customization separat. Så när kampanjen är över är det bara att avinstallera det och fortsätta med MP.
Med växande spel tror jag att dett blir vanligare.
Sen som sagt, har man GPU kommer man troligtvis kunna streama spel till jul

Ja lagringdbiten går ju leva med och dessutom expandera, men bristen på skivspelare var det som gjorde att jag valde sx som då kostade 5700kr. Men det är nog en minoritet som bryr sig. Gissar på att ps5 digital säljer rätt bra.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja lagringdbiten går ju leva med och dessutom expandera, men bristen på skivspelare var det som gjorde att jag valde sx som då kostade 5700kr. Men det är nog en minoritet som bryr sig. Gissar på att ps5 digital säljer rätt bra.

Problemet med att expandera lagringen är ju att den är ganska dyr, inte för prestandan man får eller så, men en Series S plus "minneskortet" är ju rätt nära vad en Series X kostar liksom. Då ar man visserligen 500 GB extra lagring, men också mycket klenare grafik och så.

Series S är en väldigt imponerande maskin på många sätt, men prismässigt känns den inte lika bra som X helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har en uppdatering kring när XSX kommer in i lager? Jag försökte boka en på Elgiganten i fredags men fick till svar att det inte var möjligt längre, fullbokad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stripe:

Är det någon som har en uppdatering kring när XSX kommer in i lager? Jag försökte boka en på Elgiganten i fredags men fick till svar att det inte var möjligt längre, fullbokad.

Tycker man har hört/läst att 31/8 (idag med andra ord) så skulle det komma in fler konsoler till Sverige... Men högst osäkert och förmodligen bara ett preliminärt datum.

Håll ut någon vecka till så ska du se att det går att köpa en. Vi får hoppas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stripe:

Är det någon som har en uppdatering kring när XSX kommer in i lager? Jag försökte boka en på Elgiganten i fredags men fick till svar att det inte var möjligt längre, fullbokad.

Ska komma en batch runt 23-25/9. Där jag hoppas ingå. Sen skulle jag tro att de öppnar bokning igen.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Problemet med att expandera lagringen är ju att den är ganska dyr, inte för prestandan man får eller så, men en Series S plus "minneskortet" är ju rätt nära vad en Series X kostar liksom. Då ar man visserligen 500 GB extra lagring, men också mycket klenare grafik och så.

Series S är en väldigt imponerande maskin på många sätt, men prismässigt känns den inte lika bra som X helt enkelt.

Ja det är dyrt men går att göra. Jag räknar med att priset sjunker i framtiden.
Sen kan man ju även ha en extern hårddisk till spel som är Xbox One och tidigare samt lagra series spel, men det är nog främst vettigt om man har slött nät alternativt surfpott på bredbandet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av schop:

Produkt: Microsoft Xbox Series X Wireless Controller - Robot White
Länk: https://www.amazon.se/dp/B087VLP2RT/ref=pe_24982401_503747021...
Pris: 451,60 kr

Prisjakt: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5627307
Billigast på prisjakt: 629 kr

Tips från fyndtråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Problemet med att expandera lagringen är ju att den är ganska dyr, inte för prestandan man får eller så, men en Series S plus "minneskortet" är ju rätt nära vad en Series X kostar liksom. Då ar man visserligen 500 GB extra lagring, men också mycket klenare grafik och så.

Series S är en väldigt imponerande maskin på många sätt, men prismässigt känns den inte lika bra som X helt enkelt.

Jag instämmer i det sistnämnda och att lansera en S-variant av xboxen var ett smart drag av MS.

Men samtidigt är det som du säger väldigt dyrt med expansionskortet. Jag vet att Seagate har ensamrätt på expansionskortet nu initialt, men att andra parter sedan ska få möjlighet att sälja också. Förhoppningsvis leder det till att priserna sjunker.

Vidare ska man inte underskatta den optiska läsaren på Series X. Jag upplever att spelen som kan köpas via Store ofta är ruggigt mycket dyrare än de fynd man kan göra från butiker där man kan köpa fysiska kopior (som ju sedan också går att sälja vidare). Så jag personligen är väldigt nöjd med att ha en optisk läsare på min enhet då det ger mig möjligheten att få tag på billigare spel.

