LG OLED 2020 (BX/CX/GX/WX/ZX/RX), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Nej. Så gör som du själv redan nämnt och köp ny.

Tack!

Permalänk
Medlem

Jag har min LG GX ansluten till en sonos arc över eARC. Detta fungerar oftast bra, man höjer och sänker volymen med magic remoten. Ibland verkar dock tvn tappa handskakningen med sonos soundbaren, varken TV eller soundbar tror att eARC är aktivt, ljudet skickas fortfarande över hdmi-kabeln men det går inte längre att höja/sänka volym med magic remote. Jag har lokaliserat orsaken till felet vilket är min PC, vilken också är ansluten till tvn. Är PCn igång fungerar eARC som tänkt mellan TV och soundbar, om jag däremot stänger av PCn så slutar eARC att fungera tills dess att PCn är igång igen... Har testat att koppla ur HDMI-kabeln mellan TV och PC (på PC sidan) utan någon effekt. Kopplar jag ur på TVn så lirar allt som det ska igen.

Är det någon annan som upplever samma problem? Har stängt av hibernation i windows utan resultat. Finns det något annat jag kan testa?

edit: Kan tillägga att kabeln mellan PC och TV är en AOC-kabel från Nördic. Är det möjligtvis denna som påverkar CEC-handskakningen mellan TV/soundbar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addejo:

Jag har min LG GX ansluten till en sonos arc över eARC. Detta fungerar oftast bra, man höjer och sänker volymen med magic remoten. Ibland verkar dock tvn tappa handskakningen med sonos soundbaren, varken TV eller soundbar tror att eARC är aktivt, ljudet skickas fortfarande över hdmi-kabeln men det går inte längre att höja/sänka volym med magic remote. Jag har lokaliserat orsaken till felet vilket är min PC, vilken också är ansluten till tvn. Är PCn igång fungerar eARC som tänkt mellan TV och soundbar, om jag däremot stänger av PCn så slutar eARC att fungera tills dess att PCn är igång igen... Har testat att koppla ur HDMI-kabeln mellan TV och PC (på PC sidan) utan någon effekt. Kopplar jag ur på TVn så lirar allt som det ska igen.

Är det någon annan som upplever samma problem? Har stängt av hibernation i windows utan resultat. Finns det något annat jag kan testa?

edit: Kan tillägga att kabeln mellan PC och TV är en AOC-kabel från Nördic. Är det möjligtvis denna som påverkar CEC-handskakningen mellan TV/soundbar?

Hade samma problem igår men då hade jag inte min PC kopplad till TV:n utan bara TV <> Soundbar och kör eARC. Helt plötsligt så går det inte att sänka eller höja volymen med magic remote utan får använda kontrollen till min soundbar. Väldigt märkligt, testade att stänga av / på eARC och diverse andra funktioner men inget funkade.

Idag är det dock inga problem, så kan ha varit något tillfälligt, men detta har hänt 1-2 gånger innan också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Hade samma problem igår men då hade jag inte min PC kopplad till TV:n utan bara TV <> Soundbar och kör eARC. Helt plötsligt så går det inte att sänka eller höja volymen med magic remote utan får använda kontrollen till min soundbar. Väldigt märkligt, testade att stänga av / på eARC och diverse andra funktioner men inget funkade.

Idag är det dock inga problem, så kan ha varit något tillfälligt, men detta har hänt 1-2 gånger innan också.

Det hände mig tidigare också och sedan började allt fungera igen. Om det beror på PCn eller ej kan jag inte svara på.

Har du något annat inkopplat via HDMI till tvn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addejo:

Det hände mig tidigare också och sedan började allt fungera igen. Om det beror på PCn eller ej kan jag inte svara på.

Har du något annat inkopplat via HDMI till tvn?

En Series X och en PS5 också. Men ingen av dessa var igång(inte ens rest-läge).

Permalänk
Medlem

Hej, har min Tele2 tv-box kopplad till HDMI 1 och får hela tiden upp ett meddelande i det övre högra hörnet att "Tele2 is ready" (en stund efter att jag satt på tvn). Någon som vet var de beror på. Alla HDMI ingångar på tv är upptagna men detta är den enda som ger mig detta meddelande. Provade precis att stänga av "HDMI Auto Detection" men det hjälpte inte.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | NZXT C650 | MSI B550-A PRO | Ryzen 5800X + Noctua NH-D15 | 16GB Gigabyte Aorus RGB Memory (3733 MHz) | Adata SX8200 PRO 500GB + Crucial BX100 240GB | EVGA GTX980 Ti | Benq G2420HDBL + LG C3 77" l

Permalänk
Medlem

Nån som uppdaterat till 03.23.35?

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteN:

Nån som uppdaterat till 03.23.35?

Ja jag gjorde det tidigare idag. Verkar som det mest har fixat lite problem som folk hade med eArc. Själv har jag inte märkt just något alls. Det har i alla fall inte lagt till Dolby Vision i 120 Hz men det kommer nog med en framtida uppdatering rätt snart i och med att det finns två beta firmware där det tydligen stödjs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Ja jag gjorde det tidigare idag. Verkar som det mest har fixat lite problem som folk hade med eArc. Själv har jag inte märkt just något alls. Det har i alla fall inte lagt till Dolby Vision i 120 Hz men det kommer nog med en framtida uppdatering rätt snart i och med att det finns två beta firmware där det tydligen stödjs.

Ok, jag har inga problem med min så jag avvaktar ett tag till (if it aint broke, dont fix it).

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

YouTube appen på min 55CX6LA har ballat ut någon gång under de senaste dagarna/veckorna på det sättet att videos jag tittar på inte hamnar i Historiken. Ett annat fel är att om jag börjar titta på valfri video i min feed, kikar nån minut, trycker på Back knappen och sen klickar på videon igen så kommer appen inte komma ihåg min timestamp utan kommer börja om från början. Detta händer endast på appen på TVn, alla andra enheter jag testat på fungerar utan problem (PC, mobil, tablet och Samsung TV). Har installerat och avinstallerat appen, nollställt appen, loggat in och ut, letat efter appuppdateringar (som inte finns) samt uppdaterat TVn till senaste versionen - inget hjälper.

Någon som sitter på en CX och kan testa YouTube appen för att se om ni har samma fel som mig?

PS. Ser att min version är 1.1.1 uppdaterad 10/9 och det kan vara sedan dess som jag fick felet men är osäker.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

När jag ej hittar en LG cx 55" på marknaden så undrar jag hur bra LG B1 är i jämförelse. Tvn ska användas för mesta dels spel, någon som har en ocj kan ge feedback uppskattas 😁

Visa signatur

Fractal Design Arc /Corsair TX V2 750W 80+Bronze /ASUS PRIME B450-PLUS/AMD Ryzen 7 1700 3.7 GHz 20MB/ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming 8GB OC/
Corsair Vengeance 16GB/ Samsung SSD 830 Series 256GB/ Skärm Asus TUF VG279Q1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av bensinspade:

När jag ej hittar en LG cx 55" på marknaden så undrar jag hur bra LG B1 är i jämförelse. Tvn ska användas för mesta dels spel, någon som har en ocj kan ge feedback uppskattas 😁

B1 är väldigt lika CX eller motsvarande C1 (2021-års modell). Det enda som skiljer är:

- CPU (B1 har A7 Gen 4 vs A9 Gen 4 i C1)
- Ljusstyrka (Nits) något lägre på B1
- Bara 2/4 portar HDMI är 2.1 på B1

Kan man leva med detta och inte orkar vänta till Black Friday = Köp

https://www.t3.com/features/lg-c1-vs-lg-b1

Permalänk
Medlem
Skrivet av bensinspade:

Skrivet av edson:

B1 är väldigt lika CX eller motsvarande C1 (2021-års modell). Det enda som skiljer är:

- CPU (B1 har A7 Gen 4 vs A9 Gen 4 i C1)
- Ljusstyrka (Nits) något lägre på B1
- Bara 2/4 portar HDMI är 2.1 på B1

Kan man leva med detta och inte orkar vänta till Black Friday = Köp

https://www.t3.com/features/lg-c1-vs-lg-b1

Precis, för att förtydliga är B1 mindre ljus än både CX och C1 i HDR samt SDR. Jämför siffrorna från t.ex. RTINGS:
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b1-oled
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/cx-oled

Omkring 10-20% färre "nits" i olika situationer.

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Skrivet av Karate Taco:

Precis, för att förtydliga är B1 mindre ljus än både CX och C1 i HDR samt SDR. Jämför siffrorna från t.ex. RTINGS:
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/b1-oled
https://www.rtings.com/tv/reviews/lg/cx-oled

Omkring 10-20% färre "nits" i olika situationer.

