Copyswede kan börja ta ut avgift på smarta klockor och aktivitetsarmband

Permalänk
Medlem

Copyswede har alltid varit parasiter

Permalänk
Medlem

Skönt och betala copyswedes skidresor, byråkratifan.

Permalänk
Medlem

Nu är de i farten igen. Visst, jag privatkopierar de skivor jag köper även om det inte är några hiskeliga mängder. Men jag gissar att som faktiskt gör så är väääääldigt få.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700x, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 5700 Pulse, Kingston A2000 1TB (x2), Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

En del ligger i att vi är med i EU - och vi tillåter privatkopiering. Alltså att man får spela in TV/radioprogram samt göra kopior på sina köpta CDskivcor till vänner. Daterat som fanken - i know. Men det tillåter vi iaf. Gör man det så måste man i EU också ha lagar på plats som möjliggör ersättningsmodeller för det intäktsbortfall som privatkopieringen leder till.

Daterat och daterat. Att piratkopering är tillåten ger oss rätten att ladda ner från öppna strömningstjänster för personlig användning, vilket då är dagens motsvarighet till att spela in TV/radioprogram på video och kassettband.

Så visar en _öppen_ strömmningstjänst någon film eller tv-serie som du inte vill se just då eller inom tiden tiden den är uppe så kan du göra det lagligt och behöver inte skaffa den olagligt, köpa, eller hyra den vill ett senare tillfälle.

----

Att ladda ner bilder på internet är inte en del av piratkopieringslagen, men vänta bara, alla ni som ogillar copyswede, bildskaparna vill också ha era pengar...

https://bildbetalt.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Problemet är att de inte är byråkrater utan ett vanligt PRIVAT företag som gör vinst på detta. Helt sjukt att privata aktörer kan beskatta invånare.

Men är väl moderaternas våta dröm att t.o.m. privatisera skatteindrivningen...

Byråkrati är väl inte direkt kopplat till stadsapparaten? Kan väl vara byråkrater under ett bolag eller en intresseorganisation likväl?

Sen är din sista rad bara rent töntig i mina ögon, men politiken kanske ska lämnas utanför denna tråd i den mån det är möjlig?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av wootz91:

Jag laddade ned Babblarnas vaggvisa via YouTube och förde över den till min klocka.

But....but.....why?! 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Kanske ska ta ut en avgift på högtalare med?
Jag hör grannbarnets musik från deras mopedbil när de kör förbi.
Ingen kopiering men jag 'njuter' ju av obetald musik...

Ring och anmäl dem för olaglig framställning utan avtal... Lite som när en restaurang visar sport utan avtal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Svenska politiker är verkligen en annan art av idioti..

-Vi tar bort kärnkraft! Just ja, btw, om 5 år får ingen köpa en bensin/diselbil längre. WHOPSIE!

Nu vill jag egentligen inte byta samtalsämne, men det där du nämner är ju faktiskt bra. Samhället ska utvecklas frammåt, inte bakåt. Tar man bort gammalt och miljöfarligt så får man företag att storsatsa på NYA teknologier och miljövänliga alternativ. Vad är problemet? Titta på alla bilföretag idag, de står redan mitt i en totalomställning till elbilar. Majoriteten av dessa företag kommer inte sälja en enda bensin-/diselbil om 10 år. Sen räkna på en livslängd på minst 20-25 år för dessa nyproducerade dieselbilar, då är det 30 år tills dessa bilar inte längre körs på våra vägar. Det är ju sjukt segt? Bättre att ta tag i saken och bara köra elbilar nu, så kickar man ingår omställningen och infrastrukturen på allvar. Svenska politiker är inte alltid så tokiga som ni tror...

Copyswede kunde man gott avvecklat samtidigt som kärnkraften också...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av filbunke:

Daterat och daterat. Att piratkopering är tillåten ger oss rätten att ladda ner från öppna strömningstjänster för personlig användning, vilket då är dagens motsvarighet till att spela in TV/radioprogram på video och kassettband.

Så visar en _öppen_ strömmningstjänst någon film eller tv-serie som du inte vill se just då eller inom tiden tiden den är uppe så kan du göra det lagligt och behöver inte skaffa den olagligt, köpa, eller hyra den vill ett senare tillfälle.

