Amazons samma dag-leverans till Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Amazons hemsida är ju fortfarande skit, så jag ser ingen anledning att börja använda den istället för svenska ehandelssidor. Leverans samma dag väger inte upp hur dålig deras site är.

ja, hemsidan är en förolämpning mot användaren

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Dinoman:

Bor man i skogen som jag så är jag glad att leveranserna kommer fram.

Hörru Älmhult, på tal om varor som inte kommer fram eller finns. IKEA?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Jag tror inte detta kommer påverka övriga webbutiker särskilt mycket. Amazon har redan sabbat så mycket för sig med sin dåliga lansering, och de är fortfarande inte ens i närheten av att vara lägst i pris på ens 10% av jämförbart sortiment med andra butiker. Så nej. Detta lurar mig inte. Jag håller moj till de svenska butikerna.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Borde detta vara flaggat som annons eller sponsrat? För egen del tycker jag inte om Amazons utbredande och köper till 95% av Svenska företag.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av fesoj:

Borde detta vara flaggat som annons eller sponsrat? För egen del tycker jag inte om Amazons utbredande och köper till 95% av Svenska företag.

Varför? För att vi skriver om Amazon på samma sätt som vi skulle gjort om Inet, Komplett, Webhallen, etc. ?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Nej tack, hellre gratis frakt och vänta en till tre dagar.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Avstånde enligt google maps

Eskilstuna - Örebro 91,1km
Eskilstuna - Västerås 44,9 km
Eskilstuna - Sthlm (södra) 113 km
Eskilstuna - Sthlm (Norra) 141km
Eskilstuna - Nyköping 83,9km
Eskilstuna- Kumla 97,2/103km beroende på rutt
Eskilstuna - Lindesberg 92,5km
osv osv

Så att säga att det endast sker till Stockholm pga det geografiska läget är skitsnack. Bekommer mig inte att de inte erbjuder frakt västerut från Eskilstuna men som sagt, "skylla" på att Stockholm ligger bäst till kontra plats för lager, jo tjena.

Jämför du Nyköping med Stockholm? 200 personer som har leverans i Stockholm kontra 1-2 vid namn Petri och Janus i Nyköping, klart Stockholm ligger bäst då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Borde detta vara flaggat som annons eller sponsrat? För egen del tycker jag inte om Amazons utbredande och köper till 95% av Svenska företag.

Det är en butik som säljer datorhårdvara så det är relevant för Sweclockers medlemmar oavsett om man (med all rätt) inte gillar butiken.

Att Inet streamar och har erbjudanden för Sweclockers medlemmar är väl i så fall mycket mer en annons eller sponsrat innehåll, men det är det då ingen som klagar på. (Jag tycker inte det är fel att Sweclockers skriver om det heller)

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Borde detta vara flaggat som annons eller sponsrat? För egen del tycker jag inte om Amazons utbredande och köper till 95% av Svenska företag.

lol.
Då hade de inte kunnat skriva om något företag vilket vore idiotiskt.
Och hade du föredragit "#AD" ? Det vore ju värre hur man än ser det än skriva oberoende med det du säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Gillar stockholms-koncetrationen både på Amazon och nyheten.
nej Stockholm betyder inte Sverige, även fast många "stockholmare" (Stockholmare idag är väll mest utbölingar och utlänningar) kanske tror att stockholm centrum of the universe.

Vi, utbölingar (Göteborgare som bor i Stockholm) har inte gjort något med eller mot Stockholmarna vill jag säga. Och Stockholmare (om vi säger nu att man ska vara född i Stockholm för att vara det) är god majoritet.

Sedan kan det bli lite tröttsamt med bittra lantisar som tycker det är supermärkligt att samma service som finns i Stockholm inte finns i deras håla mitt i landet. Det är nämligen inte så märkligt.

Plus att som boende i Sverige ska vi vara glada att Stockholm finns och frodas - för det pumpas pengar UT i landet och nästan hela landet går minus förutom Stockholm.

Och lite källa på det sista: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Offentlig-ekonomi/kommunal-...

La till en källa.
Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Borde detta vara flaggat som annons eller sponsrat? För egen del tycker jag inte om Amazons utbredande och köper till 95% av Svenska företag.

Varför skulle det ses som sponsrat?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Jämför du Nyköping med Stockholm? 200 personer som har leverans i Stockholm kontra 1-2 vid namn Petri och Janus i Nyköping, klart Stockholm ligger bäst då.

Wow😳

Permalänk
Medlem

Har handlat lite småsaker från Amazon och över lag har leveranserna gått väldigt snabbt och priserna har varit okej. Problemet med Amazon är att så fort man beställer något där Amazon inte själva är säljaren så är det som att handla från en knarkarlya. Du har ingen aning om vad du får och var grejerna kommer från.

Amazon är till bredden fylld med kinesiska säljare som säljer uppenbara piratprodukter. Det är allt från kläder till elektronikkomponenter där saker som MAC-adresser och serienummer saknas. Att Amazon låter detta fortgå är för mig helt obegripligt, de främjar i praktiken brott och tjänar dessutom pengar på det. När man ser hur produktbilder är taffligt photoshoppade med stora CE loggor överallt då vet man att det är fake. Har även hittat mängder med produkter där det står i klarttext att kretsarna inte är äkta. De erkänner alltså att kretsarna är kopior. Hur är det ens möjligt.

Nu vill alltså Amazon att de ska kunna frakta hem sitt skit till dig på ett dygn så att du kan njuta av ditt nyinköpta stöldgods.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Värdet på paketet har väll ingen som helst betydelse i sammanhanget?

Betalar du 0 kronor i frakt får du räkna med att paketet ev. kommer lastas på häst & vagn.
Betalar du ex. 1 000 000 kronor kan du förhoppningsvis räkna med att paketet går med direkt-flyg mellan avsändare och mottagare.

Men då får du uttrycka dig bättre.
Du nämnde suddisar så jag fick det till att du även böla om pris på varorna, inte bara fri frakt som även en massa svenska företag erbjuder, oavsett om du köpt varor för 5kr eller 5000kr.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Är Stockholm hela Sverige? Haha meningslös nyhet!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Men då får du uttrycka dig bättre.
Du nämnde suddisar så jag fick det till att du även böla om pris på varorna, inte bara fri frakt som även en massa svenska företag erbjuder, oavsett om du köpt varor för 5kr eller 5000kr.

Skillnad på varans värde och fraktbolagets ersättning. Fraktbolaget prioriterar rimligtvis baserat på deras ersättning för arbetet

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte ett dugg om jag får varan samma dag eller dagen efter.
Bor i Sthlm btw men är trots det inte helt sönderstressad.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Är Stockholm hela Sverige? Haha meningslös nyhet!

Nej, Stockholm är inte hela Sverige. Det står det iofs inte heller i nyheten.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har folk verkligen så bråttom? Tycker "lägg ordern innan kl X så får du den nästa arbetsdag" som Inet, Webbis, NoN m.fl har duger gott och väl.

Folk har alltid bråttom numer. Frågar man dem varför så har de dock inget svar. Amazon vill skapa ett behov som egentligen inte finns för att tjäna mer pengar och fårskocken går på det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Men då får du uttrycka dig bättre.
Du nämnde suddisar så jag fick det till att du även böla om pris på varorna, inte bara fri frakt som även en massa svenska företag erbjuder, oavsett om du köpt varor för 5kr eller 5000kr.

Generaliserade att 90% av kina-paketen till privatpersoner är skräp för ett värde som understiger 100:-, där det även varit fri frakt.

Fri frakt från svenska företag finns ju inbakat i priset för produkten, medans från Kina så har det länge varit kraftigt subventionerat och en minusaffär för alla i distributionsledet. Vet att det skall ändras men det kanske redan har skett...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Vi, utbölingar (Göteborgare som bor i Stockholm) har inte gjort något med eller mot Stockholmarna vill jag säga. Och Stockholmare (om vi säger nu att man ska vara född i Stockholm för att vara det) är god majoritet.

Sedan kan det bli lite tröttsamt med bittra lantisar som tycker det är supermärkligt att samma service som finns i Stockholm inte finns i deras håla mitt i landet. Det är nämligen inte så märkligt.

Plus att som boende i Sverige ska vi vara glada att Stockholm finns och frodas - för det pumpas pengar UT i landet och nästan hela landet går minus förutom Stockholm.

Och lite källa på det sista: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Offentlig-ekonomi/kommunal-...

Vi, födda i Sthlms län, har inte varit majoritet sedan ca. 2015-16, hittade en artikel från 2014 där vi fortf. var en knapp majoritet, 55%. Resterande befolkning är födda någon annanstans i landet, alternativt utomlands. Mer statistik finns att tillgå via länsstyrelsen, SCB etc.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/inte-manga-infodd...

Permalänk
Hedersmedlem

Alltså, till alla er alla lantisar som gnäller på rubriken (ingen nämnd, ingen glömd), den är tekniskt sett korrekt.

Om något kommer till valfri ort i Sverige så har något faktiskt kommit till Sverige. Inet t.ex. är baserade i Göteborg, men de är fortfarande ett svenskt företag.

Bara för att ta ett exempel: Dominos Pizza finns inte i Stockholm, men de finns i andra svenska städer, därmed har de kommit till Sverige, även om de inte finns just exakt där jag är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Spännande att PostNord kan leverera Amazons paket inom landet på timmar, men paket från kina tar veckor eller månader inom landet...

Ja. Var klockrent då Jonas Jonasson skämtade om dem i en av sina böcker.
Det var Chefen som fick en snilleblixt. Om alla klagar på att vi levererar breven en dag försent hela tiden så tycker jag vi skriver att brev ska levereras på två dagar istället för en. Vips kom breven nästan fram i tid till 100% Vissa kom fram på en dag och det måste man se som extra bra service. Så han gav sig själv en bonus.

Skämt och sidor. Då jag beställde från PS1 gamepads från England innan brexit så var de på lastbil dagen efter, senare på dagen flögs de från Köpenhamn till Arlanda. Så mindre än ett dygn var de nära Södertälje där jag bor. Sen hamnade det på kolla importavgifter hos postnord i några veckor. Hade gått fortare att gå till Örebro's sorteringsanläggning än att vänta på deras koll.

Vi får se om de kan leverera. Själv hade jag hellre sett utkörning på lördagar eller söndagar. Skulle bara fungera i tätbebodda områden dessvärre.

Borde fungera i student städer. Där folk är vakna lite dygnet runt. De kan ju kolla på Nederländerna som exempel.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aulo KY:

Vi, födda i Sthlms län, har inte varit majoritet sedan ca. 2015-16, hittade en artikel från 2014 där vi fortf. var en knapp majoritet, 55%. Resterande befolkning är födda någon annanstans i landet, alternativt utomlands. Mer statistik finns att tillgå via länsstyrelsen, SCB etc.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/inte-manga-infodd...

55% då (majoritet) - men hur ser det ut i dag?

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har folk verkligen så bråttom? Tycker "lägg ordern innan kl X så får du den nästa arbetsdag" som Inet, Webbis, NoN m.fl har duger gott och väl.

Ja det är så. Tyvärr är jag likadan.
Man kan vela i veckor eller månader. Men då man väl har bestämt sig vill man ha produkten i förgår.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Plus att som boende i Sverige ska vi vara glada att Stockholm finns och frodas - för det pumpas pengar UT i landet och nästan hela landet går minus förutom Stockholm.

Och lite källa på det sista: https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Offentlig-ekonomi/kommunal-...

Det där är sanning om man enbart tittar på utjämningssystemet. Tittar man på hela nationalekonomin ser bilden helt annorlunda ut. I Stockholm finns ytterst få naturresurser, det produceras ytterst lite el osv. Ytterst lite av intäkterna från jordbruk, skogs- och gruvindustri samt energiproduktion hamnar i de kommuner där de faktiskt sker utan de hamnar i framförallt Stockholm.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Hehe ja, för mig som bor på landet får jag bara post tre gånger i veckan numera. 😛

Hmm, jag bor i centrala Göteborg och får post två gånger i veckan... Paket till brevlådan levererar de däremot dagligen, om de går in vilket de anser att typ inga gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gashemi:

Jag förstår inte hur det ska löna sig, du tappar ju hela distributionscentral effekten som man får vid leverans dagen efter. Tror inte detta kommer erbjudas utanför Stockholm. Om jag inte minns fel så i USA så har dom denna tjänst endast i vissa städer.

På Manhattan kör de 1h och 2h leveransalternativ. Det vore nåt att ha i Sverige.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SiD:

Avstånde enligt google maps

Eskilstuna - Örebro 91,1km
Eskilstuna - Västerås 44,9 km
Eskilstuna - Sthlm (södra) 113 km
Eskilstuna - Sthlm (Norra) 141km
Eskilstuna - Nyköping 83,9km
Eskilstuna- Kumla 97,2/103km beroende på rutt
Eskilstuna - Lindesberg 92,5km
osv osv

Så att säga att det endast sker till Stockholm pga det geografiska läget är skitsnack. Bekommer mig inte att de inte erbjuder frakt västerut från Eskilstuna men som sagt, "skylla" på att Stockholm ligger bäst till kontra plats för lager, jo tjena.

Stockholmare har sämre framförhållning och tålamod

Snabb leverans kan vara bra i vissa fall men oftast är det för mig som privatperson inget absolut krav eller något som jag kan tänka mig att betala extra för.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Skulle hellre se att några av de här bolagen gick i konkurs. Finns redan 6-7+ transportbolag som kör runt överallt plus deras företagsleveranser.