Geforce RTX 3080 fyller ett år – väntar du fortfarande på ditt kort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Jag är imponerad på de som väntat i ett år. Det måste vara någon slags feat i tålmodighet att inte falla för trycket och köpa ett dyrare i efterhand.

Jag hade aldrig klarat det.

Inte direkt väntat i ett år, men väntat sen 25 december..

Visa signatur

Ryzen 7 7700X | Noctua NH-U12A | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIF | Corsair 32G DDR5 6000MHz CL36 | ASUS RTX 3080 10GB TUF | Samsung 860 EVO 2TB | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB | Seasonic Focus GX 850W | Fractal Design Define S | Logitech PRO X Superlight | HyperX Cloud | Xtrfy XG1-R | Artisan FX Hien SOFT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Beställda och väntar eller beställda, betalda och väntar???

Varför betala innan man måste? Faktura och betala inom 14 dagar utan avgift kör jag så ofta jag kan, då slipper jag bry mig. Skickar de inget så kan de inte fakturera.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

21 sept TUF non-oc, väntar ännu.

Har fler gånger varit inne på att köpa något annat, men känns lite sådär att gå från MSRP på 3080 till runt 18 000 för ett 3080 ti.

Permalänk
Medlem

Beställde 26/9-20 för intropriset 8 000 kronor, fått det reducerat med 2000kr i form av 800kr presentkort och -1200kr på fakturan hittills. De ville ta ytterligare kompensation efter leveransen så jag räknar med mer. Men 6 000kr för ett ASUS RTX 3080 TUF OC är fortfarande ett väldigt bra grafikkort för pengen, trots att det närmar sig 1-års sträcket för mig. Men har inte bråttom, mitt nuvarande gfx räcker gott och väl även i 3440x1440 så.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av sopaKREEM:

Inte direkt väntat i ett år, men väntat sen 25 december..

Lolz beställt på samma dag som en julklapp till mig själv.. Vänta på ett gigabyte som skulle kosta 8500kr.. Vet ej om den kommer fram innan 4000 serie släpps

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aMp:

Beställde 26/9-21 för intropriset 8 000 kronor, fått det reducerat med 2000kr i form av 800kr presentkort och -1200kr på fakturan hittills. De ville ta ytterligare kompensation efter leveransen så jag räknar med mer. Men 6 000kr för ett ASUS RTX 3080 TUF OC är fortfarande ett väldigt bra grafikkort för pengen, trots att det närmar sig 1-års sträcket för mig. Men har inte bråttom, mitt nuvarande gfx räcker gott och väl även i 3440x1440 så.

Elgiganten?

Permalänk

Gav upp och köpte ett RX 6800 XT istället.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11
Skärm: Acer 27" Nitro XV272UP QHD IPS 144 Hz

Permalänk
Medlem

Beställde ett TUF 3080 klockan 15.02 (när det gick igenom) på Komplett, väntade två mån. på det, men såg ett 3090 kort till 18200,- på iNET och tänkte, skit samma ...jag använder ju mina grafik kort till 3D och video redigering så kan lika så väl köpa ett med mera minne, men priset ... O U C H.

Sen såg jag 3080/3090 tråden på Sweclockers bara växa och växa, och sen priset på 3090 bara växte och växte. 6 mån senare stod mitt 3090 OC kort till 27900,- i samtliga butiker, och jag tänkte, wow...väl var det dyrt, men herregud vart dyrt det har blivit nu då, så investeringen kändes inte så hemsk ut när man tänker på hur många har väntat i ett helt år, och priset på 3080 ti kom väldig nära 3090 när den lanserades, och dom som aldrig fick ett kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Elgiganten?

Yes sir.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är antagligen väldigt många som stått över ett planerat köp av grafikkort senaste året.
Både för att utbudet inte funnits på plats, men även att priserna inte varit på halvgalna nivåer.
Nu när det gått ett år så kan jag tänka mig att flertalet givit upp. Lika bra att vänta till nästa generation kort...

Jag vet inte, men jag tänker att det bäddar kanske för att ännu fler kommer vilja köpa kort nästa gång haha.
Risken finns ju att vi kommer få se det här även nästa lansering. Alltså en uppdämd efterfrågan vilket gör att mängden köpsugna konsumenter är stort en vända till.
Rimligen är det iaf vad som kommer hända om priserna blir snällare nästa vända.

Ja, jag tror det är precis vad som kommer hända. Många stod ju över när 2000-serien lanserades, vilket drev på efterfrågan på 3000-serien. Nvidia förstod ju uppenbarligen detta när en del av deras marknadsföring för 3000-serien gick ut på att det är dags för Pascal-polarna att uppgradera.
Sen blev det som det blev... Jag är en av Pascal-polarna som uppgraderade men det är tydligt att det finns många som sitter kvar på äldre kort. Sen har vi en massa folk med dålig timing som velat bygga nya system under den här tiden. Klart att alla dessa kommer ligga på offensiven är 4000-serien lanseras.

Tyvärr lär det bli kaos igen inför nästa generation. Jag hoppas verkligen att jag kommer ha lika stort flyt igen. Nu när jag sitter med VR känns det genast mycket mer angeläget att uppgradera.

Den här vändan hade jag en del tur. Velade mellan med TUF 3080 OC och icke OC. Blev ett OC och tänkte att Webbhallen är stora så jag beställer där. Trots att det dröjde till strax efter nyår visade det sig vara ett mycket bra beslut. Under tiden drog jag en ren lottovinst på ett 3080 FE, men jag tänke ändå att TUF-kortet är bättre och jag kan vänta så jag sålde det.

Första gången någonsin jag gått med vinst på att uppgradera en datorkomponent. Jag menar, normalt sett är det en ren förlustaffär med en värdeutveckling som är sämre än för bilar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Off with his head!

Bah, jag är som den där kungen, vadhannuhette, där det krävdes flera slag med bilan för han hade så fet nacke.

Permalänk
Medlem

Köpte ett gäng 3090, 3080, 6800XT och 6900XT, var inga större problem alls att klicka hem tycker jag.

Permalänk
Medlem

Köpte ett 2080 Super när de reades ut förra senhösten, till ett nytt bygge. Alla bah, "öööh, bättre att vänta!" Är nöjd med köpet. Lite efter, som jag ofta är på olika sätt, men jag har iaf ett dugligt kort ett tag till. 😋

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Är det här fel tråd att skriva att jag haft tur och hunnit få två kort?

Ja det var tur att man gick på hypen och ville ha hem ett kort så fort som möjligt.
Jag fick hem tre kort varav en gick till en tacksam vän.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Var inställd på att köpa ett 3080 FE, eftersom det fick plats i mitt dåvarande chassi. Avvaktade ett par månader när nvidia slutade sälja i Europa, i hopp om att dom skulle börja säljas här igen, men beställde sedan ett 3080 Tuf OC i slutet av december. Bytte chassi (och lite annat, "när jag ändå håller på") i början av året. Väntar fortfarande på kortet, förhoppningsvis kommer det väl till jul...

Visa signatur

i5-13600KF, ASUS TUF 3080Ti, 32GB (2x16), B760-I Gaming, NR200P
Samsung G9, 32:9 @5120x1440 / LG CX 65” @4K

Permalänk
Medlem

Fick tag på ett från Webhallen till intropriset typ samma vecka som Cyberpunk släpptes, vilket ju var perfekt timing då jag uppgraderade inför det. Synd att jag inte ens har spelat spelet ännu och knappt har något sug längre. Nåväl, till slut hade jag nog 4-5 beställningar samtidigt på TUF 3080 OC från olika sidor för intropris. Efterklok så skulle man ju behållt alla ordrar, såklart. Avbokade samtliga när jag fick mitt. Många kompisar som varit utan hela denna period. Och många scalpers som fått för många...

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Avbokade mitt från webhallen ungefär en och en halv månad sedan. Tog ett 3070Ti istället. Hellre ett 3070Ti nu än att kanske fortfarande vänta eller bli nekad ett 3080 (vilket kunde ske enligt support-chatten).

Permalänk
Medlem

Inte på 3080, men jag har väntat sen strax efter release på ett 6700 XT.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Inaktiv

Man har ju lärt sig, nästa gång en ny generation släpps så bokar man på alla butiker. Kör faktura så slipper du ligga ute med pengar.

Permalänk
Medlem

När jag inte fick något i början köpte jag tidigt ett EVGA RTX3070 för MSRP, faktiskt fullt tillräckligt bra för mig så jag klagar inte direkt men jag hade ambitionen att bygga en "värstingburk" vilket var fail

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aMp:

Grymt. De är verkligen inte helt omöjliga. Dock får du hoppas att du får något kort snart. Kanske byta mot ett annat 3080 med bibehållen kompensation.

Permalänk
Medlem

Beställde (asus tuf oc) ca 2h efter release (webhallen), fick vänta ganska precis 3 månader på kortet som kom några dagar innan julafton. Kändes som väldigt lång tid då men nu i efterhand så är det väl att räkna som kort jämfört med andra.

Måste ändå säga att jag tycker det är väldigt bra att så många återförsäljare står fast vid dom gamla beställningarna som lades för intro priserna och levererar även om väntetiden har blivit absurd.

edit: Kortet i sig har varit fantastiskt, väldigt nöjd.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk

Beställde två dagar efter lansering, fick det ca 5½ månader senare (månadsskiftet februari-mars). Asus 3080 TUF OC från Webhallen.

Edit: 4½ månad senare var det (månadsskiftet januari-februari)

Visa signatur

Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Man har ju lärt sig, nästa gång en ny generation släpps så bokar man på alla butiker. Kör faktura så slipper du ligga ute med pengar.

Återförsäljarna har också lärt sig.
Jag tror inte att de kommer tillåta att man kan boka kort som de inte har i lager likt hur det var när tex 3080 Ti släptes.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, 3080 Ti

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Ok. Men är det någon som fortfarande väntar som inte beställt av specifikt elgiganten är ju frågan som uppstår här känns det som?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Er1kssoN:

Det är pga muppar som dig som folk får vänta på sina kort, men det kanske du inte förstår.

Helt fel, jag har köpt åt 5 datorer hemma som jag och ungarna spelar på. Så det har inget med det att göra.
Eller menar du att varje hushåll endast har rätt att köpa ett kort ? Luktar lite planekonomiskt då.

Problemet (första månaderna) var inte tillgängligheten främst utan snålheten. Det släpptes kort konstant i nya serier som kostade några tusenlappar mer än MSRP / referens och var tillgängliga då.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Känns som man slutade med PC i rättan tid. Hade ju fått betala skjortan annars!

Skrivet av muSashi:

Beställde den 24 September förra året från Elgiganten och väntar fortfarande på kortet!
Om jag har tur så dyker den upp lagom till 4080-lanseringen.

Hur ska du ”fira” årsdagen? Jag gissar på att gå ner till din lokala Elgiganten butik, be om butikschefen o ge han en dansk skalle 😄

Skrivet av Munya:

Jag så dumt avbeställde från andra ställe när El-Giganten skicka sms " din order är påväg"...1 år sedan fortv inte fått.

Va sa dem när du frågade vart kortet blir av? O va fan betyder ”din order är på väg” ??

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Lär ju bli hatad för detta, men på lanseringsdagen av 6000 serien från AMD så insåg jag att det var inget jag ville ha.

Gick in på amazon.se och sökte efter ett RTX 3080. Hittade ett från zotac och betalade i princip utgångspris...Ibland har man tur haha

Permalänk
Medlem

Jag beställde först 2x 3090 kort från komplett direkt när de släpptes. Första kom efter 1.5 veckor, fast innan första kom köpte jag ett 3090 från någon här på swecloCkers så jag slapp vänta några dagar

Permalänk
Medlem

Väntar sen 7 oktober på Asus 3080 TUF OC från Elgiganten. Det var den enda butiken som tog beställningar då, men eftersom de var listade på Nvidias sida som en partner trodde jag man kunde lita på dem. Jag sitter med 1080ti och kör med Win10 lstb 1607 som måste uppgraderas för att använda 3000-serien, så jag har inte haft jättebråttom men även mitt tålamod varar inte för evigt.

Jag kommer förstås bojkotta EG tills de leverar mitt kort, men det är ju inte helt deras fel. De har lagt beställningar som alla andra butiker men uppenbarligen inte fått kort tilldelade sig, så nog ligger det skuld hos tillverkarna/distributörer och Nvidia för det här fiaskot. Kösystemet har väl också delvis punkterats av skalpare som satt upp sig på massa kort och att tillverkarna gjorde massa andra modeller som de kunde tjäna mer pengar på.

Det har medfört massa andra dåliga saker för framtiden:

- Folk kommer även i fortsättningen sätta upp sig på mängder av kort och skapa kaos hos kundtjänsterna med avbrutna ordrar, tillbakaköp, avancerade köpbegränsningar och annat som skapar merkostnader som kommer läggas på priserna.
- Skalparmentalitet har brett ut sig och massor ägnar sig åt denna parasitiska verksamhet. Misstro och fientlighet i forumen följer av det.
- Folk som behöver ny hårdvara har svårt att få det, att spela nya grafikkrävande spel blir mindre lockande och man avvaktar med att uppgradera resten av systemet eftersom det är sån brist. Detta kan få effekter för annan hårdvaruförsäljning och även för intresset i allmänhet för datorhårdvara.
- Nvidia och AMD har sett att det går utmärkt att sälja kort till sjukt höga priser och kommer säkerligen inte ens försöka hålla nere priset nästa generation.
- konsollspelande blir mer intressant eftersom det kostar ohemult mycket att bygga en bra speldator. Kommer detta påverka inriktningen för speltillverkarna igen att bli mer konsollifierade?
- Hela kedjan av affärer, tillverkare och producenter har fått en massiv badwill. Det betyder kanske inte så mycket i korta loppet, men sånt lever kvar länge.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?