Stationär gamingdator & Arbetslaptop på hemmakontoret , är KVM lösningen? Isf. vilken?

Permalänk
Medlem

Stationär gamingdator & Arbetslaptop på hemmakontoret , är KVM lösningen? Isf. vilken?

Hej,

Jag har en fråga som jag känner kan vara rätt relevant för många, iom att många fortfarande arbetar hemifrån.

Jag har en stationär dator med dubbla gamingskärmar (2x 2560x1440 @144h-165hz) kopplade med DP/HDMI som jag använder efter arbetstid.
På dagarna så har jag en laptop med dockningstation som är inkopplad till samma skärmar, tangentbord, mus etc.

Detta innebär att jag efter arbetstid får sätta mig och koppla ur allt från dockan och in i min stationära istället för att använda den. Och sedan koppla tillbaks allt på morgonen igen när jag skall jobba. Detta blir rätt tröttsamt i längden och jag vill hitta en bra fungerande lösning där jag kan switcha mellan dem utan en massa problem. Kravet är att kunna game'a som vanligt på den stationära.

Jag stötte på denna lösningen: https://www.youtube.com/watch?v=pwfAAn9e1jE som löser mitt problem att döma av videon, men det jag är rädd för är att USB'n inte kommer räcka för den I/O som kommer från den stationära datorn vid gaming och liknande.

Så min fråga är väl följande:
1. Är det någon som har en annan lösning som ni är nöjda med där ni switchar mellan gaming / arbetsplats?
2. Finns det någon annan lösning, eller är en sådan KVM lösning enda sättet?

Alla tips är välkomna.

Permalänk
Medlem

Det bästa är att köpa en riktig KVM och koppla in allt i den. Dock är det ganska få som klarar moderna upplösningar och uppdateringsfrekvenser (dvs, klarar minst DisplayPort 1.2). Den jag använde var den här:

https://www.aten.com/global/en/products/kvm/desktop-kvm-switc...

Jag kör med bara en skärm, plus laptop-skärmen på ett ställ för skärm nummer 2. När KVMen gick sönder under pandemin, så gick jag över till att bara byta mellan två olika inputs på skärmen, samt ställa om mus och tangentbord. Bägge är Logitech, och eftersom det kommer en mottagare med musen och en med tangentbordet, satte jag en i varje och kopplade så att bägge enheterna gick till bägge mottagarna (man ställer om mellan tre olika mottagare med knappar på respektive). Har du något annat för mus och tangentbord kan du köpa en vanlig USB-switch, kostar inga pengar. Räcker om den stödjer USB 2.0.

Det som är i videon är DisplayLink, kombinerat med en USB-switch för att göra en fuck-KVM. DisplayLink innebär att man komprimerar bildsignalen och skickar den över vanlig USB. Det funkar "typ" - det är absolut inte helt hundra. Jag hade aldrig velat spela med en sådan lösning, men med jobbdatorn är det väl OK.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det bästa är att köpa en riktig KVM och koppla in allt i den. Dock är det ganska få som klarar moderna upplösningar och uppdateringsfrekvenser (dvs, klarar minst DisplayPort 1.2). Den jag använde var den här:

https://www.aten.com/global/en/products/kvm/desktop-kvm-switc...

Jag kör med bara en skärm, plus laptop-skärmen på ett ställ för skärm nummer 2. När KVMen gick sönder under pandemin, så gick jag över till att bara byta mellan två olika inputs på skärmen, samt ställa om mus och tangentbord. Bägge är Logitech, och eftersom det kommer en mottagare med musen och en med tangentbordet, satte jag en i varje och kopplade så att bägge enheterna gick till bägge mottagarna (man ställer om mellan tre olika mottagare med knappar på respektive). Har du något annat för mus och tangentbord kan du köpa en vanlig USB-switch, kostar inga pengar. Räcker om den stödjer USB 2.0.

Det som är i videon är DisplayLink, kombinerat med en USB-switch för att göra en fuck-KVM. DisplayLink innebär att man komprimerar bildsignalen och skickar den över vanlig USB. Det funkar "typ" - det är absolut inte helt hundra. Jag hade aldrig velat spela med en sådan lösning, men med jobbdatorn är det väl OK.

Ah okej, tack för inputen. Ja CS782DP kanske är ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Har efter lite letande hittat denna (något gamla) länken som faktiskt skulle lösa allt! https://www.youtube.com/watch?v=BrPObitfYrI
Dock lite kostsamt med ny skärm kanske, men kan samtidigt sälja av mina gamla, så det kanske är ett alternativ. Hmm.

Permalänk
Medlem

Har du bara en ingång på de nuvarande skärmarna?

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Nej, båda mina har HDMI & DP vardera. Vad tänkte du på?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zhaho:

Nej, båda mina har HDMI & DP vardera. Vad tänkte du på?

Så som jag har lagt upp det är att jag använder två ingångar på mina skärmar, en går till dockan för jobbdatorn och en till min privata. Alla tillbehör som jag vill kunna använda på båda, som mus och tangentbord, går via en USB-hub och dess kabel flyttar jag mellan datorerna. För att slippa gräva bakom den stationära eller använda en av de få frontingångarna jag har så har jag en usb-förlängare med en tung klump i ena änden där jag pluggar in hubben till den privata datorn.

Det enda jobbiga med denna lösningen för mig är att ena skärmen inte växlar automatiskt till den aktiva ingången liksom, utan jag måste använda skärmens menyer som är riktigt pissiga. Men rutinen blir alltså: Dra ur en USB-sladd ifrån dockan och koppla in den i "klumpen" som ligger på dockan, sen byta ingång på skärmen.

Permalänk
Medlem

Jag använde en KVM-switch (Atens) förr, det fungerade bra med skärmen men ville inte komma överens med vissa möss samt att mjukvaran till tangentbord/mus inte kunde kommunicera med dem längre.

Kör nu istället en Samsung G9 där jag växlar ingång på skärmen och en billig usb-switch från amazon för mus/tangentbord/kamera/lurar. Fungerar ypperligt. Ska testa med en usb-hub i switchen framöver för att få fler portar och snyggare kabeldragning med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."