----

Att ladda ner bilder på internet är inte en del av piratkopieringslagen, men vänta bara, alla ni som ogillar copyswede, bildskaparna vill också ha era pengar...

https://bildbetalt.nu

Jaja visst har du rätt. Att privatkopieringsersättningen finns där tycker inte jag är fel per se heller. För i vissa fall används det fortfarande vilket på riktigt ger intäktsbortfall som är rimligt att ersätta.

Det jag menade ovan var att folk inte längre spelar in kasetter med låtar från radio eller kopierar över sina CDskivor till vänner.
Visst får vi även lada ner från SVTs strömmar idag. Eller det låter iaf rimligt att så är fallet. Sedan gör väl inte folk det heller i så stor utsträckning längre.

Alltså mängden privatkopiering har gått ner över åren väldigt mycket. För vi använder inte teknik på samma sätt i dag som för 20-25 år sedan. Det är väl mer det som är poängen. Och detta reflekteras inte riktigt i deras siffror.

Men det är väldigt spännande den sista delen. Varför har bildskapare inte fått till ett samarbete med copyswede? Det är helt klart märkligt alltså! Syns att det finns inre spänningar mellan olika upphovsrättsföreträdare ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Copyswede är en fosil. Förlegad restprodukt från tidigt 2000-tal som borde avvecklas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fatmajk:

Nu vill jag egentligen inte byta samtalsämne, men det där du nämner är ju faktiskt bra. Samhället ska utvecklas frammåt, inte bakåt. Tar man bort gammalt och miljöfarligt så får man företag att storsatsa på NYA teknologier och miljövänliga alternativ. Vad är problemet?

Copyswede kunde man avvecklat samtidigt som kärnkraften också...

Ja du kan ju börja med att fundera ut hur vi ska ladda alla elbilar samtidigt som vi tar bort vårt bästa alternativ till elproducering.

Självklart kommer vi kunna fasa ut fossilbilar, men inte på den horisonten de tror.

Sen är vi återigen på frågeställningen om varför Sverige måste vara värst, när vi är så små att vi inte påverkar det globala?

Fine att det är bra att vara i framkant liksom, men någon gräns måste det finnas. Kanske går jättebra att ha elbil i Stockholm, men de som inte bor i en storstad då? Alla de som ser till att vi har mat på bordet?

Nej. Det är 0 tanke och 100 % "se bra ut"-idéer.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaevel:

Om dom läste inlägget om nissen som hackade sin casio miniräknare och kopplade upp den på internet så kanske de borde överväga att lägga avgift på miniräknare också?

Jag menar, man KAN säkert, rent teoretiskt, spela musik från en sådan också.

På min miniräknare "Texas ti 84 plus" kunde jag spela snake. Och några andra spel också. Får ju ta ut extra hög skatt med tanke på den låga flashminnet i den. 0.48 MB om jag minns rätt.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Skrivet av Hugashaka:

Nästa nyhet om denna organisation handlar väl om att de vill ta ut en avgift på dasspapper, för att man kan kopiera upphovsrättsskyddade bilder på det.

Fast det gäller ju bara flerlagers 😉

Permalänk
Medlem

Att man inte bara läger ner Copyswede, dom fyller ingen som helst funktion och kostar pengar, något mer onödigt får man leta efter. Tips, det är snart val, blir en hel del nördröster för det parti som lovar att stänga ner Copyswede.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ja du kan ju börja med att fundera ut hur vi ska ladda alla elbilar samtidigt som vi tar bort vårt bästa alternativ till elproducering.
...
Sen är vi återigen på frågeställningen om varför Sverige måste vara värst, när vi är så små att vi inte påverkar det globala?

Fine att det är bra att vara i framkant liksom, men någon gräns måste det finnas. Kanske går jättebra att ha elbil i Stockholm, men de som inte bor i en storstad då? Alla de som ser till att vi har mat på bordet?

Nej. Det är 0 tanke och 100 % "se bra ut"-idéer.

För det första det här med att "alla ska ladda samtidigt" så kan dessa effekttoppar regleras med batterier, mjukvara och andra smarta funktioner. Jag föreslår att du lyssnar på Solcellskollens podcast, finns på Spotify om du är intresserad av att veta mer hur detta kommer att fungera. Avsnittet med Ferroamp's grundare Björn Jernström pratar bland annat om detta. Sen finns det massor av andra avsnitt där om "elbristen" som många pratar om, bara att ögna igenom listan så finns det massor om det. Jag rekommenderar starkt!

