Har iPhonebatterier alltid vart dåliga?

Permalänk
Medlem

Har iPhonebatterier alltid vart dåliga?

Rage varning!

Efter mer än 1½ decennium så gick jag och switchade från Android till iOS när Apple släppte sin iPhone 12 Mini. Enbart på grund av formfaktorn. De enda Apple produkterna jag ägt innan dess är iPod Classic år 2003 och den första iPod touchen när den dök upp något år senare 2005 typ.

Det är tydligt att efter mer än 20 år i branschen så har Apple inte gjort någonting åt sina batterier. Nu har de gått strax ett år sedan jag köpte min iPhone, som jag för övrigt är nöjd med, men batteritiden är skrattretande. Telefonen drar ca 50% i standby läge på natten och klarar knappt av en vardag utan att behöva underhållsladda den. Börjar få flashbacks till min iPod Touch som led av exakt samma problem redan på den tiden.

Jag kan inte förstå hur iPhone användare kan vara okej med att batterierna presterar så dåligt? Jämför min iPhone med min gamla Note8a och min arbetsmobil som är en Samsung S9, båda med produktionsår 2017, som utan problem klarar 2-4 dagar i standby. När jag använde min Note8 som min daily kunde jag utan problem gå i alla fall 24-30 timmar utan att behöva ladda den eller ens oroa mig för batteriet. I och för sig så använder jag mina mobiltelefoner ytterst sparsamt.

Har utfört alla åtgärder som man kan förvänta sig förbättra batteritiden utan att lyckas. Det sista steget är väl att omvandla min iPhone till en flip-phone.

Bildbevis https://i.ibb.co/rmbvFMN/IMG-3075-1.png

Förväntar jag mig för mycket? Kan ni inte posta er batteritid här i tråden!?

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem

det är något fel på din telefon.

Permalänk
Avstängd

Jag kör en 11 Pro Max. Tycker batteritiden är fantastisk jämfört med föregående generationer (då laddade jag varje dag).

Nu kör jag lite trådlös laddning på jobbet/hemma vid skrivbordet och behöver sällan använda mig av sladd. Den laddar ju dock extremt fort i väggen också när det väl behövs.

Ser ut som jag snittar 25 % av max i "batterianvändning" varje 24h (då jag inte använder t ex maps som drar massor)

(Har 100 % nu, ska se när jag behöver ladda igen om jag skippar trådlös laddning).

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Är det inte känt att Apple artificiellt faktiskt gör sina batterier sämre med uppdateringar för att "spara på batteriets livslängd" (med andra ord gör ditt batteri så dåligt att du måste köpa en ny telefon).

Din verkar dock vara ny så borde väl inte vara riktigt så dåligt redan.

Sen är det ju enbart ett 2227 mAh batteri i iPhone 12 mini vilket i sig är skrattretande dåligt för en såpass ny telefon.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem

Apple är just bäst av alla när de gäller batteritid under idle? Min "gamla" iPhone Xs drar typ 2% över natten

Edit: baserat på bilden du har lagt upp så verkar det ju definitivt något fel med din telefon

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Är det inte känt att Apple artificiellt faktiskt gör sina batterier sämre med uppdateringar för att "spara på batteriets livslängd" (med andra ord gör ditt batteri så dåligt att du måste köpa en ny telefon).

Din verkar dock vara ny så borde väl inte vara riktigt så dåligt redan.

Sen är det ju enbart ett 2227 mAh batteri i iPhone 12 mini vilket i sig är skrattretande dåligt för en såpass ny telefon.

Var det inte tvärtom, att de gjorde telefonen långsammare när batteriet blev lite trött?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toke:

Var det inte tvärtom, att de gjorde telefonen långsammare när batteriet blev lite trött?

Jo precis

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toke:

Var det inte tvärtom, att de gjorde telefonen långsammare när batteriet blev lite trött?

Så var det nog ja!

Ber om ursäkt för min okunskap

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raynstorm:

Är det inte känt att Apple artificiellt faktiskt gör sina batterier sämre med uppdateringar för att "spara på batteriets livslängd" (med andra ord gör ditt batteri så dåligt att du måste köpa en ny telefon).

Din verkar dock vara ny så borde väl inte vara riktigt så dåligt redan.

Sen är det ju enbart ett 2227 mAh batteri i iPhone 12 mini vilket i sig är skrattretande dåligt för en såpass ny telefon.

Det finns väl ingen high end android i samma måttstorlek med högre batterikapacitet?

Om 2227 mah är bra eller dåligt beror väl på enhetens storlek. Ex smarta klockor har ju extremt små batterier etc, är de automatiskt skrattretande då? Eller för den delen, ett batteri i en tesla är väl många gånger högre kapacitet än i en mobiltelefoner, så med den logiken är alla mobiler skrattretande dåliga?

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Någonting är allvarligt fel med din telefon eller så har du sinnessjukt mycket appar som gör grejer i bakgrunden. Jag själv använder Android sedan länge. Men frugan har haft samma iPhone XR sen den kom ut för 3(?) år sen och laddar sin mobil varannan dag. Vi har även drösvis med iPhone av varierande ålder på jobbet och har inte hört om något som haft sådana problem.

Skrivet av Raynstorm:

Är det inte känt att Apple artificiellt faktiskt gör sina batterier sämre med uppdateringar för att "spara på batteriets livslängd" (med andra ord gör ditt batteri så dåligt att du måste köpa en ny telefon).

Nej, det var tvärt om. De släppte en uppdatering som begränsade processorns peak-prestanda för att "minska belastningen på batteriet". Förvisso fortfarande lika fult, eftersom de inte informerade om det öppet och möjliggjorde att man kunde välja att ha funktionen av/på.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Något verkar knasigt, har du någon app som suger i sig batteri?
Min iphone 12 pro för jämförelse:

Laddar den varannan eller var tredje dag, har varit fantastisk batteritid för mitt användningsområde.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

det är något fel på din telefon.

Skrivet av breakwin:

Apple är just bäst av alla när de gäller batteritid under idle? Min "gamla" iPhone Xs drar typ 2% över natten

Edit: baserat på bilden du har lagt upp så verkar det ju definitivt något fel med din telefon

Skrivet av Xyborg:

Någonting är allvarligt fel med din telefon eller så har du sinnessjukt mycket appar som gör grejer i bakgrunden.

Hahah, ja det tyckte jag också när jag tog den till Apple supporten. Varken hård- eller mjukvaru testet dom utför visar några fel. De vill inte göra något. Har gjort alla möjliga återställningar och uppdateringar men inget löser det....Jag tyckte nog att telefonen presterade bra när jag först köpte den sedan har det blivit värre.

Har inaktiverat GPS, bluetooth, wifi, appaktiviteter i bakgrunden osv....

Visa signatur

● Active

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av rj45:

Hahah, ja det tyckte jag också när jag tog den till Apple supporten. Varken hård- eller mjukvaru testet dom utför visar några fel. De vill inte göra något. Har gjort alla möjliga återställningar och uppdateringar men inget löser det....Jag tyckte nog att telefonen presterade bra när jag först köpte den sedan har det blivit värre.

Har inaktiverat GPS, bluetooth, wifi, appaktiviteter i bakgrunden osv....

bara för att utesluta någon app som inte gör som den blir tillsagd. Har du provat att fabriksåterställa den och sen köra den utan att lägga in några andra appar än de som följer med telefonen under ett dygn?

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Jag har en Iphone 12 Pro Max och jag laddar den högst två gånger i veckan.
Tycker att batteritiden är suverän.

Såhär ser min ut över 24 timmar taget idag.
Och jag har fortfarande 100% batterihälsa efter snart ett år.

Så det bör ju vara något knas med din telefon.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

bara för att utesluta någon app som inte gör som den blir tillsagd. Har du provat att fabriksåterställa den och sen köra den utan att lägga in några andra appar än de som följer med telefonen under ett dygn?

Nej det har jag inte. Jag har däremot uppdaterat, återställt den och sedan laddat in min backup. Kanske får prova det då. Blir ruskigt avundsjuk om ni får såna sjuka batteritider hahaha. Något är ju definitivt FEL.

Använder bara spotify, instagram och snapchat.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av rj45:

Nej det har jag inte. Jag har däremot uppdaterat, återställt den och sedan laddat in min backup. Kanske får prova det då. Blir ruskigt avundsjuk om ni får såna sjuka batteritider hahaha. Något är ju definitivt FEL.

Använder bara spotify, instagram och snapchat.

Skumt värre som sagt, men testa en ren fabriksåterställning utan att läsa in backup. Låt den sen ligga över natten. Bara så att vi vet säkert om det är fel på enheten eller på eventuella appar/inställningar.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Skumt värre som sagt, men testa en ren fabriksåterställning utan att läsa in backup. Låt den sen ligga över natten. Bara så att vi vet säkert om det är fel på enheten eller på eventuella appar/inställningar.

Tack för tipset. Jag ska testa redan ikväll. Bokade en ny tid hos Apple också, i ren frustration.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MaxieTheHatter:

Något verkar knasigt, har du någon app som suger i sig batteri?
Min iphone 12 pro för jämförelse:
https://i.ibb.co/MDPpjW4/420-FB6-DF-CED1-4073-A3-E4-19-ED097-E960-A.png
Laddar den varannan eller var tredje dag, har varit fantastisk batteritid för mitt användningsområde.

Iphone 12 pro har ju större batteri, mini har mindre. Batteritiden är en återkommande grej det klagas på med mini, kanske för att köparna inte kunnat föreställa sig att storleken ska påverka något annat än yttermåtten.

Med det sagt, så borde den inte dra en massa i idle. Kolla om man har en väntande uppgradering eller testa att göra en DFU, hade jag gjort.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av rj45:

Tack för tipset. Jag ska testa redan ikväll. Bokade en ny tid hos Apple också, i ren frustration.

Det låter som en bra plan! Gör så och återkom gärna i tråden med hur det gick så andra med eventuellt samma problem kan ta nytta av vad du hittar

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk

Köpte du den hos Apple eller via någon operatör? Apple-support är katastrof ibland, kan variera sjukt mycket.

Om du har lust och tid kan du köpa en likadan telefon och köra kopia från iCloud och sedan visa hur den ena tappar % under natten och den andra enstaka %.

Edit: Hade en 7 som också tappade 20% under natten, Apple vägra byta, fick gå långa vägen via Telia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Det finns väl ingen high end android i samma måttstorlek med högre batterikapacitet?

Vette fan om det finns någon high end android med liknande yttermått punkt. Dock så vill jag minnas att Sonys Compact modeller har haft snarliknande yttermått med batterier på runt 2700 mAh (+ - 100?).

Apple har väl vart lite konservativa med batteristorleken historiskt? Men något dom tar igen med bättre energihantering. Har kört Iphone & andriod ungefär lika mycket och enligt mina erfarenheter så har mina andriod lurar haft bättre batteritid out-off the box, men iphone har helt klart haft bättre battertid efter ett tags användning. Samma gäller även mina erfarenheter när det kommer till laptops, paddor osv.

Permalänk
Avstängd

Batteriet i mini är ju såklart inte lika bra som dom i större modellerna. Det jag funderar på dock är om du använder wifi hemma? Eller är det alltid 4g? Är inte säker nu men har för mig att 4g drar mer batteri än wifi och om den då ska ladda upp backuper osv på nätterna så kanske det är det som tömmer batteriet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jackss:

Batteriet i mini är ju såklart inte lika bra som dom i större modellerna. Det jag funderar på dock är om du använder wifi hemma? Eller är det alltid 4g? Är inte säker nu men har för mig att 4g drar mer batteri än wifi och om den då ska ladda upp backuper osv på nätterna så kanske det är det som tömmer batteriet?

Använder aldrig wi-fi och använder inte icloud utan gör mina backups lokalt (vill ej betala för "cloud").

Spotify verkar ju vara en återkommande batterislukare. Funderar på om min offline lista är det som orsakar det? Har ca 3500 låtar på den och alla är nedladdade direkt på telefonen. Däremot så är appaktiviteter i bakgrunden avaktiverade.

Visa signatur

● Active

Permalänk

Jag tycker det är intressant hur väldigt få människor (som är uppenbart teknikinsatta), inte blir imponerade när det kommer till hur litet batteriet förhållandevis prestandan är i en iPhone jämfört med valfri annan androidtelefon är. Apples senaste generationer chip sopar banan med alla andra mobilprocessorer prestandamässigt, och drar dessutom mycket mindre ström. Prova sätta in ett iPhonebatteri i motsvarande skärmstorlek Android och den skulle klara sig i 2 timmar användning, max.

Ontopic: det är något fel på din telefon. Min iPhone 12: https://ibb.co/QFMXXcX
Kolla spec. på tiden mellan 00:00 och 06:00

Permalänk
Inaktiv

Ni måste förstå att det är en iPhone 12 mini och den har erkänt dålig batteritid. @rj45 Du får helt enkelt sälja din 12 mini och köpa en 13 mini. Just batteritiden på de små ajfåns är dåliga. Iphone SE v2 har också dålig batteritid.

Fast tappa 50%. Det gör inte ens sonens 6S. Tyvärr så är det så att när telefonen har problem så bör man börja om från början. Du har ju bara 3 appar, så det borde inte ta så långt tid att nollställda och lägga till de 3 apparna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Iphone 12 pro har ju större batteri, mini har mindre. Batteritiden är en återkommande grej det klagas på med mini, kanske för att köparna inte kunnat föreställa sig att storleken ska påverka något annat än yttermåtten.

Med det sagt, så borde den inte dra en massa i idle. Kolla om man har en väntande uppgradering eller testa att göra en DFU, hade jag gjort.

Så är det.
Men oavsett storlek på batteri borde det förbrukas snarlika mängder ström när den ligger idle över natten, ser t.ex. Rätt liten skillnad mellan min 12 pro och en 12 pro max

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MaxieTheHatter:

Så är det.
Men oavsett storlek på batteri borde det förbrukas snarlika mängder ström när den ligger idle över natten, ser t.ex. Rätt liten skillnad mellan min 12 pro och en 12 pro max

12 mini och 12 bör förbruka lika mycket då det är samma hårdvara förutom att batteriet är mindre (och skärmen då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erkapekka:

Jag tycker det är intressant hur väldigt få människor (som är uppenbart teknikinsatta), inte blir imponerade när det kommer till hur litet batteriet förhållandevis prestandan är i en iPhone jämfört med valfri annan androidtelefon är. Apples senaste generationer chip sopar banan med alla andra mobilprocessorer prestandamässigt, och drar dessutom mycket mindre ström. Prova sätta in ett iPhonebatteri i motsvarande skärmstorlek Android och den skulle klara sig i 2 timmar användning, max.

Ontopic: det är något fel på din telefon. Min iPhone 12: https://ibb.co/QFMXXcX
Kolla spec. på tiden mellan 00:00 och 06:00

Well, min Galaxy S8 har 3000mah, mot iPhone 12 Mini som har 2227mah. Fortfarande en betydande skillnad men jag klarar mig ofta 1 - 2 dygn utan att behöva ladda. Och då är mitt batteri ändå över 3,5 år.

Således borde min Galaxy med ett batteri på 2227mah klara en dag (typ 16h) åtminstone.

EDIT. Tog en bild på batteritiden som visar min användning det senaste dygnet. Jag laddade telefonen en kort stund för några timmar sedan men har trots 1 dygn och 4 timmars idle samt 3,5h skärmtid ändå över 48% batteri.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Om du bor långt från en station så kanske den ligger och sänder i högeffektsläge hela tiden? Vad drar den i flygplansläge och Wifi?

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Jag skulle gissa att det är en av två saker, antingen någon app som är trasig eller så har du taskig täckning. Sätt telefonen i flygplansläge under en natt och se om det blir någon skillnad.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2