Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Söndagsmatiné: Clickbait är bra för dig

Permalänk
Melding Plague

Söndagsmatiné: Clickbait är bra för dig

Youtube-kanalen Veritasium kastar sig in i debatten om clickbait – du kommer aldrig att tro vad som hände sedan!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte denna ursäkt funkar på Sweclockers. Här har ni ingen algoritm att ta hänsyn till.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Youtube-kanalen Veritasium kastar sig in i debatten om clickbait – du kommer aldrig att tro vad som hände sedan!

Permalänk
Medlem

I see what you did there. 😅😂

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag tycker inte denna ursäkt funkar på Sweclockers. Här har ni ingen algoritm att ta hänsyn till.

Detta.

Hatar för övrigt clickbait. Extra irriterande när youtubers som vanligvis inte kör med detta, har nu börjat för att kunna synas i.o.m deras(youtubes) algoritmer.

Permalänk
Medlem

De flesta människor är ju idioter och det är väl en svår balansgång eftersom det är ickeidioterna som reagerar och kanske inte insatta i hur det fungerar. Sett utifrån verkar det ju sinnesrubbat att en grimas och en dum fråga ger tio gånger så många klick som en vettig thumbnail.

De flesta youtubers brukar ju kommunicera varför de gör det och du brukar den transparensen göra att de flesta accepterar det, så länge innehållet inte påverkas för mycket.

Jag tror LTT till och med har haft en video om hur de strömlinjeformat produktionen av grimaser så det går extremt snabbt att göra videorna för maximalt klick från efterblivna. Och då känner sig ju de vanliga fansen som om de fått reda på en hemlighet och då accepterar de det. Så det går ju att både ha kakan och äta upp den om man är smart.

Permalänk

Clickbait tolkar jag som en missvisande rubrik för att locka till sig läsare. Att däremot sätta en så bra men korrekt rubrik ser jag inte alls som Clickbait. Inte heller att enstaka gånger ändra en rubrik om de inte fick den läsarström de önskade.

Och problemet är att dagens sökmotorer suger. Detta är inget lätt problem att lösa kanske får Ai till?

Jag själv har sökt mycket på nya mobiltelefoner på youtube och det har hela tiden varit ett stort intresse för mig.
Men om man vill få veta något tidigt, så får man så mycket skitträffar. Med skit så menar jag en rubrik som säger att klippet ska innehålla information om en t.ex iPhone 13, sedan ser man tydligt i filmklippet att de visar upp en iPhone 12.
Likaså filmklipp som säger sig innehålla ny information sedan har de bara klippt ut filmklipp ifrån andras youtubefilmer. Inte ett skit nytt kom de med.

Jag själv brukar då rata träffar om nyteknik om den som har kanalen har få prenumeranter, då dessa med största sannolikhet inte alls har kommit över en iPhone 13 idag och det som visas troligen bara är skit.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Nioreh83:

Jag tycker inte denna ursäkt funkar på Sweclockers. Här har ni ingen algoritm att ta hänsyn till.

Det är inte tänkt att vara en ursäkt för något alls

Men om man säger att det är en femgradig skala:
Intetsägande torftigt - informativt - intressant - smått överdrivet - clickbait

Där går ju gränsen för vissa redan när man överskriver steg 1 i skalan och för dem är hela skalan 2-5 clickbait.
Det var väl egentligen det jag personligen tyckte var den intressanta biten av videon. Många relaterar till fenomenet som om det finns två alternativ (vilket blir att det finns ett rätt och ett fel) - medan det snarare är en skala att förhålla sig till.

I SweClockers fall handlar det precis som du säger inte att bryta genom några algoritmer. Snarare bara om att på ett intressant sätt förmedla det vi skriver om.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är inte tänkt att vara en ursäkt för något alls

Men om man säger att det är en femgradig skala:
- informativt - intressant -

Enkelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aloysius:

De flesta människor är ju idioter och det är väl en svår balansgång eftersom det är ickeidioterna som reagerar och kanske inte insatta i hur det fungerar. Sett utifrån verkar det ju sinnesrubbat att en grimas och en dum fråga ger tio gånger så många klick som en vettig thumbnail.

De flesta youtubers brukar ju kommunicera varför de gör det och du brukar den transparensen göra att de flesta accepterar det, så länge innehållet inte påverkas för mycket.

Jag tror LTT till och med har haft en video om hur de strömlinjeformat produktionen av grimaser så det går extremt snabbt att göra videorna för maximalt klick från efterblivna. Och då känner sig ju de vanliga fansen som om de fått reda på en hemlighet och då accepterar de det. Så det går ju att både ha kakan och äta upp den om man är smart.

Marknadsföring använder det som fungerar på den stora massan och inte för att "jävlas" eller "trollas" med den stora massan. (Till och med det är en marknadsföringsstrategi - hej, Masahiro Sakurai!)

Ett människoansikte är mer emotionellt stimulerande (vare sig du gillar eller ogillar ansiktet du ser) än en simpel Sony Vegas Studio-textrubrik mitt framför en enfärgad bakgrund. En simpel/dum fråga är mer emotionellt stimulerande än något tekniskt som också kan råka skapa känslan, "Detta är helt irrelevant för mig."

En sak Du kanske glömmer bort i sammanhanget är alla videoklipp (såväl som andra slags länkar) du INTE klickar på grund av att de inte ens fångar din uppmärksamhet på grund av allt annat som effektivt redan krigar om din uppmärksamhet.

Hata eller Älska det men Clickbait används för att det fungerar på det stora hela.

Svarar du på mitt inlägg så berättar jag "Hur Du blir mångmiljonär på att sälja liggande bajskorvar i duschen!"

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av SleeZy:

Enkelt i teorin

Men folks definitioner av begreppen du citerade är olika, och vissa skulle dra gränsen tidigare än det tex.

En annan grej som brukar agera vattendelare är ju humor. En del tycker att det aldrig under några omständigheter hör hemma på SweClockers medan många uttrycker väldigt stor uppskattning för det. En del uppfattar humor som just clickbait också.

Så det var därför jag tänkte att det här kunde vara en intressant konversationsstartare.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av Nioreh83:

Jag tycker inte denna ursäkt funkar på Sweclockers. Här har ni ingen algoritm att ta hänsyn till.

Skrivet av SleeZy:

Detta.

Hatar för övrigt clickbait. Extra irriterande när youtubers som vanligvis inte kör med detta, har nu börjat för att kunna synas i.o.m deras(youtubes) algoritmer.

Nja, här är ju "algoritmen" läsarnas dagsform och rubriksättning görs baserat på erfarenhet, men också på det sätt som nämns i artikeln - för att framhäva en artikels existensberättigande och den vinkel som är mest intressant för SweClockers läsare. Att sätta en rubrik är en ständig balansgång i hur mycket som ska avslöjas; om allt står i rubrik läser ingen artikeln; om rubriken är för vag eller utelämnar information som gör att den breda massan inte förstår vad det handlar om händer samma sak. När det är tydligt att så är fallet är det i min mening inte konstigt att justera rubrik för att fler ska läsa om ämnet.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av UndaC:

Det är inte tänkt att vara en ursäkt för något alls

Men om man säger att det är en femgradig skala:
Intetsägande torftigt - informativt - intressant - smått överdrivet - clickbait

Där går ju gränsen för vissa redan när man överskriver steg 1 i skalan och för dem är hela skalan 2-5 clickbait.
Det var väl egentligen det jag personligen tyckte var den intressanta biten av videon. Många relaterar till fenomenet som om det finns två alternativ (vilket väldigt blir att det finns ett rätt och ett fel) - medan det snarare är en skala att förhålla sig till.

I SweClockers fall handlar det precis som du säger inte att bryta genom några algoritmer. Snarare bara om att på ett intressant sätt förmedla det vi skriver om.

