Aktivera Coolbits på gpu utan inkopplade skärmar

Permalänk

Aktivera Coolbits på gpu utan inkopplade skärmar

Jag har två grafikkort i min dator, ett gtx 1080 och ett gtx 960. Till mitt 960 har jag kopplat in mina två skärmar då jag inte vill att dessa ska påverkas när jag utnyttjar 1080s CUDA kärnor i t.ex rendering eller när det används till mining. Mitt problem uppstår när jag ska aktivera Coolbits i min xorg config för att kunna överklocka 1080. Just nu fungerar collbitsen i konfigurationen men jag använder KDE som Desktop environment och där kan jag nu inte dra över fönster till min andra skärm. Jag drar över det till skärmen men när jag släpper det så hoppar det tillbaka till den primära skärmen, tiling funktionen tror att jag drar fönstret till kanten av skärmen och den "snapar" till halva primära skärmen. Om jag maximerar ett fonster hoppar det även automatiskt till den primära skärmen.

Om jag dock av kommenterar Screen raderna i Device sektionerna så får jag det omvända problemet. Jag kan då dra över fönster till den andra skärmen men coolbitsen är då inte satta längre. Ursäkta om det blev rörigt, har suttit lite för länge med det här nu

Nedan är min xorg.conf

# nvidia-settings: X configuration file generated by nvidia-settings # nvidia-settings: version 470.63.01 Section "ServerLayout" Identifier "Layout0" Screen 0 "Screen0" 0 0 Screen 1 "Screen1" 0 0 InputDevice "Keyboard0" "CoreKeyboard" InputDevice "Mouse0" "CorePointer" Option "Xinerama" "0" EndSection Section "Files" EndSection Section "InputDevice" # generated from default Identifier "Mouse0" Driver "mouse" Option "Protocol" "auto" Option "Device" "/dev/psaux" Option "Emulate3Buttons" "no" Option "ZAxisMapping" "4 5" EndSection Section "InputDevice" # generated from default Identifier "Keyboard0" Driver "kbd" EndSection Section "Device" Identifier "Device0" Driver "nvidia" VendorName "NVIDIA Corporation" BoardName "NVIDIA GeForce GTX 960" BusID "PCI:10:0:0" Option "Coolbits" "12" # Screen 0 EndSection Section "Device" Identifier "Device1" Driver "nvidia" VendorName "NVIDIA Corporation" BoardName "NVIDIA GeForce GTX 1080" BusID "PCI:9:0:0" Option "Coolbits" "12" # Screen 1 EndSection Section "Screen" Identifier "Screen0" Device "Device0" DefaultDepth 24 Option "Stereo" "0" Option "nvidiaXineramaInfoOrder" "DFP-2" Option "metamodes" "DP-0: 2560x1440_165 +0+0, HDMI-0: 1920x1080_60 +2560+360; DP-0: nvidia-auto-select +0+0, HDMI-0: nvidia-auto-select +2560+0" Option "Coolbits" "12" Option "SLI" "Off" Option "MultiGPU" "Off" Option "BaseMosaic" "off" SubSection "Display" Depth 24 EndSubSection EndSection Section "Screen" Identifier "Screen1" Device "Device1" DefaultDepth 24 Option "AllowEmptyInitialConfiguration" "True" Option "ConstrainCursor" "off" Option "ConnectedMonitor" "DFP-0" Option "UseDisplayDevice" "none" Option "Coolbits" "12" SubSection "Display" Virtual 640 480 Depth 24 EndSubSection EndSection

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | Asus b350-f Gaming | Corsair 32GB 3000Mhz CL15 Vengeance LPX | Asus RTX 4070 Dual OC | Corsair RM650x | Samsung 970 EVO 1TB | Samsung 850 EVO 500GB | Fractal Design Meshify C | Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Var ett tag sedan men när jag körde mining-rig så var jag tvungen att koppla in en adapter typ HDMI till VGA i ett av grafikkorten för att få inställningarna att appliceras. Det gjorde att grafikkortet trodde att en skärm var inkopplad (adaptern hade ingen skrärm, men såg ut som en skärm för grafikkortet).

Sedan fick jag trixa med display manager lightdm där jag kunde ange i konfigurationsfilen /etc/lightdm.conf en rad:
display-setup-script=/usr/local/bin/nvidiaoc.sh

Jag gjorde ett eget script som jag placerade i /usr/local/bin/nvidiaoc.sh

#!/bin/bash /usr/bin/nvidia-smi -pl 120 /usr/bin/nvidia-settings -a [gpu:0]/GPUFanControlState=1 -a [fan:0]/GPUTargetFanSpeed=70 -a [gpu:0]/GPUPowerMizerMode=1 -a [gpu:0]/GPUMemoryTransferRateOffset[3]=1000

Jag använde alltså nvidia-smi för att sätta power level och nvidia-settings för andra inställningar.
Anledningen att jag anropade överklockningsscriptet från lightdm var att grafikkortet inte gick igång om man inte körde grafik ut på grafikkortet. Lightdm är en grafisk inloggningsruta och sessionshanterare. Jag körde ingen skrivbordsmiljö (även om jag installerade en). Så först när grafisk display manager startas så anropas scriptet. Finns kanske andra sätt att göra det på men då detta fungerade så nöjde jag mig med det.

Inställningarna här är från min server där jag har ett 1070 för mining, men har inte minat med det på några år (är för lat att plocka ur kortet). Jag tror jag gjorde något liknande på mining-riggen där jag hade många kort. Kanske dock att jag behövde definiera en skärm för varje grafikkort.

Jag kollade om jag hade någon xorg.conf. Enda jag hittade var /etc/X11/xorg.conf.d/20-nvidia.conf

Section "Device" Identifier "nvidia" Driver "nvidia" Option "Coolbits" "12" EndSection Section "Screen" Identifier "nvidia" Device "nvidia" Option "AllowEmptyInitialConfiguration" "True" EndSection

Finns något exempel på hur man konfigurera flera grafikkort här:
https://medium.com/@coinkaner/linux-using-nvidia-gpus-for-cry...
Vet inte om detta hjälper så mycket.