Har en fundering kring semesterdagar och att ta ut dom i pengar

Permalänk
Medlem

Har en fundering kring semesterdagar och att ta ut dom i pengar

Efter lite googlande så har jag förstått det som att det generellt inte är ok att ta ut sina semesterdagar i pengar.
Fanns några undantag men förstod inte riktigt vad det menades med.

Har 25 dagar sparade. Är endast 21 år och aldrig haft semester tidigare. Tanken var att jag skulle försöka ta ut den nu i höst för att köra stenhårt och försöka ta mitt körkort. Men nu typ senaste månaden har så väldigt många försvunnit från jobbet så det finns i princip inga som kan jobba extra. Kan med andra ord inte ta ut min semester nu då pga personalbrist.

Tror ni detta skulle räcka som motiv för att ta ut sina dagar i pengar istället? Vill inte ta ut dom på vintern eftersom jag måste cykla till körskolan för att köra och det pallar jag inte.

Och om det inte räcker som motiv, vad händer om man inte tar ut sina dagar och dom bara ligger där? För som jag har förstått det så kan man inte ha mer än 25.

Som jag förstått det också så får man ut sina intjänade dagar typ kring april, stämmer det? Eftersom när jag kollar på mitt lönespec i april så har jag betalda dagar. Och i maj lönespec har jag 25.

låt oss säga nu då att jag inte tar ut mina dagar alls utan bara låter dom ligga där, kommer dom betalas ut automatiskt då när det borde komma in nya dagar?

Hoppas ni förstår vad jag menar.... Kan verkligen noll om saker som detta.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Borde inte vara några problem för dig att spara dina semesterdagar, normalt sätt kan du spara dem i 5 år.
Är du osäker så kolla med arbetsgivaren eller facket /kollektivavtalet om vad som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Borde inte vara några problem för dig att spara dina semesterdagar, normalt sätt kan du spara dem i 5 år.
Är du osäker så kolla med arbetsgivaren eller facket /kollektivavtalet om vad som gäller.

har för mig att man bara kan spara max 5 dagar.

Permalänk
Rekordmedlem

Semsteråret räknas normalt från 1 april till 31 mars och du får spara de betalda dagar som överskrider 20 upp till 5 år. Arbetsgivaren bestämmer över förläggningen om man inte har kommit överens om annat. Skulle du inte kunna ta ut de sparade dagarna inom 5 år brukar de omvandlas till motsvarande lön och betalas ut när ett nytt semesterår infaller dvs på lönen för april månad. Har du fler dagar än du får spara så borde de alltså betalas ut april året efter du intjänat dem. Du kan alltså spara 5 dagar om du vill och få 20 utbetalda på aprillönen nästa år om du inte kunnat använda dem innan dess.
Man kan dock avtala om andra villkor än lagens men de kan inte vara sämre för den anställde än lagens villkor.
Semesterlag (1977:480)
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-fo...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

har för mig att man bara kan spara max 5 dagar.

Det stämmer nu när jag kollade i If metall teknikavtalet så har man rätt till att spara 5 dagar, samtidigt så har du rätt till 4 veckors sammanhängande semester under juni-augusti.
Har du testat att prata med arbetsgivaren om eventuell semester?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Det stämmer nu när jag kollade i If metall teknikavtalet så har man rätt till att spara 5 dagar, samtidigt så har du rätt till 4 veckors sammanhängande semester under juni-augusti.
Har du testat att prata med arbetsgivaren om eventuell semester?

Är i grunden konfrontationsrädd vilket jag inte borde vara i detta fallet men nu är det så haha.
Vet egentligen också vad han kommer svara, att jag kommer kunna ta ut den efter Jul och då måste jag som sagt cykla i -20 grader och snö för att kunna ta mitt körkort vilket jag inte ville. Och är just detta jag inte vill bråka om med chefen..

Permalänk
Medlem

Man kan alltid höra med arbetsgivaren om det är ok att spara fler än 5 dagar, vill arbetsgivaren inte detta kan dom planera ut övriga dagar om du inte gör det själv, dock kan dom aldrig hindra dig att spara 5 dagar upp till 5 år.
Dagar som inte får sparas och som inte är uttagna skall utbetalas när nytt semester år påbörjas.

Bästa är att prata med arbetsgivaren, många är inte svåra att komma överens med, t.ex. om du nu ställt upp under hela sommaren och även nu när det är brist på personal så kanske arbetsgivaren är beredd på att ställa upp för dig så du kan få ta dom när det passar dig bäst.

Permalänk
Medlem

Hittade detta på Unionens sida:
"Fyra veckors semester är den årliga minimistandard som arbetstagaren anses behöva för vila och rekreation. Om inte möjligheten att spara semester var begränsad skulle denna standard kunna urholkas. Dessutom överensstämmer detta med EU:s arbetstidsdirektiv."

Visa signatur

Dator: Ghost S1 * Corsair SF600 * Intel Core i5 7600K * Cryorig C7 * ASRock Fatal1ty Z270 Gaming * Kingston HyperX Predator DDR4 32GB * PowerColor Red Dragon Radeon™ RX 5700 XT * Samsung 960 EVO 500GB * HGST Travelstar 7K1000 1TB
Skärm: HP Pavilion 27 Quantum Dot
Ljud: Pro-ject Pre Box S2 Digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Efter lite googlande så har jag förstått det som att det generellt inte är ok att ta ut sina semesterdagar i pengar.
Fanns några undantag men förstod inte riktigt vad det menades med.

Har 25 dagar sparade. Är endast 21 år och aldrig haft semester tidigare. Tanken var att jag skulle försöka ta ut den nu i höst för att köra stenhårt och försöka ta mitt körkort. Men nu typ senaste månaden har så väldigt många försvunnit från jobbet så det finns i princip inga som kan jobba extra. Kan med andra ord inte ta ut min semester nu då pga personalbrist.

Tror ni detta skulle räcka som motiv för att ta ut sina dagar i pengar istället? Vill inte ta ut dom på vintern eftersom jag måste cykla till körskolan för att köra och det pallar jag inte.

Och om det inte räcker som motiv, vad händer om man inte tar ut sina dagar och dom bara ligger där? För som jag har förstått det så kan man inte ha mer än 25.

Som jag förstått det också så får man ut sina intjänade dagar typ kring april, stämmer det? Eftersom när jag kollar på mitt lönespec i april så har jag betalda dagar. Och i maj lönespec har jag 25.

låt oss säga nu då att jag inte tar ut mina dagar alls utan bara låter dom ligga där, kommer dom betalas ut automatiskt då när det borde komma in nya dagar?

Hoppas ni förstår vad jag menar.... Kan verkligen noll om saker som detta.

Tack på förhand!

Läs ditt kollektivavtal vad som gäller om att spara, och du kan alltid fråga din ansvarige chef OM du får ta ut semester i lön.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem

Nackdelen också att ta ut semestern i pengar, du måste skatta på det. Medans om du tar ut semestardagar så behöver man tekniskt sätt inte skatta på det + att du får semestertillägg på cirkus 200-300kr per dag.

Därför man sparar sina timmar som komp istället för att ta ut i pengar

Permalänk
Medlem

Angående att spara 5 dagar, det är okej att spara dagar över 20, alltså har man t.ex. 26 dagar varje år så kan man spara 6 dagar osv.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Philippk:

Nackdelen också att ta ut semestern i pengar, du måste skatta på det. Medans om du tar ut semestardagar så behöver man tekniskt sätt inte skatta på det + att du får semestertillägg på cirkus 200-300kr per dag.

Semestertillägget får du oavsett. Tekniskt sätt skattar du när du tar ut semester också. Säg att du är ledig hela juli, inte slipper du undan skatt den månaden?
Om du väljer att ta ut semesterdagar i pengar blir det dock en högre skatt på just den utbetalningen då det är en engångsutbetalning och då är det en annan procent. Beroende på din inkomstnivå så får du eventuellt tillbaka en del av denna engångsskatten.

Permalänk
Medlem

Kraven i lagen och eventuella fackliga avtal kring sparade semesterdagar är ju endast det minsta som arbetsgivaren måste tillåta, är de okej med att låta dig spara mer så finns det inget som hindrar det. Frågade min egen arbetsgivare om detta för ett par år sedan och då fanns ingen gräns. Enligt mitt senaste lönebesked har jag 6 dagar kvar att ta ut för detta år och har samlat på mig hela 45 sparade dagar sedan tidigare.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Inaktiv

som svar på TS fråga, ja, de kommer att betalas ut i pengar allt överstigande 5 dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Angående att spara 5 dagar, det är okej att spara dagar över 20, alltså har man t.ex. 26 dagar varje år så kan man spara 6 dagar osv.

Det beror på, dagarna 20-25 är okej att spara i 99% av fallen. Men dom över 25 beror på avtal.
jag har 30 dagar men dag 25-30 betalas ut automatiskt, 20-25 sparas, 0-20 är obligatoriskt att ta ut på "sommaren".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

har för mig att man bara kan spara max 5 dagar.

Ja, och de man inte kan spara kommer betalas ut i pengar. Du har ju arbetat in dem och har rätt till dem. Så du kan välja att göra ingenting nu så kommer du antingen ha dem sparade eller i plånboken per automatik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

har för mig att man bara kan spara max 5 dagar.

Skrivet av boibo:

Det beror på, dagarna 20-25 är okej att spara i 99% av fallen. Men dom över 25 beror på avtal.
jag har 30 dagar men dag 25-30 betalas ut automatiskt, 20-25 sparas, 0-20 är obligatoriskt att ta ut på "sommaren".

Du kan spara alla överskjutande dagar över 20. Kan finns avtal på arbetsplatsen för olika hanteringar. Har man 30 dagar så kan man spara 10 dagar per år, kan finnas KA som hanterar detta på olika sätt.

Så vill egentligen bara säga att "max 5 dagar" är en slags myt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Valonen:

Du kan spara alla överskjutande dagar över 20. Kan finns avtal på arbetsplatsen för olika hanteringar. Har man 30 dagar så kan man spara 10 dagar per år, kan finnas KA som hanterar detta på olika sätt.

Så vill egentligen bara säga att "max 5 dagar" är en slags myt.

Ja, förr innan den allmänna semestern kortades ner till 25 dagar av Bildt så kunde alla spara flera dagar om de ville.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

"Hur du kan spara semesterdagar
Semesterlagen ger en möjlighet för dig som arbetstagare att spara en viss del av din semesterledighet. I 18 § semesterlagen slås det fast att rätten att spara semesterledighet inträder först när arbetstagaren har tjänat in mer än 20 betalda semesterdagar. Det är de överskjutande betalda dagarna som får sparas.

Fyra veckors semester är den årliga minimistandard som arbetstagaren anses behöva för vila och rekreation. Om inte möjligheten att spara semester var begränsad skulle denna standard kunna urholkas. Dessutom överensstämmer detta med EU:s arbetstidsdirektiv.

Lagen ger dig rätt till 25 semesterdagar per år. Den semesterledighet som kan sparas med stöd av 18 § semesterlagen är överskjutande dagar utöver de 20 som årligen ska förläggas. Det innebär högst fem semesterdagar per semesterår, det vill säga en vecka. Du får välja hur många av dessa dagar du vill spara - en eller flera dagar. Observera att det endast är semesterdagar med lön som får sparas.

Omfattas du av kollektivavtal, och har fler än 25 semesterdagar, kan du och din arbetsgivare komma överens om att spara även de dagarna."

Jag kan inte utläsa om man MÅSTE ta ut sina 20 betalda semesterdagar, men jag misstänker det eftersom det står
"Fyra veckors semester är den årliga minimistandard som arbetstagaren anses behöva för vila och rekreation. Om inte möjligheten att spara semester var begränsad skulle denna standard kunna urholkas. Dessutom överensstämmer detta med EU:s arbetstidsdirektiv."

Jag tolkar det som att semesterdagarna du sparar kan endast vara de du har över efter de första 20, till hur många fler du nu har. De första 20 går inte att spara enligt EU direktiv och jag killgissar att dessa betalas ut i pengar i April.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja, förr innan den allmänna semestern kortades ner till 25 dagar av Bildt så kunde alla spara flera dagar om de ville.

Hur lång var den allmänna semestern innan den blev 25 dagar?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av joakim99:

Hur lång var den allmänna semestern innan den blev 25 dagar?

Minst 27 dagar för alla.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Minst 27 dagar för alla.

Tack, nu kommer minnet tillbaka. Det var väl dock bara ett par år som 27 dagar gällde?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av joakim99:

Tack, nu kommer minnet tillbaka. Det var väl dock bara ett par år som 27 dagar gällde?

Ja, men eftersom politiska diskussioner inte ska föras på detta forum så stoppar jag med att konstatera att det blev regeringsskifte och kortare semestrar efter det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja, men eftersom politiska diskussioner inte ska föras på detta forum så stoppar jag med att konstatera att det blev regeringsskifte och kortare semestrar efter det.

Det känns inte heller som att det är en angelägen fråga för våra politiker då det inte har blivit någon ändring sedan 1994 trots att det har varit många olika regeringar sedan dess.

I praktiken är det dock väldigt många som har >25 semesterdagar så det är kanske därför det inte har varit en fråga som har drivits så hårt från något håll.

Permalänk
Medlem

Kolla om du kan sälja av sparad semester till pensionen.

Jag hade kopiösa mängder sparad semester när jag bytte jobb som jag inte ville ta I pengar pga skattesmällen, så jag ansökte hos HR om att sälja av till pensionen istället.
På detta sätt skattades det ej på pengarna, och de kan ligga och växa med räntan i 35 års tid. Kanske inte det roligaste alternativet, men ett rimligt sådant ändå.

Detta är ju ett alternativ enbart om du de facto inte behöver pengarna nu direkt då, då de rent krasst är låsta tills du går i pension då...

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av joakim99:

Det känns inte heller som att det är en angelägen fråga för våra politiker då det inte har blivit någon ändring sedan 1994 trots att det har varit många olika regeringar sedan dess.

I praktiken är det dock väldigt många som har >25 semesterdagar så det är kanske därför det inte har varit en fråga som har drivits så hårt från något håll.

De flesta har inte mer än 25 semesterdagar utan det är en ålders och klassfråga men man har ju till viss del jobbat för arbetstidsförkortning och man har även ändrat helgdagarna vilket också påverkar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Efter lite googlande så har jag förstått det som att det generellt inte är ok att ta ut sina semesterdagar i pengar.
Fanns några undantag men förstod inte riktigt vad det menades med.

Har 25 dagar sparade. Är endast 21 år och aldrig haft semester tidigare. Tanken var att jag skulle försöka ta ut den nu i höst för att köra stenhårt och försöka ta mitt körkort. Men nu typ senaste månaden har så väldigt många försvunnit från jobbet så det finns i princip inga som kan jobba extra. Kan med andra ord inte ta ut min semester nu då pga personalbrist.

Tror ni detta skulle räcka som motiv för att ta ut sina dagar i pengar istället? Vill inte ta ut dom på vintern eftersom jag måste cykla till körskolan för att köra och det pallar jag inte.

Och om det inte räcker som motiv, vad händer om man inte tar ut sina dagar och dom bara ligger där? För som jag har förstått det så kan man inte ha mer än 25.

Som jag förstått det också så får man ut sina intjänade dagar typ kring april, stämmer det? Eftersom när jag kollar på mitt lönespec i april så har jag betalda dagar. Och i maj lönespec har jag 25.

låt oss säga nu då att jag inte tar ut mina dagar alls utan bara låter dom ligga där, kommer dom betalas ut automatiskt då när det borde komma in nya dagar?

Hoppas ni förstår vad jag menar.... Kan verkligen noll om saker som detta.

Tack på förhand!

Jag är mer orolig över att du inte tar någon semester?
Är det något du själv vill eller något arbetsgivaren säger?

Det är bra att vila upp sig. Jobbresan är ett marathon tills du blir >65, inte en sprint.

Annars får man spara 5 dagar om året i 5 år, det är standard. Fler dagar kan jag inte svara på. Men du gynnas inte mentalt av att inte ta ut semester i alla fall.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag är mer orolig över att du inte tar någon semester?
Är det något du själv vill eller något arbetsgivaren säger?

Det är bra att vila upp sig. Jobbresan är ett marathon tills du blir >65, inte en sprint.

Annars får man spara 5 dagar om året i 5 år, det är standard. Fler dagar kan jag inte svara på. Men du gynnas inte mentalt av att inte ta ut semester i alla fall.

Arbetsgivaren har en skyldighet att lägga ut semester mellan juni-aug, detta oavsett vad du själv tycker då Semesterlagen är en skyddslag.
Återigen så är det inte tal på "5 dagar" utan det är dagar UTÖVER 20 dagar som kan sparas.
Till sist, semester är inte till för att få andnöd från arbetet, den är till för att man skall kunna hitta på något extra med t.ex. familjen. Därav även semestertillägget.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Arbetsgivaren har en skyldighet att lägga ut semester mellan juni-aug, detta oavsett vad du själv tycker då Semesterlagen är en skyddslag.

Nej? Det går väl utmärkt att komma överens om annat så länge arbetstagaren är med på noterna? Däremot är arbetsgivaren i normalfallet skyldig att förlägga fyra veckors semester juni-augusti om arbetstagare/fack kräver det.

Citat:

12 § Om inte annat har avtalats, ska semesterledigheten förläggas så, att arbetstagaren får en ledighetsperiod av minst fyra veckor under juni-augusti. Även utan stöd av avtal får en sådan semesterperiod förläggas till annan tid, när särskilda skäl föranleder det.

Jag jobbar på ett företag utan kollektivavtal, där alltså semesterlagen gäller omodifierad. Jag har inte haft en enda dag semester i år, men skriver detta från en hotellsäng i ett varmare land där jag jobbar på att minska flextidskontot…