Blir kylpasta "gammal"/förbrukad om den får ligga på en processor utan fläkt några dagar?

Permalänk

Blir kylpasta "gammal"/förbrukad om den får ligga på en processor utan fläkt några dagar?

Ja, alltså "exponerad" för luften osv? Jag antar att den inte blir det, va? Jag har alltså tillfälligt tagit bort min cpu och fläkt från moderkortet, då jag inväntar ett nytt från Inet.
Båda står nu i skåpet i sina originalförpackningar, med kylpastan "exponerad" för luften.

Detta är ok hoppas jag, eller?

Permalänk
Medlem

Jag har tagit loss processorkylare och monterat igen utan att byta kylpasta några gånger om jag inte haft ny hemma. Har däremot inte låtit det stå flera dagar men jag tror inte det ska vara några problem. Kanske blir lite sämre temperaturer än om du torkar rent och applicerar ny. I vilket fall är det bra att ha en tub med kylpasta hemma så beställ en så du har och då kan du lika gärna byta.

Vet inte vilken som är bäst nu för tiden. Men jag har i många år kört med denna eller något liknande och varit nöjd. https://www.inet.se/produkt/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-...
En tub räcker rätt länge. Enligt inet "Vid korrekt användning räcker detta till 15-25 stycken CPU-kärnor av mindre storlek och 6-10 stycken av större storlek."

Sen undrar jag vad det är du väntar på? Är det så att du beställt en ny processorkylare är chansen stor att den kommer med kylpasta och då kan du köra med den.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Är du orolig kan glapack vara ett alternativ. Det borde hindra ev avdunstning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mesmerized:

Ja, alltså "exponerad" för luften osv? Jag antar att den inte blir det, va? Jag har alltså tillfälligt tagit bort min cpu och fläkt från moderkortet, då jag inväntar ett nytt från Inet.
Båda står nu i skåpet i sina originalförpackningar, med kylpastan "exponerad" för luften.

Detta är ok hoppas jag, eller?

Nej, påverkan av luften är inget problem, det som kan blir problem är om det fastnar skräp i pastan, tex ett 0.5 mm sandkorn kommer att göra att kylaren inte får optimal kontakt med cpu:n. Har man riktigt plana ytor och en "lättflytande" pasta så kan pasta skiktet bli så tunt som 0.01 mm så det behövs inte mycket skräp för att man inte ska få optimal kylning.

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Jag har tagit loss processorkylare och monterat igen utan att byta kylpasta några gånger om jag inte haft ny hemma. Har däremot inte låtit det stå flera dagar men jag tror inte det ska vara några problem. Kanske blir lite sämre temperaturer än om du torkar rent och applicerar ny. I vilket fall är det bra att ha en tub med kylpasta hemma så beställ en så du har och då kan du lika gärna byta.

Vet inte vilken som är bäst nu för tiden. Men jag har i många år kört med denna eller något liknande och varit nöjd. https://www.inet.se/produkt/5321167/arctic-silver-5-kylpasta-...
En tub räcker rätt länge. Enligt inet "Vid korrekt användning räcker detta till 15-25 stycken CPU-kärnor av mindre storlek och 6-10 stycken av större storlek."

Sen undrar jag vad det är du väntar på? Är det så att du beställt en ny processorkylare är chansen stor att den kommer med kylpasta och då kan du köra med den.

Bra, då vet jag att det funkar Tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mesmerized:

Bra, då vet jag att det funkar Tack.

Funka kommer det att göra. Om du har tur lika bra som innan.
Men bli inte förvånad om det det blir lite sämre då p g a damm som fastnat i pastan.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Om du har sjukt dammigt hemma och den får stå länge så får du snart massa skräp som fastnar i fettet och kanske stör.

Däremot är det nog så att många är alldeles för livrädda och har sina ritualer hur man torkar av pastan med ett kaffefilter från sydamerika med lösningsmedel från Japan för bästa renhet, varpå man applicerar pasta med en jämnhet och tjocklek som har tio tusen gånger större påverkan på resultatet än en löjligt liten rest sen tidigare.

Det är inte så extremt känsligt så länge det täcker och inte är alldeles för mycket.

Lägger du plast direkt på kletar du runt pastan och det stör nog mer än att inte göra något alls.

Släng på locket på datorn så damm inte trillar rakt i så är du rätt safe.

Skulle pastan mot förmodan torka ut för att den är exponerad mot luften kan man verkligen ifrågasätta vad det är för fett de baserat den på

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Lånar tråden lite, har en fråga har två datorer med samma delar i båda då jag skulle sälja ena datan till kompisen men vart så att jag sålde en annan dator till honom istället, så jag tog bara CPU fläkten från den datorn som var iordning och satt fast den på den andra, sen satt jag ihop burken igen lät den va för jag hade ingen annan CPU fläkt nu insåg jag att jag har inte rengjort den och den har bara stått så i data burken som har varit stängd 6mån ish, nu till min fråga

Kan CPU gå sönder?

Farligt för luften i rummet att ha haft det så?

Lite klantigt kanske,

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WitchDoctor91:

Lånar tråden lite, har en fråga har två datorer med samma delar i båda då jag skulle sälja ena datan till kompisen men vart så att jag sålde en annan dator till honom istället, så jag tog bara CPU fläkten från den datorn som var iordning och satt fast den på den andra, sen satt jag ihop burken igen lät den va för jag hade ingen annan CPU fläkt nu insåg jag att jag har inte rengjort den och den har bara stått så i data burken som har varit stängd 6mån ish, nu till min fråga

Kan CPU gå sönder?

Farligt för luften i rummet att ha haft det så?

Lite klantigt kanske,

Tacksam för svar!

Om något så har kylpastan sannolikt bromsat oxidering genom att hålla borta luft/vatten från CPUns yta. Om kylpastan dessutom ser ut som den gjorde när du lämnade den så har den inte påverkat luften heller.

Kan däremot tänka mig att den torkat lite, då har såklart vissa ämnen gått ut i luften. Där kan jag inte svara på vad isåfall eller hur skadliga dessa kan vara. Men det sker isåfall ändå, även om det sitter en kylare på. Skadliga ämnen i kylpasta borde uppmärksammats vid det här laget tycker jag.