Panpricers.com, kräver ytterligare pengar, efter full betalning. Återbetalning dröjer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGold:

Nej, du har rätt. Hon är ett svin, absolut. Bra där!

Ber du kassörskan på Ica dra åt helvete när köttfärsen går in för 99kr/kg ist för 94kr/kg?

ICA är ett legitimt företag som ibland gör mindre misstag.
Panpricers begär pengar för att förfölja ordar de redan accepterat. Hur många gånger har det fungerat? Skriva falska priser och sen kontakta köparen och begära mer pengar? Det är inget som händer av en olyckshändelse utan ett aktivt val. De är ett företag som engagerar sig i bedrägeri på ett sätt som ICA inte gör.

Att jobba för ett sådant företag är som att jobba för ett pyramidspel. Det är inte moraliskt neutralt att delta i sådana verksamheter.

Sen säger jag inte att man ska vara otrevlig mot dessa människor. Bara att de inte förtjänar någon respekt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

ICA är ett legitimt företag som ibland gör mindre misstag.
Panpricers begär pengar för att förfölja ordar de redan accepterat. Hur många gånger har det fungerat? Skriva falska priser och sen kontakta köparen och begära mer pengar? Det är inget som händer av en olyckshändelse utan ett aktivt val. De är ett företag som engagerar sig i bedrägeri på ett sätt som ICA inte gör.

Att jobba för ett sådant företag är som att jobba för ett pyramidspel. Det är inte moraliskt neutralt att delta i sådana verksamheter.

Sen säger jag inte att man ska vara otrevlig mot dessa människor. Bara att de inte förtjänar någon respekt.

Jag kommer ihåg en viss köttskandal för några år sedan där ICA-butiker märkte om utgånget kött. Det är bedrägeri om något. Men absolut, ett misstag i det stora hela.

Min poäng är att det hjälper om man börjar med en trevligare ton mot personen man pratar med.

Permalänk
Avstängd

Jag hoppas att Du får pengarna tillbaka.

Vad jag förstått av den lilla "research" jag gjort så är Panprices helt enkelt en importör från massa europeiska länder för att kunna köpa in tull- och momsfritt på något vänster.

De verkar köpa allt från olika andra återförsäljare eller eBay-liknande sajter. Självfallet kan de då inte påverka om någon av dessa säljare höjer priset än vad de erbjöd dig.

Hursomhelst så finns det självfallet en risk att "företaget" försöker köra med en fuling då kanske faktiskt fick grafikkortet till det inköpspriset men vill påstå att de inte fick det så de kan få större marginal.

Säg lugnt och sansat att Du vill ha pengarna tillbaka och helt enkelt gjorde ett misstag.

Säg samtidigt att vägrar "de" (0 anställda enligt deras bolagsregistrering, hm) påbörja/genomföra återbetalningen inom 5 dagar så kommer Du att behöva gå till polisen för ekobrott med husrannsakan till den registrerade adressen för aktiebolaget. Överdrivet ja, men få det så kallade "företaget" att agera.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Detta.

Skrivet av panprice:

Hej Kristian,

Tack för ditt mejl. Vi har fått återbetalning från återförsäljaren idag och därför återbetalat dig idag. Jag beklagar att det tog lite mer tid än förväntat. Det tar 3-4 arbetsdagar.

Vi önskar dig en fortsatt trevlig dag!

Vänliga hälsningar,
Lauriina

Och detta får jag inte riktigt att gå ihop!

Skrivet av panprices_sverige:

När TS sedan valde att bli återbetald brast våra interna rutiner vilket gjorde att återbetalningen från vår sida triggades först 2021-09-06. Denna process håller vi på att ändra internt vilket tyvärr inte gynnade TS. Det vanligaste förekommande för oss är att konsumenter väljer att betala med Klarna vilket har fördelen att konsumenten inte behöver ligga ute med slanten och att vi helt enkelt hade kunnat stryka fordran.

Ni väntade på återbetalning från återförsäljaren.
Vilket måste betyda att ni lade till mellanskillnaden när ni lade beställningen.
Och om man hade betalt med Klarna så ligger ni alltså ute med hela summan tills ni har skickat ut varan?
Varför är det så stor skillnad att ni lägger ut pengar i Klarnas fall men inte vid kort bet, trots att ni uppenbarligen KAN lägga ut pengarna vid en kort bet?

Heller har Lauriina sagt fel/dragit en rövare?
Dvs att ni INTE lade ut mellanskillnaden?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Tycker det hela verkar ha ett knepigt upplägg. Visst kan man erbjuda en "köpförmedlingstjänst", men när hela sajten är full av varor med priser angivna så ger det intrycket att man säljer dessa varor, inte en tjänst.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Butiksrepresentant
Skrivet av Allexz:

Välkommen.

Har du lust att ta ställning till skillnaderna mellan de regler som till synes upprättats godtyckligt här
https://panprices.com/se-sv/returns-and-refunds

jämfört med det som kan läsas här?

https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-...
https://lawline.se/answers/angerratt-vid-bruten-forpackning

Tänker främst på att konsumenten i Sverige har rätt till 14 dagars ångersrätt från det att de emottar produkten.
Detta innefattar att man får lov att bryta förpackning och testa varan och ta ställning till om man vill behålla eller ej.

Samt att (lite av ett antagande här, då jag inte gjort ett köp med er och faktiskt inte vet) ni vill att man returnerar direkt till ursprungssäljaren, trots att man ingått i ett avtal med er, och inte tredjepart?

Tack för frågan!

I Panprices roll som köpmäklare agerar vi på uppdrag av konsumenten genom att lägga beställning på produkten å konsumentens vägnar. När ordern är lagd hos säljaren ingår konsumenten och säljaren ett köpekontrakt. Konsumentskyddslagstiftningen vid distansköp gäller mellan konsumenten och säljaren.

Länken till vår informationssida beträffande returer syftar till att ta bland annat ta höjd för undantaget då ångerrätten inte gäller såsom vid köp av in-ear hörlurar på grund av hygien exempelvis.

Panprices uppdrag upphör dock inte när beställningen är lagd. Vid en retur skickar konsumenten tillbaka produkten till säljaren men Panprices hjälper konsumenten med kommunikationen mot säljaren. I det ovanliga fall att en säljare exempelvis skulle neka en retur där det är uppenbart att ångerrätten gäller blir det en fördel för konsument att Panprices kan driva den diskussionen mot säljaren. I och med att Panprices representerar fler konsumenter får vi ofta mer gehör gentemot säljaren jämfört med den enskilda konsumenten som driver samma fråga på egen hand.

Permalänk
Butiksrepresentant
Skrivet av grizzly666:

Detta.
Och detta får jag inte riktigt att gå ihop!
Ni väntade på återbetalning från återförsäljaren.
Vilket måste betyda att ni lade till mellanskillnaden när ni lade beställningen.
Och om man hade betalt med Klarna så ligger ni alltså ute med hela summan tills ni har skickat ut varan?
Varför är det så stor skillnad att ni lägger ut pengar i Klarnas fall men inte vid kort bet, trots att ni uppenbarligen KAN lägga ut pengarna vid en kort bet?

Heller har Lauriina sagt fel/dragit en rövare?
Dvs att ni INTE lade ut mellanskillnaden?

Tack för att du önskar förtydligande.

I detta fall hade teamet av misstag först lagt beställningen på produkten och sedan i efterhand insett att priset var inkorrekt. Baserat på vår interna policy skulle återbetalningen ske omgående då misstaget låg på vår sidan och inte TS. Det som istället skedde var att vi felaktigt väntade på återbetalningen från säljaren. Detta uppmärksammades då vi såg återbetalningen från säljaren 2021-09-06 varpå vi triggade återbetalningen till TS klockan 14:33. TS hörde sedan av sig per mail senare samma dag klockan 16:46 att efterlysa återbetalningen.

