Ojordad taklampa i (jordat?) uttag - okej att byta ut kontakten själv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Supertack till alla som hjälpt till alla som bidragit med kunskap i tråden!

Sammantaget verkar det rimligt och görbart att byta stickproppen till en ojordad sådan som passar (typ Ikeas Koppla). Även som flera sagt att kolla upp att uttaget är korrekt installerat.

👍👍

Eftersom kontakten i taket ser trasig ut och ni bor i en bostadsrätt skulle jag ringa en elektriker som sätter upp en riktig kontakt med en färdig krok och uttag på. Lika bra att göra det ordentligt så man vet att det är okej. Det är ju en investering nu när ni köpt ny lägenhet.

läs mer här om nya lamputtagen för tak.
Eftersom du är osäker på elen så skulle jag inte chansa. Anlita en som kan, lyssna inte på tips på forum och chansa.

Denna kontakt som du har i taket är för jord och inte det en del pratar om i tråden för "två lampor" i samma.(kronkoppling?) De har väl inte en hona-hona-hane utan tre honor.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Jag tror att jag inte är ensam om att tycka att en förklaring av denna "självklarhet" vore på sin plats.

skrev fel i brådskan menade jordfelsbrytare

Permalänk
Medlem

Bara att köpa ny ojordad kabel på IKEA som passar och byta ut den själv. Behövs inte krånglas.

https://www.ikea.com/se/sv/p/koppla-lamppropp-med-kabel-ojord...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Bara att köpa ny ojordad kabel på IKEA som passar och byta ut den själv. Behövs inte krånglas.

https://www.ikea.com/se/sv/p/koppla-lamppropp-med-kabel-ojord...

Helt överens, men han borde köpa en som har tillräckligt lång sladd så att han inte behöver skarva

https://www.clasohlson.com/se/Lampsladd-3-m-med-lampkontakt/p...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av CubaCola:

edit: ska nog förtydliga, men någon nisse hade kopplat jorden till nollan.

På vissa forum (framförallt de som frekventeras av jänkare) låter det som att man absolut ska göra så i varje uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meathim:

På vissa forum (framförallt de som frekventeras av jänkare) låter det som att man absolut ska göra så i varje uttag.

I USA har de olika standarder i varje delstat (ungefär som vi i EU har olika regler i varje land) och de har inte samma krav på jordfelsbrytare som vi har. Så det kan nog vara rätt där de är.

Permalänk
Skrivet av Meathim:

absolut inte koppla nollan till jord i uttagen... inte här i sverige iaf.

då jordfelsbrytaren mäter potentialen mellan fas och nollan så skulle det sätta jordfelsbrytaren ur spel, vid jordfel som inte direkt blåser säkringen kan du ändå ha full spänning i chassit vid ett jordfel.

är inte insatt i reglementet för jänkarnas elsystem men låter suspect men visst kan vara något med deras kontaktdesign
som möjligen tillåter detta men låter snarare som hemmapular koppling äns för jänkare.

men visst vore inte den första dumma idén en jänkare kommit med om det stämmer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

absolut inte koppla nollan till jord i uttagen... inte här i sverige iaf.

då jordfelsbrytaren mäter potentialen mellan fas och nollan så skulle det sätta jordfelsbrytaren ur spel, vid jordfel som inte direkt blåser säkringen kan du ändå ha full spänning i chassit vid ett jordfel.

är inte insatt i reglementet för jänkarnas elsystem men låter suspect men visst kan vara något med deras kontaktdesign
som möjligen tillåter detta men låter snarare som hemmapular koppling äns för jänkare.

men visst vore inte den första dumma idén en jänkare kommit med om det stämmer.

Kopplingen är farlig men den kommer inte att göra så jordfelsbrytaren inte kan öka skyddet, den reagera på om strömmen in och ut genom den är olika, kopplar man in lasten på rätt sätt är strömmen lika men om det försvinner ström tex genom en människa som är ansluten till jord på annat sätt som marken eller kanske en vattenledning så kommer obalansen mellan in och utström i JFB att få den att lösa ut även vid den typen av felkoppling, den reagerar dock inte på om människan ansluter sig mellan fas och nolla för då är ju människan inkopplad korrekt som en "last"
JFB behöver inte fungerande/rättkopplad skyddsjord för att förbättra skyddet. De hjälper inte mot allt men de är en otroligt bra sak som förbättrar personskyddet och de är relativt enkla att eftermontera i de flesta anläggningar och anläggningen behöver alltså inte vara skyddsjordad för att de ska förbättra skyddet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Då du har en stålskärm på lampan, vad jag kan se, så bör du ha en jordad kabel.
Gul/grön kabel till jordstiftet på kontakten och till stålfäste i lampa, de andra kablarna har ingen betydelse hur du sätter.

