Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikap4us:

Ett litet tips till dig och andra som har riktigt välanvända kolstålspannor och där man börjar få vissa delar av pannan som är lite matt, precis som din verkar vara, är att använda en ringbrynje-"trasa"

Är en ringbrynje-trasa samma som jag kallar diskboll? Jag tror det även står stålboll på vissa förpackningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Är en ringbrynje-trasa samma som jag kallar diskboll? Jag tror det även står stålboll på vissa förpackningar.

Köpte diskboll men spontant känns den som sista utvägen, det är inte omöjligt att den drar med sig beläggningen man byggt upp.

Jag tror ju mer på något i stil med detta :

Sen finns det säkert också diskborstar med tåligare nylånstrå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Köpte diskboll men spontant känns den som sista utvägen, det är inte omöjligt att den drar med sig beläggningen man byggt upp.

Jag tror ju mer på något i stil med detta :

https://www.bauhaus.se/media/catalog/product/cache/9d0f0c8eb514963e1fda0eb95b4bf3ab/7/2/7200652a_2.jpg
https://www.nackabyggnadsvard.se/image/287/disktvaga-enkellindad.jpeg

Sen finns det säkert också diskborstar med tåligare nylånstrå.

Sånt hade min morfar när han levde och dom fungerade bra, jag tror även potatis borstades med den ena sortens borste.
Meningen är att det inte ska bränna fast så mycket så man måste skrubba.
Jag använder diskbollar för att dom håller så länge men rör bara runt lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Det tror jag inte, en diskboll är väl stålull? Stålull hade jag absolut inte velat använda i min stekpanna, det känns som att man repar den ganska rejält i så fall?

Jag använder en sån här:

Självklart kan man med stor ansträngning ta bort en del av det man vill ha kvar men jag kan lova att det inte är något man "råkar göra"

Tipset fick jag från denna videon:
https://youtu.be/8GL0Mk4P18k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikap4us:

Det tror jag inte, en diskboll är väl stålull? Stålull hade jag absolut inte velat använda i min stekpanna, det känns som att man repar den ganska rejält i så fall?

Jag använder en sån här:
https://media.widforss.se/product-images/XL/petromax-chain-mail-cleaner-0.jpg

Självklart kan man med stor ansträngning ta bort en del av det man vill ha kvar men jag kan lova att det inte är något man "råkar göra"

Tipset fick jag från denna videon:
https://youtu.be/8GL0Mk4P18k

Aldrig sett en sådan förr.
En diskboll är inget svinto stålull där tycker jag inte att det finns någon likhet.
Det finns lite variationer av diskbollar men ingen jag använt är som stålull utan kan göra vad jag ser brynjan göra i klippet, jag undrar om inte brynjan är hårdare.
Jag använder dom även till att ta bort det inbrända från välanvända ugnsplåtar utan att skada ytan.

Permalänk
Medlem

Tror vi kommit in ett ganska bra mönster nu, gjutjärnet och kolstålet används huvudsakligen men är det något med potatis ex pyttipanna så körs det i tyflonpanna.

Även ägg går att köra i kolstålpannan så länge som man använder en del olja och smör. Beacon har en tendens att sätta sig ganska bra i pannan när man vill ha den där sista färgen på det men märkligt nog är det relativt enkelt att diska bort.

Angående rengöringen så letar jag fortfarande efter något mer hållbart än de plastborstar vi har men än så länge har de fungerat okay.

Såhär ser Gjutjär- och Kolstol-pannan ut idag.

Gjutjärnet är något lättare men jag föredrar faktiskt kolstål eftersom ytan är jämn. Måste också säga att jag gillar denna lite mindre storlek på pannor, mycket enklare att hantera och värmen blir jämnare.

Permalänk
Medlem

Trevlig tråd detta.

Jag köpte nyligen en uppsättning av carbon steel pannor och följde denna guide för att bränna in pannorna: Youtube

Om man bränner fast mat i pannan så brukar jag hälla i ett glas vatten och låta det koka upp, då brukar fastbrända saker lossna lite lättare.
Sedan kör jag med rinbrynja-svamp som jag använder med väldigt lätt tryck från handen för att få rent.

Permalänk
Medlem

Anders på sajten Feeders har skrivit en del bra saker om stekpannor.

Permalänk
Medlem

Pannan är avsedd att steka i, inte göra köttfärssås mm.
Så länge man bara steker i den så kan man behandla den hur brutalt som helst, den kommer bara bli bättre.
Ska man köra köttfärssås mm. så kör man givetvis rostfritt som tål syra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Pannan är avsedd att steka i, inte göra köttfärssås mm.
Så länge man bara steker i den så kan man behandla den hur brutalt som helst, den kommer bara bli bättre.
Ska man köra köttfärssås mm. så kör man givetvis rostfritt som tål syra.

Vi brukar vanligen steka köttfärs, lök m,m i pannan och sen åker det i en gryta där det får koka ihop med tomat och annat. Gör aldrig längre det direkt i pannan även om det funkar fint i en teflon panna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Beacon har en tendens att sätta sig ganska bra i pannan när man vill ha den där sista färgen på det men märkligt nog är det relativt enkelt att diska bort.

Du har antagligen för hög värme eller för dåligt tålamod när du steker bacon. Lägg det i kall gjutjärnspanna och relativt låg temp så kommer det inte att fastna. Fettet ska hinna tränga ut innan det blir yta, så kommer baconet att friteras i sitt eget fett. Det går att knapersteka på typ 3-4/12 på min spis.

På galler i ugn är det andra alternativet, om man vill bli av med mer fett, fettet måste givetvis samlas upp om man inte vill ha en jättekletig ugn. 225 grader, 10-12 minuter.