Med detta sagt så förstår jag så klart beslutet att S-varianten inte har en sådan läsare givet att priset då skulle behövt gå upp.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Jag instämmer i det sistnämnda och att lansera en S-variant av xboxen var ett smart drag av MS.

Men samtidigt är det som du säger väldigt dyrt med expansionskortet. Jag vet att Seagate har ensamrätt på expansionskortet nu initialt, men att andra parter sedan ska få möjlighet att sälja också. Förhoppningsvis leder det till att priserna sjunker.

Vidare ska man inte underskatta den optiska läsaren på Series X. Jag upplever att spelen som kan köpas via Store ofta är ruggigt mycket dyrare än de fynd man kan göra från butiker där man kan köpa fysiska kopior (som ju sedan också går att sälja vidare). Så jag personligen är väldigt nöjd med att ha en optisk läsare på min enhet då det ger mig möjligheten att få tag på billigare spel.

Med detta sagt så förstår jag så klart beslutet att S-varianten inte har en sådan läsare givet att priset då skulle behövt gå upp.

Jag tycker skivspelaren är bra för att kunna titta på film. Köper någon gång nån blueray film. Men spel vill jag nog inte ha på skiva. Tråkigt att behöva ha skivan i hela tiden. Spelade mycket RDR2 tidigare, köpte spelet på skiva, men där jag köpte den, så blev det nåt fel, så jag fick inte den på release dagen, så köpte den på store istället och när spelet kom från butiken så skickade jag den tillbaks. Ångrar inte att jag köpte den i store, fast det var ca 100 kr dyrare. men slipper ha skivan. Spelar det spelet fortfarande. Sen säljer jag ändå aldrig mina gamla spel eller för den delen datorer heller, eller konsoler, har både den ursprungliga xbox och xbox one x som jag inte använder, men det är så lite värde i dom att det lönar inte att sälja.

Permalänk
Medlem

Har förstått att många nöjer sig med utbudet på streamingtjänsterna idag. Men om man som jag har väldigt bred filmsmak och stort filmintresse och därför fortfarande tittar mycket på film på skiva (både DVD och BD) och ändå behöver uppdatera sin skivspelare så är XSX smidig. Så tänkte jag, förutom att jag ändå ville ha det fläskigaste oavsett.

XSX slår min gamla DVD/BD-läsare med hästlängder, både i kvalitet och hastighet (gamla läsaren är så jääääävla seg mellan knapptrycken, hinner äta upp ostbågarna innan filmen kommit igång). Och betydligt färre menyer att krångla sig igenom för att ändra någon liten inställning. Enda nackdelen tycker jag är att gränssnittet är lite ointuitivt. Navigerar ofta fel när jag ska ändra t.ex undertexter, pausa eller spola fram/bak. Glömmer alltid bort vilken knapp man ska trycka på, och känner mig 200 år gammal. Köpte en fjärrkontroll, vilket har underlättat en del.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Najk:

Jag instämmer i det sistnämnda och att lansera en S-variant av xboxen var ett smart drag av MS.

Men samtidigt är det som du säger väldigt dyrt med expansionskortet. Jag vet att Seagate har ensamrätt på expansionskortet nu initialt, men att andra parter sedan ska få möjlighet att sälja också. Förhoppningsvis leder det till att priserna sjunker.

Vidare ska man inte underskatta den optiska läsaren på Series X. Jag upplever att spelen som kan köpas via Store ofta är ruggigt mycket dyrare än de fynd man kan göra från butiker där man kan köpa fysiska kopior (som ju sedan också går att sälja vidare). Så jag personligen är väldigt nöjd med att ha en optisk läsare på min enhet då det ger mig möjligheten att få tag på billigare spel.

Med detta sagt så förstår jag så klart beslutet att S-varianten inte har en sådan läsare givet att priset då skulle behövt gå upp.

Jo jag hoppas också att priset ska gå ner på lagringen, men än så länge är det inte så många spel som kräver den snabbaste lagringen så en extern "långsam" SSD räcker gott.