På ämnet rubriker, Daily Mail och liknande har sin egen plats i skalan. Är det clickbait? Kanske, men hela artikeln är ju samtidigt i rubriken.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Om man är inne på Sweclockers så är man gissningsvis redan här för att läsa Sweclockers artiklar eftersom Sweclockers artiklar såklart redan har monopol på Sweclockers.com.. go figure. Då vill man ha en objektiv, beskrivande titel för att veta vad man klickar på, och inte behöva klicka på fem clickbait-artiklar varje dag och sedan behöva skumma igenom dom för att se vad det är man har klickat på. Visst kanske det skulle ge några extra-klick till att börja med, men det skulle snabbt bli tröttsamt att behöva göra det eftersom man bara vill läsa artiklarna som man personligen har intresse för, för att sedan kanske trycka på någon tråd i "Nytt i forumet". Och då skulle man ju gissningsvis ganska snart ge upp att trycka på artiklarna över huvud taget istället om man blir tvingad till att behöva skumma igenom ointressanta artiklar varje dag. Och eftersom detta inte är Youtube så kommer dom där extra initiala klicken inte ens ha matat den absolut löjeväckande algoritmen för att ha lockat hit andra nya personer innan man själv slutar att klicka.
Och en nyhetsartikel kan beroende på ämnet vara intressant så länge den är på förstasidan, men är den äldre än 2-3 dagar så är den oftast inte av intresse att läsa längre oavsett vad den handlar om (så länge det inte är någonting man specifikt letat efter). Medan det mesta på Youtube kan man se idag eller om 10 år, det spelar ingen roll när man ser den och därför är det viktigare med clickbait där även fast jag såklart helst inte skulle se det någonstans.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Aloysius:

De flesta människor är ju idioter och det är väl en svår balansgång eftersom det är ickeidioterna som reagerar och kanske inte insatta i hur det fungerar. Sett utifrån verkar det ju sinnesrubbat att en grimas och en dum fråga ger tio gånger så många klick som en vettig thumbnail.

De flesta youtubers brukar ju kommunicera varför de gör det och du brukar den transparensen göra att de flesta accepterar det, så länge innehållet inte påverkas för mycket.

Jag tror LTT till och med har haft en video om hur de strömlinjeformat produktionen av grimaser så det går extremt snabbt att göra videorna för maximalt klick från efterblivna. Och då känner sig ju de vanliga fansen som om de fått reda på en hemlighet och då accepterar de det. Så det går ju att både ha kakan och äta upp den om man är smart.

Ja, eller så drar man till sig företrädelsevis idioter när man har ett tilltal som är idiotanpassat. Men det är ju upp till honom vilken nivå han vill ligga på och hur han prioriterar kvantitet vs kvalitet.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är inte tänkt att vara en ursäkt för något alls

Fast hela Veritasiums video är i princip en ursäkt för varför han använder clickbait. Därav min kommentar.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Jag tycker inte denna ursäkt funkar på Sweclockers. Här har ni ingen algoritm att ta hänsyn till.

Sweclockers måste absolut ta hänsyn till algoritmer.

Permalänk
Medlem

Clickbait är bra. För då är det lätt att se vad man ska strunta i.

Permalänk
Medlem

Jag har avreggat mig från några YT kanaler som börjat med clickbait. Klickar sällan även på blowjob videor i min prenumerationslist.

Jag fattar inte varför det finns i den form det gör nu för tiden. Förstår att folk försökte få så mågna klick som möjligt på sina tidningsartiklar, youtube videor, etc en gång i tiden och då optimerat sina titlar. Sen har det bara börjat gå överstyr då folk märkt att det inte hjälper längre pga att andra redan gör det.
Vad är nästa nivå av clickbait efter detta?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Veritasium är lätt top 5 på youtube!

