Amazons samma dag-leverans till Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag har över huvud taget inte tittat på datan men jag är väl medveten om hur Svenskt Näringsliv arbetar. Tror du verkligen själv att de presenterar data som går emot vad de arbetar för?

Jag är helt med dig att man ska ha ett kritiskt tänk när intresseorganisationer av alla slag presenterar sin egen eller andras data - men trist inställning att såga det utan att ens ha kikat på det kan jag tycka. Diagrammet på Ekonomifakta-länken visar hur utjämningssystemet ger pengar åt olika håll - inget jätteavancerat.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bimbim:

Jag är helt med dig att man ska ha ett kritiskt tänk när intresseorganisationer av alla slag presenterar sin egen eller andras data - men trist inställning att såga det utan att ens ha kikat på det kan jag tycka. Diagrammet på Ekonomifakta-länken visar hur utjämningssystemet ger pengar åt olika håll - inget jätteavancerat.

Jag tittar skeptiskt på all statistik eftersom den nästan alltid är vinklad på ett eller annat sätt. Jag tvivlar inte på att det diagram du syftar på är korrekt. Skatteutjämningssystemet är dock en rätt komplicerad historia och visar bara en del av det ekonomiska system som driver vårt land. Det är ganska lätt att få en felaktig bild av hur landets gemensamma resurser fördelas om man förlitar sig enbart på det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Man måste ha sin grejer samma dag.. helst skulle man ju få innan man trycker på knappen...

Kanske är trevligt för konsumenten. Men amazon är nu okända för att behandla sina arbetare som ren avföring.
Saker som detta känns mer som att det är ett steg bakåt.

Permalänk
Medlem

Det skriker lagom och mellanmjölk så det ekar här inne. Hur kan man gnälla över att en hemleverans går fort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Det här är bara början. Snart har de utvecklat en algoritm om beräknar vad du sannolikt kommer att köpa och när, så leverans kan ske INNAN du ens beställt...

Kusin till negativ latens!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Det skriker lagom och mellanmjölk så det ekar här inne. Hur kan man gnälla över att en hemleverans går fort?

Tänk om folk visat samma sävliga tålmodighet när de beställde grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrBoXon:

Någonting säger mig att dina doft-suddisar från Kina med fri frakt inte är särskilt prioriterat jämfört med paket som PostNord faktiskt får betalt för att leverera.

Det spelar ingen roll. Det är deras uppgift. Om det nu ska kosta miljoner i skatte pengar eftersom att de går med förlust i Danmark så får de se till att leverera i tid och till rätt plats.
Har beställt t-shirt från qwertee med DHL från USA det låg ändå på posten i tre veckor innan det skickades vidare till fel utlämmningställe med Postnord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Ja de får oförtjänt mycket skit.

Ja de skickar ju paket till fel ställen, slarvar bort packet, spelar handboll med paketen och kostar hutlöst med skatte pengar för att danska delen går med förlust.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wjnyQ/har-kastar-postno...

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Ja de skickar ju paket till fel ställen, slarvar bort packet, spelar handboll med paketen och kostar hutlöst med skatte pengar för att danska delen går med förlust.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wjnyQ/har-kastar-postno...

Artikeln från 2016 där en kille har en dålig dag på jobbet. Det kan vi nog hitta hos alla företag i världen om vi googlar

Snyggt jobbat säger jag både från Amazon och Postnord! Ingen lätt logistisk uppgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarigan:

Inte ens om Amazon lovade att mina beställda varor skulle levereras inom en timme skulle jag få för mig att beställa något från det skitföretaget.

I Munchen får du hemleverans inom två timmer med Amazon Prime.

Permalänk

Urk. Kommer ändå inte handla från Scamazon.

Permalänk
Inaktiv

Det finns ju lite info om hur mysiga amazon är att ha att göra med i verkligheten både för anställda, kunder och företag som säljer/sålde via dom och det i sig borde göra att man tänker en gång extra tycker man.

Nej tack dom kan stanna hemma i sitt fantastiska land vi behöver inte ytterligare amerikanisering på klotet vi har så det räcker och blir över redan.

Jag kan vänta lite det gör inget och vem vill att nåt ska gå med posten som knappt kan skicka brev rätt eller i tid längre. Snacka om kass samarbetspartner och vem fan bryr sig om varor kommer fram fortare i Stockholm.

Permalänk
Medlem

Ååh vad besviken jag blev när de inte erbjuder det hit upp också 😉

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av matnojje:

Ja de skickar ju paket till fel ställen, slarvar bort packet, spelar handboll med paketen och kostar hutlöst med skatte pengar för att danska delen går med förlust.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wjnyQ/har-kastar-postno...

Tja, testa UPS istället nästa gång, så lovar jag dig att du inte tycker posten är så kassa sen.

Posten får mycket kritik och en del av den är absolut befogad, men folk är också mycket mer entitled idag än förr liksom. Du kanske såg i appen att ditt paket var på en bil på gatan bredvid men sen kom det inte till dig förrän flera timmar senare, vilket förstås är riktigt irriterande. Men det kan ju vara så att chauffören helt enkelt hade ett gäng expresspaket som måste levereras på viss tid exempelvis, och att han därför inte hann med att parkera utanför dig, leta fram rätt paket, bära upp det för trappan och ringa på, för då hade någon annan, som faktiskt betalat för expressleverans, fått sitt paket senare eller liknande.

För ganska många år sedan körde jag bud för Posten Express (eller P.E.X.) och saker händer som ställer till det hela tiden. Om första stället jag ska åka till inte öppnar dörren, vilket hände flera gånger varje dag, så jag fick stå där och ringa, knacka, banka, ringa på telefonen tills någon till slut behagade flytta sitt feta arsel från skrivbordsstolen (ofta synlig från där jag stod utanför och försökte påkalla uppmärksamheten) och komma och ta emot paketet, så sabbade det marginalen för hela morgonen liksom. Eller om adressen är fel, jag körde exempelvis till Akzo Nobel med en lagerhylla en gång för det var den adressen som stod på lappen, och det tog kanske en kvart att lasta ur, sen upptäckte jag att det faktiskt skulle till Asko som låg längre bort på samma gata. Så en kvart till för att få på skiten på bilen igen. Eller folk som ska ha paket hem också är porten låst utan porttelefon och inget telefonnummer. Det blev samtal till nummerupplysningen (detta var innan smartphones) för att få ett nummer eller åtminstone ta reda på vilken våning det var så jag kunde banka på rutan eller något.

Leveranser är inte en exakt vetenskap helt enkelt, saker kan strula. Alternativet är ju att betala väldigt mycket mer och få en dedikerad bil och person som tar ditt paket från terminalen och kör hem det till dig, men då är vi nog uppe i tusenlappar per leverans liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Det skriker lagom och mellanmjölk så det ekar här inne. Hur kan man gnälla över att en hemleverans går fort?

Det är ingen som klagar på snabba hemleveranser. Men du verkar ha missade hela poängen med att Amazon är Amazon o ska bojkottas så hårt det bara går?

Permalänk
Medlem

Jag vägrar ge mina stålar till Bezos.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt av amazon att bara erbjuda det i Stockholm. De flesta saker man vill ha går ändå att få tag på samma dag i Stockholm. Har svårt att se varför jag ska betala extra för samma dag leverans om jag ändå kan hämta saken på närmsta webbhallen eller Kjell & co.

Hade man erbjudit det i andra närliggande orter till eskilstuna hade det kanske vart mer uppskattat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Det är ingen som klagar på snabba hemleveranser. Men du verkar ha missade hela poängen med att Amazon är Amazon o ska bojkottas så hårt det bara går?

Många som frågar om varför stockholmare har så bråttom. Låter som gnäll i mina öron.
Appropå bojkotten. Det är väl vi i Sverige som försöker vara i framkant mot resten av världen i hur vi lever? Kontantfritt, näthandel som dominerar, snabbkassor och avskeda personal. Man ska inte gnälla när man själv bäddat för en sån typ av aktör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, testa UPS istället nästa gång, så lovar jag dig att du inte tycker posten är så kassa sen.

Posten får mycket kritik och en del av den är absolut befogad, men folk är också mycket mer entitled idag än förr liksom. Du kanske såg i appen att ditt paket var på en bil på gatan bredvid men sen kom det inte till dig förrän flera timmar senare, vilket förstås är riktigt irriterande. Men det kan ju vara så att chauffören helt enkelt hade ett gäng expresspaket som måste levereras på viss tid exempelvis, och att han därför inte hann med att parkera utanför dig, leta fram rätt paket, bära upp det för trappan och ringa på, för då hade någon annan, som faktiskt betalat för expressleverans, fått sitt paket senare eller liknande.

För ganska många år sedan körde jag bud för Posten Express (eller P.E.X.) och saker händer som ställer till det hela tiden. Om första stället jag ska åka till inte öppnar dörren, vilket hände flera gånger varje dag, så jag fick stå där och ringa, knacka, banka, ringa på telefonen tills någon till slut behagade flytta sitt feta arsel från skrivbordsstolen (ofta synlig från där jag stod utanför och försökte påkalla uppmärksamheten) och komma och ta emot paketet, så sabbade det marginalen för hela morgonen liksom. Eller om adressen är fel, jag körde exempelvis till Akzo Nobel med en lagerhylla en gång för det var den adressen som stod på lappen, och det tog kanske en kvart att lasta ur, sen upptäckte jag att det faktiskt skulle till Asko som låg längre bort på samma gata. Så en kvart till för att få på skiten på bilen igen. Eller folk som ska ha paket hem också är porten låst utan porttelefon och inget telefonnummer. Det blev samtal till nummerupplysningen (detta var innan smartphones) för att få ett nummer eller åtminstone ta reda på vilken våning det var så jag kunde banka på rutan eller något.

