Permalänk

Uppgradering för Fs2020 och VR

Hallå!

Sugen på att köpa ett HP reverb G2 till min flight simulator setup men tänker att jag kanske ska uppgradera datorn lite först. Vad tror ni min prio borde vara?

Ryzen 5 3600
RTX 2070 Super
Asus TUF X570
32gb 3200MHz
2st NVME diskar
750w PSU

Ett gäng Noctua i datorn, en 1440p skärm och en 1080p välvd skärm ovanför

Trevlig helg!

Permalänk
Viking

Prio ett är att uppgradera grafikkortet till ett 3070 eller bättre. Sen att uppgradera från 3600 till en 5600X.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 9800X3D | 32GB RAM @6000MT/s cl30 | Asus ROG Strix B650E-I | Cooler Master NR200P MAX V2 | LG OLED 27GX790A 480Hz

Permalänk
Keeper of the Bamse

Grafikkort, så dyrt du bara har råd med. Det är ju fler pixlar än 4K att driva runt, och du kommer nog landa på 30fps med ett 3080 (egen erfarenhet av 4K icke VR)

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Grafikkort, så dyrt du bara har råd med. Det är ju fler pixlar än 4K att driva runt, och du kommer nog landa på 30fps med ett 3080 (egen erfarenhet av 4K icke VR)

Är det någon idé att steka en skärm? Skulle det göra någon skillnad i kombination med ett 3070 typ?

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Asupertramp:

Är det någon idé att steka en skärm? Skulle det göra någon skillnad i kombination med ett 3070 typ?

Inte nämnvärt; Sweclockers har testat om en extra skärm gör skillnad i spel, och det var ingen större skillnad: https://www.sweclockers.com/test/31301-snabbtest-prestandapav...

Det verkar som att en skärm som bara visar skrivbordet och "idlar" kommer inte dra något speciellt mycket resurser

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Siktar på ett 3070, kanske ti men det svider i plånkan...

Permalänk
Medlem

Finns tyvärr risk att du kommer bli besviken över alla pengar du behöver plöja ner och sen ändå inte få det helt bra.

Kör själv Reverb G2 och då på 5900x och RTX 3080. Flight simulator går bara inte att få behagligt att spela enligt mig ens med denna hårdvara.

Jämför det kanske för mycket med hur fantastiskt fint FS2020 ser ut på max utan VR, och vilken fantastisk känsla det är att flyga i VR i tex DCS eller VTOL VR där man ligger på 90fps.

Permalänk
Skrivet av Duder:

Finns tyvärr risk att du kommer bli besviken över alla pengar du behöver plöja ner och sen ändå inte få det helt bra.

Kör själv Reverb G2 och då på 5900x och RTX 3080. Flight simulator går bara inte att få behagligt att spela enligt mig ens med denna hårdvara.

Jämför det kanske för mycket med hur fantastiskt fint FS2020 ser ut på max utan VR, och vilken fantastisk känsla det är att flyga i VR i tex DCS eller VTOL VR där man ligger på 90fps.

Förstått att många upplever det.. Men Asobo kanske optimerar saker mer och mer. Din rigg ska ju helt klart göra spelet mer än behagligt!

Men om jag börjar med Reverb G2 och mitt RTX2070 Super, tror du det ens är spelbart?
Jag kör mest Airliners så fokus är ju cockpit mestadels av tiden, sällan VFR i stora städer