Bättre att köpa Cat5e än Cat6
Jag tittar just nu på Prisjakt:
https://www.prisjakt.nu/c/natverkskablar
Det verkar vara ungefär samma priser på Cat6 och Cat5e. Kanske aningen billigare för Cat5e.
Men när jag gick igenom skillnaderna verkar Cat5e bättre.
I princip all hemutrustning för nätverk är 1 Gbit (så gott som alla routrar och nätverksportar i datorer).
Maximalt kabelavstånd som man behöver i de flesta hem är under 50 meter. I de flesta lägenheter är det under 20 meter.
Cat5e är byggda för att klara av minst 1 Gbit i upp till 100 meter.
Cat6 är byggda för att klara av minst 10 Gbit i upp till 55 meter och därefter 1 Gbit.
Men detta är bara teoretiska minimumkrav, och de är framtagna med nätverksindistrin i åtanke, där man kanske har 100st nätverkskablar bredvid varandra och därmed massiva störningar. I hem har man nästan inga störningar, och därför klarar kablarna mer hastighet än vad man tror. Både Cat5e och Cat6 är inget annat än metallkablar för att leda ström och den enda skillnaden är hur mycket shielding mot störningar de har. Därmed är det logiskt att Cat5e och Cat6 knappt har någon skillnad alls om man har låga störningar. Thiojoe gjorde en test där han fick ut 3200 Mbit av sin Cat5e kabel på 50 meter (kabel installerad inuti väggen), och det var en filöverföringstest och var maximum som hans SSD klarade, så inte det mest scientific, den hade säkert klarat mer. Video: https://m.youtube.com/watch?v=0o5Nu5QW198
Okej, så Cat5e-kablar klarar av flera Gbit, minst 3 Gbit i typiska hem enligt Thiojoes test, troligen mer. Därmed är Cat6 eller högre totalt onödigt för alla som bara har normala 1 Gbit routrar/datorer och inte tänker skaffa 10 Gbit router senare.
Men okej, även om Cat5e klarar alla gigabitnätverksbehov, varför inte köpa Cat6 ändå, för att ha "bättre inför framtiden blablabla"? Well, detta är den mest intressanta frågan. För grejen är att Cat6 har MYCKET stora krav på skärmning och kabeltjocklek. Cat6 använder tjockare ledare, och tightare (styvare/hårdare) twisting av ledarparen, och ett stort kryssformat skelett som separerar alla ledare. Detta innebär tjockare, sämre böjliga kablar. Pga skelettet i mitten så klarar de bl.a. inte av 90-graders böjning i hörn.
Min slutsats blir: Cat5e verkar vara det bästa valet. Det är MASSVIS av FYSISKA nackdelar med Cat6 konstruktion och det finns ingen anledning att köpa Cat6 om man ej har 10 Gbit utrustning. Detta gäller om man ska dra kablarna längs golvet/lister, vilket de flesta människor gör. (Enda anledningen jag ser att skaffa Cat6 är om man ska dra kablarna inne i väggen och det blir för svårt att byta ut dem senare, isåfall är det ju smart att köra Cat6 direkt.)
Nu är min fråga till er: Har ni något annat argument mot detta? Annars köper jag mjuka, fina, tunna, flexibla/böjliga, billiga Cat5e kablar till hela lägenheten. Vi ska dra längs med lister (inte inne i väggarna).
PS, en liten bonuspoäng: Ett relaterat ämne är skärmning. UTP är de minst skärmade och mest böjliga kablarna och duger faktiskt helt perfekt i ett hem. Finns ingen anledning att skaffa folieskärmade kablar för vanliga hem (jag har gjort det tidigare och de var bara ett rent helvete för de gick knappt att böja alls). Kanske om man ska dra inuti väggen och passera hushållselkablar, men i övrigt absolut noll anledning att köpa något annat än UTP.