Som du själv nämner så står Sverige alltid i framkant. Det finns en anledning varför det går så pass bra för Sverige som land. Vi har (nästan) alltid den senaste teknologin och vårt samhälle är alltid senast uppdaterad. Det räcker att man åker lite söderut eller österut i europa så ser man direkt att de inte hänger med för fem öre. Elbilar laddas optimalt hemma om man har tillgång till laddstolpe eftersom det är billigast (otroligt billigt drivmedel!), så dvs i storstan är det "svårare" eftersom det är dyrare. Så det är tvärtom ditt argument.

Däremot så har elbilar en väldigt hög inköpskostnad i dagsläget (även inkl bonus malus), det håller jag med om! Men de kommer bli billigare, 100%. Vänta du bara Northvolt är på G att massproducera batterier, infratstrukturen håller på att falla på plats, både i fabriker och på andra delar. Allt nytt kostar mycket. Den senaste iPhonen är alltid svindyr, samma gäller bilar. All ny teknologi kostar mycket. Därför vill man pusha på att omställningen ska gå snabbare, så att priserna dyker ner och fler har råd att köpa.

Permalänk
Avstängd

Jag vill inte gå så OT men det är svårt för mig att låta denna typ av inlägg stå obesvarade.

Skrivet av chrippe7:

Sverige som land är ju verkligen så jävla absurt alltihop, skulle man berätta för andra länder så skulle de skratta åt oss.(Nedan är lite satir, allt är inte 100% korrekt men är bara för att måla upp en rolig bild):
Jag arbetar på ett företag som betalar mig lön, utav den lönen så försvinner ca 30% i skatt(det är dvs om jag inte tjänar för mycket pengar, då ökar skatten till 50%).

Jag tror du behöver kolla din deklaration lite noggrannare. Det är absolut inte omöjligt att du betalar 30% i skatt förstås men de flesta når inte upp till sådana inkomstnivåer, och än färre når upp till 50%. För att betala över 30% i skatt i min kommun så måste jag tjäna någonstans runt 53-54 000 i månaden, inte omöjligt alls men ändå en rätt hög inkomst, för att nå upp till 50% skatt behöver jag ha en månadsinkomst på drygt 370 000, vilket är få förunnat. Detta kan förstås variera en aning mellan olika kommuner.

Citat:

För mitt arbete jag gör så är företaget tvunget att betala 30% arbetsgivaravgift på det hela också. Sen tack vare mitt arbete så har ju mitt företag produkter vi säljer som det sen skattas på också.
Till slut kommer vi till den 25e och jag får ut min lön och pengarna är mina.

Arbetsgivaravgift är inte ovanligt, de flesta EU-länder har det även om utformning och vad som innefattas varierar.

Citat:

Till att börja med så sparar jag undan lite pengar för att kunna ha ett bättre liv och om jag blir av med jobbet eller något händer ska jag ha ett litet kapital så man inte ska behöva hamna i situationen av att leva på bidrag och kosta staten massa pengar. Så för att jag tar detta ansvarsfulla beslut så blir jag bestraffad genom att få skatta återigen på de pengarna, som jag redan skattat på, som jag väljer att investera och nu föreslår även regeringen att jag skatten ska chockhöjas på de pengar jag väljer att spara undan också för att minska risken att leva på bidrag, ta bättre hand om mig själv och minska sjukvårdskostnader, kosta staten pengar osv i framtiden.

Nja, du skattar väl bara på intäkter från sparandet, alltså inte på dina sparade pengar utan på pengarna du får i ränta, avkastning eller liknande? Inte för ISK visserligen men skatten är väldigt låg där så man får ju vara väldigt dålig på att välja fonder om man ska förlora på det.

Citat:

Ah well, lagt undan lite pengar men justja, måste ju ta hänsyn till att jag har en radio och TV-avgift som jag ska betala varje år oavsett huruvida jag kollar på TV eller lyssnar på radio, är en sån avgift alla måste betala utan anledning.

Betalar du TV-licens fortfarande så tror jag du behöver se över dina stående överföringar eller något för den avgiften togs ju bort. Däremot har vi en media-avgift på skatten. Den finansierar mer än bara TV och radio dock.