Detta misstag får inte hända igen vilket är anledningen till att vi har ändrat våra interna rutiner vilket jag syftade på i mitt ursprungliga inlägg.

Min poäng runt att betala med faktura från Klarna är att till skillnad från kort hade vi kunnat häva fordran varpå TS hade kunnat ignorera fakturan. En återbetalning av ett kortköp är inte lika smidigt då pengar flödas genom banksystemet och processen blir beroende av mottagarbankens rutiner för återbetalning, se Stripe's artikel på temat här.

Permalänk
Butiksrepresentant
Skrivet av PeCe:

Tycker det hela verkar ha ett knepigt upplägg. Visst kan man erbjuda en "köpförmedlingstjänst", men när hela sajten är full av varor med priser angivna så ger det intrycket att man säljer dessa varor, inte en tjänst.

Tack för din kommentar. Om det inte är tydligt för dig är det nog inte helt tydligt för andra heller. Vi får jobba mer på detta.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt. Menar du att alla priser på alla varor på eran sida kan komma att ändras (bara uppåt gissar jag) efter att man betalt om ni inte får tag på produkten ni har uppe för ert förväntade inköpspris? Alltså stämmer inga "priser"?

Eran marginal ligger alltså där, och all risk hos kunden?

Gissar att jag missförstår.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av panprices_sverige:

Tack för frågan!

I Panprices roll som köpmäklare agerar vi på uppdrag av konsumenten genom att lägga beställning på produkten å konsumentens vägnar. När ordern är lagd hos säljaren ingår konsumenten och säljaren ett köpekontrakt. Konsumentskyddslagstiftningen vid distansköp gäller mellan konsumenten och säljaren.

Länken till vår informationssida beträffande returer syftar till att ta bland annat ta höjd för undantaget då ångerrätten inte gäller såsom vid köp av in-ear hörlurar på grund av hygien exempelvis.

Panprices uppdrag upphör dock inte när beställningen är lagd. Vid en retur skickar konsumenten tillbaka produkten till säljaren men Panprices hjälper konsumenten med kommunikationen mot säljaren. I det ovanliga fall att en säljare exempelvis skulle neka en retur där det är uppenbart att ångerrätten gäller blir det en fördel för konsument att Panprices kan driva den diskussionen mot säljaren. I och med att Panprices representerar fler konsumenter får vi ofta mer gehör gentemot säljaren jämfört med den enskilda konsumenten som driver samma fråga på egen hand.

Fast... Det är väl till panprice vi betalar pengarna? Tror CDON och Amazon redan försökt bli av med returrätten då de också förmedlar vidare till andra butiker. Men om pengarna går till Er så är ju ni säljaren. Giganterna förlorade tvisterna så om ni har hittat ett kryphål så är ju mitt tips att sälja hur ni gör till dessa företag

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Problemet löst!

Fick mina pengar idag. Kan tyvärr inte editera första inlägget, så jag får bara rapportera av här på slutet.

Som redan utretts har kanske inte Panpricers haft flyt i detta ärendet.
De missade att göra återbetalningen första datumet. Men...
De gjorde återbetalning när jag efterlyste pengarna den 6te.
Ibland är det helt otroligt vad fel det kan gå, när det börjar...
Panpricers missade med en vecka. Sedan var pengarna spårlöst försvunna i ytterligare tolv dagar, för att idag, en lördag, utan förvarning dimpa ner på kontot.

Tom på Panpricers ringde upp mig den 7de eller 8de, och bedyrade att han återbetalat beloppet. Han skickade PDF med utdrag från sin bank för att bevisa det. Vi har haft en dialog hela vägen efter att de faktiskt gjorde en återbetalning. Vi har jagat pengarna från två håll.
Han lovade mig också införskaffa grafikkortet i fråga till lovat pris, även om de skulle gå minus på den affären.
Men pga att pengarna (Inte Tom's fel) inte fanns hos vare sig Panpricers, eller på mitt konto, vågade jag inte sticka ut hakan.
Då fanns det fortfarande tre kort hos en tysk handlare, men de är nu borta för länge sedan.

Då jag inte har tidigare erfarenhet av säljaren, litade jag givetvis inte ett dugg på några löften därifrån, pengar saknades, punkt!
Men sakta började jag tippa över, då jag fick hel mysko behandling av min "bank" (De vars namn står på VISA kortet.)
Fick beskedet att det kan ta upp till fem bank dagar, hör av dig om inte...
Efter fem bank dagar när jag efterlyste pengarna igen, fick jag samma svar igen. "Fem bank dagar" bla, bla...

Jag meddelade att jag inte tänker vänta i ytterligare fem dagar, fem dagar kan det ta om pengar skall flyttas, fem dagar har de fått! För ett JA eller NEJ? Har ni fått in pengar eller inte? Behövs inga fem dagar.
Detta var i torsdags. Hade tömt min kalender fredag förmiddag för att ringa polisen och sedan gå till Kronkalle för att börja processen.
Men pga hur "min bank" betedde sig, bestämde jag mig för att vänta. Jag skulle se väldigt dum ut om jag jagade säljaren med Kronofogde, när det egentligen är "min bank" som slarvat bort pengarna.

Skall man summera hela historien lite kort. Så kan man väl säga att, som Tom skrev:
- De flesta väljer betala med Klarna.
Det alternativet ser betydligt attraktivare ut nu. Lite tråkigt då Klarna tar en avsevärd bit av kakan. Det i sin tur tvingar upp priset åtskilliga hundralappar.

Skulle jag handla av Panpricers igen?
Ja, med Klarna.

Har jag lärt mig någonting av denna resa, så är det att VISA (Troligtvis också Mastercard, då det är samma upplägg) suger! Mellan säljaren och köparen finns ett stort svart hål, som heter VISA. Försvinner pengarna där? Vem skall man fråga?
Denna historia slutade inte riktigt som jag förväntade mig. Men jag är glad att jag i slutänden slapp en långdragen rätts tvist för att få igen mina pengar.
Och utan hjälp av Panpricers med dokument att visa för "min bank" om att de betalat, skulle mina pengar troligtvis försvunnit.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Fick mina pengar idag. Kan tyvärr inte editera första inlägget, så jag får bara rapportera av här på slutet.

Som redan utretts har kanske inte Panpricers haft flyt i detta ärendet.
De missade att göra återbetalningen första datumet. Men...
De gjorde återbetalning när jag efterlyste pengarna den 6te.
Ibland är det helt otroligt vad fel det kan gå, när det börjar...
Panpricers missade med en vecka. Sedan var pengarna spårlöst försvunna i ytterligare tolv dagar, för att idag, en lördag, utan förvarning dimpa ner på kontot.

Tom på Panpricers ringde upp mig den 7de eller 8de, och bedyrade att han återbetalat beloppet. Han skickade PDF med utdrag från sin bank för att bevisa det. Vi har haft en dialog hela vägen efter att de faktiskt gjorde en återbetalning. Vi har jagat pengarna från två håll.
Han lovade mig också införskaffa grafikkortet i fråga till lovat pris, även om de skulle gå minus på den affären.
Men pga att pengarna (Inte Tom's fel) inte fanns hos vare sig Panpricers, eller på mitt konto, vågade jag inte sticka ut hakan.
Då fanns det fortfarande tre kort hos en tysk handlare, men de är nu borta för länge sedan.

Då jag inte har tidigare erfarenhet av säljaren, litade jag givetvis inte ett dugg på några löften därifrån, pengar saknades, punkt!
Men sakta började jag tippa över, då jag fick hel mysko behandling av min "bank" (De vars namn står på VISA kortet.)
Fick beskedet att det kan ta upp till fem bank dagar, hör av dig om inte...
Efter fem bank dagar när jag efterlyste pengarna igen, fick jag samma svar igen. "Fem bank dagar" bla, bla...

Jag meddelade att jag inte tänker vänta i ytterligare fem dagar, fem dagar kan det ta om pengar skall flyttas, fem dagar har de fått! För ett JA eller NEJ? Har ni fått in pengar eller inte? Behövs inga fem dagar.
Detta var i torsdags. Hade tömt min kalender fredag förmiddag för att ringa polisen och sedan gå till Kronkalle för att börja processen.
Men pga hur "min bank" betedde sig, bestämde jag mig för att vänta. Jag skulle se väldigt dum ut om jag jagade säljaren med Kronofogde, när det egentligen är "min bank" som slarvat bort pengarna.

Skall man summera hela historien lite kort. Så kan man väl säga att, som Tom skrev:
- De flesta väljer betala med Klarna.
Det alternativet ser betydligt attraktivare ut nu. Lite tråkigt då Klarna tar en avsevärd bit av kakan. Det i sin tur tvingar upp priset åtskilliga hundralappar.

Skulle jag handla av Panpricers igen?
Ja, med Klarna.

Har jag lärt mig någonting av denna resa, så är det att VISA (Troligtvis också Mastercard, då det är samma upplägg) suger! Mellan säljaren och köparen finns ett stort svart hål, som heter VISA. Försvinner pengarna där? Vem skall man fråga?
Denna historia slutade inte riktigt som jag förväntade mig. Men jag är glad att jag i slutänden slapp en långdragen rätts tvist för att få igen mina pengar.
Och utan hjälp av Panpricers med dokument att visa för "min bank" om att de betalat, skulle mina pengar troligtvis försvunnit.

"Han lovade mig också införskaffa grafikkortet i fråga till lovat pris, även om de skulle gå minus på den affären."

Är väl en självklarhet som vilken seriös butik som helst skulle hålla. Att dom kontakta dig för att begära mer pengar är under all kritik..
Vi får hoppas att det här var ett undantag och att det inte inträffar för andra kunder som vågar göra affärer med den här butiken.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Man undrar ju verkligen ifall du hade fått pengarna tillbaka om det inte hade varit för all dålig PR som Panprices fick här på SweC...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AGI:

Man undrar ju verkligen ifall du hade fått pengarna tillbaka om det inte hade varit för all dålig PR som Panprices fick här på SweC...

De har medgett att de gjort ett par missar. Bla att återbetala, när jag först bad om pengar tillbaka. Men de gjorde en återbetalning den 6e. Innan jag publicerade på Swec.
Efter det, var det andra som försökte sno pengarna.
Jag kommer publicera det i lämplig tråd/forum också, som varning för andra.
Nu handlade denna tråd om Panprices.

Måste ändå påpeka att de 12 dagarna pengarna var borta, bidrog Panprices med info de inte nödvändigtvis behövde lämna.
Om det i sin tur bidrog, eller inte? Till att pengarna ändå poppade upp till slut, får vi nog aldrig reda på?
Har de dragit lärdom? Bra!

En gren de faktiskt varit väldigt bra på, från dag ett. De har alltid svarat inom rimlig tid.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGold:

Är ni seriösa med att sitta och försvara denna typen av otrevliga kommentarer till en underbetald serviceperson? Tror du det är den 20-åriga någonting med ett slitigt kundservicejobb som fått för sig att kräva dig på pengar?

Jag förstår att du blir upprörd, men oavsett vad måste man ändå kunna uttrycka sig på ett vänligt sätt till människor. I alla fall tills personen du pratar med ger dig en anledning till att inte tilltala personen med respekt. Håller helt med om att det är ett vedervärdigt sätt att göra affärer på från företagets sida, men att ta ut den på stackars kundserviceanställde är inte rätt alternativ.

Lycka till och jag hoppas du får pengarna tillbaka!

Vill bara inflika att detta är inte att vara otrevlig mot kundtjänst. Jag jobbar med kundtjänst sen några år tillbaka och det Turbonisse har skrivit är en en ljuv sommarbris i jämförelse vad man kan få till sig. Skulle klassa hans kommentarer som lite syrliga på sin höjd. Kan man inte ta att folk blir förbannade av en eller annan anledning kan man välja annat arbete än att sitta på kundtjänst.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