Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Neon:

Induktionshällen vi har är en IKEA SMAKLIG, den har 1-9 + P, vanligen kör vi 7an som MAX på teflon pannorna annars blir de kassa. Med kolstolpannan körde vi 5an och 6an och då brändes inget fast, problemet var att jag ville ha mer färg snabbt så då satte jag den på 7an och då fick man röra oftare i det och det var lite som brändes fast men egentligen inga större problem att få loss det. Färsen fick en bra färg.

Vanligafall används ingen fett till köttfärs även om det är nötfärs i teflonpannan men här började jag med olja och en klick smör så att det täcker botten av pannan. Stekte 1 KG nötfärs som gick i 2 omgångar, d.v.s 500g per gång, resultatet var bra även om det fastnade en aning på slutet. Grejen är att köttfärsen hade egentligen fått sin färg ganska snabbt med det fanns en hel del vädska kvar som behövde stekas bort för att kunna ge köttet färg. Dock gick det inte torrt på något vis när det började fastna i pannan.

Visst kan man hålla på med hålselv o grejer men är det hackat så som pyttipanna, köttfärs och liknande så får det ändå med sig ganska mycket fett till slutresultatet. Ibland är det okay som i köttfärssås och ibland är det inte okay som till pyttipanna.

Min spontana tanke är att du nog nog aldrig kommer att kunna steka potatis i en kolstålspanna utan fett. Det är ju ett stärkelserikt livsmedel som fastnar rätt rejält. Kolstål kräver ett lite annat tankesätt och är nog inte bäst för alla. Själv använder jag bara kolstål och emaljerat (en Le Creuset-gryta) och kan inte tänka mig att gå tillbaka till teflon eller liknande.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av Neon:

Vad använder du för andra pannor? Någon teflon?

Har en liten gjutjärnspanna och en andra pannkakspanna som är teflon, annars bara kolstål.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

När jag började använda kolstålspannan jag hittade i skåpet så börja med att värma upp den i ugn låta svalna och smörj in den med olja för att sen åka in i ugnen, körde detta 2ggr.

Till först var det lite som fastna men sen kom jag undefund med att man ska låta pannan bli varm förän man slänger på det man ska steka (med oljan först när den värmer upp).

Har inte diskat den en en gång förutom torkat av överskotts oljan när jag var färdig, fungerat hur bra som helst.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

När jag började använda kolstålspannan jag hittade i skåpet så börja med att värma upp den i ugn låta svalna och smörj in den med olja för att sen åka in i ugnen, körde detta 2ggr.

Till först var det lite som fastna men sen kom jag undefund med att man ska låta pannan bli varm förän man slänger på det man ska steka (med oljan först när den värmer upp).

Har inte diskat den en en gång förutom torkat av överskotts oljan när jag var färdig, fungerat hur bra som helst.

Ja, jag har sett vidoes på där de skickar in den i ungen med lite olja och då blir det väldigt jämn och fin färg. Problemet är denna panna har någon typ av glazerat handtag som företaget säger inte tål ugn merän i väldigt korta perioder. Det finns videos där de ändå kör den i ugnen på specifik temp men det är risky.

Så du har aldrig mat som fastnar som behöver skrubbas bort då? Det är på ett vis imponerande, det är dit man vill nå.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Induktionshällen vi har är en IKEA SMAKLIG, den har 1-9 + P, vanligen kör vi 7an som MAX på teflon pannorna annars blir de kassa. Med kolstolpannan körde vi 5an och 6an och då brändes inget fast, problemet var att jag ville ha mer färg snabbt så då satte jag den på 7an och då fick man röra oftare i det och det var lite som brändes fast men egentligen inga större problem att få loss det. Färsen fick en bra färg.

Vanligafall används ingen fett till köttfärs även om det är nötfärs i teflonpannan men här började jag med olja och en klick smör så att det täcker botten av pannan. Stekte 1 KG nötfärs som gick i 2 omgångar, d.v.s 500g per gång, resultatet var bra även om det fastnade en aning på slutet. Grejen är att köttfärsen hade egentligen fått sin färg ganska snabbt med det fanns en hel del vädska kvar som behövde stekas bort för att kunna ge köttet färg. Dock gick det inte torrt på något vis när det började fastna i pannan.

Visst kan man hålla på med hålselv o grejer men är det hackat så som pyttipanna, köttfärs och liknande så får det ändå med sig ganska mycket fett till slutresultatet. Ibland är det okay som i köttfärssås och ibland är det inte okay som till pyttipanna.

Anledningen till att det bildas vätska i stekpannan är att den kyls ner av den stora mängden köttfärs. Prova att lägga i hälften så mycket nästa gång (eller dela åtminstone upp det i tre) så minskar vätskebildningen och du slipper koka köttfärsen.

Vill man ha yta på det man steker så måste man anpassa värmen och låta maten ligga still i pannan, inte vara där och riva med stekspaden stup i kvarten. När tillräckligt mycket yta bildats så släpper det mesta av sig själv, även om man bara har lite fett i pannan.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Förstår inte att det ska vara som att skaffa ett husdjur med dessa pannor. Jag köpte en likadan panna som du, men jag har bara använt den som vanligt. Den är numer rätt så "inbränd" men jag kör den i diskmaskinen.

Om det ska vara så krångligt att fippla med sin stekpanna kan väl tillverkaren göra det när dom tillverkar den.

Jag tror liknelsen mellan en välskött stekpanna och ett välanpassat husdjur är tämligen lika. Sköter man dem lika exemplariskt så har man en vän för livet. Förvisso är livslängden för ett husdjur betydligt kortare men det jämnar ju ut sig eftersom stekpannan kan gå i arv i generationer.

Har själv ett drygt halvt dussin gjutjärnspannor. Allt ifrån Skeppshults stekpannor, Kockums grytor till Ronny Bruks plättlaggar och våffeljärn.

Har faktiskt "ärvt" samtliga av både min mor och min mormor och de lär säkerligen gå i arv till mina barn.

De som inte förstår nyttan med en gjutjärnspanna kanske inte har vid spisen att göra. Å andra sidan fungerar en gjutjärnspanna lika bra över öppna elden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att inte kunna använda diskmedel är en myt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ja, jag har sett vidoes på där de skickar in den i ungen med lite olja och då blir det väldigt jämn och fin färg. Problemet är denna panna har någon typ av glazerat handtag som företaget säger inte tål ugn merän i väldigt korta perioder. Det finns videos där de ändå kör den i ugnen på specifik temp men det är risky.

Så du har aldrig mat som fastnar som behöver skrubbas bort då? Det är på ett vis imponerande, det är dit man vill nå.

Till början hade jag fiskpinnar som jag inte flyttat tillräcklift ofta som brände fast lite, men på senare tid så har det inte fastnat nåt.

Iofs har jag en gjutjärnspanna men det torde inte va nån större skillnad.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Att inte kunna använda diskmedel är en myt.

Inte en myt men däremot föråldrad, det är från tiden då det ofta var kaustiksoda/lut (som i lutfisk..) i diskmedel vilket agerade frätande på ytan och tog bort allt fett... Fett som behövs för att maten inte ska fastna...

Dagens diskmedel innehåller (generellt) inte lut men är väll inte optimalt att skrubba ur sin stekpanna med varje gång om man vill ha en bra ytbeläggning, gör man det på kolstål måste man även lägga på ett lager olja för att förhindra rost och att maten inte ska fastna...

Permalänk
Medlem

Okay, då har jag kör 2 omgångar bacon i pannan.

Stekte utan tillsatt fett och även om inte baconen brände fast så var det iallafall något som satte sig i pannan.

Renjorde pannan väldigt lätt med kokande vatten och träslev, bara så att den tjocka beläggningen gick bort så ingen "mat" satt kvar.

Sen lät jag pannan svalna innan jag körde lätt med diskborste och varmt vatten från kranen, slutigen oljades pannan in och blev såhär :

Skrubbar man en aning mer kan man absolut få bort mer.

Förra gången fastnade det inte tjockbeläggning från maten så som denna gången men det beror troligen på vad det är man steker. Eftersom man kör lägre temperatur så hinner också det mesta av fettet brännas bort lagom till baconen är färdiga. I teflonpannan kör vi troligen något högre värme för där brukar det bli ganska mycket fett kvar som måste hällas ut mellan varven, ändå får de Baconen fin yta.

Kan inte påstå att ytan på pannan blev direkt bättre efter denna matlagningen, antar att det är tålamod som gäller.

Lämnade förövrigt tillbaka den GreenChef pannan vi köpt hem, får se vad vi väljer istället för att steka potatis och liknande, så länge får teflon pannan vi har kvar göra jobbet.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Neon:

Okay, då har jag kör 2 omgångar bacon i pannan.

https://i.imgur.com/qxxozrE.jpg

Stekte utan tillsatt fett och även om inte baconen brände fast så var det iallafall något som satte sig i pannan.

Renjorde pannan väldigt lätt med kokande vatten och träslev, bara så att den tjocka beläggningen gick bort så ingen "mat" satt kvar.

https://i.imgur.com/S6IViSX.jpg

Sen lät jag pannan svalna innan jag körde lätt med diskborste och varmt vatten från kranen, slutigen oljades pannan in och blev såhär :

https://i.imgur.com/ZBuYg1k.jpg
https://i.imgur.com/cUsGIaf.jpg

Skrubbar man en aning mer kan man absolut få bort mer.

Förra gången fastnade det inte tjockbeläggning från maten så som denna gången men det beror troligen på vad det är man steker. Eftersom man kör lägre temperatur så hinner också det mesta av fettet brännas bort lagom till baconen är färdiga. I teflonpannan kör vi troligen något högre värme för där brukar det bli ganska mycket fett kvar som måste hällas ut mellan varven, ändå får de Baconen fin yta.

Kan inte påstå att ytan på pannan blev direkt bättre efter denna matlagningen, antar att det är tålamod som gäller.

Lämnade förövrigt tillbaka den GreenChef pannan vi köpt hem, får se vad vi väljer istället för att steka potatis och liknande, så länge får teflon pannan vi har kvar göra jobbet.

Det finns ingen anledning att rengöra pannan med kokande vatten. Låt den svalna, skölj av med varmt vatten utan diskmedel och nöj dig så. Tycker jag, alltså.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Det finns ingen anledning att rengöra pannan med kokande vatten. Låt den svalna, skölj av med varmt vatten utan diskmedel och nöj dig så. Tycker jag, alltså.

Okay, hoppar över att koka vatten i den nästa gång, men bara skölja av hade aldrig funkat, iallfall inte om man vill ha bort betydande matrestern från ytan. Det krävs iallafall en diskborste för att få bort detta, tror ingen hade velat lämna kvar det i pannan till nästa måltid?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Okay, hoppar över att koka vatten i den nästa gång, men bara skölja av hade aldrig funkat, iallfall inte om man vill ha bort betydande matrestern från ytan. Det krävs iallafall en diskborste för att få bort detta, tror ingen hade velat lämna kvar det i pannan till nästa måltid?

Min tankegång är att när du ännu "kör in den" kan du börja med en mastked olja i botten och hetta upp pannan till att matoljan rinner bättre för att sen slänga in bacon.
Min erfarenhet är att bacon och annat har en tendens att fastna om man inte hettar upp pannan före man steker.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Min tankegång är att när du ännu "kör in den" kan du börja med en mastked olja i botten och hetta upp pannan till att matoljan rinner bättre för att sen slänga in bacon.
Min erfarenhet är att bacon och annat har en tendens att fastna om man inte hettar upp pannan före man steker.

Jag börjar ofta med bacon i kall panna och kör på lagom™ temperatur tills fettet smälter, sedan drar jag upp temperaturen litet.

Sedan är det ju skillnad på bacon och bacon. Ju mer fett på baconet desto mindre bränner det fast. Jag brukar kolla baconet i butiken och köpa efter användning, ibland vill man ha mer fett och ibland mindre. Om man stekt bacon med mycket fett kan man också spara baconfettet och steka t.ex. kyckling i det efteråt.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aqua_HeaD:

Har panna av samma märke och för mig tog det betydligt längre tid en gång för att bränna in den. Man får göra samma sak flera gånger och däremellan använda pannan som vanligt. Räkna med att maten i fastnar i den och då speciellt i början. För mig kan det fortfarande fastna och speciellt om jag steker kyckling. Ibland får jag för mig att jag kanske då har lite väl hög värme.

Jag brände in den på samma sätt som dig. Ökar värmen försiktigt och sedan eldar jag på så mycket det går (så gör jag även när jag lagar mat i den). Häller i lite matolja och tar hushållspapper som jag gnider in oljan i pannan med. Sedan får den stå på med full värme tills oljan bildat ett tunt fint ytskikt. Det kommer osa som sjutton.

Diska aldrig pannan med diskmedel utan använd endast varmt vatten. Jag torkar alltid min panna efter matlagning på halv effekt på spisen och när den är torr så oljar jag in den igen med ett tunt lager matolja.

+1

Har själv två kolstålpannor, som jag använder flitigt. Inbränningen tog lite tid, men väl värt det. Värmde upp på låg sedan medel temperatur, hällde i rapsolja som fick värmas upp så den började osa. Sänkte temperaturen och hällde sedan i rapsolja som fick "värmas" bort. Torka med papper emellan och sedan repetera, själv gjorde jag detta 6-7ggr.

Har en mörk bra beläggning nu, som gör att jag värmer stekpannan en 4-5min på medeltemperatur med lite rapsolja innan jag börjar laga mat i den. Bränner bara fast om man har för bråttom att lägga i något kallt, eller att rapsoljan inte blivit varm nog.
Kyckling brukar man få vara snabb med att dra med stekspaden längs botten på en gång, då lossnar det på en gång och inget bränns fast. Använder rostfria stekspadar.

Diskar med varmt vatten, tillbaka på plattan för att värmas upp lite igen. Sätter plattan på medel och timern på 5min, så man inte glömmer den. Torkar bort vattnet med hushållspapper och häller i lite rapsolja som jag smörjer ut på hela botten och lite upp på kanterna. Den får sedan brännas in den återstående tiden av timern.

Om det skulle brännas fast, så håller jag i vatten och vrider upp temperaturen så vattnet blir varmt, behöver inte kokas. Så gör jag rent med diskborsten, denna metod fungerar även på gjutjärnspannor. När allt är borta, så gör jag som ovanstående stycke.

Barnen(13-15år) lagar mat hemma, och de klarar att göra detta. Fick göra om inbränningen en gång. Efter de lagat mat första gången och hade för bråttom att lägga i stekpannan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molgorain:

Om det skulle brännas fast, så håller jag i vatten och vrider upp temperaturen så vattnet blir varmt, behöver inte kokas. Så gör jag rent med diskborsten, denna metod fungerar även på gjutjärnspannor. När allt är borta, så gör jag som ovanstående stycke.

Vad använder du för diskborste som fixar den värmen? De flesta jag använt blir väldigt platta om pannan är riktigt varm.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Vad använder du för diskborste som fixar den värmen? De flesta jag använt blir väldigt platta om pannan är riktigt varm.

Ha i mer vatten innan du använder diskborsten. Och som sagt, vattnet i stekpannan behöver inte koka.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Ibland vanlig nylondiskborste, inte så jag trycker för kung och fosterland. Tänk mera borsta bort dammet, eftersom värmen och vattnet får det mesta att lossna.

Men oftast använder jag stekspaden och skrapar lätt längs botten. Eftersom det är varmt vatten, så är det ett effektivt sätt att bli av med det som fastnat på stekspadens främre kant.

Permalänk
Relik 📜

En berättelse i tre delar, då.

Här är vår panna efter att jag precis gjort fyra omeletter på rad. Lite olja innan första, som räckte till samtliga.

Såhär ser den ut efter att ha diskats, fortfarande ljummen, med endast kranvarmt vatten och vanlig diskborste. Inget speciellt gnuggande, bara vispat runt. Torrtorrkad med hushållspapper.

Och såhär ser den ut efter några droppar olja, intorkad med hushållspapper. Redo att åka tillbaka ner i lådan.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem

👍👍

Ser ungefär ut som mina två pannor. Fortsätt sådär och du kommer aldrig vilja titta på någon annan stekpanna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Kan hoppas att även min kan se ut så om ett tag

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Jag antar att man gör samma som med en gjutjärnsstekpanna, jag har ingen kolstålspanna än.
Det jag gör med gjutjärn (ren och torr) är att ha i max en tesked olja som fördelas över hela insidan sedan torkar jag bort oljan igen, om det är mycket olja i pannan så fastnar det du steker.
Sedan stoppar man in den i ugnen (jag ställer den alltid upp och ner) och temperaturen beror på olja men jag brukar använda rapsolja vilket betyder över 238°, för olivolja över 190°.
Det man vill uppnå temperaturen för oljans rykpunkt och ryka bort oljan.
Med en äldre spis kommer man inte upp de temperaturer som krävs på plattan därför stoppas den in den i ugnen men med en ny spis med induktionshäll så kan du eventuellt uppnå tillräcklig temperatur åtminstone för botten av pannan, med en gasspis så kan hela pannan brännas in bra.
När jag är klar så brukar jag testa att steka ett ägg.
En vanlig missuppfattning är att pannan ska oljas in för att det inte ska brännas fast och det används mycket olja vilket ger motsatt effekt.

Permalänk
Medlem

500gr köttfärs är på tok för mycket om du är ute efter stekyta. På induktion är 8,9, boost till för att koka vatten. 7 eller 7+ är mer eller mindre max för stekning, även i stålpannor. Om stor panna, ge nån minut att bli genomvarm.

Onnan matlagning, Olja i pannan, värm upp, häll bort oljan, stek.

Diska som vanligt med diskmedel om du vill, ingen fara. Torka av den genom att värma på spis, i med några droppar olja när vattnet borta, gnid med lite papper. Klart.

Permalänk
Medlem

Jag forstätter använda kolstol pannan till allt som den går att använda till. Måste säga att än så länge har jag imponerad av att den fungerar så väl som den gör! Storleken är perfekt och man kan steka praktiskt taget allt i den utom då potatis. Dessutom får man en mycket finare yta på kött som man kört i sous vide tidigare.

Rengöringen av pannan känns enkel eftersom så pass lite fastnar och det som fastnar kan man lätt få bort med diskborste och varmt vatten. Ultralight gjutjärnen vi har var klart mycket svårare att få rent på en rimlig nivå.

Såhär ser pannan ut idag :

Vet inte hur viktigt det är att den får en mörk färg men någon form av nonstick yta har den iallafall.

Just nu håller jag på att bränna in 2 st pizza stål med rapsolja i ugnen, har sett några st på youtube som bränner in sina kolstål på liknande vis och de får en jämn och fin färg. Problemet med just den pannan jag har är att handtaget har någon form av behandling som enligt tillverkaren inte klarar MAX värme i ugnen under någon längre stund. Det finns såklart de som struntar i det o kör på ändå, otydligt om handtaget verkligen blir defekt.

Visa signatur

Permalänk

Nu har jag inte införskaffat någon kolstålpanna än, men utifrån min erfarenhet av mina gjutjärnspannor kan jag rekommendera att steka isterband någon gång ibland. (Det är gott också )
Dvs en flåtig stekning på låg / medium värme.
Detta samt endast diskning med vatten är allt underhåll som krävs för gjutjärnspannorna, och jag tror att funkar på kolstålpannor också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

En berättelse i tre delar, då.

Här är vår panna efter att jag precis gjort fyra omeletter på rad. Lite olja innan första, som räckte till samtliga.
https://i.imgur.com/g8IVlDY.jpeg

Såhär ser den ut efter att ha diskats, fortfarande ljummen, med endast kranvarmt vatten och vanlig diskborste. Inget speciellt gnuggande, bara vispat runt. Torrtorrkad med hushållspapper.
https://i.imgur.com/Ww4FHyO.jpeg

Och såhär ser den ut efter några droppar olja, intorkad med hushållspapper. Redo att åka tillbaka ner i lådan.
https://i.imgur.com/1g0xDXm.jpeg

Det ser riktigt bra ut!

Ett litet tips till dig och andra som har riktigt välanvända kolstålspannor och där man börjar få vissa delar av pannan som är lite matt, precis som din verkar vara, är att använda en ringbrynje-"trasa"

Mina kolstålspannor som har varit med mig i många år gick från bra till sjukt bra efter att jag kört med ringbrynja då och då.

Ringbrynjan plockar bort små fastbrända partiklar utan att skada ytan på pannan som man kämpat så länge med att bygga upp.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Provade steka falukorv i kolstolspannan vilket fungerade sådär, klart sämsta erfarenheten än så länge. Korven fastnaden ganska bra i pannan trotts rikligt med både olja och smör!?

Resultatet blev okay men inte så bra som med teflonpannan. Ytan på korven blev ojämn och det fastnade svarta kolbitar här och där. Även smaken påverkades en aning negativt. Såhär såg pannan ut direkt efter :

Som man kan se fastnade det en hel del. Vet att man brukar säga att det man steker själv ska släppa från pannan men jag upplevde aldrig att det faktiskt släppte utan bara blev redigt bränt.

Rengöringen var lite svårare än vanligt men egentligen inte så jobbig som jag trodde, det räckte med varmvatten och diskborste för att få bort matrester. Klart mycket enklare än de ultralight gjutjärn vi kört med tidigare. Det jag dock noterade var att diskborsten börjar bli "platt" igen, troligen från värmen från kranvattnet även om det verkar lite konstigt med tanke på att det inte är supervarmt? Vad använder ni för borste?

Jag brände in 2 st pizza stål med lite rapsolja. Körde dem på max värme i ugnen under 90 min och man ser direkt att det är såhär man vill göra med en kolstolpanna, då får man en jämn och fin yta direkt.

Man kan skymta hur stålet såg ut innan inbränning här :

Problemet är dock åter igen att handtaget på den panna jag köpte inte tål värmen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Provade steka falukorv i kolstolspannan vilket fungerade sådär, klart sämsta erfarenheten än så länge. Korven fastnaden ganska bra i pannan trotts rikligt med både olja och smör!?

Resultatet blev okay men inte så bra som med teflonpannan. Ytan på korven blev ojämn och det fastnade svarta kolbitar här och där. Även smaken påverkades en aning negativt. Såhär såg pannan ut direkt efter :

https://i.imgur.com/zZJP2an.jpg

Som man kan se fastnade det en hel del. Vet att man brukar säga att det man steker själv ska släppa från pannan men jag upplevde aldrig att det faktiskt släppte utan bara blev redigt bränt.

Rengöringen var lite svårare än vanligt men egentligen inte så jobbig som jag trodde, det räckte med varmvatten och diskborste för att få bort matrester. Klart mycket enklare än de ultralight gjutjärn vi kört med tidigare. Det jag dock noterade var att diskborsten börjar bli "platt" igen, troligen från värmen från kranvattnet även om det verkar lite konstigt med tanke på att det inte är supervarmt? Vad använder ni för borste?

Jag brände in 2 st pizza stål med lite rapsolja. Körde dem på max värme i ugnen under 90 min och man ser direkt att det är såhär man vill göra med en kolstolpanna, då får man en jämn och fin yta direkt.

https://i.imgur.com/7F02DIk.jpg
https://i.imgur.com/VMWTQdB.jpg

Man kan skymta hur stålet såg ut innan inbränning här :

https://i.imgur.com/c1FqmAP.jpg

Problemet är dock åter igen att handtaget på den panna jag köpte inte tål värmen.

Falukorv innehåller en hel del annat än kött, bland annat potatismjöl. Förmodligen är det mjölet som fastnar i botten. Min erfarenhet är att det brukar fastna en del när man steker just falukorv och det får man nog bara leva med. Annan korv är aldrig några problem.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikap4us:

Falukorv innehåller en hel del annat än kött, bland annat potatismjöl. Förmodligen är det mjölet som fastnar i botten. Min erfarenhet är att det brukar fastna en del när man steker just falukorv och det får man nog bara leva med. Annan korv är aldrig några problem.

Ja, det låter rimligt, kommer nog köra falukorv i nonstick pannan istället framöver. Köpte faktiskt en ny nu nyligen just för de få tillfällen då inte kolstolpannan är bästa valet. Blev en Mannerströms Gourmet panna 28 cm med något som heter quantanium beläggning. Troligen någon form av teflon även om det klassas något bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Började med att köra tre rundor med tunt lager olivolja på halv till 3/4 högsta värme i 5-10 minuter, låta det gå ner i temperatur och sedan torka ur med papper. Efter sista rundan körde jag bara hett vatten med en vanliga diskborste från ICA. Sedan dess har jag bara använt den som vanligt och nu bränner i princip inget fast. Däremot fläck i mitten då våra spisplattor är totalt värdelösa så sker en temperaturskillnad.

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |