Vad välja! Begränsad 10mbit eller obegränsad ADSL?

Permalänk
Medlem

Vad välja! Begränsad 10mbit eller obegränsad ADSL?

SUNET i Umeå har finns inte mer för studenter som bor i korridor etc. Universitet vill inte leka ISP längre och har gett över sköteseln av nätet till ett privat företag. Vi har tidigare haft 10mbit utan trafik begränsning helt gratis. Nu kommer det införa en 6gb gräns för externtrafik och en 30gb gräns för interntrafik ( inom sunet och företagets adsl nät ). Det kommer och kosta ca 160 pix i månaden. Råkar man dra ner mer så att man kommer över gränsen får man betala 160 pix till.

Jag sitter på 220 gb hdd utrymme och funderar om man ska forsätta med den krafitgt begränsade 10mbit linan eller skaffa obegränsad Bostream 2.5 mbit för 450 pix i månaden.

Vad skulle ni gjort

Om det bott fler teknik geeks i korren som skulle bott kvar en längre tid vore det en tanke att fixa ett eget trådlöst nätverk eftersom dessa 30 interna gb även rör trafiken inom hus nätverket. Dvs det går inte längre attt skicka backups på diskar mellan varandra utan att det blir att plocka fram tvistad nätverkskabel

Permalänk
Medlem

Får du betala 160:- till oavsett hur mkt mer du laddar ner?

Visa signatur

ASUS P4G8X Deluxe, P4B 2.66GHz @3020MHz (151*20)
2*512MB Twinmos winbond pc3200 CL 2-2-2-5. Sapphire Radeon 9700 128MB Enermax 430W PSU 2*80GB WD

Permalänk
Medlem

Nix 160 extra för varje 6gb externt, 30 gb internt "enhet" man passerar. Hmm iofs 320 för 12 gb externt och 60gb internt är inte så farlig om man passerar den första "enheten"

Permalänk
Medlem

Fy fan va jag hade vart lack om jag vore dig...vet inte vad du ska göra åt ditt problem, men 30 gb flyger ju ganska snabbt om man leechar...jag sitter på 1Mbit lina och jag har dragit ner 6gig ner och 3 upp på typ 4 dar.

Permalänk
Medlem

Mjoo det fanns ju dagar då man drog ner 30-40 gb med...err....semesterfilmer. Jag har försökt via studentkåren gjort något åt det, men det går ju inte lägga fram att man vill kunna leecha warez och musik som argument. Håller man sig till lagiligt så är det ju enbart konstant nerladdning av *nix distar som gör så att man spränger gränsen. Det som gör mig lite irriterad är att vilka är de att avgöra om det jag laddar ner är olagiligt eller inte, när det i ett utskick sa att det vara bara de som tankar ner olagliga saker som kommer att drabbas.

Men som sagt vad ska jag välja begränsad 10mbit för 160 pix i månaden eller obegränsad 2.5 mbit för 450 pix i månaden?

Permalänk
Medlem

Jag skulle utan tvekan köra obegränsad 2.5, men sen är ju jag storkonsument Har du kollat hur mycket bandbredd du egentligen använder, eller är det du skrivit bara uppskattningar? Jag kan säga att jag konsumerar mer än vad jag trodde med mina 2.5Mbps ... http://www.lewt4life.com/mrtg/localhost_3.total.2003.html

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Tja ibland har jag haft flera gb per dag, andra gånger några få mb per dag. Det varierar ofta. Men även om man inte drar ner så mycket hela tiden vill man som ha en känsla av att man kan dra ner så mycket som man vill utan att oroa sig för att man ska passera gränsen.

Permalänk
Medlem

det finns ett progg som heter bandwidth monitor eller liknande med det kan du kolla total överförings mängd per månad, men då måste du ju ha det på i en månad innan du vet...

Permalänk
Medlem

Jag har DU-meter installerat och kan säga att 6gb är mycket mycket mycket lite per månad. När jag hade mitt 2mbit trådlösa PowerNet kunde jag ta över 6gb per dag, vill inte ens veta vad man kan åstakomma på 10mbit.

Utan tvekan: obegränsat

Permalänk
Medlem

frågan är väl om inte 220 kr i månaden och 60 gig är bättre än BoStream...
du får ju trots allt ca 120gig i månaden innan du är uppe i månadskostnaden på Bostream....(30*4), nä jag tror jag hade valt lanet...framförallt för att det är snabbare...håller hellre tillbaka på leechandet lite än sitter och väntar...

Permalänk
Medlem

hmm antingen har jag missuppfattat något eller så blir det väl 320kr/månaden och dessutom bara 60gb inom internnätverket och föga 12gb till internet?

Permalänk
Medlem

för 160 pix får kag 6 gb externt och 30 gb internet. Jag får spräcka den gränsen ordentligt om jag har lust men får då hosta upp 160 extra för varje "enhet" på 6gb externt och 30 gb internt som jag passerar. Med sunet internt menas sunet över hela Sverige, tror jag.

Så om jag drar ner säg 18 gb från en kille på BBB får jag pröjsa 480 :-

Iofs skulle man kanske klarat sig på 30 - 60 gb inom Sunet om man hittar någon DC semesterfilms hubb exklusivt för de som sitter på SUNET

Permalänk
Medlem

Precis 2pac, och det är inte den interna bandbredden som är det största hindret utan att den externa är så ruskigt låg. Skulle som sagt ta Bostream då mängden data kan dra iväg fort som sjutton. Speciellt om du skulle få för dig att använda bittorrent, uploaden lär kosta dig som sjutton där.

Ang semesterfilmshubb inom Sunet så möjligt, frågan är huruvida du hittar några roliga semesterfilmer där. Troligtvis släpper de ju in BBBare som vill dela sina semesterfilmer också. Sen kan man även fråga sig huruvida det blir många som kommer dela sina semesterfilmer, då ingen vill väl slösa sina GB på att skicka semesterfilmer till andra, utan bara på att dra ner själv.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Sitter på samma nät som du, i Umeå då... om dom tror att någon kommer betala extra för +6gig traffik kan dom drömma.

Har inte URLn här just nu, men det är stats från norrnod, och folk (alla med h*.kund.kommunicera.umea.se som hostname är studentnät-trams) tankade runt 10-20 gig om dagen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Jag skulle utan tvekan köra obegränsad 2.5, men sen är ju jag storkonsument Har du kollat hur mycket bandbredd du egentligen använder, eller är det du skrivit bara uppskattningar? Jag kan säga att jag konsumerar mer än vad jag trodde med mina 2.5Mbps ... http://www.lewt4life.com/mrtg/localhost_3.total.2003.html

.. var du inte hemma den 18 juni eller?

btw.. kan du inte skaffa VDLS? Eller gäller det bara Sthlm och GBG än så länge?
I vilket fall som helst.. Bostream!..
Kollade min trafik.. på 3 dagar så hade jag laddat ner 7 GB, dvs sprängt din gräns.. och då har jag 0,5 ADSL.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hade utan tvekan tagit 2.5 mbps, vad har du för nytta av 10 mbps om du inte kan använda det riktigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekstam
.. var du inte hemma den 18 juni eller?

Hehe jo, rebootat routern och glömt slå igång alla nödvändiga services bara

On Topic: Som man kan läsa så verkar det som majoriteten föredrar Bostream i det här fallet

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Helt klart bostream på 2,5 mbit, orka sitta och hålla reda på hur många gb man tankat?

Visa signatur

skönhet förfaller med åren men en vacker personlighet består hela livet..
Mer CO-OP åt folket.

Permalänk

Bostream 2,5 helt klart.

Permalänk

bostream skulle jag tagit utan tvekan

har komit över 9 gig på en dag med telias 0,5 ADSL
men snittet är väll runt 7 gig per dag

Permalänk
Medlem

nää, vanliga nätet, det som kostar 160 kr per 6gb. i alla fall bör man tänka efter.

450 kr som bonet kostar
3x160 kr = 480 kr, alltså 280 kr för 18 gb externt och 90gb internt.

då lyder ju frågan, hur mycket laddar du? och laddar du lika mycket varje månad? för säg att du laddar 5 gb ena månaden, då har det bara kostat dig 160 kr, medans me bostream kostar det dig 450 kr oavsett hur mycket du laddar.

men å andra sidan finns det ju en osäkerhet när man inte vet exakt va räkningen kommer hamna på.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

beror ju också på hur länge du tänkt bo där. vad jag har förstått så är installationskostnaden på LAN'et noll, medans den med bostream är betydligt högre, samt har ett års bindningstid. ska du bara bo ett år får du ju ta installationskostnaden o dela den med 12 o plussa på månadskostnaden.

Permalänk
Medlem

Hmmm ekengren har nog en poäng där. Det är visserligen en "uppkopplings" avgift på 500 pix för 10mbit nätet men jag kan inte säkert säga att jag bor kvar i korren i 12 månader.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ekengren
beror ju också på hur länge du tänkt bo där. vad jag har förstått så är installationskostnaden på LAN'et noll, medans den med bostream är betydligt högre, samt har ett års bindningstid. ska du bara bo ett år får du ju ta installationskostnaden o dela den med 12 o plussa på månadskostnaden.

Bostream har ingen bindningstid, iaf inte enligt deras hemsida

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

Alltså... är det bekräftat att man får en fet räkning om man går över det man har köpt?
Det är sjukt om något...

Permalänk
Medlem

2.5mbit helt klart... jag drar ju mer än 6gb / dag med mitt 0,5Mbits ADSL

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
2.5mbit helt klart... jag drar ju mer än 6gb / dag med mitt 0,5Mbits ADSL

är inte det ganska omöjligt?

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Timpa
2.5mbit helt klart... jag drar ju mer än 6gb / dag med mitt 0,5Mbits ADSL

Gör du?
När jag hade 0,5 Mbit ADSL laddade jag i 60 kb/s som max.
På ett dyng går det 60*60*24=86400 sekunder.
Låt oss säga att du laddar fullt ett helt dygn, vilket är ganska otroligt.
Det skulle innebära att du laddar 60*86400=5184000 kb=5,184 gb det dygnet.
Så, är vi nu överens om att du inte drar mer en 6 gb per dag?

Permalänk

antagligen menar han både upp och ner
det var så jag kom över 9 gig på en dag

Permalänk

Bostream, skulle inte kunna leva med den begränsningen.
Allting funkar ju lika bra på Bostreamlinan, dock inte lika snabbt.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1