Permalänk
Medlem

Köpa ny TV med hög driftkvalité

Vår Samsung QE49Q7FAMTXXC har tyvärr gått sönder efter endast 4 år. Min förra TV, en Panasonic plasma, har jag haft i snart 15 år och den funkar fortfarande. Så nu måste jag införskaffa en ny TV och funderar på om man prioriterar driftskvalité före svärta, HDR osv finns det då ett givet val?

Vilken livslängd kan man förvänta sig av QLED och OLED 2021 och är det så att man får högre driftskvalité också när man köper de dyrare modellerna, eller handlar det endast om panelens kvalité här och nu?

Man blir ju tveksam till att köpa en LG G1 för 37k om livslängden är 5 år. Men om den däremot funkar i 15 så blir det ju en helt annan affär.

Min nuvarande Samsung QLED kostade ca 18k när den inhandlades för ca 4 år sedan och där kan man ju bara konstatera att det inte var någon vidare kostnad/år affär. Hade jag bara otur och kan man ge sig på att köpa ex en Samsung NEO QLED som ersättare?

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är av sakens natur omöjligt att verifiera driftskvalitet. Ge mig 50 miljoner och jag kan hyra en lada, fylla den med dagens TV och lagom till BF-rean 2030 kan jag berätta vilken TV du borde ha köpt.

Så svar nej, det är ingen som kan garantera driftskvalitet. Några butiker kan erbjuda 5 års garanti men sällan mer. Men du har ju också tydligt egna erfarenheter av olika märken. Kanske är en vägledare även idag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyM:

Vår Samsung QE49Q7FAMTXXC har tyvärr gått sönder efter endast 4 år. Min förra TV, en Panasonic plasma, har jag haft i snart 15 år och den funkar fortfarande. Så nu måste jag införskaffa en ny TV och funderar på om man prioriterar driftskvalité före svärta, HDR osv finns det då ett givet val?

Vilken livslängd kan man förvänta sig av QLED och OLED 2021 och är det så att man får högre driftskvalité också när man köper de dyrare modellerna, eller handlar det endast om panelens kvalité här och nu?

Man blir ju tveksam till att köpa en LG G1 för 37k om livslängden är 5 år. Men om den däremot funkar i 15 så blir det ju en helt annan affär.

Min nuvarande Samsung QLED kostade ca 18k när den inhandlades för ca 4 år sedan och där kan man ju bara konstatera att det inte var någon vidare kostnad/år affär. Hade jag bara otur och kan man ge sig på att köpa ex en Samsung NEO QLED som ersättare?

En LCD har potentialen att hålla längre än en OLED.
Ju lägre ljusstyrka du ställer in desto längre håller panelen.
Större yttermått möjliggör bättre kylning.

15 år tror jag blir svårt, hittar du en som efter 10 år bara tappat 30% ljusstyrka är det nog bra. En risk jag ser är att individuella LEDs pajjar i apparater med massvis med LEDS. En vanligare defekt på LCD är ju att hela pixelkolumner tappar en kanal. Högre pixeldensitet borde öka den risken.

Är allt annat samma borde alltså den tyngsta apparaten hålla längst.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte testa det för att välja att lång garanti och hög driftskvalité skall vara din edge i marknaden. Se på Kia, de marknadsför sin 7 års nybilsgaranti, det kändes tryggt så därför valde jag det märket när jag nu bytte bil.

Men då tolkar jag det som att ingen tillverkare på TV-marknaden har valt och räknat på denna edge. Då blir min tolkning att om man inte direkt bryr sig om HDMI 2.1 stöd, HDR, svärta osv så gör man smartast i att köpa en relativt billig TV och ta in i beräkningen att den troligtvis inte kommer hålla någon längre tid? Och jag tolkar även ditt svar som att det skiljer sig inte något om man väljer OLED, LED, QLED, NEO osv? Alla kan potentiellt gå sönder när som eller hålla i en evighet?

Permalänk
Medlem

Med min agna parametrar spekulerar jag i att denna har störst chans att leva längst.
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5734915

Teknik, Vikt, Energiförbrukning.

Hur komponentval och tillverkning ser ut har jag ingen aning om och spelar en mycket stor roll.

Det finns i princip bara OLED och LCD, resten är bara marknadsföringsnamn. OLED har per definition en kortare livslängd än LCD.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilken skärmteknik som håller mest? Antar CRT?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon som vet vilken skärmteknik som håller mest? Antar CRT?

Skulle inte tro det, blir lätt inbränningar i fosforen,

LCD beroende på val av bakgrundsbelysning skulle jag säga. Själva panelen håller i evigheter om den är välgjord, bakgrundsbelysningen däremot inte. Vi har LCD-paneler på jobbet som använts i över 10 år, de CRT-monitorer jag haft har haft synliga inbränningar efter mindre än tre år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Skulle inte tro det, blir lätt inbränningar i fosforen,

LCD beroende på val av bakgrundsbelysning skulle jag säga. Själva panelen håller i evigheter om den är välgjord, bakgrundsbelysningen däremot inte. Vi har LCD-paneler på jobbet som använts i över 10 år, de CRT-monitorer jag haft har haft synliga inbränningar efter mindre än tre år.

Shit, trodde det var längre!
Då blir det väl LED som sägs hålla 15-20 år.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BobbyM:

Vår Samsung QE49Q7FAMTXXC har tyvärr gått sönder efter endast 4 år. Min förra TV, en Panasonic plasma, har jag haft i snart 15 år och den funkar fortfarande. Så nu måste jag införskaffa en ny TV och funderar på om man prioriterar driftskvalité före svärta, HDR osv finns det då ett givet val?

Vilken livslängd kan man förvänta sig av QLED och OLED 2021 och är det så att man får högre driftskvalité också när man köper de dyrare modellerna, eller handlar det endast om panelens kvalité här och nu?

Man blir ju tveksam till att köpa en LG G1 för 37k om livslängden är 5 år. Men om den däremot funkar i 15 så blir det ju en helt annan affär.

Min nuvarande Samsung QLED kostade ca 18k när den inhandlades för ca 4 år sedan och där kan man ju bara konstatera att det inte var någon vidare kostnad/år affär. Hade jag bara otur och kan man ge sig på att köpa ex en Samsung NEO QLED som ersättare?

Det är väl bara att anpassa sitt inköpsmönster efter hur man känner inför om TV'n skulle gå sönder. Man har ju några vägar utifrån det. Satsa på beprövad teknik. Håll nere priset så att kostnaden per år blir lägre om TV'n skulle gå sönder.

Personligen har jag aldrig funderat över garantierna vare sig det gäller TV eller bilar. Garanti är en pappersprodukt, den säger inget om ifall TV'n kommer att gå sönder, men den ger dig som kund ett minimi antal år du kan njuta av din produkt. Själv tittar jag på användarrecensioner, tester osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Bildexpert 📺

Det är som jag påpekat extremt svårt (tja, dyrt) att på förhand göra oberoende hållbarhetstester som guidar till det aktuella utbudet. Rtings inbränningstest på 2017-LG OLED är enda jag känner till och den berättar ju bara vad tekniken var kapabel till för 2017. Bortsett från de medvetet framkallade inbräningarna var resultatet positivt med 10.000 timmar av i stort sett oförändrade färger och ljusstyrka. Det är faktiskt imponerande.

10.000 timmar är 5,5 timmar om dagen i 5 år.

De vita LED:arna bakom majoriteten LCD-paneler vet man att de förändras hela tiden och blir blåare och blåare i takt med att den gula fosforn slits. Det är också något jag bekräftat många gånger om när jag fått chansen att träffa samma LCD några år senare – den är blåare. Samma historia bekräftas flera gånger i forumet när någon tre år senare köpt en likadan skärm som de redan hade och tycker att den är gul jämfört med den gamla. Gul därför att gul och blå är komplementfärger. Är man van med att stirra på en skärm som blivit allt blåare genom åren kommer den nya skärmen med fräscht fosfor i lysdioderna uppfattas som gulare trots samma inställningar.

Därför är LCD:er med vita lysdioder det bekräftat sämre valet skulle min erfarenhet säga. Ifall man talar om färgåtergivning över tiden då.

För hållbarhet är mycket mer och hållbarhet har inte nödvändigtvis med OLED, LCD, QLED eller tekniken i sig att göra. Att TS 4 år gamla LCD-TV med QLED gått sönder säger ingenting om LCD eller QLED. Det säger en del som att den produkten antagligen saknar hållbara komponenter. Kretsar som slutar fungera, strömförsörjning som inte längre orkar, kondensatorer som sväller och spricker. Och så vidare.

Och tittar vi på responsen i forumet är det mycket klagomål på Samsungs och Philips TV-apparater som går sönder efter några år. Vilka säljer flest TV på svenska marknaden? Jo, Samsung och Philips. ¯\_(ツ)_/¯

Så det är återigen inte en teknikfråga. För vi har inte oberoende underlag av information som pekar på att en viss teknik går sönder oftare än en annan Vad vi har är olika nivåer av produktkvalitet. Olika produkter är bygga olika bra. Några kommer hålla sämre. Några kommer hålla bättre.

Allt jag har är anekdoter. Jag har kalibrerat en handfull Panasonic-plasmor och en handfull Samsung-plasmor. Alla Samsung-plasmor jag har kalibrerat har gått sönder några år efter jag hart kalibrerat dem och man har frågat mig om råd för att köpa nytt. Därför vet jag att de gått sönder. Ingen Panasonic-plasma har gått sönder – vad jag hört – men ett fåtal kunder har velat köpt nytt och hört av sig om lämplig ersättare. Panasonic-plasman hamnar i ett gästrum, säljs eller skänks bort.

Panasonic slutade tillverka plasma 2014. Många av modellerna jag kalibrerade var från 2011–13.

Permalänk
Medlem

Funderingar runt kvalité och driftsäkerhet var heller inget som jag funderat på gällande köp av TV innan jag nu står inför ett faktum att jag betalat 18k för en produkt som knappt höll i 4 år.

När man pratar med handlaren så säger de att 2 års garanti kan man räkna med, sedan kan man nu köpa till ett 5 års-paket för ca 1000kr som känns så här i efterhand väldigt lockande.

Detta är kanske inte stort problem om man har gott om pengar och siktar på att köpa en under säg 10k. Då kan det vara okej att den inte håller längre än 5 år. Men om jag skall upp mot 30k så känns det direkt olustigt om den skulle gå sönder inom 5 år.

Men det är kanske så att en TV inte är något man äger längre än 5 år idag. Lite som en mobiltelefon där man typ blir tvungen att byta efter 3 år för då slutar säkerhetsuppdateringarna att skickas ut.

Permalänk
Medlem

Nästan varenda hushåll i hela min familj köpt en Panasonic Plasma när dom blev populära för kanske 15 år sedan?
Tror alla har kvar sina (I typ sovrum, gästrum osv)

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Bildexpert 📺

Minns man forumdiskussionerna för 10 år sedan när det skulle köpas plasma var det klagomål på att Panasonic plasma hade fläktar som kunde höras. Samsungs plasma var fläkfria, vilket flera såg som en given fördel. Jag tror nog de flesta på Swec har en rätt bestämd uppfattning om vikten av att hålla komponenter väl kylda.

Så alla som undrar: 2011 skulle du ha köpt en Panasonic-plasma. Om tio år kan jag kanske berätta mer om vilka av dagens modeller som alla byts ut för att de gått sönder.

Permalänk
Medlem

Min förra TV var en sony, den hade jag i 12 år. Enda dåliga var att den hade CCFL istället för LED, så den tappade ljusstyrka med tiden.

Ska man ha en enhet i dag med lång livsläng tror jag inte komponenterna är det viktiga, en kondensator kan valfri elektronikbyrå byta och laga.

Däremot mjukvara!

Skulle gladeligen betalat 2000kr mer för min nuvarande Sony TV om den kom utan något smart-os (android).
Problemet är att redan från dag 1 är cpu etc underdimensionerat. När den gamla, i skrivande stund 14 år, tv'n kan slås på, välja kanal och visa innehållet på en 10'del av tiden mot den nya så är det något fel.

Mjukvaran kanske kan uppdateras (dock är min på android 7 fortfarande) men processorn o ram är inget man byter.
Så när den bråkar eller strular är det för den hängt sig, startar om eller gör annat fuffens. Jag kör den uteslutande med en Android TV box från Boxer, så jag vill att min TV ska vara en datorskärm i praktiken.
Men det går inte och köpa längre såvida du inte kollar på nån form av public display.

Permalänk
Medlem

För att vara extra tydlig, OLED har en kortare livslängd än både LCD och LED (de två komponenter som används i LCD-apparater)
https://en.wikipedia.org/wiki/OLED#:~:text=A%20US%20Departmen....

Både OLED och LED ändrar färg över tid. För OLED vet man att de blå dioderna slits fortast.
LED ändrar färg beroende på vilken teknik som använts för appliceringen av fosfor, dvs inte alla LEDs blir blåare med tiden, vissa blir gulare.

LEDs finns som man inte kan se tillräcklig degradering på efter 20 000 timmar och inte kan beräkna livslängd på. OLED finns inte med i närheten de låga tapp i ljusstyrka som LEDs kan visa upp.

I en LCD är panelen just LCD, belysningen är en separat komponent och kan teoretiskt lagas. Går en pixel eller en kolumn i en displaypanel kan den inte lagas, vare sig det är OLED eller LCD.

Testa att slakta en trasig LCD så ser du hur ofta enkelt det är att byta LED-belysningen det är.

Permalänk
Medlem

Panasonic Plasma P55ST60Y inköpt 2013 still going strong här 👌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Både OLED och LED ändrar färg över tid. För OLED vet man att de blå dioderna slits fortast.
LED ändrar färg beroende på vilken teknik som använts för appliceringen av fosfor, dvs inte alla LEDs blir blåare med tiden, vissa blir gulare.

Om nu OLED ändrar färg över tid bör man då inte kunna kalibrera den, säg en gång om året för att det ska bli bra igen?

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Om nu OLED ändrar färg över tid bör man då inte kunna kalibrera den, säg en gång om året för att det ska bli bra igen?

Problemet är att färgerna i OLED försvagas olika snabbt.

Blå, som är vital för vit färg tex, har kortast livslängd. Därför man kört med "pentile" då man dubblat antalet blå dioder per pixel.

Blir den svagare, måste alla lysa svagare för att få en vit bild. Med tiden blir bilden ljussvagare, trots att RÖD o GRÖN inte är nämvärt sämre.

Går att kalibrera men du tappar ljusstyrka då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av candyraver:

Om nu OLED ändrar färg över tid bör man då inte kunna kalibrera den, säg en gång om året för att det ska bli bra igen?

Gäller alla displayer. Max möjlig (färgkalibrerad) ljusstyrka sjunker därför hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Problemet är att färgerna i OLED försvagas olika snabbt.

Blå, som är vital för vit färg tex, har kortast livslängd. Därför man kört med "pentile" då man dubblat antalet blå dioder per pixel.

Blir den svagare, måste alla lysa svagare för att få en vit bild. Med tiden blir bilden ljussvagare, trots att RÖD o GRÖN inte är nämvärt sämre.

Går att kalibrera men du tappar ljusstyrka då.

Skrivet av Mordekai:

Gäller alla displayer. Max möjlig (färgkalibrerad) ljusstyrka sjunker därför hela tiden.

OLED TV-apparater har en extra vit subpixel (WRGB) för att "avlasta" de andra och öka den totala mängd ljus som TVn kan producera. Den vita subpixeln har ett blått ljus i sin natur så blått är inte en begränsande faktor. Pratar vi om rena OLED RGB paneler i telefoner, surfplattor etc är det en annan femma.

Alla bildvisare behöver kalibreras om med jämna mellanrum. Min LG C9 har OLED Light ställd på 34 vilket ger ~110nits efter kalibrering vilket är trevligt i ett rum med lite mysbelysning. För dagsljus kör jag OLED Light på 47 och gamma 2.2 vilket är fullt tillräckligt. Med andra ord går det att fläska på rätt mycket mer OLED Light innan det blir en begränsande faktor.

Gällande HDR är ljusstyrkan i princip alltid en begränsande faktor (för de allra flesta bildvisare) men det höga kontrastförhållandet och den ställbara tonmappningen gör att det inte heller blir ett reellt problem tycker jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

I mitt fall handlar det inte om slitage eller livslängd, utan snarare något som är sönder med produkten, en vertikal ljuskägla lite till höger i bild konstant. Jag postade en egen tråd om det för ett tag sedan,

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1640787-ar-min-tv-pane...

På något sätt kan jag inte låt bli att skratta(eller gråta) när jag nu sitter och försöker bestämma mig för QLED eller OLED och om jag behöver HDMI 2.1 när jag samtidigt ser fotbollsmatcher på min nuvarande TV med ett ljust sträck över hela bilden.

Och det var någonstans här som jag kanske insåg att små tekniska skillnader mellan modeller spelar kanske mindre roll egentligen om bara TV'n levererar en hyfsat okej bild. Blir lätt att man snöar in på detaljer i köp-processen och glömmer bort att det stor värdet är innehållet som visas på skärmen.

Skall läsa din köpguide @Laxpudding och överväger starkt nu att plocka en TV i de lägre segment och sedan räkna med att behöva byta ut den om ca 5 år.

Permalänk
Medlem

Intressant att diskussionen om hållbarhet handlar om paneltypen.
När det i själva verket till 99% kommer att vara antingen strömförsörjningen eller helt enkelt mjukvaran i TV'n som gör den obrukbar till slut.

Och strömförsörjningen.......
Japp som retro nerd så är man ju van att byta kondensatorer på gammal utrustning.
Men man häpnar även av alla TV apparater där nätdelarna i dom har så usla kondingar att dom kräks ur sitt innehåll efter bara ett par år.
Gäller dyrt som billigt.

Permalänk
Inaktiv

Mina föräldrar har en 15 år gammal Sony KDL-W2000 som fortfarande funkar utmärkt!
Där snackar vi driftkvalitet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av boibo:

Så när den bråkar eller strular är det för den hängt sig, startar om eller gör annat fuffens. Jag kör den uteslutande med en Android TV box från Boxer, så jag vill att min TV ska vara en datorskärm i praktiken.

Det flesta tv-apparater går att låsa ner med hotelläge eller liknande. Särskilt om du ser tv med box så borde du kunna välja att bara ha en hdmi aktiverad. Möjligen att man gärna skaffar någon annan fjärrkontroll också så man inte kommer åt någon funktion.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Svensktiger:

Intressant att diskussionen om hållbarhet handlar om paneltypen.
När det i själva verket till 99% kommer att vara antingen strömförsörjningen eller helt enkelt mjukvaran i TV'n som gör den obrukbar till slut.

Och strömförsörjningen.......
Japp som retro nerd så är man ju van att byta kondensatorer på gammal utrustning.
Men man häpnar även av alla TV apparater där nätdelarna i dom har så usla kondingar att dom kräks ur sitt innehåll efter bara ett par år.
Gäller dyrt som billigt.

Japp, ser ofta den här diskussionen istället förskjuts åt paneltypen och jämförelser runt "Teknik XXX håller 100 000 timmar är därför bättre än YYY som bara håller 50 000 timmar" och liknande kring de påstådda livslängderna i fråga om färg och ljus. Vilket är påståenden som är...
(1) ...omöjliga att verifiera oberoende (annat än att köra dem 100.000 timmar och 12 år senare dra en slutsats)

(2) ...det är inte glasklart hur man definierar vad livslängd innebär. 90 procent av ursprungligt ljus och färgomfång? 50 procent? 10 procent?

(3) ...viktigast av allt: detta inte säger något om hur de enskilda produkterna beter sig. Troligtvis kommer produkterna från (1) istället gå sönder innan man kört dem 100.000 timmar och kan diskutera degradering av kvalitet. Att det existerar lysdioder som kan hålla perfekt ljus i 100.000 timmar är rätt ovidkommande när lysdioderna i TS Samsung-TV ger honom en ljuskägla i bilden efter fyra år.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BobbyM:

Skall läsa din köpguide @Laxpudding och överväger starkt nu att plocka en TV i de lägre segment och sedan räkna med att behöva byta ut den om ca 5 år.

Du vill ha sämre bild i fem år? Och sedan fortsätta med sämre bild fem år till eftersom du tänker likadant inför BF 2026? Sämre bild var femte år för resten av livet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Du vill ha sämre bild i fem år? Och sedan fortsätta med sämre bild fem år till eftersom du tänker likadant inför BF 2026? Sämre bild var femte år för resten av livet?

Fast definitionen av sämre bild beror ju på vad man jämför med.

Alt 1. Jag köper 1 TV i den högre prisklassen(säg en LG G1 för ca 40k) och äger den under de 15 kommande åren

Alt 2. Jag köper en mellanklass TV för säg 10-15k och äger den i 5 år, sedan köper jag en ny mellanklass TV för samma pris som jag äger i 5 och slutligen återigen en mellanklass TV i 5 år.

Jag kommer ha lagt lika mycket pengar på mitt TV-ägande men alt 2 har ett antal fördelar:

- Jag minskar risken för att mitt enda inköp går sönder så jag sprider ut investeringen på tre olika inköp
- En mellanklass TV år 5 och 10 är troligtvis bättre än toppklass år 1(här kan jag givetvis ha fel men detta gäller för många andra produkter). Så efter lite sämre bild år 1-5 så kommer jag ha en bättre bild år 5-15.
- Jag låser inte upp hela summan (40-45k) redan år 1 i ett köp. Endast 10-15k används och resten kan investeras och ge avkastning fram till nästa inköp.

Och naturligtvis, detta resonemang stämmer ju endast om man har en bestämd och begränsad budget för TV-inköp. Om man är rik och prioriterar att köpa de bästa apparaterna var 5:e år så kommer man givetvis alltid ha bättre bild. Men så ser kanske inte livet ut för de flesta.

Permalänk
Skrivet av BobbyM:

Fast definitionen av sämre bild beror ju på vad man jämför med.

Alt 1. Jag köper 1 TV i den högre prisklassen(säg en LG G1 för ca 40k) och äger den under de 15 kommande åren

Alt 2. Jag köper en mellanklass TV för säg 10-15k och äger den i 5 år, sedan köper jag en ny mellanklass TV för samma pris som jag äger i 5 och slutligen återigen en mellanklass TV i 5 år.

Jag kommer ha lagt lika mycket pengar på mitt TV-ägande men alt 2 har ett antal fördelar:

- Jag minskar risken för att mitt enda inköp går sönder så jag sprider ut investeringen på tre olika inköp
- En mellanklass TV år 5 och 10 är troligtvis bättre än toppklass år 1(här kan jag givetvis ha fel men detta gäller för många andra produkter). Så efter lite sämre bild år 1-5 så kommer jag ha en bättre bild år 5-15.
- Jag låser inte upp hela summan (40-45k) redan år 1 i ett köp. Endast 10-15k används och resten kan investeras och ge avkastning fram till nästa inköp.

Och naturligtvis, detta resonemang stämmer ju endast om man har en bestämd och begränsad budget för TV-inköp. Om man är rik och prioriterar att köpa de bästa apparaterna var 5:e år så kommer man givetvis alltid ha bättre bild. Men så ser kanske inte livet ut för de flesta.

Jag kör exakt samma resonemang på mobiltelefoner. Och vad som är bäst beror på hur teknikutvecklingen kommer att utveckla sig. Om utvecklingen går skitsnabbt så årets budget är nästan års mellanmodell, så kanske det är bättre att köpa mellanmodellen för halva priset första året och byta snabbare.
Undantaget när denna strategi är dåligt är saker med trög utveckling som att köpa en rörförstärkare.

Men man bör blanda in lite sund förnuft. Jag personligen anser att tv-apparater under 20 000kr är good enought. Man får ha gott ställt att köpa mycket dyrare. Att köpa en mycket dyrare så är priset inte linjärt. Och man får betala väldigt mycket extra för väldigt lite och detta lär ju snabbt om några år blir sämre än de billigare.

Btw jag själv ska köpa en 10 000kr tv nästa året. Jag har sänkt nivå rejält, men det får duga.

Permalänk
Bildexpert 📺

@BobbyM att betala 40Kkr för en 65-tums LG G1 låter som onödigt just idag. Ta 20Kkr för GX istället eller vänta in till G1 sjunker. GX-modellen gick igenom exakt samma priscykel, bara att allt är förskjutet i tiden för 2021. 10–15Kkr kan du idag fynda fortfarande till andra toppklassmodeller i det krympande 2020-utbudet.

Sannolikhetsmatematik är verkligen inte min styrka, men att köpa 3 st. TV under samma period torde snarare öka risken för att någon av dem går sönder. Plus att ingen – inte ens tillverkarna – har fullständiga siffror på hur ofta de går sönder annat än vad som kommer in som reklamationer och serviceärenden under en lagstadgad treårsperiod. En normalsiffra för den perioden som jag då och då hör från tillverkare är typiskt 1–2% servicereturer men att det varierar stort. Och det är omöjligt att förhand veta om den TV man köper är 0,5% eller 5% servicerisk. Alldeles för många unknowns här.

En mellanklass från 2021 är inte så värst mycket bättre än en mellanklass från 2016 i fråga om bildkvalitet. Och backar man till 2011 är det inte helt jämförbart. Vissa saker är annorlunda, likt att 2011 var en välgjord plasma något som idag saknar en tydlig motsvarighet. 2021 års mellanklass kan vara mycket mer ljusstark men samtidigt mycket blaskigare. Svårt att peka med hela handen runt teknikutveckling.

Poängen är att bara genom att köpa mellanklassmodeller om och om igen under de närmaste 10–15 åren kommer du alltid spendera pengar på att köpa något som alltid är sämre än de bättre modellerna som finns därute. Du kommer hela tiden välja en TV som är av en enklare kvalitet. Det är en strategi som fungerar ifall man ändå inte sätter en högsta prioritet på hur man upplever film och bild. Jag har till exempel samma strategi runt kläder.

Fast jag läser mellan raderna här att du en gång valde din Samsung med FALD för att du hade en prioritet på att få hög kvalitet. Men att du idag är så störd på det trasiga exemplaret att det som driver dina beslut inte är det rationella, utan drivet är det emotionella att undvika ännu besvikelse? Där skulle jag säg att dina tankebanor sätter upp risken för en kronisk besvikelse.

Permalänk
Medlem

Köpte vår plasma för 9000 kr 2013, och jag tyckte det kändes som lite bortkastade pengar då. Men nu när den fortfarande fungerar så börjar den bli prisvärd.

Ska man försöka byta ut den till något motsvarande idag så handlar det om för mycket pengar tycker jag.