Väldigt informativt och trevligt upplägg på sina videos!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Det vore ju genitaliskt om Youtube införde ett tagg-system med just clickbait/legitbait som varje användare kunde rösta upp. På så sätt kunde man ju fort sålla bort skräpet.
Men detta kommer givetvis aldrig hända, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är inte tänkt att vara en ursäkt för något alls

Men om man säger att det är en femgradig skala:
Intetsägande torftigt - informativt - intressant - smått överdrivet - clickbait

Där går ju gränsen för vissa redan när man överskriver steg 1 i skalan och för dem är hela skalan 2-5 clickbait.
Det var väl egentligen det jag personligen tyckte var den intressanta biten av videon. Många relaterar till fenomenet som om det finns två alternativ (vilket blir att det finns ett rätt och ett fel) - medan det snarare är en skala att förhålla sig till.

I SweClockers fall handlar det precis som du säger inte att bryta genom några algoritmer. Snarare bara om att på ett intressant sätt förmedla det vi skriver om.

Jag tycker ni har en jättebra balans. Rubriker som gör en intresserad, men samtidigt aldrig vilseledande.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är inte tänkt att vara en ursäkt för något alls

Men om man säger att det är en femgradig skala:
Intetsägande torftigt - informativt - intressant - smått överdrivet - clickbait

Där går ju gränsen för vissa redan när man överskriver steg 1 i skalan och för dem är hela skalan 2-5 clickbait.
Det var väl egentligen det jag personligen tyckte var den intressanta biten av videon. Många relaterar till fenomenet som om det finns två alternativ (vilket blir att det finns ett rätt och ett fel) - medan det snarare är en skala att förhålla sig till.

I SweClockers fall handlar det precis som du säger inte att bryta genom några algoritmer. Snarare bara om att på ett intressant sätt förmedla det vi skriver om.

Denna rubrik är ju fullständig "typ2-clickbait" (om vi följer indelningen som görs i videon) dock, kanske är medvetet och även i detta fall humor, vad vet jag? (Känns faktiskt inte självklart alls, ingressen är ju tydlig humor däremot.)
Det är ju iaf ett kontroversiellt påstående som inte backas upp av varken artikeln eller den inlänkade videon.

Överlag tycker jag att det huvudsakliga problemet som uppstår på Sweclockers är rubriker som är missvisande (som denna), vilket också ofta märks tydligt när det direkt uppstår en konflikt i forumet mellan de som läst rubriken och de som läst artikeln.
Vilket jag befarar anses lyckat, vilket är en känsla jag inte alls gillar angående just situationen på Swec, dvs vilseledande rubriker ger extra mycket "intresse" från läsarna...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Just den videon av Veratasium har jag inte tittat på. Som en liten markering. Inte för att det gör någon skillnad egentligen, men det finns vissa principer man får hålla.
Annars brukar jag alltid kolla Derek's videos som oftast är mycket intressanta. Men clickbait, nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det är inte tänkt att vara en ursäkt för något alls

Men om man säger att det är en femgradig skala:
Intetsägande torftigt - informativt - intressant - smått överdrivet - clickbait

Där går ju gränsen för vissa redan när man överskriver steg 1 i skalan och för dem är hela skalan 2-5 clickbait.
Det var väl egentligen det jag personligen tyckte var den intressanta biten av videon. Många relaterar till fenomenet som om det finns två alternativ (vilket blir att det finns ett rätt och ett fel) - medan det snarare är en skala att förhålla sig till.

I SweClockers fall handlar det precis som du säger inte att bryta genom några algoritmer. Snarare bara om att på ett intressant sätt förmedla det vi skriver om.

Skulle säga att det även finns smak, lukt osv. att ta hänsyn till. En rubrik kan både vara intressant, fyndig och dumförklarande på samma gång. Jag kan väl direkt påpeka att bra rubriksättning är en svår konst framförallt eftersom denne bör beakta önskningarna från målgruppen i fråga. Jag kan också tänka mig att många reagerar på rubriker som svävar iväg till "intressant" för att de är rädda för att Swec ska bli förstört mer än att de personligen störde sig på rubriken.

Jag själv har inget emot en Göteborgsk-fyndig rubrik så länge som den har relevans. Dock är det viktigt att ta hänsyn till att det inte alltför sällan finns läsare bakom skärmen som inte förstår ett skit av vad exempelvis en mosbricka har med en bil att göra.

Förövrigt så skulle jag klassa denna rubrik som klickbete för att den inte har ett skit med hur klickbeten får mig att må bättre som person. Men å andra sidan så inser jag att det var meningen för denna artikel som handlade om just klickbete.

Skrivet av MarcusHuddinge:

Om man är inne på Sweclockers så är man gissningsvis redan här för att läsa Sweclockers artiklar eftersom Sweclockers artiklar såklart redan har monopol på Sweclockers.com.. go figure. Då vill man ha en objektiv, beskrivande titel för att veta vad man klickar på, och inte behöva klicka på fem clickbait-artiklar varje dag och sedan behöva skumma igenom dom för att se vad det är man har klickat på. Visst kanske det skulle ge några extra-klick till att börja med, men det skulle snabbt bli tröttsamt att behöva göra det eftersom man bara vill läsa artiklarna som man personligen har intresse för, för att sedan kanske trycka på någon tråd i "Nytt i forumet". Och då skulle man ju gissningsvis ganska snart ge upp att trycka på artiklarna över huvud taget istället om man blir tvingad till att behöva skumma igenom ointressanta artiklar varje dag. Och eftersom detta inte är Youtube så kommer dom där extra initiala klicken inte ens ha matat den absolut löjeväckande algoritmen för att ha lockat hit andra nya personer innan man själv slutar att klicka.
Och en nyhetsartikel kan beroende på ämnet vara intressant så länge den är på förstasidan, men är den äldre än 2-3 dagar så är den oftast inte av intresse att läsa längre oavsett vad den handlar om (så länge det inte är någonting man specifikt letat efter). Medan det mesta på Youtube kan man se idag eller om 10 år, det spelar ingen roll när man ser den och därför är det viktigare med clickbait där även fast jag såklart helst inte skulle se det någonstans.

Jo men precis så. Om Swec skulle vara fullt i klickbetesrubriker så skulle jag förmodligen läsa mindre utan att de enskilda artiklarna nödvändigtvis ges större utrymme överlag. En ser fortfarande inte skogen för alla träd hur pråliga de än är.

Varför jag skulle läsa mindre är för att jag upplever klickbetesrubriker som patetiska, och jag känner mig korkad om jag klickat på en. Tar det negativa över så finns det ingen anledning för mig att stanna kvar på sidan.

Sedan tycker jag nödvändigtvis inte det är fel med nyheter-på-förstasidan i fallande ordning. Det är fortfarande nya nyheter som jag är här för att läsa och det skapar samtidigt en innehållsrotation. Om populära artiklar skulle komma tillbaka gång på gång just på grund av en algoritm som går på hur mycket trafik de genererat, speciellt om det är ett ämne som upprör och på så vis blir en självuppfyllande profetia, så skulle jag till slut uppleva det som ett barn som tjatar "snälla" för hundrade gången i rad.

Skrivet av Takyon:

Sweclockers måste absolut ta hänsyn till algoritmer.
https://i.imgur.com/aajkOEQ.png

Det där kan vara för att du söker med Google och de har spårat dig såpass att de känner till att du gillar att läsa på Sweclockers. När jag söker på Alder lake på en integritetsanpassad sökmotor så är det Wikipedia som hamnar överst.

Skrivet av ELF:

Jag har avreggat mig från några YT kanaler som börjat med clickbait. Klickar sällan även på blowjob videor i min prenumerationslist.

Jag fattar inte varför det finns i den form det gör nu för tiden. Förstår att folk försökte få så mågna klick som möjligt på sina tidningsartiklar, youtube videor, etc en gång i tiden och då optimerat sina titlar. Sen har det bara börjat gå överstyr då folk märkt att det inte hjälper längre pga att andra redan gör det.
Vad är nästa nivå av clickbait efter detta?

Ja precis. Klickbetesartiklar tar över för att de talar till en lägre, snabbare nivå av hjärnan än vad sakliga artiklar gör. I den stormen av alla enfaldiga budskap så ska en försöka finna guldkornen. Det går liksom inte för en tappar koncentrationen och då såklart blir det skillnad i klick till klickbetens fördel. Om det finns ett visst antal personer som har en viss mängd tid så kommer de bara ha tid att läsa x antal artiklar oavsett om de blinkar i all världens färger eller är svart-vit text (hur kunde bulletin boards ha varit så stort förr annars?). När klickbetesartiklar ligger på samma nivå som bra rubriksatta artiklar gjorde innan klickbete kom så behöver de ta till något ännu lägre för att det ska få genomslag igen och det ska synas skillnad i hur många som "intresserar" sig för artikeln. Konkurrensen finns oavsett och det går fortfarande inte att se skogen för alla träd.

Permalänk
Medlem

Med clickbait är svaret nästan alltid "Nej" så jag brukar bara läsa titeln på en clickbait video sen vet jag svaret och skiter i att kolla.

Sen nu ska ju alla klipp vara extra långa med massa community engagement och allt annat skräp så en sak som tar 30 sekunder att säga eller visa hur man gör dras ut till över 10 minuter.

Det var bättre förr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Housepainter:

Just den videon av Veratasium har jag inte tittat på. Som en liten markering. Inte för att det gör någon skillnad egentligen, men det finns vissa principer man får hålla.
Annars brukar jag alltid kolla Derek's videos som oftast är mycket intressanta. Men clickbait, nej tack.

Som jag tolkade videon är hans slutsats inte direkt chockerande:

Det finns en gråskala med två extremer som samlas under begreppet "clickbait":
1) Att inom ramarna för vad som fortfarande är en saklig representation av innehållet optimera rubriksättning osv för att vara både intresseväckande och begripligt för en så stor grupp som möjligt
2) Att strunta i sakligheten och fuloptimera för att väcka maximalt intresse

Sedan konstaterar han att rubriksättning och val av bild verkligen gör stor skillnad för hur många som klickar, och är därmed extra viktigt för innehållsskaparna på en sajt som Youtube som (nuförtiden) inte är navigationsdriven eller prenumerationsdriven utan trenddriven.

Och då att han själv förstått att han måste jobba med "clickbait" (men då hålla sig inom den delen av spektrat som han anser räknas höra till "typ 1") för att faktiskt effektivt kunna nå ut till folk på Youtube.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Slänger in mitt tips på söndagsmatiné, (föredetta?) speedrunnern Karl Jobst har börjat producera mer och mer journalistiska/grävande videor på senare och släppte en väldigt intressant video om retrospels-sammlande för ett litet tag sedan. Väldigt intressant, ett riktigt scoop som man lär höra mer om framöver.

Permalänk
Medlem

Allting som är menat att väcka uppmärksamhet och därför är mindre tydligt än vad det hade kunnat vara klassar jag som clickbait. Så rubriken "iPhone 13 - en bättre telefon än föregångaren?" är clickbait samtidigt som "iPhone 13 - en bättre telefon än föregångaren." inte är det. Den första rubriken må väcka vår nyfikenhet, men den undanhåller även relevant information. Alltså ett klockrent exempel på clickbait.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Som jag tolkade videon är hans slutsats inte direkt chockerande:

Det finns en gråskala med två extremer som samlas under begreppet "clickbait":
1) Att inom ramarna för vad som fortfarande är en saklig representation av innehållet optimera rubriksättning osv för att vara både intresseväckande och begripligt för en så stor grupp som möjligt
2) Att strunta i sakligheten och fuloptimera för att väcka maximalt intresse

Sedan konstaterar han att rubriksättning och val av bild verkligen gör stor skillnad för hur många som klickar, och är därmed extra viktigt för innehållsskaparna på en sajt som Youtube som (nuförtiden) inte är navigationsdriven eller prenumerationsdriven utan trenddriven.

Och då att han själv förstått att han måste jobba med "clickbait" (men då hålla sig inom den delen av spektrat som han anser räknas höra till "typ 1") för att faktiskt effektivt kunna nå ut till folk på Youtube.

Tack! Nu slipper jag falla dit om ett tag bara för att få reda på vad videon handlar om.