Den är plast faktiskt. 👍

Skrivet av Rouge of Darkness:

99% säker på att kontakten i taket saknar jordkabel såvida jord inte installerats senare ganska säker på att reglerna under 60talet på sin höjd krävde jordat i kök och badrum och väldigt ovanligt att det drogs jord i alla rum, inte helt säker på när reglerna ändrades till kravet på jordat överallt om elen görs om men tror det är senare.

kontakten ser ju dessutom ut som en gammal versionså troligen orginal monterad eller utbytt på 60/70tal möjligen 80tal typ.

har du inte 3 kablar ut ur taket var av en gul/grön eller röd (tror röd standard på jorden är äldre än 60tal men osäker) så är det ojordat och fel stickpropp monterad på kablarna ut ur taket och rekommenderar isf byta den till rätt typ.

för säkerhet skull ska du alltid mäta i uttaget innan du äns rör denna typ av kontakt så att den är korrekt kopplad har stött på fall där någonhemmapulare som någon innan nämnt kopplat den som en kronkoppling med fas på pinnen vilket är totalt livsfarligt.

pinnen som sticker ut ur kontakten i taket ska bara användas till jord inget annat och har kontakten ingen jord framdragen ska det sitta en ojordad kontakt där.

denna är den typ av kontakt jag har mest respekt för i hemmet och tycker elsäkerhetsverket bör införa en ersättare och banna dessa kontakter för som elektriker vet man aldrig hur många hemmapulare som varit i dessa genom åren och fingrat utan att ha en blekaste om vad de gör.

och vet du inte vad du gör ring en elektriker... hällre en polare licensierad elektriker som vet vad han gör på svartjobb för ett 6 pack öl än random hemmapulare som inte har den blekaste för då finns iaf chansen att det troligen görs rätt.

Slängde ut frågan om jordade takuttag i vår brf-grupp. Kanske ngn har info... Men att mäta låter smart och rimligt. Kan kanske få hjälp av en bekant. (Eller så kanske det är ngt jag borde ha hemma? Och i så fall - vad köper jag då, tips?)

Jag är lite chockad över hur mkt olika och skilda åsikter det finns om en sådan här enkel (?) fråga. Pendlar mellan "stoppa i vad helst som passar, det är NOLL fara" till "anlita elektriker pucko"! 😁

Skrivet av Lagers:

Eftersom kontakten i taket ser trasig ut och ni bor i en bostadsrätt skulle jag ringa en elektriker som sätter upp en riktig kontakt med en färdig krok och uttag på. Lika bra att göra det ordentligt så man vet att det är okej. Det är ju en investering nu när ni köpt ny lägenhet.
https://www.jula.se/globalassets/catalog/productimages/007252.jpg?width=458&height=458&scale=both&bgcolor=white
Eftersom du är osäker på elen så skulle jag inte chansa. Anlita en som kan, lyssna inte på tips på forum och chansa.

Denna kontakt som du har i taket är för jord och inte det en del pratar om i tråden för "två lampor" i samma.(kronkoppling?) De har väl inte en hona-hona-hane utan tre honor.

Låter vettigt med en ordentlig el-installation👍, även om det tar emot att jaga ngn som är villig, osv.. Och då blir det eg byte av alla uttag, alla är likadana i lägenheten. (Känns otippat svårt att värdera råd/åsikter om detta. Antingen är det en icke-fråga eller superviktigt liksom. 😬)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

ja, i en gammal lägenhet jag bodde i så var fas och nolla fel. (jag skulle skippa jorden iaf)

edit: ska nog förtydliga, men någon nisse hade kopplat jorden till nollan.

Det kallas för MEN link. Ingenting farligt med det men det ska ju finnas jord någonstans.

https://electricians-success-academy.com/learn/what-is-men-sy...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Det kallas för MEN link. Ingenting farligt med det men det ska ju finnas jord någonstans.

https://electricians-success-academy.com/learn/what-is-men-sy...

Han menar nog beskriva bootleg ground.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bootleg_ground

Om han menar att jorden och nollan är byglad i central så är ju inte det knepigt om det är ett TN-C-system. Är det däremot TN-S så är det ju inte OK.

Ser knepigt ut det där MEN-systemet. PEN går på N-skena istället för PE-skena och andra knepigheter. Tur man bor i ett civiliserat land.

Permalänk
Medlem

Köp en stickpropp av modell Stick propp eller motsvarande och byt ut den gamla kontakten, något du absolut får göra själv och inte speciellt svårt. Lägg bara inget på det jordade stiftet så kommer det funka utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

https://www.jula.se/globalassets/catalog/productimages/007252.jpg?width=458&height=458&scale=both&bgcolor=white

Kontakten i sig ser inte trasig ut utan den är påhängd på fk:n som i sin tur är tejpad eller något vid klämskyddet. Ingen ovanlig lösning i äldre installationer.

Kanske inte rätt men

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myhybris:

Kontakten i sig ser inte trasig ut utan den är påhängd på fk:n som i sin tur är tejpad eller något vid klämskyddet. Ingen ovanlig lösning i äldre installationer.

Kanske inte rätt men

Kan nog stämma att den inte är trasig, men den sitter inte riktigt ihop verkar det som.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Dom där kontakterna är rätt kassa. Fick såna här när jag hade elektriker som drog in jord. Plastigt skräp och rätt dyra tyckte jag. Det enda som krånglade som dom fick komma tillbaka och åtgärda var givetvis några av dom kontakterna.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Dom där kontakterna är rätt kassa. Fick såna här när jag hade elektriker som drog in jord. Plastigt skräp och rätt dyra tyckte jag. Det enda som krånglade som dom fick komma tillbaka och åtgärda var givetvis några av dom kontakterna.

Både kontakt och uttag går att få tag i under hundringen. Hur menar du att de är dyra?

Det är klart, körde elektrikern med Ahlsells grundprislista med eget påslag så blir det dyrt, men det är ett helt annat bekymmer än att DCL-uttag och kontakter skulle vara dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Både kontakt och uttag går att få tag i under hundringen. Hur menar du att de är dyra?

Det är klart, körde elektrikern med Ahlsells grundprislista med eget påslag så blir det dyrt, men det är ett helt annat bekymmer än att DCL-uttag och kontakter skulle vara dyra.

Jag tror det var Schneider dom monterade. Jag tyckte dom var dyra och framför allt jävligt EPA. Makalöst plastiga och dålig passform & konstruktion. Skräp helt enkelt.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Men tyvärr det väl DCL det enda man får koppla in nu tror jag. Schneider är ju det stora märket så konstigt om det är dålig kvalité på dessa. men alla företag försöker ju minska på kostnad för att öka vinsten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag tror det var Schneider dom monterade. Jag tyckte dom var dyra och framför allt jävligt EPA. Makalöst plastiga och dålig passform & konstruktion. Skräp helt enkelt.

Jag har satt upp Schneiders DCL här hemma när jag bytte el. Nu har jag visserligen utanpåliggande prylar men jag tyckte de var bra. Möjligt att de infällda är sämre.

Vad gav du för ett uttag om man får fråga?

Permalänk
Medlem

Här rinner det vatten från en lampkontakt i taket när det regnar mycket, det blev man både brainfuckad och skitnödig av första gången. Det visade sig dock att säkringarna är felmärkta och att det finns dubbelt så många lampknappar som lamputtag, samt strömförande ledningar i väggarna som inte är anslutna till någon kontakt utan stannar på olika intressanta ställen. Har dragit över 2500 Watt peak under iallafall en kvart här i vardagsrummet så det är en intressant fråga vad det är för koppling som möjliggör det, kanske sitter något gem inne i elcentralen för den säkring som är märkt vardagsrum är på 6A

Vad det läcker ut för dissociativ substans här inne som orsakar total inkompetens och dödslängtan relaterat till elektricitet vill jag verkligen veta för det är omöjligt att det bara är en enda människa genom tiderna som orsakat SÅ många fel om det inte varit det faktiska målet med arbetena.
Lampkontakten har vi "löst" med superlim + tejp över strömbrytaren och en spann på golvet at all times. Helt sjukt att inte hela skiten börjat brinna för det har hänt mer än dussintalet gånger. Vi har debatterat om att vi kanske antingen skulle skruva loss uttaget och kolla vad som gömmer sig, eller täta med riktigt överdrivet mycket silikon eller liknande men det finns en rädsla att det kanske är botten av någon hålighet fylld med vatten som man då skulle släppa lös over rummet respektive förvärra så det får förbli ett mysterium.

Elen är så dålig att saker gick sönder för tusentals kronor under första året här så rejäla grendosor, ett par jordfelsbrytare, överspänningsskydd och drösvis med fjärrbrytare för flera tusen spänn blev det inköp av så fort man kopplat ihop ett och ett (mentalt dvs). Saker har slutat dö och nu har jag fixat "killswitches" till hela rummet under skrivbordet vilket känns radikalt mycket tryggare - allt kan kontrolleras och mätas med mobilen också då jag passade på att köpa smarta prylar och pimpa loss med RGB när det ändå skulle slängas pengar runt om sig.
Har fått göra köket till arbetsplats då det är det enda stället man kan lita på att alla uttag har jord utan att kontrollera varje gång man har tittat bort från uttagen.

Hade det inte varit en hyresrätt (eller ja, det är inte ens min lägenhet...) hade jag rivit ur hela skiten och dragit om då jag mer än väl besitter "fackmannamässig kompetens" men nu är det som det är så det har fått bli dyrköpt (i flera bemärkelser) damage control.

(Nej, det är inte riktigt världens mest seriösa hyresvärd men det är likväl en av Sveriges största. Man måste älska bostadsmarknaden...)

TL:DR; Det suger att inte ha seriös eldragning. Man ska vara seriös.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Jag har satt upp Schneiders DCL här hemma när jag bytte el. Nu har jag visserligen utanpåliggande prylar men jag tyckte de var bra. Möjligt att de infällda är sämre.

Vad gav du för ett uttag om man får fråga?

Jag tyckte kontakterna var rätt Epa. Det är ju en konstruktion där kontaktdonet ska snäppa in, men passformen på grejerna är ju usel. På en av kontakterna var den så dålig att sladdjäveln helt enkelt vandrade ut av sig själv. DCL känns som en brand som bara väntar på att hända.

Exakt pris kommer jag inte ihåg, men jag kommer ihåg att jag tyckte det var mycket pengar för plastigt skräp.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pender:

Tack för återkoppling!

Yes, bild 2 visar alltså kontakten i taket. Den "hänger ut" några centimeter. Vet inte om den är jordad. (Vi är relativt nyinflyttade i denna brf och vet inte vad som gjorts tidigare i lägenheten.(

- Det verkar vara lite osäkert om kontakten i taket jordad - jag borde kanske ta reda på om det är jord i taket?
- Byta hela kabeln och sätta jordi stålfästet.. det låter som ngt för en elektriker? Eller det kanske är enklare än jag tror. Som sagt, jag är osäker på el.

Först: JORDA ALDRIG NÅGOT SOM INTE ÄR DESIGNAT FÖR ATT VARA JORDAT. DET ÄR LIVSFARLIGT.

Andra: Om du kan, byt båda kontakterna, köp två nya från Kjell, en jordad Hona att sätta i taket, en ojordad Hane att sätta i lampan. Häng sedan upp och koppla in.

Ja, är elektriker om någon undrar.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Jag tyckte kontakterna var rätt Epa. Det är ju en konstruktion där kontaktdonet ska snäppa in, men passformen på grejerna är ju usel. På en av kontakterna var den så dålig att sladdjäveln helt enkelt vandrade ut av sig själv. DCL känns som en brand som bara väntar på att hända.

Exakt pris kommer jag inte ihåg, men jag kommer ihåg att jag tyckte det var mycket pengar för plastigt skräp.

Hade DCL i tidigare lägenhet och det var absolut inga problem varesig med passform eller hur de klickar fast.

Men har man bestämt sig för att det är skit så äre väl så 🤷🏼‍♂️

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Hade DCL i tidigare lägenhet och det var absolut inga problem varesig med passform eller hur de klickar fast.

DCL hanar är mindre roligt att koppla ihopa, mest för att dom är så små och pilliga. Annars är där inget fel på dom nya uttagen.

Visa signatur

MB/Case: ASUS ROG Strix B350-F || FD R6
PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Platinum
CPU/Cooler: Ryzen 5600 || Noctua NH-U12S
RAM: G.Skill FlareX 16GB 3200 CL14
GPU: ASUS RX7800XT TUF OC

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZaInT:

Här rinner det vatten från en lampkontakt i taket när det regnar mycket, det blev man både brainfuckad och skitnödig av första gången. Det visade sig dock att säkringarna är felmärkta och att det finns dubbelt så många lampknappar som lamputtag, samt strömförande ledningar i väggarna som inte är anslutna till någon kontakt utan stannar på olika intressanta ställen. Har dragit över 2500 Watt peak under iallafall en kvart här i vardagsrummet så det är en intressant fråga vad det är för koppling som möjliggör det, kanske sitter något gem inne i elcentralen för den säkring som är märkt vardagsrum är på 6A

Vad det läcker ut för dissociativ substans här inne som orsakar total inkompetens och dödslängtan relaterat till elektricitet vill jag verkligen veta för det är omöjligt att det bara är en enda människa genom tiderna som orsakat SÅ många fel om det inte varit det faktiska målet med arbetena.
Lampkontakten har vi "löst" med superlim + tejp över strömbrytaren och en spann på golvet at all times. Helt sjukt att inte hela skiten börjat brinna för det har hänt mer än dussintalet gånger. Vi har debatterat om att vi kanske antingen skulle skruva loss uttaget och kolla vad som gömmer sig, eller täta med riktigt överdrivet mycket silikon eller liknande men det finns en rädsla att det kanske är botten av någon hålighet fylld med vatten som man då skulle släppa lös over rummet respektive förvärra så det får förbli ett mysterium.

Elen är så dålig att saker gick sönder för tusentals kronor under första året här så rejäla grendosor, ett par jordfelsbrytare, överspänningsskydd och drösvis med fjärrbrytare för flera tusen spänn blev det inköp av så fort man kopplat ihop ett och ett (mentalt dvs). Saker har slutat dö och nu har jag fixat "killswitches" till hela rummet under skrivbordet vilket känns radikalt mycket tryggare - allt kan kontrolleras och mätas med mobilen också då jag passade på att köpa smarta prylar och pimpa loss med RGB när det ändå skulle slängas pengar runt om sig.
Har fått göra köket till arbetsplats då det är det enda stället man kan lita på att alla uttag har jord utan att kontrollera varje gång man har tittat bort från uttagen.

Hade det inte varit en hyresrätt (eller ja, det är inte ens min lägenhet...) hade jag rivit ur hela skiten och dragit om då jag mer än väl besitter "fackmannamässig kompetens" men nu är det som det är så det har fått bli dyrköpt (i flera bemärkelser) damage control.

(Nej, det är inte riktigt världens mest seriösa hyresvärd men det är likväl en av Sveriges största. Man måste älska bostadsmarknaden...)

TL:DR; Det suger att inte ha seriös eldragning. Man ska vara seriös.

Om du anmält det till hyresvärden och det inte fixas så anmäl det även till miljö och hälsokontoret på kommunen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du anmält det till hyresvärden och det inte fixas så anmäl det även till miljö och hälsokontoret på kommunen.

Inte min lägenhet, jag skulle varit hemlös sedan länge om inte en polare förbarmat sig..... Han orkar inte bry sig en tusendel av vad jag gör, därav att jag säkrat upp skiten och gjort så gott jag kan.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ZaInT:

Inte min lägenhet, jag skulle varit hemlös sedan länge om inte en polare förbarmat sig..... Han orkar inte bry sig en tusendel av vad jag gör, därav att jag säkrat upp skiten och gjort så gott jag kan.

Spelar egentligen ingen roll om det är farliga fel på fastigheten, anmäl till kommunen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Spelar egentligen ingen roll om det är farliga fel på fastigheten, anmäl till kommunen.

Kan ju underlätta om man är förstahandshyresgäst i det läget.

Tillägg: Jag avser alltså att man kanske inte är så sugen på att börja bråka om man bor på nåder från hyresvärden, eller ännu värre, utan att andrahandsuthyrningen sker med hyresvärdens goda minne.

Permalänk

armaturen skall icke jordas om den är ojordad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Det är ju bra att du inte haft problem, men jag har haft det och det har fan inget att göra med att jag "bestämt mig". Jag betalade en firma för jobbet. När det slutade funka ringde jag firman så fick dom komma tillbaka och byta. Kan kanske vara en dålig batch, men snäpplåset, passform och stiften på dom exemplar jag såg lämnade en hel del övrigt att önska.

Visa signatur