Den optiska läsaren var absolut ett plus för X för min del, mest kanske för att jag ändå hade en del 360- och XBone-spel på skiva. Men den har ärligt talat inte blivit använd många gånger än. Nu lånade jag Cyberpunk på biblioteket för ett par veckor sedan, det är svårt med "digitala" spel, så det har ju legat i sedan dess. Synd att spelet inte är så mycket att ha.

Permalänk
Konsolgrävare
Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Hedersmedlem

Om lite drygt 1,5 månad lanseras ju BF2042. Någon som hört något om stöd för mus/tgb till xbox för detta spel?

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk

Har en liten fråga. Har just nu 2st xboxar här hemma, skulle vilja dela ultimate på dem. Dvs barnen kan spela med varandra.

Har jag förstått rätt att man gör något med home xbox osv?

Visa signatur

Fractal Design Define R6 | Asus ROG Strix B450-F Gaming | Ryzen 5 2600x | Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Geforce RTX 3060 ti | OCZ 750w 80 Plus | OCZ Agility 3 -WD Green 1TB | AOC 24" 144Hz |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av annamattias:

Har en liten fråga. Har just nu 2st xboxar här hemma, skulle vilja dela ultimate på dem. Dvs barnen kan spela med varandra.

Har jag förstått rätt att man gör något med home xbox osv?

Ultimate finns ju på ett konto, jag antar ditt. Så då behöver du sätta den ena som din hemmakonsol och på den andra behöver du logga in. Sen kan barnen använda sina konton som vanligt.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Ultimate finns ju på ett konto, jag antar ditt. Så då behöver du sätta den ena som din hemmakonsol och på den andra behöver du logga in. Sen kan barnen använda sina konton som vanligt.

Tackar.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 | Asus ROG Strix B450-F Gaming | Ryzen 5 2600x | Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Geforce RTX 3060 ti | OCZ 750w 80 Plus | OCZ Agility 3 -WD Green 1TB | AOC 24" 144Hz |

Permalänk
Medlem

Du ska sätta home på den xbox som ska få tillgång till dina digitala spel/prenumerationer.
Så logga in på barnens xbox med ditt ultimatekonto och ställ in den som home.
Sedan kan du logga ut och skapa ett eget konto till barnen.

Permalänk
Medlem

Väldigt synd att internet hatade Microsofts plan för familjedelning för Xbox One, där alla i en familj, upp till tio personer, skulle kunna dela alla spel oavsett vilken Xbox de spelade på. Visst var det mycket förvirring vid lanseringen men önskar att MS behållit den delen av sin plan.

De har ju redan något liknande för appar på Win10 dessutom och där verkar det funka fint.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av appel1:

Väldigt synd att internet hatade Microsofts plan för familjedelning för Xbox One, där alla i en familj, upp till tio personer, skulle kunna dela alla spel oavsett vilken Xbox de spelade på. Visst var det mycket förvirring vid lanseringen men önskar att MS behållit den delen av sin plan.

De har ju redan något liknande för appar på Win10 dessutom och där verkar det funka fint.

Sannolikt hade väl det inneburit någon begränsning i vart konsolerna fick befinna sig. Redan nu är det ju ganska vanligt att utnyttja systemet och dela på alla spel med en polare eller liknande, så om det kunde vara tio personer så hade de inte kunnat vara lika slappt som det är nu.

Permalänk
Medlem

Kanske det. Finns ingen sån begränsning med family sharing för Win10. Hade varit helt ok för min del om de begränsat det ytterligare iofs.

Fast just skulle jag ännu hellre velat ha någon form av familje abbonemang för game pass ultimate så att barnen också kom åt xcloud.

Aja, man kan ju alltid fantisera och hoppas. 😄

Permalänk
Medlem

Fick tag i en XSX på Media markt igår. Glad som satan. Men jag har en fråga.

Jag skaffade Game pass igår, den för 99kr/mån. Jag började ladda hem spel. Men ibland när jag trycker på installera så händer inget. Jag ville exempelvis fixa Destiny 2 och det gick bra. Men det händer inget när jag trycker installera på DLC. Någon som upplever samma? Gör jag något fel?