Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av Senjin:

Är själv sugen på en EV6 eller Ioinc 5, men Ioniq verkar det vara tidigast april 2022 om man vill leasa

Har du fått besked om preliminärt leveransdatum på EV6?

Preliminärt datum är fortfarande "Oktober" men men tvivlar starkt på det eftersom att demobilen kommer först i November.
Dock har jag läst på annat håll att de prioriterar produktion av basmodellen med RWD eftersom att den drabbas mindre av kretsbristen. Demobilen är antagligen en maxad bil med AWD, typ GT-line.

Hursom, jag tror inte vi får den i år.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem

Beställde en Ioniq 5 i maj, fick i fredags reda på att den snart var redo för leverans. Kunde ha hämtat den i måndags, men handlaren undrade om de kunde få låna den veckan ut (framförallt till helgens premiärvisning). Ingen kommer få sitta i den, bara öppna dörrarna och titta in. Som kompensation får jag en trefaskabel till ett värde av 3000kr. Helt ok deal ändå, kan jag tycka.

Säljaren trodde för övrigt att jag blir första privatpersonen i Sverige att få bilen, då de har fått in 62st totalt och de är 60st återförsäljare, och då var jag inte ens först att beställa... han tyckte att jag skulle gå och köpa en trisslott

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slitzzer:

Beställde en Ioniq 5 i maj, fick i fredags reda på att den snart var redo för leverans. Kunde ha hämtat den i måndags, men handlaren undrade om de kunde få låna den veckan ut (framförallt till helgens premiärvisning). Ingen kommer få sitta i den, bara öppna dörrarna och titta in. Som kompensation får jag en trefaskabel till ett värde av 3000kr. Helt ok deal ändå, kan jag tycka.

Säljaren trodde för övrigt att jag blir första privatpersonen i Sverige att få bilen, då de har fått in 62st totalt och de är 60st återförsäljare, och då var jag inte ens först att beställa... han tyckte att jag skulle gå och köpa en trisslott

Grattis! Vilken version var det du beställde? Och var kommer du hämta den ? Såg en vit Ioniq 5 med en "såld" skylt i vindrutan på Huyndai Malmö (Arlöv).

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Grattis! Vilken version var det du beställde? Och var kommer du hämta den ? Såg en vit Ioniq 5 med en "såld" skylt i vindrutan på Huyndai Malmö (Arlöv).

Tack! Jag beställde en advanced RWD i färgen Cyber Gray. När jag la beställningen, så valde jag en bil som var planerad att gå i produktion, men den hade allt det jag önskade mig. Kommer hämta den på Hyundai i Kristianstad.

Edit: För övrigt så nämnde säljaren att han hade fått tag på tre stycken bilar från Danmark med AWD och samtliga var sålda på en eftermiddag. Han hade aldrig varit med om nåt liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slitzzer:

Jag hade nog tackat nej, en trefaskabel får du för ett par hundralappar och risken att någon repar bilen är för stor.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cove:

Var inne och pratade med KC Motors i Malmö förra veckan och frågade om tillgänglighet, hade också tänkt beställa redan för att säkra mig en bill till Juli nästa år (då min nuvarande leasing går ut). Han försäkrade mig dock om god tillgänglighet och att det inte skall vara något problem att få den till Juli om jag beställer efter provkörningen, så skall försöka hålla mig tillsdess.

Det finns god tillgång... om man beställer nästan ett år i förväg? Konstigt svar.

Om det finns god tillgång så finns det väl ingen anledning att lägga beställningen så långt i förväg, man kan ju vänta och se om det poppar upp några erbjudanden fram tills dessa (eller någon tid strax innan)

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Jag hade nog tackat nej, en trefaskabel får du för ett par hundralappar och risken att någon repar bilen är för stor.

Må så vara angående kabel, men de har varit väldigt hjälpsamma, så kändes inte mer än rätt att va schysst tillbaka. Har man väntat fyra månader, så kan man vänta en vecka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Var hittar du en trefasladdkabel för några hundra lappar?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av vinylens:

Var hittar du en trefasladdkabel för några hundra lappar?

Kanske på wish.com ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseTM:

Skulle gissa att en 3-fas kabel för ett par hundralappar är en större risk för bilen än att få den repad vid en visning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Kanske på wish.com ?

Skulle gärna vilja se den kabalen för dom pengarna med rätt kontakt.
Kan inte bara anta att det finns där.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Menar du att du fick den kabeln som hänger med alla elbilar för att ladda? :S
Är väl standard att det följer med.

Permalänk
Inaktiv

Väntar på att det ska bli ledigt i (det enda) garaget på parkeringen som är preppat för elboxar, de verkar satsa på att bygga laddstolpar utomhus istället...

Permalänk
Medlem

Häftigt, rivian blir först med att leverera en elektrisk pickup! https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20210915/r...

Duglig lastvikt och riktigt trevlig räckvidd, lär ju bli en dyr historia men do want!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Inte alla bilar som har 3-fas kabel medföljande, men alla har 1-fas kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

En vanlig enfaskabel följde med, men ingen trefaskabel. Lite dåligt kan man ju tycka, men det är vad det är.

Permalänk
Medlem

Vill tipsa om följande:
https://mollerbil.se/kampanjer_skoda/skoda-enyaq-iv-80/?fbcli...

Riktigt bra kampanj på Enyaq iv80 4x4, faktiskt lite surt att detta inte kom innan vi beställde EV6an.

Är det någon som har koll på hur bindande leasingavtalen är?
Går dom att bryta?

Förväntad leverans är februari-mars nästa år om det nu spelar någon roll.

EDIT:
Var tydligen 20000:- vid första leasingavgiften, inte lika bra då...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fruttyh:

EDIT:
Var tydligen 20000:- vid första leasingavgiften, inte lika bra då...

Dessa "Betala oss en klumpsumma nu, så slipper du ge motsvarande summa utsmetad över 3 år istället!"-erbjudanden måste få ett slut.

Visa signatur

Allan, please add signature

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Dessa "Betala oss en klumpsumma nu, så slipper du ge motsvarande summa utsmetad över 3 år istället!"-erbjudanden måste få ett slut.

Ja det blir otroligt missvisande... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Kan ju iof vara en form av säkerhet för att bolaget inte har all info om dig och din ekonomi. Dock får de gärna vara tydliga så att det inte upptäcks för sent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Kan ju iof vara en form av säkerhet för att bolaget inte har all info om dig och din ekonomi. Dock får de gärna vara tydliga så att det inte upptäcks för sent.

Det är absolut en säkerhet för bolaget, då pengar nu alltid är bättre än pengar sen. Inget fel i sig, men det jag tycker blir otrolig missvisande är hur mycket se slår på månadskostnaden, för att sen lägga till "om du betalar en klump nu". Det brukar i praktiken aldrig röra sig om en rabatt eller erbjudande, utan bara om omskyfflade siffror, så att månadskostnaden framstår som mycket mindre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Hur funkar det med den förhöjda månadsavgiften? Är det 20000 + ord. månadsavgift eller är det total 20000 först månaden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermahn:

Hur funkar det med den förhöjda månadsavgiften? Är det 20000 + ord. månadsavgift eller är det total 20000 först månaden?

Jag tolkar det som att den första månadens leasingavgift hamnar på 24495 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CarlOscar:

Då är det ju väldigt trevligt om de andra märkena gör som du skriver! Men vad händer om de inte får in en bonus? Tar de smällen då eller höjs privatleasingen?

Uppdatering på detta för de som ej visste.
Var inne hos VW och frågade. De säger att det är finansbolaget som tar smällen om bonus sänks eller ej erbjuds!

Visa signatur

9800X3D | 5080 | Asus PG32UCDP

Permalänk
Medlem
Skrivet av andr3a$:

Jag tolkar det som att den första månadens leasingavgift hamnar på 24495 kr.

vilket på 36 månader då blir: 4495 + (20000/36) = 5050 kr (1000 mil / år). Inte helt fy skam för dual motor versionen, om man jämför med leasing direkt av skoda via webgränssnittet.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett

Permalänk
Medlem

Efter lite dividerande landa vi i en Enyaq 60 med drag och panoramatak. Nu får vi hoppas att det inte dyker upp massa andra intressanta bilar 7 månader... Tror vi blir riktigt nöjda så fort vi ersatt barnvagnen med en sulky.

För oss vann Enyaq över Ioniq 5 på komfort och bagage. Gillar även att inte behöva trycka på någon on/off knapp.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetblack:

Så vi vill hellre ha "betala så lite som möjligt nu så du får betala mer ränta på en större skuld under en längre tid"?

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna betalat hela första året up front om det totalt sett hade inneburit en lägre leasingavgift. Gärna lägre än börsens årliga avkastning på beloppet man förhandsbetalade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Så vi vill hellre ha "betala så lite som möjligt nu så du får betala mer ränta på en större skuld under en längre tid"?

Om du blir erbjuden att betala 20000 nu eller 555 över 36 månader ska du välja det senare alternativet, ja.

Pengar nu är mest värda. Man får inte en lägre kostnad över perioden som regel, utan det vara skyfflas om. Det de vill göra är att sänka månadskostnaden så att den framstår som förmånligare än vad det är

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det borde finnas något krav på tydlighet när man presenterar månadskostnaden. Det blir som sagt missvisande och svårt att jämföra när man läser 4495kr/mån* där man sedan ska förhålla sig till en förhöjd avgift på 20 tkr första månaden. Utan miniräknare blir det svårt att förstå vad något egentligen kostar och jämförelser med andra leasingerbjudanden blir svåra.

Det borde vara krav på att presentera totalkostnaden på ett tydligt sätt, antingen utslaget per månad eller totalt under hela leasingperioden. 4495kr/mån* eller för den delen 99kr/mån* för en elbil är båda lika missvisande utan denna information.