Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Ja vikten på dessa elbilar, särskilt i kombination med en del effekt lär ju äta däck tyvärr.
Har kört 4 somrar nu med Michelin Pilot Sport 4 med en hel del körning som är långt ifrån snäll. Har fortfarande runt 3.5mm kvar på däcken. Men då med en tjänstevikt på 1440kg och 300hk.

Gruvar mig lite för Enyaqens däckslitage istället.... Mindre effekt, men typ 6-700kg mer vikt.

Vilken dimension letar du?

Jo, så är det ju. Brukar själv köra så lagligt jag kan, men ibland brakar det väl iväg...

Pirelli P Zero 245/45/19 är det som sitter på...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Cove:

Själv vet jag inte om jag köpt en begagnad i3:a, beror kanske på hur mycket ni tänkt köra antar jag. Kolla vad totalkostnaden / månad blir och jämför med privatleasing vid samma kostnad. Försök få med så många kostnader som möjligt, inkl service etc så du jämför korrekt.

privatleasing av nya bilar är ofta väldigt förmånligt jämfört med begagnade bilar att det är svårt för mig att motivera ett köp av vare sig ny eller begagnad bil, plus ingen kontant insats betyder du kan återinvestera de pengarna i något annat.
Gäller såklart inom vissa ramar (typ 1000-1500 mil per år, där man kör i miljöer där risk för skador inte är förhöjd).

om du vill ha en billig elbilskostnad för en mindre bil så har du ju fiat 500e och renault zoe för runt 2500kr / månad
om du tycker det är värt att betala lite extra för mer flärd så får du ju en honda e för strax under 3k / månad, alternativt en Mazda MX-30 (större bil dock).

vid runt 3k skulle jag även slå ett slag för Hyundai Kona och Kia e-Niro, då det är väldigt kapabla bilar med riktigt bra räckvidd i den klassen.

Jag tackar för modellutbudet så dom bilarna ska jag kolla åt Men leasing är ingenting jag vill ha däremot, så man blir kanske något begränsad i valet.

Annars kanske det blir en laddhybrid, jag har inte 100% bestämt mig även om hjärtat säger el.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samsung:

Påtal om annat så går jag i tankarna på en BMW i3:a. Begagnad förstås runt 200-250k.
Finns det någon här som tycker jag ska köpa annat? Och vad bör man tänka på när det kommer till i3:an?

Jag känner mig något vilse när det kommer till elbilar så jag uppskattar eran hjälp.

//Pontus

Jag funderar allvarligt på en begagnad i3 när min leasing går ut nästa år. Priserna är ju något höga begagnat som för alla elbilar, men man kommer ju ändå rätt mycket billigare undan än ifall man köper en ny bil förstås. Se till att du köper en med batteri som räcker, jag hade nog dragit mig för att köpa annat än 120Ah.

Sen är det ju en ganska liten bil, bagageutrymme och baksäte är inte så stora och "självmordsdörrarna" till baksätet kan vara lite småjobbiga i vardagen om man ofta har folk där. Annars känns den ju fortfarande väldigt modern, kvalitetskänslan är bra vilket inte är direkt vanligt bland elbilar.

Permalänk
Medlem

Beg Leaf kan kanske vara ett alternativ i den prisklassen? Om man kan leva med Chademo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slitzzer:

Beställde en Ioniq 5 i maj, fick i fredags reda på att den snart var redo för leverans. Kunde ha hämtat den i måndags, men handlaren undrade om de kunde få låna den veckan ut (framförallt till helgens premiärvisning). Ingen kommer få sitta i den, bara öppna dörrarna och titta in. Som kompensation får jag en trefaskabel till ett värde av 3000kr. Helt ok deal ändå, kan jag tycka.

Säljaren trodde för övrigt att jag blir första privatpersonen i Sverige att få bilen, då de har fått in 62st totalt och de är 60st återförsäljare, och då var jag inte ens först att beställa... han tyckte att jag skulle gå och köpa en trisslott

Jag beställde en Ioniq 5 i mitten av augusti. Advanced AWD, phantom black. Preliminär leverans maj/juni -22.
Säljaren sa att AWD var mycket lågt prioriterad från fabriken. Blir lång väntan för min del.

Visa signatur

Mina bullar är kända från kust till kust

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pecken:

Jag beställde en Ioniq 5 i mitten av augusti. Advanced AWD, phantom black. Preliminär leverans maj/juni -22.
Säljaren sa att AWD var mycket lågt prioriterad från fabriken. Blir lång väntan för min del.

När jag beställde, så fick jag höra samma sak; att AWD är lågt prioriterad. Det är nog lite roligare med AWD (framförallt 0-100), men i mitt fall så kändes det mer rimligt med RWD pga liiiite mer lastutrymme fram samt något bättre räckvidd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jo, så är det ju. Brukar själv köra så lagligt jag kan, men ibland brakar det väl iväg...

Pirelli P Zero 245/45/19 är det som sitter på...

P zero, Continental Sport contact 5 och mina favoriter Michelin pilot sport 4 finns alla i lager på gummihuset.se för ca 2-2200kr styck.

Jag har kört med alla tre tidigare och Michelin-däcken har gett både bäst torrgrepp och (!) konstigt nog bäst livslängd.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung:

Jag tackar för modellutbudet så dom bilarna ska jag kolla åt Men leasing är ingenting jag vill ha däremot, så man blir kanske något begränsad i valet.

Annars kanske det blir en laddhybrid, jag har inte 100% bestämt mig även om hjärtat säger el.

//Pontus

okej, bor du i Stockholms området? Du skulle kunna åka och provköra denna?
Billigaste konan jag hittade med stora batteriet. såg range test av teslabjörn på den versionen, klarade 500km+

https://www.blocket.se/annons/stockholm/hyundai_kona_electric...

Har även för mig att Konan har android auto (med ditt avatar namn så antar jag det är en bonus )

kanske lite utanför din pricerange? men enligt mig mer värt en ett par år gammal i3:a.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Skrivet av Samsung:

Påtal om annat så går jag i tankarna på en BMW i3:a. Begagnad förstås runt 200-250k.
Finns det någon här som tycker jag ska köpa annat? Och vad bör man tänka på när det kommer till i3:an?

Jag känner mig något vilse när det kommer till elbilar så jag uppskattar eran hjälp.

//Pontus

Synd att du missade denna, var nog ett bra köp
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=25806

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Cove:

okej, bor du i Stockholms området? Du skulle kunna åka och provköra denna?
Billigaste konan jag hittade med stora batteriet. såg range test av teslabjörn på den versionen, klarade 500km+

https://www.blocket.se/annons/stockholm/hyundai_kona_electric...

Har även för mig att Konan har android auto (med ditt avatar namn så antar jag det är en bonus )

kanske lite utanför din pricerange? men enligt mig mer värt en ett par år gammal i3:a.

Alltså det tar emot inom mig så enormt att betala nästan 300k för en bil. Speciellt om man tänker att en bil för 35k också "duger" som transportmedel
Men visst ser den bra fin ut, man kanske kan pruta lite?

Skrivet av TobiasStockholm:

Oj dendär såg ut att vara redigt prisvärd, det var riktigt synd :/

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

Funderar som många andra på en elbil då jag fått nytt jobb där jag pendlar 18 mil 2-3 dagar i veckan. Blir snabbt dyrt med min bensinglufsande V90 CC. Enligt snabb uträkning skulle jag spara knappt 10 kr/mil i bränslekostnad genom att byta till en elbil under förutsättning att jag "tankar" hemma. Självklart tillkommer att sätta upp en laddare hemma, men det verkar överkomligt i pris och kommer behövas förr eller senare ändå.

Jag har tittat lite på en Skoda Enyaq iV 80/80X, men lite väl dyr i nuläget att köpa privat då den skulle gå på 620,000+ om jag snabbt bygger ihop den på skoda.se. Visst får man tillbaka 70,000 kr efter ett tag men fortfarande mycket pengar. Min fråga är, har de några kampanjer ibland, eller säljer elbilar så bra just nu att de inte behöver det? Hur är prutmånen, någon som vet?

Väntetiden är runt 6 månader just nu enligt Skoda, vad är den verkliga väntetiden? Är 6 månader i värsta fall, eller?

Har hundar så leasing är inte aktuellt. Måste sätta in lastgaller och allt blir hårigt.

Permalänk
Medlem

Är lite i köptankarna för en elbil nu. Problemet är att jag behöver ta mig ut till jakt så bilen behöver fyrhjulsdrift och hög markfrigång. Har även fru och två barn så behöver ordentligt med utrymme för passagerare och packning. Vi åker gärna på långresor i Sverige så räckvidd är också ett krav. Idag kör jag en Mitsubishi Outlander PHEV, men känner att jag typ får ångest när bensinmotorn kickar in...

Jag var inne på en Tesla Model Y eller X men såg att det är en bil som verkar ticka alla mina boxar på gång i USA. Rivian R1S. Verkar även vara ett gigantiskt batteri till den på gång också. (180 kWh/660 km)

Priser i USA: $70,000 + $10.000 för det största batteriet.

Vad är era generella tankar kring den?
När kan den tänkas komma till Sverige?
Vad tror ni Svenska priserna kommer landa på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Är lite i köptankarna för en elbil nu. Problemet är att jag behöver ta mig ut till jakt så bilen behöver fyrhjulsdrift och hög markfrigång. Har även fru och två barn så behöver ordentligt med utrymme för passagerare och packning. Vi åker gärna på långresor i Sverige så räckvidd är också ett krav. Idag kör jag en Mitsubishi Outlander PHEV, men känner att jag typ får ångest när bensinmotorn kickar in...

Jag var inne på en Tesla Model Y eller X men såg att det är en bil som verkar ticka alla mina boxar på gång i USA. Rivian R1S. Verkar även vara ett gigantiskt batteri till den på gång också. (180 kWh/660 km)

Om den kommer hit alls så är det nog först om 3-4 år, och inte för några 7-800k. De har en backlog av beställningar att beta av som heter duga.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Rivians pickup alternativt fords f150 lightning är väll de som skulle passa dig bäst, och de verkar bägge två bli riktigt trevliga bilar Början av 2022 är det enda de har sagt gällande eu-launch för rivian.

Ford Sverige har sagt att de teoretiskt kan plocka in den till sverige även om ford europe inte gör det, men att de inte har några planer på det än, så där ska man kanske inte sikta.

Gällande pris så killgissar jag på strax under miljonen, men har ingen faktisk aning

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Skrivet av Halogen:

Det är inte relevant här. Upplägget i leasingavtalet kommer kosta dig samma summa i slutändan oavsett. Du kan välja att betala en högre första månadsavgift och få en lägre månadsavgift därefter, men du kommer ändå att ha haft exakt samma kostnad efter tre år. Du sparar inga pengar åt dig själv genom att att frivilligt betala en högre första månadsavgift.

Om du betalar en förhöjd första avgift får ju leasingfirman en lägre lånekostnad och det borde även ge dig en lägre totalkostnad. Nu är ju ett par procents ränta på 20000 inga jättesummor så de kanske tycker att det är OK att blåsa kunden på ett par hundralappar om året och stoppar dessa direkt i fickan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Om den kommer hit alls så är det nog först om 3-4 år, och inte för några 7-800k. De har en backlog av beställningar att beta av som heter duga.

Beror nog på, Tesla model x går ju i grundutförande på $99 990 i USA och 1 199 000SEK i Sverige.

så $700 000 * 12 borde översättas till 840 000kr med samma påslag.

Men köper att det nog blir väntetid på denna då det kommer dröja innan dom fått upp produktionstakten.

Skrivet av Ostbullen:

Rivians pickup alternativt fords f150 lightning är väll de som skulle passa dig bäst, och de verkar bägge två bli riktigt trevliga bilar Början av 2022 är det enda de har sagt gällande eu-launch för rivian.

Ford Sverige har sagt att de teoretiskt kan plocka in den till sverige även om ford europe inte gör det, men att de inte har några planer på det än, så där ska man kanske inte sikta.

Gällande pris så killgissar jag på strax under miljonen, men har ingen faktisk aning

Ah pickup går tyvärr bort för min del, men tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Ah pickup går tyvärr bort för min del, men tack för tipset.

Aah läste r1t, mitt fel!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Audi e-tron 55 har adaptiv luftfjädring som även går att ställa manuellt och fyrhjulsdrift. Bra utrymmen och får dra 1800 kilo. Räckvidd sommartid ca 35 mil vid långresor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Funderar som många andra på en elbil då jag fått nytt jobb där jag pendlar 18 mil 2-3 dagar i veckan. Blir snabbt dyrt med min bensinglufsande V90 CC. Enligt snabb uträkning skulle jag spara knappt 10 kr/mil i bränslekostnad genom att byta till en elbil under förutsättning att jag "tankar" hemma. Självklart tillkommer att sätta upp en laddare hemma, men det verkar överkomligt i pris och kommer behövas förr eller senare ändå.

Jag har tittat lite på en Skoda Enyaq iV 80/80X, men lite väl dyr i nuläget att köpa privat då den skulle gå på 620,000+ om jag snabbt bygger ihop den på skoda.se. Visst får man tillbaka 70,000 kr efter ett tag men fortfarande mycket pengar. Min fråga är, har de några kampanjer ibland, eller säljer elbilar så bra just nu att de inte behöver det? Hur är prutmånen, någon som vet?

Väntetiden är runt 6 månader just nu enligt Skoda, vad är den verkliga väntetiden? Är 6 månader i värsta fall, eller?

Har hundar så leasing är inte aktuellt. Måste sätta in lastgaller och allt blir hårigt.

5-6 månader är nog normalstatus på leveranstiden för tillfället. De som inte valt Sportline har många gånger fått vänta än längre tyvärr.
Prutmån finns absolut. Mellan 5-8% är absolut förekommande beroende på vilken ÅF du pratar med, och hur vass du är på att förhandla. 5-6% brukar man få utan att ens jobba för det.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Audi e-tron 55 har adaptiv luftfjädring som även går att ställa manuellt och fyrhjulsdrift. Bra utrymmen och får dra 1800 kilo. Räckvidd sommartid ca 35 mil vid långresor.

35mil sommartid rimmar i min värld lite dåligt med långresor som efterfrågas.
Då skulle jag hellre kolla på Tesla Model Y/X, eller varför inte en ID4 GTX/Skoda IV80x t.ex. Då har man runt 10 mil till i alla fall.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

35mil sommartid rimmar i min värld lite dåligt med långresor som efterfrågas.
Då skulle jag hellre kolla på Tesla Model Y/X, eller varför inte en ID4 GTX/Skoda IV80x t.ex. Då har man runt 10 mil till i alla fall.

Audin laddar snabbt iallafall. MEB-bilarna är inte i närheten av 100kW i verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Audin laddar snabbt iallafall. MEB-bilarna är inte i närheten av 100kW i verkligheten.

Tillräckligt snabbt för att det inte ska vara ett problem.
Nu med senaste mjukvaran så har de även ökat på hastigheten på ID3, ID4 samt Enyaq. Säkerligen de enklare Audi-bilarna med som bygger på damma teknik.

För min del så skulle 35 mil sommartid vara ett för stort handikapp. Särskilt då man ska till stugan 28mil inåt landet vintertid.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oppna:

Kan ge lite mer insikt i varför det är svårt att släcka batteribränder, jobbar som analys/testingenjör för batterier inom bilindustrin. En av de stora anledningarna till att batteribränder är svårsläkta är ganska simpel egentligen, batteripacken är ip klassade och är därmed vattentäta. Så med andra ord kan du inte få in vatten till battericellerna förrän branden har blivit så pass stor att den har smält yttre höljet. Som grädde på moset så är det enklare att släcka en brand desto tidigare du börjar. Oftast är det en cell som börjar brinna. Den antänder sedan sina två grannar osv.

Vatten är dock oerhört effektivt på att släcka bränder. Skulle man koppla upp sig med en slang innan det börjar brinna så kan man släcka branden på någon minut

Om man skulle bygga in en släckningsanslutning och rör i batteriet? Eller är räddningstjänsten för sent på plats för att det ska ha tillräcklig effekt?

Vakuum i batteriet? Men om man krockar punkterar man kanske vakuum-tätningen och då faller ju poängen direkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Tillräckligt snabbt för att det inte ska vara ett problem.
Nu med senaste mjukvaran så har de även ökat på hastigheten på ID3, ID4 samt Enyaq. Säkerligen de enklare Audi-bilarna med som bygger på damma teknik.

För min del så skulle 35 mil sommartid vara ett för stort handikapp. Särskilt då man ska till stugan 28mil inåt landet vintertid.

Ja 35 mil på sommaren är för kort tyvärr. 45 mil faktisk räckvidd är minimum.

Teslans off-road egenskaper ställer jag mig lite tveksam till. ID.4 GTX ser ju trevlig ut! men 17cm markfrigång är i minsta laget för att klara sig ut i traktorspåren på jaktmarkerna.

Rivian R1S verkar mer och mer perfekt för mig ju mer jag läser om den. Jag får väl hålla fast vid min outlander några år till helt enkelt om det inte dyker upp nån annan utmanare på svenska marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Om man skulle bygga in en släckningsanslutning och rör i batteriet? Eller är räddningstjänsten för sent på plats för att det ska ha tillräcklig effekt?

Vakuum i batteriet? Men om man krockar punkterar man kanske vakuum-tätningen och då faller ju poängen direkt

Att ha en kanal rakt in får räddningstjänsten skulle vara ganska svårt. Det tar bara några minuter innan det är fullt utvecklad brand efter det att en cell har tagit skada. Rök och värmeutvecklingen kan bli oerhört kraftig denna skulle då komma ut ur öppningen. Idag har byggt medvetet svagaste punkt för att ventilera dessa ifrån passagare. Istället håller man på att undersöka diverse olika interna brandsläckare.

Vakuum hade tyvärr inte fungerar av två anledningar. Ett är att precis som du säger, det är omöjligt att bygga ett batteri som håller konstant tryck. Det är alltid en liten läcka i alla konstruktioner. Dessutom är cellerna delvis självförsörjande med syre.

Visa signatur

B450 Tomahawk 3700X 16gb G.Skill Flare x 860 Evo Noctua DH15 Seasonic focus+ 750W FD Define C Gigabyte RTX 2070 windforce

Permalänk
Medlem

Skrev precis på 1års kontrakt på BMW i3s 120ah.

Bil 2799.-
Vinterdäck 199.-
Försäkring 240.-

Totalkostnad 3 238.- / månad.
För det priset kan jag leva med att det saknas lite säkerhetsfunktioner och annat som hade varit standard i nyare elbilar. Bilen kommer uteslutande laddas vid hemmet så räknar man in besparingen i drivmedel blir det galet billigt bilägande för en helt ny bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slitzzer:

Tack! Jag beställde en advanced RWD i färgen Cyber Gray. När jag la beställningen, så valde jag en bil som var planerad att gå i produktion, men den hade allt det jag önskade mig. Kommer hämta den på Hyundai i Kristianstad.

Edit: För övrigt så nämnde säljaren att han hade fått tag på tre stycken bilar från Danmark med AWD och samtliga var sålda på en eftermiddag. Han hade aldrig varit med om nåt liknande.

Gratulerar! Är du inte först är du helt klart bland de första i landet

Vi fick veta förra veckan att vår RWD är på väg hit någonstans på de sju haven. Så jag har siktet inställt på november, med hopp om slutet av oktober. Boxen installeras redan nästa vecka, så det börjar så sakteliga dra ihop sig. Ställde av bensinaren redan förra sommaren så det kommer bli skönt och efterlängtat att ge sig iväg på en tur ut i naturen, vart som helst, bara bort ett slag.

Permalänk
Medlem

Vad finns det för elbilar idag som man kan privatleasa för en månadskostnad på totalt runt 3 000 kr ? Var lite inne på MG ZS EV men den sålde slut innan jag fick tag på en. Helst ingen småbil (Renault Zoe t.ex.).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Borgers:

Vad finns det för elbilar idag som man kan privatleasa för en månadskostnad på totalt runt 3 000 kr ? Var lite inne på MG ZS EV men den sålde slut innan jag fick tag på en. Helst ingen småbil (Renault Zoe t.ex.).

Vad menar du med "totalt", inklusive försäkring och vinterdäck? Isåfall finns det nog ingen.

Grundpriset på en Volkswagen ID.3 verkar ligga på 3695 kr/månad nu utan försäkring och vinterdäck, men det går säkert att pruta på hos en handlare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av difi:

Skrev precis på 1års kontrakt på BMW i3s 120ah.

Bil 2799.-
Vinterdäck 199.-
Försäkring 240.-

Totalkostnad 3 238.- / månad.
För det priset kan jag leva med att det saknas lite säkerhetsfunktioner och annat som hade varit standard i nyare elbilar. Bilen kommer uteslutande laddas vid hemmet så räknar man in besparingen i drivmedel blir det galet billigt bilägande för en helt ny bil.

Hur många mil får du köra med den?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9