Citat:

Men ja, dags för det roliga att handla lite, har ju funderat på att skaffa bil men då bensinen är bland världens dyraste och man även planerar att höja skatten på det så är det inte ekonomiskt försvarbart med inkl skatten man måste betala på att bara äga en bil.

Bensinen här är inte så dyr om man kollar på hur det ser ut för resten av EU. Och skatten på bilar är låg här, exempelvis har vi bara 25% moms på köp av en ny bil medan våra grannländer alla har runt 100% skatt på det (om man inte köper elbil eller så förstås).

Citat:

Så det får bli till att jag åker kommunalt, med ett av världens dyraste biljettsystem(SL) så hoppar jag på buss/tåg som mer eller mindre aldrig är i tid och stängs av till och från kontinuerligt under året. Och då ska vi inte ens prata om när det börjar snöa, då kan man få vänta upp till 2-3 timmar på tåget.

Biljettsystemet var säkert dyrt men biljettpriserna i Stockholm, eller någonstans i Sverige egentligen, är inte särskilt höga. Personligen hade jag hellre sett helt skattefinansierad lokaltrafik, då hade man sluppit att lägga en massa pengar på biljettsystem, men i allmänhet så är det ganska billigt ändå. Jämför man Stockholm och Göteborg så är biljetterna aningen dyrare i Stockholm men de gäller också för hela länet, i Göteborg gäller de bara för kommunen och ska man röra sig något längre som till eller från en grannkommun så blir det direkt dyrare.

Citat:

Nu är jag iallafall i affären så dags att handla lite mat, vilket företaget som jag handlar av betalar skatt på samt arbetsgivaravgifter till alla medarbetare i butiken som innebär att de måste höja priserna på varorna som det i slutändan blir jag som betalar för. Justja, glömde bort att jag också betalar skatt på maten jag handlar.

Jo men det är så det funkar liksom. Dina inköp betalar alla kostnader för att producera produkten inklusive eventuella skatter och avgifter för alla personer som har varit delaktiga, jag vet inte hur det skulle fungera om det inte var så? Och försäljningsskatt är standard i de flesta länder.

Citat:

Sätter mig ner i soffan för att kolla på lite TV och så bara smäller det, poff. TV:n trasig så måste ta mig till en elektronikaffär för att köpa en ny TV. Utöver att företaget i sig ska skatta på TV:n samt betala arbetsgivaravgift på sina anställda som jag får stå för har vi även i Sverige en trevlig elektronikskatt som innebär att elektronik beskattas och är något alla måste betala vare sig man vill eller inte.

Tja, man kan förstås ha åsikter om elektronikskatten, jag tycker inte den är jättebra utformad, men tanken är ju ändå att straffbeskatta varor med giftiga kemikalier vilket ju är bra. Däremot vet jag inte varför man ändå får betala även om man har eliminerat kemikalierna det handlar om, även om det bara är en väldigt låg skatt i så fall.

Arbetsgivaravgiften är vad den är, en avgift för att ha anställda, inte direkt relaterat till vad du köper eller så så jag vet inte varför du behöver ta upp det om och om igen.

Citat:

Sen har vi ett trevligt institut som heter CopySwede som ska ha betalt för att TV:n har lagring på sig utifall att jag skulle få för mig att kopiera lite CD-skivor och lägga innehållet på TV:n.

Jo det är skit. Som sagt fanns det ju någon form av logik när det var kassetter och tomma skivor, även om jag inte håller med om resonemanget, men sedan dess har det ju sprungit iväg i en riktning som knappast någon (utanför CS och vissa "innehållsskapare") kan tycka håller.

Citat:

Justja, sen får jag ju inte heller glömma igen skatten jag betalar på TV:n jag köpte.

Alltså, haha vilket land vi lever i. Du gamla, du fria. Inte fan känner jag mig speciellt fri men de har fan i mig rätt i att de har ett jävligt gammalt sätt att tänka på hur man tar hand om ett land och dess invånare.

Jag vet inte hur du menar att det är gammaldags. Vi lever i ett modernt välfärdssamhälle, alltså använder vi skattemedel för att finansiera bland annat välfärd och någonstans behöver pengarna komma in liksom (eller, man hade ju kunnat "trycka nya pengar" också, men på något längre sikt hade det ju varit katastrofalt förstås). De flesta västländer har ett liknande upplägg. Ett undantag är USA där exempelvis sjukvården är mer privat finansierad och skatterna därmed något lägre, men kostnaden för sjukvård är också väldigt mycket högre än här och kvaliteten sämre så jag vet inte om det är något att sikta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Förlåt att jag drar lite på smilbanden åt detta stycke, men det är lite underhållande med den standardiserade svenska bitterheten.
Faktum är att under helåret 2020 så var 96% av pendeltågen i tid, och hela 99% av tunnelbanans avgångar.
Detta är statistik insamlat av SL/Trafikförvaltningen/MTR.

Vi i Sverige är rätt liberala i tolkningen av vad som är ett försenat tåg.
Den mest godtagna definitionen verkar vara att +5.95min är punktligt.
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/jarnvag/jarnkoll-...

96% i tid gäller för +10min.

Blev lite off topic, men även om Sveriges tågtrafik är relativt punktligt så är 26% av tågen ej i tid, här borde vi ta lärdom av Japan.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Det krävs verkligen ett land som sverige för att ett privat företag ska kunna hålla på såhär.. helt otroligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Betyder det att om jag via Netflix egna app väljer "gör tillgänglig off-line" på Queens Gambit så kan Netflix begära kompensation från CS? Har inte jag redan betalat för det här?

Nä, det är ett av deras argument, då det är privatkopiering att flytta från en medium (streaming) till en lagringsenhet... även som du säger så har rättighetsinnehavaren redan fått ersättning för denna användning ifrån netflix.

CS borde läggas ner, de har spelat ut sin roll för länge sen, de som producerar material får redan ersättning via streamingtjänsterna och det kan inte ens vara en promille som delar med sig av en privatkopia till en kompis nu för tiden.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Förlåt att jag drar lite på smilbanden åt detta stycke, men det är lite underhållande med den standardiserade svenska bitterheten.
Faktum är att under helåret 2020 så var 96% av pendeltågen i tid, och hela 99% av tunnelbanans avgångar.
Detta är statistik insamlat av SL/Trafikförvaltningen/MTR.

Det ligger tydligen i vår kultur att klaga på allt som egentligen fungerar riktigt bra! Det märks väldigt tydligt att majoriteten av svenska folket aldrig bott utomlands och sett hur det fungerar i andra länder. Men visst är det bra att vara kritisk

Permalänk
Hjälpsam

Väldigt märkligt att en organisation, fått rätt att ta ut skatter i Sverige.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

Om du ser till att du kan resa inom hela Stockholms län för 38:- för en enkelbiljett, eller för dina 930:-/mån så finns det dyrare ställen i Sverige. I Skåne kostar det t.ex. 1199:-/mån för att få åka inom hela Skåne län, eller runt 2300:-/mån om du vill kunna resa till/från Köpenhamn under en månad.

Japp, här där jag bor så kostar det typ 40 spänn och då kommer jag typ max 5 km i kommunen. Allt är egentligen dyrare än i Stockholm gällande konsumtion. Jag bodde i sthlm i många år och det är fasiken inte dyrt...tvärtom...utbudet är enormt och det finns konkurrens. Testa det i en småstad....svindyrt.

Nu pratar jag inte bostad såkart...där är det annat

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Vi i Sverige är rätt liberala i tolkningen av vad som är ett försenat tåg.
Den mest godtagna definitionen verkar vara att +5.95min är punktligt.
https://www.trafikverket.se/resa-och-trafik/jarnvag/jarnkoll-...

96% i tid gäller för +10min.
https://www.trafikverket.se/contentassets/b75a37cf6f954298911a8e10752a4788/diagram_punktlighet.png

Blev lite off topic, men även om Sveriges tågtrafik är relativt punktligt så är 26% av tågen ej i tid, här borde vi ta lärdom av Japan.

Japan är betydligt bättre förutsättningar vad jag förstår, både när det gäller de massiva perngar som läggs på det för att det ska fungera perfekt, samt variation i hinder som väderlek.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nr42:

Betyder det att om jag via Netflix egna app väljer "gör tillgänglig off-line" på Queens Gambit så kan Netflix begära kompensation från CS? Har inte jag redan betalat för det här?

Nä. Riktigt så hänger det inte ihop. Det är främst andra organisationer som företräder upphovsrättsinnehavare som får ta del av det copyswede samlar in. Inte företag. Alltså, stim, sami, svenska tonsättare och liknande är väl snarare mottagarna. Och de fördelar pengarna vidare. Inte företag så som spotify eller netflix.

Mer om var de skickar pengar finns att läsa på copysweds hemsida.

Men du har ju helt rätt i att man redan har betalt för tjänsten att kolla offline. Privatkopieringsavgiften är till för att ersätta intäktsborfall. Här finns ingen sådan aspekt på något sätt. Funktionen med offilineläge är en del av tjänsten som man faktiskt betalar för så det finns verkligen noll grund eller fog för copyswede att få det här till att vara privatklopering. Det är orimligt.

Skrivet av Mindfighter:

Nä, det är ett av deras argument, då det är privatkopiering att flytta från en medium (streaming) till en lagringsenhet...

Bolaget borde läggas ner, de har spelat ut sin roll för länge sen, de som producerar material får redan ersättning via streamingtjänsterna och det kan inte ens vara en promille som delar med sig av en privatkopia till en kompis nu för tiden.

Copyswede är inte riktigt ett bolag utan det är en ekonomisk förening. Dess ägare är ett gäng olika intresseorganisationer som företräder upphovsärttsinnehavare på olika sätt.
Det är alltså copyswedes ägare som avgör vad som händer med denna förening. De ser ett mervärde i att copyswede gör gemensam sak i att driva in pengar åt alla dessa olika organisationerna så slipper de själva sköta indrivningen.
Grundtanken är att det är bättre med en gemensam organisation som sköter all inkasering av privatkopieringsavgifter istället för att ha ett gäng olika aktörer som alla vill ha mindre pengar. Det skulle bli krångligare, mer byråkratiskt meck och mindre spetskompetens på områdert. Lösningen var att samla den här tjänsten i en gemensam förening som sköter insamlingen åt alla. Det är copyswede.

Så länge den viljan från deras företrädare och ägare finns kvar - och lagen inte hindrar dem så kommer copyswede finnas kvar.

Och ja, viljan att tjäna pengar lär inte försvinna av sig själv hehe. Det enda som kan bryta det här är ändrad lagstiftning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Ja du kan ju börja med att fundera ut hur vi ska ladda alla elbilar samtidigt som vi tar bort vårt bästa alternativ till elproducering.

Elbilarna i sig utgör inget problem för elförsörjningen, även om alla bilar skulle bytas till elbilar så har vi ett överskott (som vi idag exporterar) som är mer än vad de kräver. Däremot har vi ju några väldigt elberoende industrier som kommer att kräva mer el i framtiden, vilket är en utmaning men knappast oöverstiglig.

Citat:

Självklart kommer vi kunna fasa ut fossilbilar, men inte på den horisonten de tror.

Utfasningen i försäljningsledet kommer förstås att gå exakt så fort som "de tror" då det är de som bestämmer när det måste ske. Sen får man ju se hur länge gamla bilar lever kvar, och hur man löser det framöver. Bensinen lär gå upp ganska rejält i hyfsad närtid så jag tror vi kommer att se mycket typ etanolkonverteringar och så. Men jag tror också att bilar med förbränningsmotorer kommer att försvinna hyfsat snabbt efter förbudet för nyförsäljning, bortsett från entusiastbilar förstås.

Citat:

Sen är vi återigen på frågeställningen om varför Sverige måste vara värst, när vi är så små att vi inte påverkar det globala?

Du menar bäst antar jag? Varför ska Sverige vara bäst? För att vi har möjligheterna att vara det.

Citat:

Fine att det är bra att vara i framkant liksom, men någon gräns måste det finnas. Kanske går jättebra att ha elbil i Stockholm, men de som inte bor i en storstad då? Alla de som ser till att vi har mat på bordet?

De som har svårast att byta till elbil är just de som bor i lägenheter framför allt i äldre hus eller områden där man parkerar på gatan. Alltså stadsbor. Bor man på landet har man oftast ett eget hus och kan därför ladda sin egen elbil och det täcker vardagsbehovet för nästan alla, man har också möjlighet att exempelvis sätta solpaneler på sitt hus och därmed försörja ens bil med el utan att belasta elnätet så mycket. Sen finns förstås gruppen som kör extremt långt, typ "handelsresande", trombonreparatörer och liknande. De behöver förstås ett nätverk av snabbladdare för att elbilar ska fungera, vilket jui är på gång liksom.

Citat:

Nej. Det är 0 tanke och 100 % "se bra ut"-idéer.

Ok.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Väldigt märkligt att en organisation, fått rätt att ta ut skatter i Sverige.

Ja, undrar var man ansöker om det? Jag vill också börja ta ut skatt...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Blev lite off topic, men även om Sveriges tågtrafik är relativt punktligt så är 26% av tågen ej i tid, här borde vi ta lärdom av Japan.

Självklart finns det alltid områden där man behöver arbeta vidare.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Bildexpert

Jag tycker personligen att hela avgiften och hur den används är väldigt konstig. Kikar man på priserna som vi konsumenter betalar så är det ju inga jättesummor vid enstaka köp förstås, men det här är alltså pengar som i slutändan går till upphovsrättsinnehavare och medlemsorganisationer. Kikar man på deras sista redovisning betalades det ut 280,792,519 SEK till dessa i fjol av Copyswede.

Är det verkligen så stora bortfall som orsakas av privatkopiering? Och om så är fallet, hur vet vi att pengarna hamnar rätt och att de som tar smällen också bidrar till ökat bortfall? För mig går detta inte ihop.

Kanske mest provocerande är pengarna som går till rättighetsinnehavare av program som sänts i Public service. Dessa aktörer får redan pengar som kommer från skattebetalare och således redan är fullt finansierade enligt avtal. Mao finns det inga förlorade intäkter alls hur man än vrider och vänder på saken. Är personligen helt för ett öppet Public service och betalar gladeligen den avgiften men externa produktionsbolag som säljer sitt material till SVT har ingen anledning att få ta del av de pengar som Copyswede drar in. Det är direkt vansinne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Copyswede är inte riktigt ett bolag utan det är en ekonomisk förening. Dess ägare är ett gäng olika intresseorganisationer som företräder upphovsärttsinnehavare på olika sätt.
Det är alltså copyswedes ägare som avgör vad som händer med denna förening. De ser ett mervärde i att copyswede gör gemensam sak i att driva in pengar åt alla dessa olika organisationerna så slipper de själva sköta indrivningen.
Grundtanken är att det är bättre med en gemensam organisation som sköter all inkasering av privatkopieringsavgifter istället för att ha ett gäng olika aktörer som alla vill ha mindre pengar. Det skulle bli krångligare, mer byråkratiskt meck och mindre spetskompetens på områdert. Lösningen var att samla den här tjänsten i en gemensam förening som sköter insamlingen åt alla. Det är copyswede.

Är man rättighetsinnehavare så får man se till att tjäna pengar på det man producerar, precis som alla andra branscher måste se till att ta betalt för det man producerar och som alla rättighetsinnehavare idag redan gör genom att ta betalat av streamingleverantörer, musik som sänds på radio o.s.v. o.s.v.

Det copyswede företräder är att tjäna pengar på helt orelaterade produkter som någon annan producerat... som hårddiskar, klockor, telefoner o.s.v. Är de så kåta på intäkter från t.ex. smarta klockor så får de väl skapa "Copyswede-the-clock" och kränga...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mindfighter:

Är man rättighetsinnehavare så får man se till att tjäna pengar på det man producerar, precis som alla andra branscher måste se till att ta betalt för det man producerar och som alla rättighetsinnehavare idag redan gör genom att ta betalat av streamingleverantörer, musik som sänds på radio o.s.v. o.s.v.

Det copyswede företräder är att tjäna pengar på helt orelaterade produkter som någon annan producerat... som hårddiskar, klockor, telefoner o.s.v. Är de så kåta på intäkter från t.ex. smarta klockor så får de väl skapa "Copyswede-the-clock" och kränga...

Ja jag håller med dig hela vägen ;).
Modellen är förlegad och leder till väldigt märkliga upplägg i dagsläget. Jag gillar dem inte mer än dig hehe.

Det var knappast ett försvar för deras existensberättigande jag skrev om.
Snarare var det en förklaring till varför föreningen inte läggs ner.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled