Permalänk
Avstängd

Bättre att köpa Cat5e än Cat6

Jag tittar just nu på Prisjakt:

https://www.prisjakt.nu/c/natverkskablar

Det verkar vara ungefär samma priser på Cat6 och Cat5e. Kanske aningen billigare för Cat5e.

Men när jag gick igenom skillnaderna verkar Cat5e bättre.

1. I princip all hemutrustning för nätverk är 1 Gbit (så gott som alla routrar och nätverksportar i datorer).

2. Maximalt kabelavstånd som man behöver i de flesta hem är under 50 meter. I de flesta lägenheter är det under 20 meter.

3. Cat5e är byggda för att klara av minst 1 Gbit i upp till 100 meter.

4. Cat6 är byggda för att klara av minst 10 Gbit i upp till 55 meter och därefter 1 Gbit.

5. Men detta är bara teoretiska minimumkrav, och de är framtagna med nätverksindistrin i åtanke, där man kanske har 100st nätverkskablar bredvid varandra och därmed massiva störningar. I hem har man nästan inga störningar, och därför klarar kablarna mer hastighet än vad man tror. Både Cat5e och Cat6 är inget annat än metallkablar för att leda ström och den enda skillnaden är hur mycket shielding mot störningar de har. Därmed är det logiskt att Cat5e och Cat6 knappt har någon skillnad alls om man har låga störningar. Thiojoe gjorde en test där han fick ut 3200 Mbit av sin Cat5e kabel på 50 meter (kabel installerad inuti väggen), och det var en filöverföringstest och var maximum som hans SSD klarade, så inte det mest scientific, den hade säkert klarat mer. Video: https://m.youtube.com/watch?v=0o5Nu5QW198

6. Okej, så Cat5e-kablar klarar av flera Gbit, minst 3 Gbit i typiska hem enligt Thiojoes test, troligen mer. Därmed är Cat6 eller högre totalt onödigt för alla som bara har normala 1 Gbit routrar/datorer och inte tänker skaffa 10 Gbit router senare.

7. Men okej, även om Cat5e klarar alla gigabitnätverksbehov, varför inte köpa Cat6 ändå, för att ha "bättre inför framtiden blablabla"? Well, detta är den mest intressanta frågan. För grejen är att Cat6 har MYCKET stora krav på skärmning och kabeltjocklek. Cat6 använder tjockare ledare, och tightare (styvare/hårdare) twisting av ledarparen, och ett stort kryssformat skelett som separerar alla ledare. Detta innebär tjockare, sämre böjliga kablar. Pga skelettet i mitten så klarar de bl.a. inte av 90-graders böjning i hörn.

8. Min slutsats blir: Cat5e verkar vara det bästa valet. Det är MASSVIS av FYSISKA nackdelar med Cat6 konstruktion och det finns ingen anledning att köpa Cat6 om man ej har 10 Gbit utrustning. Detta gäller om man ska dra kablarna längs golvet/lister, vilket de flesta människor gör. (Enda anledningen jag ser att skaffa Cat6 är om man ska dra kablarna inne i väggen och det blir för svårt att byta ut dem senare, isåfall är det ju smart att köra Cat6 direkt.)

Nu är min fråga till er: Har ni något annat argument mot detta? Annars köper jag mjuka, fina, tunna, flexibla/böjliga, billiga Cat5e kablar till hela lägenheten. Vi ska dra längs med lister (inte inne i väggarna).

PS, en liten bonuspoäng: Ett relaterat ämne är skärmning. UTP är de minst skärmade och mest böjliga kablarna och duger faktiskt helt perfekt i ett hem. Finns ingen anledning att skaffa folieskärmade kablar för vanliga hem (jag har gjort det tidigare och de var bara ett rent helvete för de gick knappt att böja alls). Kanske om man ska dra inuti väggen och passera hushållselkablar, men i övrigt absolut noll anledning att köpa något annat än UTP.

Permalänk
Medlem

Om du ska dra längs lister och karmar så är Cat 5e att föredra.

Visa signatur

5800X3D, RX 7900 XTX, 32gb RAM.

Permalänk
Medlem

Ska du dra i väggarna eller utanpåliggande? Och hur mycket jobb kommer det vara att byta ut kablarna?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Ska du dra i väggarna eller utanpåliggande? Och hur mycket jobb kommer det vara att byta ut kablarna?

Detta gäller bara utanpåliggande, längs med lister etc. Från router till datorerna.

Jag håller med om att Cat6 med bra skärmning hade varit smart om man ska dra inne i väggarna och ifall det blir svårt att byta ut det senare!

Permalänk
Hedersmedlem

Köp installationskabel, sätt uttag. Klamra fast patchkablar eller ännu värre dra genom vägg är bara för tattigt.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Rekordmedlem

Ska man göra en fast installation bör man använda cat6 men man kan med fördel använda cat5e för alla patchkablar, många missbrukar dock patchkablar och sätter fast dem vilket är en styggelse.
Cat6 är ofta bättre att klamra än cat5 för då är ökad styvhet en fördel.
Prestandamässigt är det för det mesta försumbara skillnader och handlar det bara om 1 Gbit är det helt ointressant och man bör bara välja utefter det som är mekaniskt mes lämpligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Tackar så mycket för alla svar. Hittade för övrigt en superintressant artikel om nätverkskabelskvalitet:

https://www.audioholics.com/audio-video-cables/bjc-cat-networ...

Summeringen är att Cat5e är lätt att tillverka. Cat6 är svår och kan missa specen. Och Cat6e är supersvår och kan bara garanteras om tillverkaren gjort noggranna tester av kabeln efter tillverkningen och slänger/gör om misslyckade kablar, vilket inga av de billiga tillverkarna gör.

Detta är för att det SAKNAS en officiell certifiering för nätverkskablar. Alla tillverkare får lov att tillverka vilken skit de vill och påstå att det är "Cat373636" om de vill.

Sidan berättar även att priset och varumärket INTE BEKRÄFTAR KVALITET. De sa att några av de dyraste kablarna var bland de sämsta. Men givetvis ju billigare en kabel är desto större risk att det är dålig kvalitet.

För att summera det i andra ord: En billig Cat6a kabel klarar ofta bara Cat5e hastigheter.

Eller för att summera det ännu lättare: Varje krona ger dig högre kvalitet i en Cat5e kabel än i en Cat6/Cat6a kabel. Alltså är det lättare att få bra kvalitet till bra pris om man köper Cat5e istället.

Dessutom beskriver artikeln att de flesta högprismärken skaffar sina kablar från random kinesiska fabriker och har noll koll på kvaliteten:

Citat:

AH: Apart from spending $12,000 on test equipment like you, what can an average person do to test cable compliance or quality?

Kurt: Very little, unfortunately. There are cheaper test appliances such as the ones Fluke calls "qualification testers," but those do not run the tests required to fully certify compliance, and they're still very pricey. The only really affordable testers are the continuity-and-short checkers, but those tell you nothing whatsoever about high-frequency performance--they just tell you that all the wires are hooked to the right pins.

You've got to know, as I said, your vendor's quality control practices. Most of the online vendors of data cabling simply don't have any idea whether their cable is compliant, or even know how to check. They bid this stuff out to Chinese factories and the whole process of product selection winds up being highly price-driven rather than quality-driven. Even a good assembler like us cannot guarantee that every assembly we build will be compliant--but what we can do is test every assembly before it goes out, and fix or discard the bad ones, so that we can guarantee that every assembly we sell is compliant.

Edit: Ytterligare ett superintressant citat här: #19247269

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Cat5e är gammalt, förvisso funkar det men framtidssäkra med C6 istället, har du kortare längde så funkar 10Gb.
Du får räkna med kabellängd i väggar också när "du" bygger hus/lgh

Permalänk
Avstängd

En annan liten bonus: Platta kablar använder så tunna ledare och så dålig skärmning att de väldigt lätt går sönder eller störs av närliggande elektronik. Det är inte värt att köpa platta kablar om man kan undvika det. Platta kablar existerar inte i Cat-standarden och är ett tillverkarpåhitt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Cat5e är gammalt, förvisso funkar det men framtidssäkra med C6 istället, har du kortare längde så funkar 10Gb.
Du får räkna med kabellängd i väggar också när "du" bygger hus/lgh

Verkar som att du inte har läst tråden alls.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av dextrodammit:

En annan liten bonus: Platta kablar använder så tunna ledare och så dålig skärmning att de väldigt lätt går sönder eller störs av närliggande elektronik. Det är inte värt att köpa platta kablar om man kan undvika det.

De följer inte existerande standard men kan funka ändå. Jag har en 10m som funkat i över 7 år.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av dextrodammit:

Verkar som att du inte har läst tråden alls.

Jo, det har jag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dextrodammit:

En annan liten bonus: Platta kablar använder så tunna ledare och så dålig skärmning att de väldigt lätt går sönder eller störs av närliggande elektronik. Det är inte värt att köpa platta kablar om man kan undvika det.

Kanske det men framförallt är det tvinningen av kabeln som är viktig och där brukar det fuskas med platta kablar för de flesta försöker ju göra dem tunna utöver platta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tcntad:

Jo, det har jag.

Men du skrev ju precis det som stod i första inlägget i tråden så det såg inte ut som att du hade läst det. Tack iaf. 😘

Permalänk
Avstängd

Här är bästa stycket ur artikeln jag länkade för ett par inlägg sedan. Holy shit, majoriteten av Cat6 kablar klarar inte ens Cat5e hastigheter, lol:

Citat:

AH: Do you have anything else you would like to add?

Kurt: To me the most surprising result of our testing was that not only did the Cat 6 cables we tested routinely fail Cat 6 standards, but just over half of them failed Cat 5e standards, in some cases quite badly. We know how easy it is to make compliant Cat 5e cables--I could teach anyone in fifteen minutes--and so we had assumed that even if these cables failed their stated standard (Cat6), they'd certainly at least pass Cat 5e. That they do not is frankly shocking. It shows that quality control must not be merely lax, but must be nonexistent, at many of the Chinese factories where these assemblies are being made. The upshot is that people who are paying extra for Cat 6 and 6a assemblies, and who think that they are paying that little extra for the sake of "future proofing," not only are not getting the future-proofing they're paying for but are in many cases getting cables so bad that they may be choking the customer's existing Cat 5e network. Not one vendor we tried had consistently passing scores, and well-known brands failed as badly as less-known ones.

Och som jag citerade innan i tidigare inlägget, så kan man INTE se kvalitet utifrån priset eller ens varumärket (som han sa ovan i citatet). Du kan betala 1000kr för 1 meter Cat6 kabel från ett känt märke, som är sämre än en 20kr Cat5e noname kabel. Detta är för att tillverkarna bulk-köper billig, färdig kabel från kinafabriker, skiter i kvaliteten, och sätter vilka priser de än känner för.

Väldigt synd att nätverkskablar ej har certifiering som HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

De följer inte existerande standard men kan funka ändå. Jag har en 10m som funkat i över 7 år.

Visst, men du kan även köra 10Gbit över vanlig Cat5e upp till 20-30m utan större problem om du har bra kabel/lite störningar. Var för övrigt till och med med som "unsupported use" i CISCOs material för en 10+ år sedan (vet ej om det står kvar). Finns helt enkelt marginaler att ta av och därför fungerar oftast platta kablar utan problem för 1Gbe så länge det inte blir direkta avbrott.

När man försöker köra 10Gbe över CAT5e så märker man däremot fort vilka kablar som är av bra kvalite eller inte. Jag lyckades inte ens få till 10Gbe över 1m flat kabel jag hade vid skrivbordet fram till switchen. Däremot har jag en slinga med CAT5e installationkabel som närmar sig 30m där 10Gbit inte är några som helst problem. Hur väl de platta kablarna pallar 2.5/5Gbit har jag inte testat, men de standardarna grundar ju sig lite i att CAT5e "nästan" klarar 10Gbit. Börjar du då dra undermålig "cat5e" vilket ostandardiserade platta kablar är, då skulle jag inte sattsa på längre slingor iaf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bizzro:

Visst, men du kan även köra 10Gbit över vanlig Cat5e upp till 20-30m utan större problem om du har bra kabel/lite störningar. Var för övrigt till och med med som "unsupported use" i CISCOs material för en 10+ år sedan (vet ej om det står kvar). Finns helt enkelt marginaler att ta av och därför fungerar oftast platta kablar utan problem för 1Gbe så länge det inte blir direkta avbrott.

När man försöker köra 10Gbe över CAT5e så märker man däremot fort vilka kablar som är av bra kvalite eller inte. Jag lyckades inte ens få till 10Gbe över 1m flat kabel jag hade vid skrivbordet fram till switchen. Däremot har jag en slinga med CAT5e installationkabel som närmar sig 30m där 10Gbit inte är några som helst problem. Hur väl de platta kablarna pallar 2.5/5Gbit har jag inte testat, men de standardarna grundar ju sig lite i att CAT5e "nästan" klarar 10Gbit. Börjar du då dra undermålig "cat5e" vilket ostandardiserade platta kablar är, då skulle jag inte sattsa på längre slingor iaf.

Bra inlägg, tack så mycket. Har du något patchkabelmärke som funkat bra? Jag tittar just nu på rund, Cat5e, patchkabel i diverse längder mellan 1 till 5 meter, behöver typ 15st. Märken som Goobay och Deltaco är ju bottenskrap. Samtidigt som jag citerar i två inlägg ovan så är kända/dyra märken noll garanti att de klarar ens en tredjedel av vad de ska klara. Därför undrar jag om tips på hyfsat märke. Vi behöver enbart få ut 1000mbit.

Har tittat på att tillverka själv. Det är ju rätt enkelt. Men tyvärr var kablarna alldeles för långa (100 meter överallt jag tittade lol). Kan gärna lägga pengar på färdiga kablar. Men vilket märke?

Permalänk
Medlem

Jag drar alltid Cat6A för permanenta installationer (i väggar m.m.). 10GbE är redan idag inte helt ovanligt bland entusiaster och lär blir standard för konsumenter om inte alltför lång tid. Att lägga en tusenlapp extra på kabel är ingenting jämfört med att behöva dra om dem om 10-20 år.

För patchkablar undviker jag dock aktivt Cat6. De är lätta att byta ut så jag använder hellre de mycket mer lätthanterliga Cat5e-kablarna tills utrustningen kräver bättre kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Här är bästa stycket ur artikeln jag länkade för ett par inlägg sedan. Holy shit, majoriteten av Cat6 kablar klarar inte ens Cat5e hastigheter, lol:

Och som jag citerade innan i tidigare inlägget, så kan man INTE se kvalitet utifrån priset eller ens varumärket (som han sa ovan i citatet). Du kan betala 1000kr för 1 meter Cat6 kabel från ett känt märke, som är sämre än en 20kr Cat5e noname kabel. Detta är för att tillverkarna bulk köper billig, färdig kabel från kinafabriker, skiter i kvaliteten, och sätter vilka priser de än känner för.

Väldigt synd att nätverkskablar ej har certifiering som HDMI.

Kul för dig att du tydligen som har hittat en på youtube som för över 3 år sedan hittade "sanningen"? Vad får dig att tro på honom så mycket? Bara lite intresserad. Är det för att han har samma uppfattning som du hade/har?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dextrodammit:

Bra inlägg, tack så mycket. Har du något patchkabelmärke som funkat bra? Jag tittar just nu på rund, Cat5e, patchkabel i diverse längder mellan 1 till 5 meter, behöver typ 15st. Märken som Goibay och Deltaco är ju bottenskrsp. Samtidigt som jag citerar i två inlägg ovan så är kända/dyra märken noll garanti att de klarar ens en tredjedel av vad de ska klara. Därför undrar jag om tips på hyfsat märke. Vi behöver enbart få ut 1000mbit.

5m patch och 1 Gbit = man väljer billigast möjliga kabel som man hittar om det inte är en väldigt besvärlig omgivning.
Det ställer inga högre krav på kablaget, i princip bara att det ska vara rättkopplat.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToddTheOdd:

Kul för dig att du tydligen som har hittat en på youtube som för över 3 år sedan hittade "sanningen"? Vad får dig att tro på honom så mycket? Bara lite intresserad. Är det för att han har samma uppfattning som du hade/har?

Vad yrar du om?

En kabel är en kabel. Enda skillnaden är hur mycket skärmning de har, därav hur höga frekvenser de klarar utan att störningar förstör signalen, därav vilken hastighet de klarar på vilka sträckor. Att Cat5e klarar 10gbit på korta sträckor är välkänt.

Du citerar ett inlägg som handlar om att majoriteten Cat6/Cat6a kablar inte ens klarar Cat5e hastigheter by the way.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

5m patch och 1 Gbit = man väljer billigast möjliga kabel som man hittar om det inte är en väldigt besvärlig omgivning.
Det ställer inga högre krav på kablaget, i princip bara att det ska vara rättkopplat.

Hmm, du har rätt, det stämmer bra överens med vad artikeln sa, basically att Cat5e är så enkelt att man inte kan misslyckas med det. Okej, vi köper något billigt och testar. Deltaco here we go. Är det någon trasig kabel så är det ju billigt att byta, haha.

Artikeln för de som undrar:

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dextrodammit:

Vad yrar du om?

En kabel är en kabel. Enda skillnaden är hur mycket skärmning de har, därav hur höga frekvenser de klarar utan att störningar förstör signalen, därav vilken hastighet de klarar på vilka sträckor. Att Cat5e klarar 10gbit på korta sträckor är välkänt.

Du citerar ett inlägg som handlar om att majoriteten Cat6/Cat6a kablar inte ens klarar Cat5e hastigheter by the way.

Skärmning är ganska ointressant i detta sammanhang, signalerna överförs som balanserade differensialsignaler, det är tvinningen av kabeln som är kritiskt viktig, hård, korrekt tvinning och måttstabilitet är de viktig mekaniska egenskaperna.
Det är därför man har lagt in en kärna i cat6 kablagen, för att stabilisera måtten och möjliggöra mer måttstabil tvinning av kabelparen.

Kärnan styr upp måtten och gör cat6 styvare vilket gör den bättre för installation men sämre som patch.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av dextrodammit:

Bra inlägg, tack så mycket. Har du något patchkabelmärke som funkat bra? Jag tittar just nu på rund, Cat5e, patchkabel i diverse längder mellan 1 till 5 meter, behöver typ 15st. Märken som Goobay och Deltaco är ju bottenskrap. Samtidigt som jag citerar i två inlägg ovan så är kända/dyra märken noll garanti att de klarar ens en tredjedel av vad de ska klara. Därför undrar jag om tips på hyfsat märke. Vi behöver enbart få ut 1000mbit.

Personligen kör jag så korta kablar som möjligt och förlitar mig på installationskabeln istället och sätter uttag. Har inte köpt en nätverkskabel på snart 10 år tror ja och lever på gamla lager man sammlat på sig. Sen är random patchkablar så svårt att säga om dom är bra eller inte utan att kapa skiten och undersöka trådantal/tjocklek. Fuskas så förbannat mycket med datakablar generellt sett på den fronten och är lätt att komma unda med i många sammanhang (HDMI är väl värst).

Installationskabel däremot ska ju kapas och har bara en ledare, svårare att försöka sälja på kunden det om man halverar kopparmängden t.ex. Som dessutom oftast inte är slutkund utan ett företag/intallatör osv med betydligt större kunskap. Personligen har jag faktiskt en rulle med 300m Deltaco CAT5e som står här hemma som är över 10 år gammal. Var det billigaste som fanns vid tillfället och den har fungerat för mina ändamål

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bizzro:

Personligen kör jag så korta kablar som möjligt och förlitar mig på installationskabeln istället och sätter uttag. Har inte köpt en nätverkskabel på snart 10 år tror ja och lever på gamla lager man sammlat på sig. Sen är random patchkablar så svårt att säga om dom är bra eller inte utan att kapa skiten och undersöka trådantal/tjocklek. Fuskas så förbannat mycket med datakablar generellt sätt på den fronten och är lätt att komma unda med i många sammanhang (HDMI är väl värst).

Installationskabel däremot ska ju kapas och har bara en ledare, svårare att försöka sälja på kunden det om man halverar kopparmängden t.ex. Som dessutom oftast inte är slutkund utan en företag/intallatör osv med betydligt större kunskap.

Väldigt sant, du bekräftade precis detta som artikeln varnade för. Att man ej kan veta kvalitet baserat på pris eller varumärke. Däremot att Cat5e oftast är högre kvalitet än Cat6 och Cat6a kablar, då Cat5e är lätt att tillverka och det fuskas extremt mycket med de två sistnämnda (Cat6/Cat6e, där över hälften ej matchar specen, och ibland inte ens uppnår Cat5e spec). Det blir att köpa Deltaco Cat5e Rund (ej fuskiga plattkablar), och med största sannolikhet kommer detta funka perfekt för ändamålet.

Stort tack allihopa. Extremt intressant artikel jag hittade också, som var väldigt lärorik. Denna borde alla läsa igenom som tänker "köp en dyr cat6 så blir allt bra". Här är länken igen:

Cat6 och högre är alltså bara oflexibla/styva, har en väldigt hög risk att få dålig kvalitet oavsett märke eller pris (över hälften är skitkvalitet och vissa klarar inte ens Cat5e-hastighet), och är enbart värt det för vägginstallationer. Men för vägg så ska man använda installationskabel av kvalitet istället!

Alltså blir slutsumman: Använd billig, rund (ej platt) Cat5e UTP för alla korta patchkablar i hemmet. Där är högsta chans att det är kvalitet och motsvarar den enkeltillverkade Cat5e specen oavsett pris. Och det är de mest böjliga kablarna. De klarar dessutom lätt flera gigabit (3 - 10 Gbit) i ett vanligt hem trots att de bara är rated för 1 Gbit, eftersom elstörningarna i ett vanligt hem är väldigt små. Finemang!

Permalänk
Medlem

Beror ju på hur man drar, i min lägenhet går det då många elkablar (10+ till datorer, TVs osv) på exakt samma ställen som nätverket. Då är ju extra skärmning kanske att föredra. Såklart kan man ju arbeta runt det, kan ju köra nätverket ett halvt varv runt lägenheten för att undvika elen men skulle se ut som fan.

Redan nu kommer många bättre moderkort med 2.5Gbit och är nog standard på alla entusiast datorer om något år. Switchar för 2.5Gbit är fortfarande lite dyra men går neråt. Även 10Gbit håller på att bli billigare och mer realistiskt att köra hemma.

Men om du själv tror du inte ens har nytta av 1Gbit så satsa på det billigare enkla alternativet. Du kanske har lämnat bostaden innan 1Gbit+ blir verklighet för dig.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Avstängd

Allt annat än CAT 8.1 & t.o.m. facebook kommer lagga.

EDIT@Själv kör man med S/FTP CAT 7 kabel.

Facebook laggar. :(
Permalänk
Avstängd
Skrivet av r3mpuh:

Allt annat än CAT 8.1 & t.o.m. facebook kommer lagga.

Hahahha! ❤️😍👌

Permalänk
Medlem

kan inte hålla med alls att skärmad inte skulle har en viktig funktion i ett hem, allt handlar om hur mycket saker man har som kan störa. vi gjorde tester med detta för några år sedan i både vår villa och en polares villa, skillnaden var markant, vi har dock väldigt mycket saker väggarna och då handlade det om 10gig inte 1gig sedan skilde det mycket mellan fabrikat på kabel, tex kjell var riktig skit medans tex profipach följde spec helt. i ditt fall där det tycks vara viktigast med smidigare kabel och inte kommer ha en högre belastning på hastigheter över 1gig så kör på cat5e, cat6 skulle jag nog aldrig välja, vill jag köra mer än 1gig skulle jag valt cat6a.
250mhz vs 500mhz

bara en tanke, Om nu kabel ska dras på eller bakom list, du har inte funderat på att köra fiberpach i stället? priserna på fs.com är väldigt överkomliga, kablarna finns från 1mm2 du behöver inte bry dig om störningar och glapp. koppar är förbenat känsligt särskilt efter tid och om man drar i/ur mycket, personligen slängde jag precis ut större delen av kopparn till fördel för fiber just för problem med glapp över tid på uttag/patchpaneler som kopplas i/ur mycket.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av dextrodammit:

Väldigt sant, du bekräftade precis detta som artikeln varnade för. Att man ej kan veta kvalitet baserat på pris eller varumärke. Däremot att Cat5e oftast är högre kvalitet än Cat6 och Cat6a kablar, då Cat5e är lätt att tillverka och det fuskas extremt mycket med de två sistnämnda (Cat6/Cat6e, där över hälften ej matchar specen, och ibland inte ens uppnår Cat5e spec). Det blir att köpa Deltaco Cat5e Rund (ej fuskiga plattkablar), och med största sannolikhet kommer detta funka perfekt för ändamålet.

Stort tack allihopa. Extremt intressant artikel jag hittade också, som var väldigt lärorik. Denna borde alla läsa igenom som tänker "köp en dyr cat6 så blir allt bra". Här är länken igen:

Cat6 och högre är alltså bara oflexibla/styva, har en väldigt hög risk att få dålig kvalitet oavsett märke eller pris (över hälften är skitkvalitet), och är enbart värt det för vägginstallationer. Men för vägg så ska man använda installationskabel av kvalitet istället!

Alltså blir slutsumman: Använd billig Cat5e UTP för alla korta patchkablar i hemmet. Där är högsta chans att det är kvalitet och motsvarar den enkeltillverkade Cat5e specen oavsett pris. Och det är de mest böjliga kablarna. Finemang!

Ja för patchar är märke tämligen ointressant, de fungerar för det mesta oavsett märke och de är väldigt lätta att byta om de går sönder så välj billigast, snyggast eller den katten eller kaninen tycker smakar bäst (getter äter alla så de bryr sig inte alls)

Visa signatur