Är de ett dåligt val att köpa B1, eller ska man vänta på black friday och kolla vad C1 landar på?

Visa signatur

Fractal Design Arc /Corsair TX V2 750W 80+Bronze /ASUS PRIME B450-PLUS/AMD Ryzen 7 1700 3.7 GHz 20MB/ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix Gaming 8GB OC/
Corsair Vengeance 16GB/ Samsung SSD 830 Series 256GB/ Skärm Asus TUF VG279Q1A

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av bensinspade:

Är de ett dåligt val att köpa B1, eller ska man vänta på black friday och kolla vad C1 landar på?

Om ditt primära mål är att hålla i plånboken lär det högst troligt löna sig att vänta till BF oavsett vilken 2021-TV du än funderar på. Baserat på tidigare prishistorik gör du förmodligen också den största besparingen om du väntar med att plocka hem B1 eller C1 på någon rea under sommaren 2022.

Permalänk
Medlem

Är det totalt omöjligt att hitta en 77" CX, för rimlig peng? Har hittat 65 men det är 77 som är det intressanta för mig. Det finns inte en chans i världen att någon återförsäljare får in ett par någon gång va? Precis lyckat övertala sambon att 77" funkar i vårt vardagsrum och har sneglat på den i många månader, så pass länge att de tagit slut...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Jag har upptäckt ett problem med min OLED65CX. Om det är stillbild några sekunder så blir det ett mörkt område kring mörka objekt.
Kopplade datorn till tvn och det är väldigt tydligt kring text.

Inköpt 2021-05-19 som returexemplar ("nyskick i originalförpackning") på elgiganten.

Hade 43 timmar aktivt senast jag kollade.

https://www.youtube.com/watch?v=6s7Im3-Vc9Y

Fått panelen bytt men problemet är kvar. Får se vad serviceverkstan säger, förhoppningsvis blir resten av tvn utbytt nu.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Fått panelen bytt men problemet är kvar. Får se vad serviceverkstan säger, förhoppningsvis blir resten av tvn utbytt nu.

Det där är väl bara logo protection Eller vad det heter? Får också så på vissa statiska objekt efter ett tag, men försvinner så fort man växlar bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Det där är väl bara logo protection Eller vad det heter? Får också så på vissa statiska objekt efter ett tag, men försvinner så fort man växlar bild.

Verkstan hade aldrig sett nåt liknande. Det finns endast när tvn är nystartad, inte om man sett film ett tag eller gjort nåt annat med rörlig bild en stund, då återkommer det inte förrän efter en omstart. Min C8 som jag hade tidigare hade inte det här problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkstan hade aldrig sett nåt liknande. Det finns endast när tvn är nystartad, inte om man sett film ett tag eller gjort nåt annat med rörlig bild en stund, då återkommer det inte förrän efter en omstart. Min C8 som jag hade tidigare hade inte det här problemet.

Aha okej, skumt. Aldrig funderat över det mer, men kan se det ibland på min nvidia shield på hemskärmen att den mörkar kanterna på apparna efter en stund.

Inaktiverat alla sådana funktioner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Aha okej, skumt. Aldrig funderat över det mer, men kan se det ibland på min nvidia shield på hemskärmen att den mörkar kanterna på apparna efter en stund.

Inaktiverat alla sådana funktioner?

Eko är avstängt, var finns det fler inställningar för sånt?

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Fick du panelen bytt för det där?

Det är ju rätt tydligt att det är någon form av bildprocessning inblandad och inte något en i sammanhanget "korkad" panel kan skapa. Allt som påverkar ABL-förfarande, kontrastförhållanden, inbränningsskydd, interpolering, energiförbrukning, brusfilter, skärpefilter etc kan vara förklaringen här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Fick du panelen bytt för det där?

Det är ju rätt tydligt att det är någon form av bildprocessning inblandad och inte något en i sammanhanget "korkad" panel kan skapa. Allt som påverkar ABL-förfarande, kontrastförhållanden, inbränningsskydd, interpolering, energiförbrukning, brusfilter, skärpefilter etc kan vara förklaringen här.

Ja, det uppstår från alla externa källor oavsett om det direkt in i tvn eller via reciever. Inte i tvns egna appar (därför tyckte jag de va konstigt att de bytte panelen från första början).

Nu har de beställt nytt bakstycke.

Du menar alltså att det är någon inställning? Varför ser man aldrig någon annan klaga och varför är det endast efter en omstart? Försökt hitta inställningar som kan åtgärda det men hittar inget direkt..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Eko är avstängt, var finns det fler inställningar för sånt?

Bild --> OLED skärmsläckare --> Ljusstyrkeinställning för logo.

Prova att stänga av denna och se om det gör någon skillnad, som någon ovan skrev så påminner effekten om detta.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ja, det uppstår från alla externa källor oavsett om det direkt in i tvn eller via reciever. Inte i tvns egna appar (därför tyckte jag de va konstigt att de bytte panelen från första början).

Servicekillarna måste väl följa sin procedur och policy gissar jag.

Normalt när jag testar går jag direkt på neutrala bildlägen och ignorerar resten. Har inte tid och energi för att utreda något annat där det ändå finns så mycket automatik och oväntade påhittade "förbättringar".

Så jag gissar att du kör Game mode?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Servicekillarna måste väl följa sin procedur och policy gissar jag.

Normalt när jag testar går jag direkt på neutrala bildlägen och ignorerar resten. Har inte tid och energi för att utreda något annat där det ändå finns så mycket automatik och oväntade påhittade "förbättringar".

Så jag gissar att du kör Game mode?

Expert bright room bör det vara inställt på då det är den inställningen jag alltid använder när jag ser på material som inte är hdr eller dv.

Servicekillarna tyckte också det var konstigt att panelen skulle bytas. Jag har ju förklarat allt för LG support och skickat bilder samt samt berättat för dem att det inte blir såhär med tvns menyer och appar.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺

Expert bright room bör det vara inställt på då det är den inställningen jag alltid använder när jag ser på material som inte är hdr eller dv.

Servicekillarna tyckte också det var konstigt att panelen skulle bytas. Jag har ju förklarat allt för LG support och skickat bilder samt samt berättat för dem att det inte blir såhär med tvns menyer och appar.

Jag skulle som en första åtgärd, så här remote och från mitt minne, ändra Peak Brightness till Medium.

Därefter dra ned contrastreglaget till någonstans runt 70. Detta kan påverka hur olika ABL och andra finesser triggas då TV:n inte längre anser att allt det vita i bilden är maximalt vitt som måste hanteras av olika skäl.

Titta också på funktioner som Eye Care. Glömt vad den dåliga svenska översättningen heter, så enklaste är köra engelska menyer. Det finns i alla fall funktioner som ska flytta om energifördelningen baserat på rörelsen i bilden.

Alla AI-funktioner för bilden ska bort. Dynamisk kontrast ska bort. Stäng av interpoleringen. Stäng av brusfilter och "Smidig gradering".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag skulle som en första åtgärd, så här remote och från mitt minne, ändra Peak Brightness till Medium.

Därefter dra ned contrastreglaget till någonstans runt 70. Detta kan påverka hur olika ABL och andra finesser triggas då TV:n inte längre anser att allt det vita i bilden är maximalt vitt som måste hanteras av olika skäl.

Titta också på funktioner som Eye Care. Glömt vad den dåliga svenska översättningen heter, så enklaste är köra engelska menyer. Det finns i alla fall funktioner som ska flytta om energifördelningen baserat på rörelsen i bilden.

Alla AI-funktioner för bilden ska bort. Dynamisk kontrast ska bort. Stäng av interpoleringen. Stäng av brusfilter och "Smidig gradering".

Kikar på de efter jobbet, tack.

Innan bytet hade jag alla "smarta bildförbättringar" som jag kunde hitta avstängda eller minimerade. Har inte ändrat tillbaka allt (tv återställs vid panelbyte) pga lite tidsbrist under helgen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av en CA-modul?

Har beställt denna och tänkte testa i min CX då jag inte gillar att ha flera fjärrkontroller för vanligt TV-tittande. Den verkar dock ha väldigt många år på nacken men det borde väl fungera ändå?

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/digitalbox/ca-modul/com...

Permalänk
Medlem
Skrivet av omdull:

Någon som har erfarenhet av en CA-modul?

Har beställt denna och tänkte testa i min CX då jag inte gillar att ha flera fjärrkontroller för vanligt TV-tittande. Den verkar dock ha väldigt många år på nacken men det borde väl fungera ändå?

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/digitalbox/ca-modul/com...

Jag kör samma Ca-modul i min LG GX och det fungerar klockrent. Mycket nöjd.