Leveranser är inte en exakt vetenskap helt enkelt, saker kan strula. Alternativet är ju att betala väldigt mycket mer och få en dedikerad bil och person som tar ditt paket från terminalen och kör hem det till dig, men då är vi nog uppe i tusenlappar per leverans liksom.

Ett av de stora problemen är hur förarna inte gör det de ska. Jo, jag förstår att de kan ha det stressigt men samtidigt kan det inte vara så extremt stressigt när de kör in på en gård enbart för att GPSen ska registrera att de varit där, utan att stanna till ens, och sedan skriva att "porten låst och kunden gick ej nå" när de inte ens stannade bilen. Alla är lika dåliga där, Postnord såväl som UPS, Fedex och DHL. Jag har själv stått på balkongen och sett lastbilen komma upp mot min port och slängt på mig skor och försökt hinna ner bara för att upptäcka att den redan försvunnit, har alltså varit hemma och väntat. Sedan har det ibland tagit flera dagar innan grejorna gått hämta ut hos ombuden. Det är sådant som gör mig och andra sura.

Har ringt och klagat om detta flera gånger och i vissa fall har det blivit bättre, åtminstone så länge samma förare kört.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Spännande att PostNord kan leverera Amazons paket inom landet på timmar, men paket från kina tar veckor eller månader inom landet...

Kina ligger långt, inte så konstigt att det tar längre tid

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk

Bor i Norra Norrland, är ytterst tveksam

Visa signatur

CM NR200P | AMD Ryzen5 3600 | 5700 XT | 64GB DDR4 | 1080p@165HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Kina ligger långt, inte så konstigt att det tar längre tid

Därav ’inom landet’ i min kommentar. Efter att de anlänt till Sverige alltså

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på Amazons välkända arbetsvillkor. Samt Syd Koreas motsvarighet: https://www.youtube.com/watch?v=1Xij_cIe5_A

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Skrivet av Hejss:

Hade man erbjudit det i andra närliggande orter till eskilstuna hade det kanske vart mer uppskattat.

Är det inte så att varorna körs till Postnords terminal i Segeltorp och så kan de bara leverera samma dag till de orter som får paket från Segeltorpsterminalen? Eventuellt med undantag för Gotland då eftersom det kan vara svårt att snabbt få dit gods.

Permalänk
Ljusskygg
Skrivet av Vangen:

Kina ligger långt, inte så konstigt att det tar längre tid

Sist jag handlade från Kina tog det ~3 dagar från Kina till Sverige, sedan tog det ~3 veckor i tullen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Ja de skickar ju paket till fel ställen, slarvar bort packet, spelar handboll med paketen och kostar hutlöst med skatte pengar för att danska delen går med förlust.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wjnyQ/har-kastar-postno...

Att man kastar paket är givetvis inte försvarbart. Men jag tar emot paket som skickas med PostNord minst ett par gånger i veckan och har gjort så i ungefär tre år. Inte en enda gång har paketet försvunnit eller ens varit försenat och inget har varit trasigt.

Jag kan ju givetvis ha extremt tur hela tiden men sannolikheten är att det inte alls är så stora problem med PostNord som många vill ge sken av.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Och vad är riskerna med detta då, stor miljöpåverkan och dåliga arbetsvillkor ?

För Eskilstuna - Stockholm tror jag det handlar om förtur på bandet för att få in beställningen in i en lastbil/lastbilar som kommer gå på eftermiddagen ändå.
Ren spekulation då, men det är väl det de kan tjäna på utan att behöva utöka med fler lastbilar.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Amazons samma dag-leverans till Sverige Stockholm.

Så nu har jag fixat rubriken, mvh Norrlandsbo.

Permalänk

Amazon har en trög start i Sverige, det är dags att börja tänka ideologiskt igen. Amazon är som en hydra som slukar allt, deras arbetare har dåliga villkor, allt medan JB blir allt rikare. Vill du vara med att montera ner svensk inhemsk marknad så handla på Amazon, annars har vi bra alternativ som har bra villkor för sina anställda.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror det när jag ser det, till Piteå tar det alltid minimum 3 dagar, oftast ca 1v.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet