Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikap4us:

Ett litet tips till dig och andra som har riktigt välanvända kolstålspannor och där man börjar få vissa delar av pannan som är lite matt, precis som din verkar vara, är att använda en ringbrynje-"trasa"

Är en ringbrynje-trasa samma som jag kallar diskboll? Jag tror det även står stålboll på vissa förpackningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Är en ringbrynje-trasa samma som jag kallar diskboll? Jag tror det även står stålboll på vissa förpackningar.

Köpte diskboll men spontant känns den som sista utvägen, det är inte omöjligt att den drar med sig beläggningen man byggt upp.

Jag tror ju mer på något i stil med detta :

Sen finns det säkert också diskborstar med tåligare nylånstrå.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Köpte diskboll men spontant känns den som sista utvägen, det är inte omöjligt att den drar med sig beläggningen man byggt upp.

Jag tror ju mer på något i stil med detta :

https://www.bauhaus.se/media/catalog/product/cache/9d0f0c8eb514963e1fda0eb95b4bf3ab/7/2/7200652a_2.jpg
https://www.nackabyggnadsvard.se/image/287/disktvaga-enkellindad.jpeg

Sen finns det säkert också diskborstar med tåligare nylånstrå.

Sånt hade min morfar när han levde och dom fungerade bra, jag tror även potatis borstades med den ena sortens borste.
Meningen är att det inte ska bränna fast så mycket så man måste skrubba.
Jag använder diskbollar för att dom håller så länge men rör bara runt lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Är en ringbrynje-trasa samma som jag kallar diskboll? Jag tror det även står stålboll på vissa förpackningar.

Det tror jag inte, en diskboll är väl stålull? Stålull hade jag absolut inte velat använda i min stekpanna, det känns som att man repar den ganska rejält i så fall?

Jag använder en sån här:

Självklart kan man med stor ansträngning ta bort en del av det man vill ha kvar men jag kan lova att det inte är något man "råkar göra"

Tipset fick jag från denna videon:
https://youtu.be/8GL0Mk4P18k

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fikap4us:

Det tror jag inte, en diskboll är väl stålull? Stålull hade jag absolut inte velat använda i min stekpanna, det känns som att man repar den ganska rejält i så fall?

Jag använder en sån här:
https://media.widforss.se/product-images/XL/petromax-chain-mail-cleaner-0.jpg

Självklart kan man med stor ansträngning ta bort en del av det man vill ha kvar men jag kan lova att det inte är något man "råkar göra"

Tipset fick jag från denna videon:
https://youtu.be/8GL0Mk4P18k

Aldrig sett en sådan förr.
En diskboll är inget svinto stålull där tycker jag inte att det finns någon likhet.
Det finns lite variationer av diskbollar men ingen jag använt är som stålull utan kan göra vad jag ser brynjan göra i klippet, jag undrar om inte brynjan är hårdare.
Jag använder dom även till att ta bort det inbrända från välanvända ugnsplåtar utan att skada ytan.

Permalänk
Medlem

Tror vi kommit in ett ganska bra mönster nu, gjutjärnet och kolstålet används huvudsakligen men är det något med potatis ex pyttipanna så körs det i tyflonpanna.

Även ägg går att köra i kolstålpannan så länge som man använder en del olja och smör. Beacon har en tendens att sätta sig ganska bra i pannan när man vill ha den där sista färgen på det men märkligt nog är det relativt enkelt att diska bort.

Angående rengöringen så letar jag fortfarande efter något mer hållbart än de plastborstar vi har men än så länge har de fungerat okay.

Såhär ser Gjutjär- och Kolstol-pannan ut idag.

Gjutjärnet är något lättare men jag föredrar faktiskt kolstål eftersom ytan är jämn. Måste också säga att jag gillar denna lite mindre storlek på pannor, mycket enklare att hantera och värmen blir jämnare.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Trevlig tråd detta.

Jag köpte nyligen en uppsättning av carbon steel pannor och följde denna guide för att bränna in pannorna: Youtube

Om man bränner fast mat i pannan så brukar jag hälla i ett glas vatten och låta det koka upp, då brukar fastbrända saker lossna lite lättare.
Sedan kör jag med rinbrynja-svamp som jag använder med väldigt lätt tryck från handen för att få rent.

Visa signatur

NAS: QNAP TS-469L | 4x3TB WD RED - 3GB ram

Permalänk
Medlem

Anders på sajten Feeders har skrivit en del bra saker om stekpannor.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Pannan är avsedd att steka i, inte göra köttfärssås mm.
Så länge man bara steker i den så kan man behandla den hur brutalt som helst, den kommer bara bli bättre.
Ska man köra köttfärssås mm. så kör man givetvis rostfritt som tål syra.

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozric:

Pannan är avsedd att steka i, inte göra köttfärssås mm.
Så länge man bara steker i den så kan man behandla den hur brutalt som helst, den kommer bara bli bättre.
Ska man köra köttfärssås mm. så kör man givetvis rostfritt som tål syra.

Vi brukar vanligen steka köttfärs, lök m,m i pannan och sen åker det i en gryta där det får koka ihop med tomat och annat. Gör aldrig längre det direkt i pannan även om det funkar fint i en teflon panna.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Beacon har en tendens att sätta sig ganska bra i pannan när man vill ha den där sista färgen på det men märkligt nog är det relativt enkelt att diska bort.

Du har antagligen för hög värme eller för dåligt tålamod när du steker bacon. Lägg det i kall gjutjärnspanna och relativt låg temp så kommer det inte att fastna. Fettet ska hinna tränga ut innan det blir yta, så kommer baconet att friteras i sitt eget fett. Det går att knapersteka på typ 3-4/12 på min spis.

På galler i ugn är det andra alternativet, om man vill bli av med mer fett, fettet måste givetvis samlas upp om man inte vill ha en jättekletig ugn. 225 grader, 10-12 minuter.

Permalänk
Medlem

Det har nu gått ca 7 månader och kolstolpannan ser ut såhär:

Kolstolpannan används klart mer än teflon pannan, de e pyttipanna och falukorv den fortfarande har problem med.

Är inne på att köpa ytterligare en 26 cm kolstål. Fördelarna jag ser är
- Något lättare än 28 cm(standard)
- Täcker plattan bättre och får jämnare värme
- Tar mindre utrymme på hällen
- Pannkakorna blir lika stora

Det stora Ronneby bruk ultra light har faktiskt börjat värma väldigt ojämnt, man får snurra runt på det. Grejen är att vi aldrig använder mer än max 7an och det känns inte som pannan slagit sig. Men vi har ju 2 Ronneby bruk ultra light, ett stort och ett litet, har jämfört dem båda mot kolstål och anser att kolstål fungerar mycket bättre för oss.

Vi äger faktiskt även en de Buyer Traktörpanna Mineral B Paella 32cm, slår man ihop 2 plattor så funkar den okay även om värmefördelningen inte blir optimal. Har gjort nuddle wook i den par gånger vilket fungerar bra.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Är inne på att köpa ytterligare en 26 cm kolstål. Fördelarna jag ser är
- Något lättare än 28 cm(standard)
- Täcker plattan bättre och får jämnare värme
- Tar mindre utrymme på hällen
- Pannkakorna blir lika stora

Var inne på liknande tankar efter jag använt 28cm ett tag. Slutade med att det blev ytterligare ett steg mindre till 24cm, dessa två har kompletterat varandra väldigt bra.

Permalänk
Medlem

Spännande tråd. Kör själv med gjutjärnspanna och har insett att man inte kan snåla med fett för att kunna laga maten ordentligt.

Såg denna video om stekolja för ett tag sen och tyckte den ger ett bra perspektiv.

Kyckling har jag börjat tillaga i ugnen på bakplåtspapper istället för en gjutjärnsgryta just för att jag tyckte det behövdes för mycket fett, men andra saker som kött, korv och pyttipanna blir ju bara godare med lite fett på från stekpannan.

Permalänk
Medlem

Använder Kolstolpannorna så ofta det går och det har byggts upp en ganska svart beläggning i botten. Efter rengöring och oljning så ser pappersduk ut så här om man kört runt den lite i botten av pannan, får känslan av att pannorna inte är helt rena? Normalt?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Använder Kolstolpannorna så ofta det går och det har byggts upp en ganska svart beläggning i botten. Efter rengöring och oljning så ser pappersduk ut så här om man kört runt den lite i botten av pannan, får känslan av att pannorna inte är helt rena? Normalt?

https://i.imgur.com/Ax3QGBZ.jpg

Min kolstålspanna är mer blankt svart i botten och när man diskat av den så släpper den torr inte ifrån sig något till papper.

Permalänk
Medlem

Låter som att jag rengör dem för dåligt då? Jag kör med vanlig nylån diskborste som körs runt under varmt vatten tills man inte kan känna några rester med fingrarna längre. Efter detta torkas de av och får några droppar rapsolja. De ser och känns rena men uppenbarligen ligger det kvar en del sot.

Är det Chain Mail Cleaner som gäller? ex :

https://www.widforss.se/petromax-chain-mail-cleaner

https://www.amazon.se/LODGE-ACM10R41-skrubbdyna-rostfritt-st%...

https://www.amazon.se/-/en/dp/B09KL9P5JB/

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

@Jimmy: Om det inte blir rent nog med diskborsten kan du nog testa med en vanlig tvättsvamp, det fungerar bra för mig. När jag torkar torrt med papper blir det ibland brunt och då diskar jag igen, vilket brukar leda till att nästa papper inte är skitigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Förstår inte att det ska vara som att skaffa ett husdjur med dessa pannor. Jag köpte en likadan panna som du, men jag har bara använt den som vanligt. Den är numer rätt så "inbränd" men jag kör den i diskmaskinen.

Om det ska vara så krångligt att fippla med sin stekpanna kan väl tillverkaren göra det när dom tillverkar den.

Därför jag köper någorlunda billiga pannor och byter ut när de blir dåliga. Orkar inte tjafsa.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det med marinerat kött? Vill inte att maten man tillagar efter tar smak från pannan?

Visa signatur

Desktop: R7 3700X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

@Jimmy: Om det inte blir rent nog med diskborsten kan du nog testa med en vanlig tvättsvamp, det fungerar bra för mig. När jag torkar torrt med papper blir det ibland brunt och då diskar jag igen, vilket brukar leda till att nästa papper inte är skitigt.

Ska köra en omgång med vanlig tvättsvamp men ganska övertygad om att den kommer bli ganska svart snabbt. Dessutom använder man ju inte YES vilket gör att svamp lätt blir igensatta med fett.

Jag tänker att det svarta är i grunden bränd mat som agerar non-stick beläggning, man vill ha en liten sådan yta men inte för mycket?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

Hur fungerar det med marinerat kött? Vill inte att maten man tillagar efter tar smak från pannan?

Så gott som alla kommersiella kök använder någon form av stål/gjutjärns-pannor så jag tvivlar på att det finns något problem här.

Rent historiskt har man bara snabbt torkat av sina gjutjärnspannor vilket givet både smak och non-stick till nästa måltid. Var man dedikerad hade man troligen olika pannor till olika saker, ex fisk, fläsk, fågel o.s.v.

De första gjutjärnspannorna vi körde gav faktiskt ifrån sig lite järnsmak, särskilt till köttfärssås, vi har dock aldrig märkt att pannorna ger någon distinkt smak från tidigare mat. Vad jag förstår ska man undvika gjutjärn med inarbetad non-stick beläggning till mat med syror, ex köttfärssås.

Det enda vi inte använder kolstål till idag är just köttfärssås som vi kör i stora kokkärl istället samt vissa känsliga rätter som lätt bränner fast ex pytt panna, fiskpinnar och liknande.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Använder Kolstolpannorna så ofta det går och det har byggts upp en ganska svart beläggning i botten. Efter rengöring och oljning så ser pappersduk ut så här om man kört runt den lite i botten av pannan, får känslan av att pannorna inte är helt rena? Normalt?

https://i.imgur.com/Ax3QGBZ.jpg

Det är rätt normalt, är dom helt rena så är dom för torra och då diskar du för hårt.

Jag kör 4-5 varv med DeLavals diskborste och varmt vatten och sedan slänger på dom 30 sekunder på hällen för att bränna bort vatten efteråt.
Sedan 3-4 droppar olja och smörja in dem igen efteråt.

Jag har kört kolstål nu i 5-6 år och skulle aldrig byta bort dem, har även en rostfri panna när jag ska köra sås annars tycker jag dom funkar till allt.

Såhär ser mina ut efter ett par år, pannkakspannan används mest till att steka ägg och pannkakor så den är rätt "ren" men funkar prima ändå.
I början tycker jag att det hjälpte att slänga i lite olja under uppvärmningen och ta en stekspade och fördela oljan med kanten så man "tryckte in" olja i porerna men det sysslar jag inte med idag.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy:

Ska köra en omgång med vanlig tvättsvamp men ganska övertygad om att den kommer bli ganska svart snabbt. Dessutom använder man ju inte YES vilket gör att svamp lätt blir igensatta med fett.

Jag tänker att det svarta är i grunden bränd mat som agerar non-stick beläggning, man vill ha en liten sådan yta men inte för mycket?

"Man"? Jag använder varmvatten, diskmedel och diskborste/svamp tills jag upplever att pannan är ren (men utan att skrubba den till originalskick). Sen bränner jag in den igen både efter disk och innan tillagning.

Hur kan gammal mat agera non-stick? Det innebär ju bara att du steker din nya mat på ytan av din gamla mat? Det du vill ha är den non-stick-beläggning som uppstår när en tunn film olja hettas upp till rätt temperatur så att en kemisk reaktion uppstår. Det är inte meningen att du ska ha matrester och fett kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

"Man"? Jag använder varmvatten, diskmedel och diskborste/svamp tills jag upplever att pannan är ren (men utan att skrubba den till originalskick). Sen bränner jag in den igen både efter disk och innan tillagning.

Hur kan gammal mat agera non-stick? Det innebär ju bara att du steker din nya mat på ytan av din gamla mat? Det du vill ha är den non-stick-beläggning som uppstår när en tunn film olja hettas upp till rätt temperatur så att en kemisk reaktion uppstår. Det är inte meningen att du ska ha matrester och fett kvar.

Det är inte gammal mat som agerar non-stick i detta fallet utan olja som har letat sig in i porerna.
Man ska absolut inte lämna gammal mat i pannorna men man ska absolut heller inte använda diskmedel i dessa pannor.

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

"Man"? Jag använder varmvatten, diskmedel och diskborste/svamp tills jag upplever att pannan är ren (men utan att skrubba den till originalskick). Sen bränner jag in den igen både efter disk och innan tillagning.

Hur kan gammal mat agera non-stick? Det innebär ju bara att du steker din nya mat på ytan av din gamla mat? Det du vill ha är den non-stick-beläggning som uppstår när en tunn film olja hettas upp till rätt temperatur så att en kemisk reaktion uppstår. Det är inte meningen att du ska ha matrester och fett kvar.

Jag vet att en del använder diskmedel i sina gjutjärn och kolstålspannor och funkar det för dem är det ju bra. Den allmänna rekommendationen är dock att bara tvätta av dem lätt utan någon form av tvättmedel vilket också är sen gammalt. Förr gjorde man just det, man torkade bara av pannorna efter användning, fettet\oljan från föregående måltider stod för non-stick funktionen. Just gjutjärn har en ojämn yta, att göra dessa helt rena är mycket svårt men så är det inte häller meningen.

Detta är givetvis inget jag hittat på själv utan det är vad tillverkarna förklarat för mig, bland annat Ronneby bruk.

Gissningsvis finns det en klar skillnad mellan en panna som man tvättar med YES jämfört med en som man bara tvättar av lätt i ren funktion men det betyder inte att någon av dem är förbjudet. Funkar ett visst vis med hur man jobbar med pannan så är det bara att köra på det.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Det är inte gammal mat som agerar non-stick i detta fallet utan olja som har letat sig in i porerna.
Man ska absolut inte lämna gammal mat i pannorna men man ska absolut heller inte använda diskmedel i dessa pannor.

Fast TS sa ju uttryckligen "Jag tänker att det svarta är i grunden bränd mat som agerar non-stick beläggning", så hur kan du då säga att det är något annat?

Som jag har förstått det går en inbränning på att man hettar upp ett tunt lager olja till en temperatur som gör att en kemisk reaktion uppstår och skapar en non-stick-beläggning i pannan. Och att det är den man ska använda vid matlagning, inte gammal olja eller matrester som man lämnat i pannan genom att inte göra rent den ordentligt. Gammal olja och mat försvinner rimligen av diskmedel, men en inbränd panna ska enligt min förståelse inte ha några problem med att göras rent med fettlösande medel. Eller menar du att det är fel? Det fungerar för mig, så om jag är fel ute men att det ändå fungerar lär jag mig gärna varför.

Permalänk
Medlem

Ni har båda rätt (och fel), det är inte bara olja som trängt in utan olja som polymeriserats av värme (och vatten).

Läs gärna materialkemisten Anders Johanssons blogginlägg om kolstålspannor och inbränning:
https://feeders.se/2020/07/25/stekpannor/

Citat:
Det du vill med din kolstålspanna är att bygga upp en skyddande beläggning på den av polymeriserade fetter (egentligen är det mer tekniskt än så men vi håller oss lite enkelt nu). Beläggningen ska absolut inte vara tjock och skrovlig utan helt slät och följa stålets yta perfekt. Jag tror att vissa fått för sig att pannan ska ha en massa avlagringar på insidan men så är det inte; en bra beläggning är nog inte mer än 10-20 µm tjock (gissning, har inte mätt).
För att fetter ska polymerisera på det sättet och bilda en bra beläggning så krävs det värme och faktiskt lite vatten. Fettet ska inte bara polymerisera, det ska också binda kemiskt till järnet i stekpannan så att beläggningen sitter fast. För det krävs faktiskt vatten, inga mängder vatten men utan att gå in på kemiska detaljer så behövs det typ en vattenmolekyl per bindning.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag tror det finns lika många förklaringar som det finns självutnämnda proffs här. Den tunna röda tråden jag följt tidigare har varit att kolstål och gjutjärn kräver anvädning för att uppnå en bra non-stick yta, det är inget som en snabb inbränning med lite olja löser. Men även när en kolstol/gjutjärnspanna börjar få en ok non-stick yta så kommer det ALLTID krävas mer fett\olja än vad en "riktig" non-stick pannan kräver.

Jag tror absolut på att vid upphättning aktiveras fett från pannans porer som hjälper till att skapa den där non-stick ytan, det är extra uppenbart på gjutjärn som har en väldigt ojämn yta. Hade det istället handlat om att det skapas någon kemisk(naturlig) non-stick bara genom att bränna lite olja så är jag övertygad om att pannorna hade kommit färdig inbrända från farbrik.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Hoppas detta kan tillföra lite till diskussionen.

Att lämna kvar fett från föregående "måltid" i gjutjärnspanna är inte det bästa sett ur hälsosynpunkt, glöm bort att "värmen tar död på alla bakterier", då skulle gammal mat som hettas upp smaka bra, lite sunt förnuft.

Att det dessutom är bra för gjutjärnspannan att lämna kvar fett och skapar en nonstick-yta är förvisso delvis rätt men återigen, det är gammalt, bakterier, tänk sunt.

Vi har enbart gjutjärn hemma och lagar mat i, pannor såväl som grytor, hettar man inte upp dessa tillräckligt t.ex. vid stekning så sätter det sig fast enklare i pannan, liten del rapsolja används alltid (använd INTE olivolja då den kan ge ifrån sig cancerogena ämnen vid för hög uppvärmning, olivolja används till sallad har jag fått lära mig, den ska serveras kall till 99%) oavsett vad som tillagas i pannan.

EFTER att man är klar diskas pannan med diskmedel och en "rotborste", likt den bilden @Jimmy la in ovanför i tråden, ljummet vatten eller varmt tillsammans med borsten görs pannan ren. VÄRM upp pannan på spisen, låt torka ordentligt, olja in och torka bort överflödig olja (raps t.ex. men INTE olivolja) och slutligen ställ undan. Att man inte ska använda diskmedel är en gammal kvarleva från förr då diskmedlet DÅ innehöll något medel som förstörde någonting som jag tyvärr i skrivande stund inte kommer ihåg men det är en myt, det funkar alldeles utmärkt.

Ibland behöver dessa göras rent in på djupet, värm pannan med MASSA salt, rör runt med en slev eller annat verktyg, saltet drar åt sig oönskad beläggning(ar), man ser på saltet då det ändrar färg och tillslut så blir det mättat. Efter denna grovrengöring så måste pannan brännas in igen, det finns såvitt jag vet 2 olika vis.

1. på spisen, rikligt med olja under konstant temperatur under 15-30 minuter, låt inte pannan torka ur och ha hellre ett litet överflöd på olja (återigen, INTE olivolja) än inte.

2. i ugnen, fetta/smörj in pannan och värm den i 200+ grader i ugnen under 45 minuter, detta steg ska upprepas 3 gånger och pannan ska ligga uppochner.

Detta gäller alltså gjutjärnspannor, fungerar klanderfritt och det är lite mer "jobb" att göra på detta viset men det betalar tillbaka sig i annat, sen kan det finnas många andra vis såklart men vill dela med oss av hur vi gjort/gör.

Kan tillägga att steka ägg, kött(färs) och annat är det inga problem med, risotton blir fruktansvärt bra kan tilläggas, förmodligen det mest prisvärda man kan ha i ett kök och laga mat med förutsatt att man tar hand om det på rätt vis.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.